Gå til innhold
Hundesonen.no

Turhester får bena lenket sammen


QUEST
 Share

Recommended Posts

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Du ser hva du skriver her ikke sant?  Hesten er et fluktdyr og vil den løpe så gjør den det etc.... Heller hører ikke hjemme noe sted. Enten får man planlegge stoppene innom steder man kan slippe hest

Denne saken er jo blåst ut av alle proporsjoner, ingen får meg til å mene at bruk av helder er dyreplageri, så lenge de brukes i pauser under rideturer. Jeg blir adskillig mer oppkavet over å se på he

Nå diskuteres denne saken og det må det gå an å gjøre selv om det finnes mye værre ting å kritisere. Og her er det ikke kun publikum som har bestemt , det er ulovlig brukt i Sverige. sikkert helt ubeg

Wow. Det eneste stedet jeg har sett dette brukt var utenfor ranchen vi var på i Marokko, på rideferie. Vi fikk da klar beskjed om at dette var nomadene som gjorde slikt med hestene sine, og de ikke bifallt bruken (hva annet de gjorde er nå en annen sak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Padde

Heller, som det heter, er faktisk veldig praktisk for folk som drar på lengre (1-2 dagers) turer med hestene. Her slipper de ta med gjerder og hele det pakket. Hestene kan fint gå, ligge å rulle med disse, uten problemer, det eneste de gjør er at hesten ikke kan stikke (Løpe). Dette gjør at de kan slippes løs der man er, og hesten vil holde seg i nærheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke alltid en mulighet, men er det ikke mindre skadepotensiale å bare tjore hesten? Og så kommer det jo helt an på hva man bruker og hvor langt tau man har mellom, såklart. Men jeg mener nok at om dette skal være akseptabelt for hesten så må det også være langt nok til at hesten kan gå komfortabelt og trygt (er det mulig?), og dermed risikere at den beveger seg langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Padde

Først må disse tilvennes, det er ikke noe man tar på hesten og bare slipper den ut og tror at ting er fint. Det skal tilvennes. I tillegg er ikke dette noe som er meningen den skal gå med over lengre tid. Det er snakk om over en pause eller ei natt. Det kan diskuteres opp og ned om hvorhvidt det er behagelig, men jeg tror på maaange måter dette er mye bedre enn hva enkelte pakker i munnen på hestene sine.. Og andre diverse ting som er TILLATT i konkurranser med hest..  Jeg som har fulgt med i hestesporten har sett mye jeg kan kalle for dyreplageri før jeg kaller dette det.. Men igjen, det er vell noe som kan diskuteres til vi blir grønn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Padde
Akkurat nå, simira skrev:

Nå er det ikke alltid en mulighet, men er det ikke mindre skadepotensiale å bare tjore hesten? Og så kommer det jo helt an på hva man bruker og hvor langt tau man har mellom, såklart. Men jeg mener nok at om dette skal være akseptabelt for hesten så må det også være langt nok til at hesten kan gå komfortabelt og trygt (er det mulig?), og dermed risikere at den beveger seg langt...

Å tjore hesten kan skape myyye mer skade enn disse.. men det kan man jo på en måte si om denne og.. Hest er fluktdyr, og vil den løpe, så gjøre den det, tjoret eller ikke. Det kan skade hesten mye mer enn hellene.. I tillegg kan hesten henge seg fast i et leietau enn med disse på, hvor hodet er helt fritt. OM heller er "OK" eller ikke, er noe man kan diskutere på mange måter.. og jeg er verken for eller i mot.. Så lenge det blir brukt på en ansvarlig måte, og ikke over lengre tid, syns jeg det er helt ok. På Mange måter mye bedre enn andre løsninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og joda, hester kan løpe med heller. Den trenger bare litt teknikk så klarer den "fint" å løpe med det. Ble brukt mye før i tiden på arbeidshester i pauser. Praktiseres vel i mindre grad i dag i norge, men er ikke ulovlig pr def. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Fridabjorsvik skrev:

Å tjore hesten kan skape myyye mer skade enn disse.. men det kan man jo på en måte si om denne og.. Hest er fluktdyr, og vil den løpe, så gjøre den det, tjoret eller ikke. Det kan skade hesten mye mer enn hellene.. I tillegg kan hesten henge seg fast i et leietau enn med disse på, hvor hodet er helt fritt. OM heller er "OK" eller ikke, er noe man kan diskutere på mange måter.. og jeg er verken for eller i mot.. Så lenge det blir brukt på en ansvarlig måte, og ikke over lengre tid, syns jeg det er helt ok. På Mange måter mye bedre enn andre løsninger. 

Du ser hva du skriver her ikke sant?  Hesten er et fluktdyr og vil den løpe så gjør den det etc.... Heller hører ikke hjemme noe sted. Enten får man planlegge stoppene innom steder man kan slippe hestene/ sette dem på stall eller så drasser man på gjerde

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Padde
12 timer siden, yurij skrev:

Du ser hva du skriver her ikke sant?  Hesten er et fluktdyr og vil den løpe så gjør den det etc... Heller hører ikke hjemme noe sted. Enten får man planlegge stoppene innom steder man kan slippe hestene/ sette dem på stall eller så drasser man på gjerde

Du ser også at jeg har skrevet at ang det med å tjore kan man si om hellene også. Eneste greia er at med heller KAN hesten faktisk bevege seg, om den er tjoret blir det bom stopp med en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Padde

I tillegg vil jeg legge til at det du siterte til der, var noe jeg skrev ang tjore eller heller. Jeg har aldri brukt heller på hest selv, men kan ut i fra lang erfaring med hest og konskap om hest og anotomi tenke meg til hvordan det vil være å gå med heller. Og som sagt tidligere så har jeg sett mye værre ting pakket på hester til daglig som INGEN reagerer på, som i tillegg er lovlig i konkurranser. Derfør syns jeg faktisk ikke disse hellene er så veldi ille i forhold. Men igjen, det er en diskusjonssak, men jeg syns at om man skal diskutere det burde man også sitte med kunskap om dyret OG utstyret som er brukt, og jeg sitter kun med kunskap om dyret, og lar det derfor fra nå av være. Ønsket bare å komme med litt informasjon om hva dette var, siden det virker som at det er mange som ikke hvet særlig om det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå har jeg sett hester gå med heller, og jeg har enda tilgode å se en eneste hest stritte imot, tvert om - de ser særdeles avslappet og lugne ut. Hellene er gummierte, og romslige nok til at de ikke får gnagsår osv.
Og de brukes på fjellturer når man har pause, eller om natten for at hestene ikke skal gå så langt. Men - de får gått, de får spist, de får ligge, de får til å gjøre det meste - bortsett fra syvmilssteg.
Jeg klarer ikke med min beste vilje å påstå at dette er dyreplageri - hestene er tilvendt heller, og de rusler rundt og spiser med de på. Og i fall noen henger seg opp i at de ikke får flyktet med heller, så vil jeg bare si at om noen tror at man bruker nevrotiske vrak som er lunere enn en fullblods mellom øra som turhest i fjellheimen, så tar dere feil - på disse turene brukes kun "bombesikre" hester, som mest sannsynlig ikke flikker i øra for noen ting.

Det er absurd mye i hesteverdenen jeg før ville definere som dyreplageri før jeg kommer til dette. Bare det faktum at det finnes hester der ute som aldri får stå i en varm tørr stall, fordi noen har bestemt at utegang i gjørme til over hasene er stas for hesten, eller hester som får to timer i knøttsmå paddocker pr. dag - hester som aldri får nærkontakt med andre hester fordi man er redd for skader, og lista går videre - jeg har ikke begynt på utstyr enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt heller på hest. Å ri en uke på Finnmarksvidda med gjerde på slep er bare å glemme, myggmiddel og kraftfor blir prioritert! Vi planla alltid rutene slik at vi fikk minst to netter der hestene fikk stå i skillegjerde for rein, resterende sto de med heller. De kunne fint legge seg og gå rundtomkring, men med kortere steg og annen teknikk enn uten. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller er dessverre veldig akseptert her. Det kan brukes fint under oppsyn, Men i realiteten er det å sette fotlenker på ett fluktdyr så vi mennesker kan gjøre det vi vil som å dra på lange turer eller fordi vi ikke gidder bryet med gjerder. Så inntrykket jeg har er at det er akseptert så lenge det ganger oss mennesker. Hester er ett fluktdyr, Når man tar bort den største forsvarsmekanismen de har så sier det seg selv at det ikke er veldig bra og i hvertfall ikke på måten heller gjør det, De kan fly på trynet, sette seg fast osv...

Men hva er det å gjøre, Folk gir **** i hvordan det påvirker hestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg skriver fra utenlandsk tastatur, saa beklager at jeg ikke har de tre siste bokstavene i alfabetet).

Jeg maa si jeg ble veldig oppgitt da jeg leste om denne saken foerste gang. Dette er en tragisk vinkling paa en enkel sak. Det er utrolig hvor mye folk kan uttale seg om ting de ikke vet noe om. 
Som nevnt er det mange andre ting i hesteverden man heller burde ha stilt spoersmaal ved. 
Det er for meg snodig at det er sosialt akseptert aa binde fast hesten saa den ikke kan gaa over hodet, men aa hobble for en kort periode for aa ikke eventuelt miste hesten sin ved for eks tur eller lignende, slik at den faktisk kan gaa og gresse, DET hyles det dyreplageri over.  Alt handler om tilvenning, en hest aksepterer aa bli bindt fast fordi den har blitt vant til det. Det samme med hobbling. 

Jeg har ikke lest en eneste kommentar noen steder om denne saken, der noen forsvarer vanlig/hyppig/langvarig bruk av hyller/hobbling. Det er ikke snakk om aa hobble naar hesten beiter eller er paa noen timers utegang i paddock. Det er i noen, faa, enkle tilfeller. Og kort tidsperiode som regel. Allikevel blir folk helt i harnisk over dette, mens mange for eksempel har hest i en relativt liten boks de fleste timer i doegnet  (mange har heldigvis tilgang til flere timer utegang og over storre omraader, men ikke alle), og tilgang paa en liten paddock noen faa timer om dagen. DET er helt ok, for det har vi bestemt er allmenn akseptert. 
(Merk: poenget er ikke aa kritisere de som har hest paa boks eller for liten paddock. Men aa sammenligne hvilke ting vi har bestemt oss for ikke er dyreplageri og ikke)

I denne situasjonen her har man tatt det helt ut av sammenheng og dratt konklusjoner basert paa uvitenhet.  
Jeg synes det er bra at man kan ta det opp og diskutere det litt, og kanskje flere laerer litt om hvordan det brukes saa man ihvertfall ikke trenger aa hoppe saa til de grader til konklusjonen om at dette er soleklart dyreplageri.

Selv har jeg sjelden behov for aa hobble hestene, men jeg har vel opplevd det hele et par ganger paa snart 3 aar her i USA (Jeg har vaert med ekstremt mange heser paa den tiden jeg har vaert her. Varierende mellom 30-50 hester paa familieranchen inkl avlsheter, diverse treninger og konkurranser, clinics, mine egne og de jeg trener for andre, og VELDIG mye i jobbsammenheng daglig). De tilfellene av hobbling var der det ikke har vaert noe sted aa tjore fast hesten. Hesten gikk og gresset som normalt. Alle her binder opp hestene til daglig mellom jobboekter (i rancharbeid med cattle brukes hest) osv, men hobbler i de faa tilfellene der det er eneste mulighet. Jeg ser ingen som helst problem med det saa lenge hesten har faatt tilvenning. Og de er ikke stramme, ingen gnagsaar.

Jeg tjorer ikke fast hestene mine en gang jeg, jeg bruker tie ring. Drar tauet gjennom og hesten er "bundet" men den kan faktisk komme seg loes ved panikk. Naa trenger ikke jeg aa binde fast tamme hester, jeg saler opp og pusser og gjoer alt mens hesten gresser faktisk. Men de unge til opplaering gjoer jeg det med. Om man vil kan man ogsaa velge neste hakk paa tie ring saa det er vanskeligere aa rykke bakover. Men fortsatt mulig om den vil. Eller, man kan laase den saa den er fast samme som naar man binder hesten fast. 

Men det aa binde den fast, det er helt ok. Det aa hobble, som er kun ved faa anledninger og ikke en daglig ting som det aa binde fast ofte er, det er dyreplageri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken er jo blåst ut av alle proporsjoner, ingen får meg til å mene at bruk av helder er dyreplageri, så lenge de brukes i pauser under rideturer. Jeg blir adskillig mer oppkavet over å se på hestesport, og utstyret og handlingen som forkommer der -i enkelte tilfeller- ikke hos alle ! De som vil slå et slag for godt hestestell kan jo begynne der.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i avissaken at hestene står slik om nettene. Han sier ingenting om at det kun er på tur. At en tilvendt hest bruker det i kortere perioder som i en pause på tur eller over natta på langtur nå og ta er vel greit nok, men jeg tolker det slik at praksisen deres er at hestene går slik hver natt. Da synes jeg faktisk en (romslig) boks er bedre, der hesten kan bevege seg naturlig tross alt, og legge seg ned og reise seg uten problemer etter behov (igjen, om natten, ikke døgnet rundt med unntak av den timen de er på tur/trening).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så når man reagerer på en behandling av dyr så må man ramse opp alle andre negative ting som kan skje med det dyret?

For meg så er det ihvertfall aldri ok å bruke div remedier som lager sår på dyret! Og dette skjedde i Sverige, der det tydeligvis (med god grunn?) Er forbudt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, simira said:

Det står i avissaken at hestene står slik om nettene. Han sier ingenting om at det kun er på tur. At en tilvendt hest bruker det i kortere perioder som i en pause på tur eller over natta på langtur nå og ta er vel greit nok, men jeg tolker det slik at praksisen deres er at hestene går slik hver natt. Da synes jeg faktisk en (romslig) boks er bedre, der hesten kan bevege seg naturlig tross alt, og legge seg ned og reise seg uten problemer etter behov (igjen, om natten, ikke døgnet rundt med unntak av den timen de er på tur/trening).

Hesteeierne driver turriding som business, de drar paa lengre turer og bruker hyller da om nettene.
Dessuten maa man nesten vaere litt kritisk til det man leser, ikke alt som staar i avisen er beskrevet helt korrekt fra begges sider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kelpiemind said:

Hesteeierne driver turriding som business, de drar paa lengre turer og bruker hyller da om nettene.
Dessuten maa man nesten vaere litt kritisk til det man leser, ikke alt som staar i avisen er beskrevet helt korrekt fra begges sider. 

Helt klart, men nå vet jeg ikke hvem dette gjelder. At de driver med rideferier/turridning betyr ikke at de er kontinuerlig på langtur hele sommeren (og er det de synes jeg ærlig talt de burde funnet en bedre løsning, de jeg kjenner til har faste steder hvor de har gjerder satt opp, avtaler med lokale osv). Men du vet kanskje hvem det er?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Stine said:

Ok, så når man reagerer på en behandling av dyr så må man ramse opp alle andre negative ting som kan skje med det dyret?

For meg så er det ihvertfall aldri ok å bruke div remedier som lager sår på dyret! Og dette skjedde i Sverige, der det tydeligvis (med god grunn?) Er forbudt.

Du mener man ikke trenger aa sammenligne med andre ting vi gjoer med hesten som vi har bestemt er ok, men som egnetlig gaar litt ut paa det samme? Aa fraroeve hestens fluktmulighet for et eks, tjore vs hyller. 
Jeg er vel uenig med deg der. Jeg synes det maa vaere helt greit aa nevne at det er andre ting som kanskje burde ha vaert reagert paa mye mer. 
Dessuten har veterinaer i denne saken sagt at de saarene ikke var gnagesaar og ikke kom fra hyllene. Enda har publikum bestemt det. Selv med de gummiringene saa har den fatt gnagesaar. Jeg kjoeper ikke helt det saann uten videre altsaa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, simira said:

Helt klart, men nå vet jeg ikke hvem dette gjelder. At de driver med rideferier/turridning betyr ikke at de er kontinuerlig på langtur hele sommeren (og er det de synes jeg ærlig talt de burde funnet en bedre løsning). Men du vet kanskje hvem det er?

Nei jeg vet ikke hvem de er. Men jeg vet at de tilbyr riding med overnatting paa lengre turer.
Her har media etter min mening klart aa skape sterke reaksjoner med hvordan de har valgt aa fortelle denne saken. Det har for meg ikke kommet fram at dette er daglig praksis. 
Du hadde tatt med deg gjerde paa tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kelpiemind skrev:

Du mener man ikke trenger aa sammenligne med andre ting vi gjoer med hesten som vi har bestemt er ok, men som egnetlig gaar litt ut paa det samme? Aa fraroeve hestens fluktmulighet for et eks, tjore vs hyller. 
Jeg er vel uenig med deg der. Jeg synes det maa vaere helt greit aa nevne at det er andre ting som kanskje burde ha vaert reagert paa mye mer. 
Dessuten har veterinaer i denne saken sagt at de saarene ikke var gnagesaar og ikke kom fra hyllene. Enda har publikum bestemt det. Selv med de gummiringene saa har den fatt gnagesaar. Jeg kjoeper ikke helt det saann uten videre altsaa...

Men denne tråden handler om hyller, ikke om alt annet en hest kan utsettes for.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...