Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykle med valp?


Hannah
 Share

Recommended Posts

Hei, får snart en samojed valp på 4 mnd. Når kan jeg begynne å sykle med ham? Burde jeg vente til han er fullvokst (rundt 2 år) eller spiller det ingen rolle?

Hvis jeg kan sykle med ham før han er 2 år, burde han bare trippe ved siden av, eller kan jeg la ham trekke?

Vil jo helst lære ham å trekke på sykkel da han er en samojed og brukshund, men er redd for å "ødelegge" ham. Har hørt at skjelettet eller noe sånt ikke har godt av å la ham trekke for tidlig. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Siberians, men det blir jo mye av det samme. Sele kan du gjerne vende han til med en gang, og trekking i selen mens du går gjør ikke noe. Mine vendes til trekking med sykkel/i spann forsiktig fra 7 mnds alder. De første turene med trekk blir bare 500m- 1km. Det er bare for at det skal være moro og valpen skal ha lyst på mer. Fra de er rundt 1 år lar jeg de være med på turer i 5-10 km, men jeg tar det rolig (lavt tempo). I min erfaring har ikke valper/unghunder like god muskulatur som de på 18mnd-2 år og klarer heller ikke å løpe like fort på en effektiv og uanstrengt måte. 
Jeg tilpasser alltid farten til hundens løpesett og vilje (lengde og hastighet). Det er bedre med litt tungt og sakte enn raskt for en ung hund. Og alltid sakte ned bakker. Nedover er hardt for mellomhender og skuldre. 
Trekker ikke på asfalt (annet enn de 2-300 m det tar å komme til grus hjemmefra). 
Følg også med på labbene, noen hunder får lett litt slitte labber, eller blir sårbeinte. Ingen av mine gjør, men greit å følge med uansett :) 

Lykke til med samojedvalpen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg begynner også med trekking fra 6-7 mnd alder (alaska husky og tervueren). Kort, rolig og moro i starten bare for å lære. Fra de er ca ett år går de i tilnærma full trening hos meg (når ettårsalder faller sammen med starten på høsttreninga sånn som ettåringen jeg har nå). Jeg har en ettåring nå som trekker ca ei mil. Når det blir litt mer stabilt kjølig kommer vi til å øke distansen ganske mye utover høsten/vinteren. Det viktigste er at du leser unghunden godt og heller holder tilbake enn å pushe den til å øke fart/distanse. Den skal alltid ville mer enn den får lov til å trekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...