Sykle med valp?

5 innlegg i emnet

Hei, får snart en samojed valp på 4 mnd. Når kan jeg begynne å sykle med ham? Burde jeg vente til han er fullvokst (rundt 2 år) eller spiller det ingen rolle?

Hvis jeg kan sykle med ham før han er 2 år, burde han bare trippe ved siden av, eller kan jeg la ham trekke?

Vil jo helst lære ham å trekke på sykkel da han er en samojed og brukshund, men er redd for å "ødelegge" ham. Har hørt at skjelettet eller noe sånt ikke har godt av å la ham trekke for tidlig. Noen som vet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har Siberians, men det blir jo mye av det samme. Sele kan du gjerne vende han til med en gang, og trekking i selen mens du går gjør ikke noe. Mine vendes til trekking med sykkel/i spann forsiktig fra 7 mnds alder. De første turene med trekk blir bare 500m- 1km. Det er bare for at det skal være moro og valpen skal ha lyst på mer. Fra de er rundt 1 år lar jeg de være med på turer i 5-10 km, men jeg tar det rolig (lavt tempo). I min erfaring har ikke valper/unghunder like god muskulatur som de på 18mnd-2 år og klarer heller ikke å løpe like fort på en effektiv og uanstrengt måte. 
Jeg tilpasser alltid farten til hundens løpesett og vilje (lengde og hastighet). Det er bedre med litt tungt og sakte enn raskt for en ung hund. Og alltid sakte ned bakker. Nedover er hardt for mellomhender og skuldre. 
Trekker ikke på asfalt (annet enn de 2-300 m det tar å komme til grus hjemmefra). 
Følg også med på labbene, noen hunder får lett litt slitte labber, eller blir sårbeinte. Ingen av mine gjør, men greit å følge med uansett :) 

Lykke til med samojedvalpen! 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg begynner også med trekking fra 6-7 mnd alder (alaska husky og tervueren). Kort, rolig og moro i starten bare for å lære. Fra de er ca ett år går de i tilnærma full trening hos meg (når ettårsalder faller sammen med starten på høsttreninga sånn som ettåringen jeg har nå). Jeg har en ettåring nå som trekker ca ei mil. Når det blir litt mer stabilt kjølig kommer vi til å øke distansen ganske mye utover høsten/vinteren. Det viktigste er at du leser unghunden godt og heller holder tilbake enn å pushe den til å øke fart/distanse. Den skal alltid ville mer enn den får lov til å trekke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode svar, begge to:ahappy:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra tråd, jeg trenger også tips til trekking til min Border Collie på 8 måneder. 

Ut i fra hva jeg forstår over her, så kan jeg begynne å trekke med henne på sykkel nå? :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Samme problem som vi som er høye og tynne. Skal buksene være lange nok, så detter de av. Jeg må kjøpe XL i joggebukser for at de skal være lange nok i beina...og de må strammes godt i livet. I gensere har jeg lenge kjøpt M, og etter jeg la på meg så passer de ganske greit nå, men da jeg var yngre så måtte jeg velge mellom å kjøpe S eller XS, som da passet rundt, eller M som var lange nok i armene og nedover. Hjelper liksom ikke når genserene og jakkene passer rundt, men ikke går lengre ned til navlen og stopper flere cm over håndleddet  Mange med min høyde har også store bein og finner heller ikke sko som passer, spesielt ikke pensko. Nå er jeg heldig, jeg er ligger mellom 40-41, så jeg finner som regel noe.  Nå finnes det noen spesialbutikker som har store størrelser i sko, og som har klær som er laget til lange, men det må som regel bestilles på nettet og jeg er ikke glad i å kjøpe klær på nett. Stormberg har ofte fritidsklær som passer da, det er kjekt. Brandsdal? Alt for kort. I butikker der du kan kjøpe bukser livvidde/lengde, så bruker jeg 28/34, og det har de som regel bare en eller kanskje to av, så om jeg er uheldig, så har de solgt de ut. 
    • Weee, så herlig!! Grattis  Skikkelig bra dag liksom  Sorry...   Noen ganger får man litt klump i magen når man kommer på at man kanskje har driti seg ut... men det er alltid greit å dele skylden med andre  Dere overlever nok fint, alle sammen   Vi har gått kveldstur på Hamar og fått trent skravla litt  ... også dytta jeg innpå nesten en halv pose Twist nå... det trengte jeg skikkelig  
    • Nei, da blir det litt verre.. Hjelper det ikke at det er med andre hunder heller? Er hun vant til å gå lengre turer? Tenker bare sånn at viss det er bare du som går langt innimellom så kanskje hun ikke er helt i form til det og at det kanskje kan bli bedre om det blir mer jevnt med trening? (om det er tilfellet). Viss ikke holder jeg nok med deg i at hun kanskje bør bli igjen hjemme, det er ikke så enkelt med hunder som krever så forskjellig at man kanskje ikke får gått skikkelig tur med den som trenger det fordi den andre vil hjem. For de fleste av oss synes vell heller ikke det er så givende å gå to halvlange runder etterhverandre i nærområdet, og samvittigheten kan jo og fort bli dårlig om man må sette igjen den ene hunden hjemme (ihvertfall blir den det hos meg) og da blri det jo heller ikke så hyggelig. 
    • Kanskje det er det beste. Hun er dessverre ikke altfor turglad, noe som gjør saken verre. Skal ikke være lett! Hu blir fornøyd etter 1 t som regel. Er liksom ikke full fart. Så jeg gleder meg jo egentlig til å få en mer turglad hund som lett blir med på lengre turer 
    • Grattis!  Pjuh. Jeg satt her og svetta litt, for jeg trodde jeg hadde gått ut offentlig med noe politisk som ikke skulle være offentlig. Men nå har SV og SP gjort det samme, så da har jeg i alle fall noen å dele skyld og skam med. Det er så flaut å gjøre tabber fordi man er litt ny i gamet. DA kan Symra og jeg gå en kveldsrunde.
  • Nylig opprettede emner