Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal prøve nytt for- hvilket?


LinL
 Share

Recommended Posts

Slår til og setter sonenorakelet på prøve!

Rutta spiser Eukanuba lam og ris. Fungerer fint på det, men jeg synes hun driter mye (3-4 store lass) om dagen, men der ser fint ut ellers. Også røyter hun ekstremt mye. 

Hun er litt sensitiv. V&H fungerer ikke så bra. Har fått diaré hver gang jeg prøver innføre det. Da er det diaré av typen med fasting og skånekost i 3 dager.

hva har sonenfolket god erfaring med? For den litt mer sensitive magen? Har også tenkt på å innføre noe olje. Tar i mot gode råd, jeg mener at jeg Har fått med meg at det er noen fôr nerder her som forstår seg mer på innholdsliste enn jeg gjør :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo lett til at man anbefaler det fôret man selv bruker, selvfølgelig... Jeg brukte i mange mange år ProPlan med laks til mine hunder, og de fungerte veldig bra på det. Så endret de oppskrift og bytta blant annet ut ris med mais og sånt, og da ble det enorme mengder dritt ut.. Jeg testa ut enkelte av disse dyre fôrene (Orijen og Kingsmoore), men fant liksom ingen som fungerte godt - hundene elsket jo alt jeg tilbød dem, men det kom alltid enorme mengder ut.

Nå har jeg endelig funnet et fôr som MINE hunder i hvert fall fungerer veldig bra på. De har fine pelser og er friske og fine - og det viktigste: de bæsjer ikke mengder lenger, og det som kommer ut har fin konsistens og lukter ikke pyhhh... Dette er Brit Care ShowChampion med laks og sild. Dette er såkalt sensitivfôr, men jeg bruker det pga fiskeinnholdet (vil gjerne ha det pga pels). 

... også skal det sies at jeg overhodet ikke er fôrnerd altså... :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt med å finne for som fungerer Bra og han liker her også. Noe som fungerer bra, men som han ikke liker helt er Symply lam og ris. Jeg tenker å prøve den med kalkun når sekken er tom. 

Ellers føler jeg at mye av det som finnes av hundemat fungerer ganske likt igrunnen. 

Eneste som er litt rart med Ludvig er at han ikke liker våtfor ??

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen veldig sensitive her, men begynner å bli godt voksne, og jeg merker forskjell.

Er veldig fornøyd med både Robur og Acana, førstnevnte ikke minst fordi det produseres i Sverige (kortreist). Veldig fornøyd mtp pels, vi har jo også to korthårsrøytere... Vi bruker senior, men har også brukt fiskevariantene mtp olje og ledd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du bor i området så er det for deg ganske enkelt å prøve Wovv. Har hørt om/fra flere som har gode opplevelser med det, også for hunder med litt sensitiv mage. Alle mine tre får aktivforet der, og har fin avføring, pels og klør. Stikk innom HsH og snakk med dem, samme dama står bak både butikken og foret :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hadde noen enorme mengder avføring da hun gikk på Eukanuba (Puppy). Kunne nesten ikke fatte at det kom så mye drit ut av en så liten kropp!

Det er store mengder av en eller annen form for korn i de fleste hundefor. Hunden er opprinnelig en kjøtteter, selv om det nok har skjedd en tilpassning etter mange tusen års avl som gjør at mange hunder tåler det fint. Jeg tenkte i alle fall som så at da fikk jeg prøve det tørrforet (har ikke fasiliteter for råforing) med mest mulig kjøtt da det var sannsynlig at det var alt kornet som kom ut bakveien. Valget falt på Orijen. Det er 90% kjøtt. Etter en veldig rolig tilvenning over 10-12 dager (byttet ut 10g på hver porsjon daglig) så gikk det hele veldig fint. En ting var at avføringen ble fast og "fin" (i den grad avføring kan beskrives som fin) og at mengdene ble en liten frøken verdig, men hun likte åpenbart foret veldig mye bedre også.

Nå er det mange som visstnok har problemer med Orijen også - ikke noe for passer alle hunder, men i teorien synes jeg det er mye som taler for at Orijen er et godt for og det vil nok være førstevalget mitt også om jeg skulle få flere hunder. Det er riktignok ganske dyrt, men siden jeg kan fore mindre enn jeg gjorde med Eukanuba, så er det snakk om en femtilapp eller to i måneden.

Ellers så er vel det viktigste at du forsøker noe helt annet enn det du har nå. Det ser ved første øyekast litt vanskelig ut da det inneholder både lam, ris, kylling, mais, fisk mm... Men kanskje ta utgangspunkt i det det er mest av, lam og ris, og så stryke de fra ingredienslista. Eller kanskje enda bedre, forsøke noe som er helt kornfritt? Acana er en litt rimeligere variant fra samme firmaet som lager Orijen, med høyt kjøttinnhold (50-70% avhengig av variant) og uten korn. Mange har gode erfaringer med dette, og det går for å være et bra for. Min har fått det innimellom og har fungert veldig bra på det også.

Du sier hunden har litt sensitiv mage. Jeg vet ikke hva du baserer det på, men all den tid du ikke vet hva den er sensitiv for så ville jeg ikke automatisk strøket alt som er mye kjøtt i. Det kan, som sagt, like gjerne være vegetabilske produkter som gjør ugangn. Du har riktignok forsøkt VH, men sier lite om hvor forsiktig du har introdusert det... Min fikk i alle fall skikkelig sprutræv av VH etter et litt tafatt forsøk på tilvenning, men hadde ingen problemer med Orijen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å fore ned både V&H og tørrfor kombinert? Min er sensitiv i magen i den form at det fort blir steinhardt. Typisk hyler når hun bæsjer. Hun har blitt hard i magen av de forene vi har prøvd som inneholder mye korn. Royal canin og eukanuba. Bytta til orijen og hun ble fin i magen, men klødde ekstremt mye av det. Bytta så til acana og fin i magen på det også. Men det likte hun ikke pga de store forknottene... så da bytta vi tilbake til RC med mye korn og tilsatte V&H. Aldri vært bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg forer både med V&H og tørrfor da, men tørrforet eg bruker er av en produsent som heter Versele-Laga og foret heter Opti Life. Eg hadde aldri hørt om det før, men de ansatte på dyrebutikken anbefalte det foret over de vanlige som Eukanuba og RC osv. fordi det er høyere kjøttinnhold i det (75%), og de bruker ris som tilsetning og ikke mais eller hvete eller sånne ting. Mine hunder fungerer fint på det ihvertfall. Prisen på foret er ikke så verst heller.

Den ene hunden min har sensitiv mage, og han har fått prøve sensitiv-mage forene fra Eukanuba, Hills, Proplan, RC og prøvd Orjen sitt for som er laget av fisk. Ingen av de funket noe særlig, men det eg bruker nå fungerer ihvertfall greit i sammen med V&H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar :) da har jeg litt å se på før jeg velger neste for å teste med. Hun er ikke kjempesensitiv akkurat, får litt annet innimellom, men kraftig diaré av VoH, og enorme menger halvløs avføring da hun fikk orijen som 7-8 mnder gammel. Så jeg har vært litt forsiktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, LinL skrev:

Takk for mange svar :) da har jeg litt å se på før jeg velger neste for å teste med. Hun er ikke kjempesensitiv akkurat, får litt annet innimellom, men kraftig diaré av VoH, og enorme menger halvløs avføring da hun fikk orijen som 7-8 mnder gammel. Så jeg har vært litt forsiktig :)

Men hvor forsiktig var du med tilvenningen for henholdsvis VH og Orijen? Man kan nesten ikke gjøre det for sakte ... det er alfa og omega når man bytter til for generelt, men spesielt når man går fra lite til mye kjøtt.

Og så et lite kjerringråd (og evidensen for om det egentlig virker er av den grunn anekdotisk). Min oppdretter (vel, hundens oppdretter får man vel si) mener det er en fin ting å tilsette et par spiseskjeer biola i maten hvis magen er litt trøblete. Jeg har gjort det til en vane, og det ser ut til at det har sin misjon. Jeg kjøper laktosefri biola.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Lille fisen får Fish4dogs- hun kom med RC pyppy og dreit enorme mengder- skulle liksom sakte gå over til V&H som resten av gjengen her får, men "smart" valp valgte vekk tørrforet og endte med skikkelig diare, som jeg slet med å bli kvitt. Skånekost i en hel evighet, også over på F4D- og nå er magen fin og det er det som kommer ut også- Ikke som V&H selvsagt, men mye bedre enn på RC!
Har såvidt begynt å introdusere V&H igjen...

Ellers synes jeg Kingsmoor fungerer greit- ar foret de voksne på det i ett år ca (i tillegg til V&H) og er veldig fornøyd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AussieAllTheWay skrev:

Lille fisen får Fish4dogs- hun kom med RC pyppy og dreit enorme mengder- skulle liksom sakte gå over til V&H som resten av gjengen her får, men "smart" valp valgte vekk tørrforet og endte med skikkelig diare, som jeg slet med å bli kvitt. Skånekost i en hel evighet, også over på F4D- og nå er magen fin og det er det som kommer ut også- Ikke som V&H selvsagt, men mye bedre enn på RC!
Har såvidt begynt å introdusere V&H igjen...

Ellers synes jeg Kingsmoor fungerer greit- ar foret de voksne på det i ett år ca (i tillegg til V&H) og er veldig fornøyd.

Opplever også at f4d gir lite og fast avføring til tørrfôr å være. Blander vanligvis med kjøtt/vom, da det er et fôr med lite fett, men det går overraskende bra å gi kun tørt i perioder mtp det som kommer ut, og lukt. Og jeg virkelig hater "tørrfôrmøkk"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Pringlen said:

Opplever også at f4d gir lite og fast avføring til tørrfôr å være. Blander vanligvis med kjøtt/vom, da det er et fôr med lite fett, men det går overraskende bra å gi kun tørt i perioder mtp det som kommer ut, og lukt. Og jeg virkelig hater "tørrfôrmøkk"....

Ja enig- den er fast og fin på farge, og helt enig ang lukt! Har ikke tenkt over fettinnholdet faktisk, men vi også forer jo mest v&h så da gjør det ingenting..
Jeg også virkelig hater at det lukter lang vei av dritten...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver fish for dogs med hvit fisk og store biter nå for første gang. Veldig spent. Vi sliter ikke med dårlig mage, men det står at det skal være et mildt fór, så absolutt noe å tenke på for TS :)

Blir kanskje å blande det med et high energy fór pga. lite fett, men vi får se

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Vovv funka dårlig. Så nå prøver vi appetitt. Merker sllerede etter halve posen at dette ikke helt er optimalt heller, men like greit som wovv. Alt er fint bortsett fra mengde og lukt liksom.. pelsen er fin, hun er i fin form og har gode sterke klør.

tenkte neste runde å prøve svenske carrier.. så får vi se... herregud jeg er lei av å teste for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine funker utmerket på RC. Lite avføring, fin pels og god form. Med Hills har mengdene avføring vært ganske imponerende, til tider var jeg sikker på at det kom ut mer møkk en hva jeg dytta inn i bikkjene. 
Har prøvd både Proplan, Eukanuba, Robur, Genesis, Vigor&Sage og Orijen, men hundene har vært mer "meh" til disse, og det har vært ganske mye avføring i tillegg. 

Nå får de litt Vom&Hund i tillegg, da valpen er hobbyanorektiker og ikke synes mat er så viktig. (Inya synes det er kjempesnedig, for da får jo hun også en liten dæsj i maten sin:lol:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LinL skrev:

Vovv funka dårlig. Så nå prøver vi appetitt. Merker sllerede etter halve posen at dette ikke helt er optimalt heller, men like greit som wovv. Alt er fint bortsett fra mengde og lukt liksom.. pelsen er fin, hun er i fin form og har gode sterke klør.

tenkte neste runde å prøve svenske carrier.. så får vi se... herregud jeg er lei av å teste for!

Hvis hunden din ikke har stort energibehov, så kan kanskje fish4dogs være noe? Jeg synes det som kommer ut er uvanlig fast og luktfritt til å stamme fra tørrfôr. Jeg bruker valpefôret, og blander med provit vom til de som brukes hardt da. Ellers ville de skrumpe vekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25. oktober 2017 at 10:05 PM, LinL skrev:

Vovv funka dårlig. Så nå prøver vi appetitt. Merker sllerede etter halve posen at dette ikke helt er optimalt heller, men like greit som wovv. Alt er fint bortsett fra mengde og lukt liksom.. pelsen er fin, hun er i fin form og har gode sterke klør.

tenkte neste runde å prøve svenske carrier.. så får vi se... herregud jeg er lei av å teste for!

Over kor lang periode testar du kvart for? Du bør gi det nye foret 2-3 mnd før du ser korleis det virkar. Om du ikkje har prøvd Dr.Clauders, så kan du teste ut feks lam&ris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...