Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp, kjøper de feil rase?


Jenny
 Share

Recommended Posts

Min nærmeste familie skal kjøpe hund. De har helt forelsket seg i springe spaniel. Tror det skyldes utseendet. Nå er jeg bekymret på den nye valpens vegne, for jeg vet hvor aktiv familien er. Familien drar på hyttetur, og går små turer i nærområdet, men jeg tror ikke det er nok aktivitet for en springer spaniel. På hyttetur blir det ikke lange turer i skog og mark, men noen små turer i skogen og noen langs bilvegen. Er det for lite for denne hundrasen, eller er et jeg som bekymrer meg uten grunn? Har lest at en springer krever to timers mosjon om dagen. Tror nok heller familien kan tilby hunden 15 min i det daglige, og litt lengre turer når den blir tatt med på hytta. Familien hadde tidligere en cocker spaniel som var overvektig, og det var så trist å oppleve. Hva kan være rett rase for familien? De ønsker ikke en miniatyrhund, for de synes miniatyrhunder er for små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Dersom 15 minutter er hva man kan forvente av dem i det lange løp så burde de ikke hatt hund i det hele tatt. 

Hvorfor har de bestemt seg for å få hund? Dersom det er del av en livsstilsendring så kan det jo gå bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Jenny skrev:

Enig. Var kanskje litt snar å skrive. Det blir minst 2 turer på 15 daglig antar jeg.

Det høres fortsatt lite ut. 
På valpekurs hos min faste hundeskole er hovedregelen 1 time tur hver dag. Og lufte utenom i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at alle hunder som hovedregel bør ha minst en time tur hver dag.

Men når det gjelder rasevalg så er nok springer spaniel ikke av det verste de kan ende opp med da. Det er greie og tilpasningsdyktige hunder som er veldig sosiale, så lenge de får være med eieren så hjelper det mye.

Men 2x15 minutter (i tillegg til tisseturer håper jeg) er alt for lite for de aller fleste hunder.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Jeg mener også at alle hunder som hovedregel bør ha minst en time tur hver dag.

Men når det gjelder rasevalg så er nok springer spaniel ikke av det verste de kan ende opp med da. Det er greie og tilpasningsdyktige hunder som er veldig sosiale, så lenge de får være med eieren så hjelper det mye.

Men 2x15 minutter (i tillegg til tisseturer håper jeg) er alt for lite for de aller fleste hunder.

Takk for svar. Ble litt beroliget nå. Blir tisseturer i tillegg, for familien har en stor inngjerdet hage hvor hunden kommer til å få være en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de ikke har tid/ork til å gå mer enn 15 min x 2 burde de i mine øyne ikke ha hund. Og hvorfor ikke da gå en halvtime når man først går? Jeg har to settere, som liker å utfolde seg fysisk. De får 1,5 timers tur hver dag + sykkelturer noen ganger i uka, mental trening med og uten andre hunder, kurs, fri tilgang på inngjerdet hage (når været tillater at døra står oppe), og et par dager i uka hvor de får løpe løs i skogen i 2-6 timer når det ikke er båndtvang. Og enda kunne de fått mer, men dette er realistisk for meg å få til alene. Nå er setterne skapt for å løpe enda mer enn en springer, men jeg hadde hatt samme regime på andre raser, synes det jeg kan tilby er et minimum egentlig. Men jeg er streng på dette med hund og aktivitet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt an hva som skjer resten av dagen også da. Blir hunden med på aktiviteter utenfor hjemmet? Fotballtrening med barna eller lignende? Være med i hagen når man luker eller holder på med andre ting? Får være sammen med familien store deler av dagen? Det er mye som kan være aktivitet som ikke nødvendigvis er tur.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Mira2.0
10 timer siden, Sprettballen skrev:

Det kommer jo litt an hva som skjer resten av dagen også da. Blir hunden med på aktiviteter utenfor hjemmet? Fotballtrening med barna eller lignende? Være med i hagen når man luker eller holder på med andre ting? Får være sammen med familien store deler av dagen? Det er mye som kan være aktivitet som ikke nødvendigvis er tur.

Ja, og dette er jo så viktig poeng. Hjelper lite med en time tur om hunden ikke er med familien sin ellers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Raksha skrev:

Godt vi ikke dømmer en families evner til å ha hund utifra et innlegg på som gir minimalt med faktisk informasjon :aww: 

 

Vi kan jo ikke annet enn å gi råd utfra det som står i innlegget og det er at hunden vil få "turer" på 15 min to ganger om dagen i tillegg til lufting. For det første; 15 min ER lufting, ingen får gått en tur på den tida. For det andre; Ingen som legger opp til å avse hunden sin et kvarter om dagen bør ha hund. Såpass kan man si utfra det innlegget faktisk.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

... og i tillegg står det også i hovedinnlegget at slik trådstarter kjenner dem. Det høres ikke lovende ut. Og det er det man reagerer på. 

Men som sagt så kan det fungere om de virkelig går inn for en livsstilsendring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tonje skrev:

Vi kan jo ikke annet enn å gi råd utfra det som står i innlegget og det er at hunden vil få "turer" på 15 min to ganger om dagen i tillegg til lufting. For det første; 15 min ER lufting, ingen får gått en tur på den tida. For det andre; Ingen som legger opp til å avse hunden sin et kvarter om dagen bør ha hund. Såpass kan man si utfra det innlegget faktisk.

Nettopp. Vi kan jo ikke forholde oss til informasjon vi ikke har ;) Og ut i fra det som kommer frem her høres det ikke ut som denne familien egentlig har lyst på hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/27/2017 at 11:48 AM, Jenny skrev:

Min nærmeste familie skal kjøpe hund. De har helt forelsket seg i springe spaniel. Tror det skyldes utseendet. Nå er jeg bekymret på den nye valpens vegne, for jeg vet hvor aktiv familien er. Familien drar på hyttetur, og går små turer i nærområdet, men jeg tror ikke det er nok aktivitet for en springer spaniel. På hyttetur blir det ikke lange turer i skog og mark, men noen små turer i skogen og noen langs bilvegen. Er det for lite for denne hundrasen, eller er et jeg som bekymrer meg uten grunn? Har lest at en springer krever to timers mosjon om dagen. Tror nok heller familien kan tilby hunden 15 min i det daglige, og litt lengre turer når den blir tatt med på hytta. Familien hadde tidligere en cocker spaniel som var overvektig, og det var så trist å oppleve. Hva kan være rett rase for familien? De ønsker ikke en miniatyrhund, for de synes miniatyrhunder er for små.

Hvis du går inn på denne hjemmesiden:   www.desperado.no Deretter inn på valpesiden, så har Inger laget en link til en artikkel hun har skrevet (knotet fælt på ny tlf her, derfor jeg ikke linker direkte til artikkelen her).

Artikkelen heter "10 gode grunner til IKKE å skaffe seg springer spaniel "

Jeg foreslår at du ber dem lese denne artikkelen ?

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...