Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpegrind


Hannah
 Share

Recommended Posts

9 timer siden, Pringlen skrev:

Fin grindplass. Men vær forberedt på at en halvstor valp sikkert ikke er inni der så veldig lenge :)

Spørs på valpen, frøken dum og deilig på 45 kilo tror fortsatt at det er umulig å komme seg ut av valpebingen :lol:

Men hun er vel unntaket, ikke regelen :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2017 at 7:54 PM, Hannah skrev:

Har begynt å ordne til valpen kommer siden det bare er noen få dager igjen, og satt bur og valpegrinder på plass og synes selv jeg ikke trenger flere gringer. Synes det holdt med bare 4 elementer da jeg også bruker veggen, men hva synes dere? Er det fremdeles for lite? Han skal selvsagt ikke være der hele tiden, tenker hovedsakelig om natten og når man drar på jobb/skole o.l.

IMG_2699.thumb.JPG.85e8e224df518376f2ae935ebfbcea6e.JPG

Nå vet jeg ikke hva som ellers er i det rommet, sa du noe om en pult? Jeg ville heller satt grindene rundt pulten om du er redd for den, og gitt valpen mest mulig av rommet - en ting er at den skal sove mest mulig på natta, men hvis vi også snakker en arbeidsdag så vil den som valper flest både sove og leke, romstere og aktivisere seg selv, og da har den mer rom til å finne på noe (og som en god hundeeier legger vi igjen noe valpene kan få aktivisere seg med når vi må forlate dem, for eksempel en frossen kong, en tom flaske med godbiter, eller andre aktiviteter som tar litt plass og tid). 

Det er stor forskjell på valpers utbrytertrang, selvfølgelig, noen respekterer et stengsel og andre forsøker å kverke det. Skal grinda stå der, og du skal være vekk fra valpen, ville jeg sørget for at grinda satt godt fast i veggen med kroker eller lignende, for å unngå klatreulykker eller at valpen kommer seg ut og havner et sted du ikke har valpesikret.

For øvrig, om du ikke allerede har fått bestilt flere - jeg har vært offline noen dager og er ikke oppdatert, så kan en faktisk ringe til butikker for å høre om de kan bestille ting, en må ikke benytte personlig oppmøte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SFX skrev:

Nå vet jeg ikke hva som ellers er i det rommet, sa du noe om en pult? Jeg ville heller satt grindene rundt pulten om du er redd for den, og gitt valpen mest mulig av rommet - en ting er at den skal sove mest mulig på natta, men hvis vi også snakker en arbeidsdag så vil den som valper flest både sove og leke, romstere og aktivisere seg selv, og da har den mer rom til å finne på noe (og som en god hundeeier legger vi igjen noe valpene kan få aktivisere seg med når vi må forlate dem, for eksempel en frossen kong, en tom flaske med godbiter, eller andre aktiviteter som tar litt plass og tid). 

Det er stor forskjell på valpers utbrytertrang, selvfølgelig, noen respekterer et stengsel og andre forsøker å kverke det. Skal grinda stå der, og du skal være vekk fra valpen, ville jeg sørget for at grinda satt godt fast i veggen med kroker eller lignende, for å unngå klatreulykker eller at valpen kommer seg ut og havner et sted du ikke har valpesikret.

For øvrig, om du ikke allerede har fått bestilt flere - jeg har vært offline noen dager og er ikke oppdatert, så kan en faktisk ringe til butikker for å høre om de kan bestille ting, en må ikke benytte personlig oppmøte.

Nei, ingen pult på dette rommet. Bare en seng og et skap, så jeg kan flytte på grindene slik at valpen nesten får hele soverommet å bevege seg i. Grindene sperrer da bare av sengen slik at han ikke hopper opp i den, og skapet (i tilfelle han begynner å tygge på hjørnene e.l). Har ellers ikke noe annet på rommet.

Har kjøpt kong som han kan ha, pluss andre leker som tauleker osv, men tror jeg skal kjøpe noen flere gummileker. Synes det er trygges å la han leke med dem enn plysjleker når vi drar på skole/jobb. Ser liksom for meg at plysj/tauleker fort blir ødelagt hvis man ikke følger med, og lettere å svelge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Hannah skrev:

Har kjøpt kong som han kan ha, pluss andre leker som tauleker osv, men tror jeg skal kjøpe noen flere gummileker. Synes det er trygges å la han leke med dem enn plysjleker når vi drar på skole/jobb. Ser liksom for meg at plysj/tauleker fort blir ødelagt hvis man ikke følger med, og lettere å svelge.

Det varierer veldig fra hund til hund - jeg har møtt noen som river i stykker kong-leker også, mens andre ikke ødelegger noe som helst. Du får nesten se an hvordan valpen din er, og bli kjent med ham, han skal vel uansett ikke være mye alene hjemme den første tiden, så du rekker godt å se hvordan han oppfører og aktiviserer seg innendørs. Under tannfelling vil de som regel uansett ha større bitebehov enn ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SFX skrev:

Det varierer veldig fra hund til hund - jeg har møtt noen som river i stykker kong-leker også, mens andre ikke ødelegger noe som helst. Du får nesten se an hvordan valpen din er, og bli kjent med ham, han skal vel uansett ikke være mye alene hjemme den første tiden, så du rekker godt å se hvordan han oppfører og aktiviserer seg innendørs. Under tannfelling vil de som regel uansett ha større bitebehov enn ellers.

Ja, det blir spennende å se hvordan han er. Bare 1 dag igjen nå?

Vi kommer til å være sammen med ham i en måned før vi forlater ham hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
On 8.8.2017 at 11:57 PM, Pringlen said:

Fin grindplass. Men vær forberedt på at en halvstor valp sikkert ikke er inni der så veldig lenge :)

Joda, om de lærer at det ikke går an å komme ut, dvs. erfarer at det ikke er et tema å klatre over - så holder de seg der.
Alle mine hunder har latt seg stoppe av grinder, tidligere hunder har vært stoppet av 30 cm høye gjerder. Lærer de ikke å hoppe ut, så funker det fint :)

Og enig - fin grindplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Belgerpia skrev:

Joda, om de lærer at det ikke går an å komme ut, dvs. erfarer at det ikke er et tema å klatre over - så holder de seg der.
Alle mine hunder har latt seg stoppe av grinder, tidligere hunder har vært stoppet av 30 cm høye gjerder. Lærer de ikke å hoppe ut, så funker det fint :)

Og enig - fin grindplass.

Ja hvis man har raser som ikke bare ser muligheter, der andre ser begrensninger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Just now, Pringlen said:

Ja hvis man har raser som ikke bare ser muligheter, der andre ser begrensninger :P

Belgere er ikke kjent for å være problemløsere, i alle fall ikke belger hannhunder *ler* - Men jeg jobber jo med at man ikke hopper på grinder, gjerder osv. - bare for å forsterke at de ER en sperre, ikke bare en hindring på veien ha ha ha ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Belgerpia skrev:

Belgere er ikke kjent for å være problemløsere, i alle fall ikke belger hannhunder *ler* - Men jeg jobber jo med at man ikke hopper på grinder, gjerder osv. - bare for å forsterke at de ER en sperre, ikke bare en hindring på veien ha ha ha ha

He he, dogoen var også enkelt møblert sånn. "Det ligger mat på benken, ja. Det har jeg aldri fått, så da er det ingen vits å prøve" Støvere og dachser er mer sånn "det ligger mat på benken, da venter vi til hu dumme snur ryggen til" eller "klart jeg kommer over den grinda, bare venter til ingen ser det" :lol:

Hvordan samojeder, som ts har, virker, vet jeg ikke. Men polarhunder generelt har vel fantasien i orden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan jeg sette en kompostgrind lent inntil døråpningen, og hundene anser det som stengt - men det er voksne hunder, jeg ville aldri gjort det med en valp eller et valpekull. I mitt forrige kull hadde jeg festet kompostgrind i døråpningen, hektet på to sterke kroker øverst så den ikke kulle veltes, samt et par ekstra kroker på den ene siden så den kunne svinges åpen uten å hektes av. Vel, Gloria på seks-syv uker gikk på med freidig mot og klarte å skvise seg ut nederst ved å presse grinda ut fra døråpningen. søsknene satt igjen innenfor molefonkne og forvirret, mens Gloria kom inn på naborommet der jeg satt. Det tok litt krefter - jeg prøvde - å skyve opp det hjørnet, når grinda var festet på de tre andre hjørnene, men hun fikk til :P 

Så en ser an hunden før en drar fra den bak enhver form for grind, og som @Belgerpia er inne på så må en også lære hunden både at det å sitte i et avdelt rom er greit, og at det å klatre på/henge over grinder ikke er greit. Men noen hunder krever mer Alcatraz enn andre :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannhunden min har alltid blitt sperret inne av kompostgrinder, aldri prøvd å komme seg ut engang.

Valpen spruter over alt som er, så hun har måttet lære seg at det er strengt forbudt. Hun begynner å skjønne det nå, lenge siden hun har prøvd å komme seg over [emoji14]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hannhund er også passe kørka når det kommer til stengsler. Stengt er stengt liksom, selv om det står høyløpsk tispe på den andre siden til og med (dog klatra han over kompostgrinder som liten valp....). Den andre i huset var mer utkrøpen, for å si det sånn... 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så misunnelig på hunder som lar seg stenge inne så lett :lol: Min ingen av mine valper har latt seg stoppe av sånt. Min voksne saluki spretter over barnegrinder, basenjien kryper under om han klarer, klarer heldigvis ikke klatre over. Kompostbinger klatrer han. Salukitispa var litt mer dum og deilig der, hun åpna dører, men skjønte aldri hvordan hun hoppa over ting heldigvis :wub:  Snusern dundra gjennom, over eller under alt sånt fra dag en. 

 

Lykke til med den hvite pelsballen! :wub: 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uno klatra over barnegrinder og kompostgrinder som valp, nå er han mer komfortabel med å være alene og har fint akseptert at kompostgrindene på verandaen betyr at det er stengt. Men jeg har både hørt, sett og sett på bilder at TT ´er  ikke lar seg stoppe, om det ikke lar seg gjøre å klatre over hundegården og sitte på taket så klemmer de seg under et sted. Har selv sett Uno klemme seg gjennom et minihull i gjerdet for å komme inn til hundene på andre siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Raksha skrev:

Jeg er så misunnelig på hunder som lar seg stenge inne så lett :lol: Min ingen av mine valper har latt seg stoppe av sånt. Min voksne saluki spretter over barnegrinder, basenjien kryper under om han klarer, klarer heldigvis ikke klatre over. Kompostbinger klatrer han. Salukitispa var litt mer dum og deilig der, hun åpna dører, men skjønte aldri hvordan hun hoppa over ting heldigvis :wub:  Snusern dundra gjennom, over eller under alt sånt fra dag en. 

 

Lykke til med den hvite pelsballen! :wub: 

 

 

 

Hahah, takk. Gleder oss til han kommer☺️

Håper bare han ikke er en alt for kreativ valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Hannah skrev:

Hahah, takk. Gleder oss til han kommer☺️

Håper bare han ikke er en alt for kreativ valp?

Oppdretter har vel sagt litt om valpen, og passet på å plukke en som passer dere som er førstegangseiere? Jeg importerte valp fra Finland i forfjor, og fikk så mange gode og grundige tilbakemeldinger fra oppdretter underveis at jeg følte at jeg kjente valpen da jeg hentet ham, og han var nøyaktig som hun beskrev - bortsett fra at han var enda penere enn forventet. Men han var nøyaktig så laidback, rolig, easygoing, trygg og miljøsterk som hun sa på forhånd, og har fortsatt å være det. Ikke at jeg var førstegangseier, langt derifra, men det var kjekt å vite en del om valpen jeg skulle hente for å gjøre overgangen optimal, og det var ikke aktuelt å importere hva som helst når jeg var på utkikk etter forhåpentligvis utstillings- og avlshund. Mentalitet er alfa og omega for meg, fordi hunden først og fremst er en familiehund jeg skal trives med. En kan se mye av en valps vesen i løpet av de første åtte ukene, og dette er en valp på snart fire måneder, så de bør jo kunne si deg en god del om hans personlighet, temperament og gemytt. Det er selvfølgelig forskjell på å bo i sin vante flokk og å bli alenehund, men det er sjelden de endrer karakter drastisk om oppdretter faktisk kjenner valpene og har sett dem både i flokk og hver for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, SFX skrev:

Oppdretter har vel sagt litt om valpen, og passet på å plukke en som passer dere som er førstegangseiere? Jeg importerte valp fra Finland i forfjor, og fikk så mange gode og grundige tilbakemeldinger fra oppdretter underveis at jeg følte at jeg kjente valpen da jeg hentet ham, og han var nøyaktig som hun beskrev - bortsett fra at han var enda penere enn forventet. Men han var nøyaktig så laidback, rolig, easygoing, trygg og miljøsterk som hun sa på forhånd, og har fortsatt å være det. Ikke at jeg var førstegangseier, langt derifra, men det var kjekt å vite en del om valpen jeg skulle hente for å gjøre overgangen optimal, og det var ikke aktuelt å importere hva som helst når jeg var på utkikk etter forhåpentligvis utstillings- og avlshund. Mentalitet er alfa og omega for meg, fordi hunden først og fremst er en familiehund jeg skal trives med. En kan se mye av en valps vesen i løpet av de første åtte ukene, og dette er en valp på snart fire måneder, så de bør jo kunne si deg en god del om hans personlighet, temperament og gemytt. Det er selvfølgelig forskjell på å bo i sin vante flokk og å bli alenehund, men det er sjelden de endrer karakter drastisk om oppdretter faktisk kjenner valpene og har sett dem både i flokk og hver for seg.

Ja, oppdretter plukket ut valpen for oss. Hun lar ikke valpekjøperne velge selv. Hun stilte oss mange spørsmål om hva vi ville bruke hunden til, hvordan vi bodde og så videre. Og fra det plukket hun ut en valp hun synes passet oss best.

Hun har også fortalt litt om personligheten hans. Hun beskriver ham blant annet som en veldig trygg, behagelig og rolig valp som elsker å kjæle.

Vi får også mange bilder og videoer der de trener på å gå i bånd, være i bur, bli håndtert og treffe forskjellige mennesker.

Så ser frem til å møte ham i morgen☺️

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora - terven - kan hoppe over 1 meter høyt IPO-gjerde nesten uten å ta sats, men hun hopper ikke over kompostgrinder :lol: Pudler på halve størrelsen derimot, hopper gjerne over kompostgrinder når de ikke gidder å være der inne lenger (evt når de vil inn dit selv). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...