Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke forsikringselskap bør jeg velge?


spirrevippen
 Share

Recommended Posts

Dette har vært spurt om før, men siden jeg er for lat til å søke opp tråden(e) så vil jeg bare summere kort opp:

Hvilket selskap du bør velge, kommer an på deg og dine forventninger. Du bør sammenlikne priser hos alle, og ta innover deg hva du ønsker og hva du forventer. Alle forsikringsselskaper har forskjellige løsninger og dekningsgrader. Noen dekker hunden hele livet, men koster egenandel hver gang. Andre dekker hunden til den er bare 8 år, men dekker alt hver gang du er hos veterinær. Les betingelser og vilkår. Hva folk flest betaler er sånn sett litt mindre interessant ifht hva slags løsning du ønsker. Kanskje ønsker du å ha dekning hele livet til hunden, og dermed er villig til å betale mer enn bare til 8 år. Etc etc.

Forsikringsselskaper finnes det mange av, Agria, If, Gjensidige -- søk "forskring hund" så får du nok opp mange alternativer. Kjør opp et excelark og skriv inn eksempler, hvis de ikke kan gi deg online-eksempler så ringer du. Deretter leser du vilkår og sammenlikner, og gjør deg en vurdering til slutt. Det er ikke enkelt, men om man er ute etter å spare penger og gjøre et godt valg, er det ingen vei utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring av dyr er en jungel - fryktelig uoversiktlig, vanskelig å sammenligne og på grensen til svindel når det gjelder hva som faktisk dekkes. Dette er virkelig et felt forbrukermyndighetene burde se nærmere på. Så les ALT med liten skrift, spesielt om det er noe du mistenker akkurat din valp kan være disponert for.

Det du må spørre deg om er hva du forsikrer deg mot. Besøk for mindre ting (som fort koster en tusenlapp per gang) får du ikke dekket på noe vis. Egenandelen er større hos alle jeg har sjekket hos (kjenner meg altså ikke igjen i det Kangerlussuaq skriver over ang 8 år og alt dekket, så gjerne opplys meg om du finner noe slikt). Jeg så personlig liten grunn til å forsikre hunden "halvveis" - et tak på 10 000 eller 20 000 er ingenting om det virkelig skulle gå galt mener jeg. Slike beløp har jeg dessuten mulighet for å hoste opp selv. Det jeg var engstelig for var skader som jeg ikke ville vært i næheten å kunne dekke selv - 50-60-70 000 er ikke uhørt om uhellet skulle være ute. For å få dekning i det områder, med en levelig egenandel, så blir det temmelig dyrt, men det var det jeg trengte. Kom fram til at Agria ga meg de minst dårlige betingelsene og månedsbeløpet ligger rundt 450,-. Du kan ha andre krav, så som forrige poster nevnte så må du nok dykke ned i materien selv. Men som sagt: les det med liten skrift og gjør en nøye vurdering av om et lavt tak er noe poeng. Selv om det da selvsagt kan bli veldig billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg valgte Agria fordi den gav meg best dekning i forhold til min rase. jeg ringte forskjellige selskap og ba dem sende meg tilbud. så leste jeg aaaaalt med liten skrift og fant ut av hva de ikke dekte av skader osv. hvis du skal skaffe deg en rase med kjente sykdommer/skavanker kan det være lurt og styre unna de selskapene som ikke dekker de skadene, hvis du skjønner. jeg valgte bort et selskap som tydeligvis ikke dekket benbrudd og rehab. dette passet ikke meg så godt da jeg har en whippet og hun er glad i fart og løping. (helst stupe utfor en liten bakke) - pris er litt etter hva du velger av dekningsgrad og slikt. har hørt mye negativt om agria, men må bare ta en sjanse og erfare det selv, forhåpentligvis trenger jeg aldri og bruke forsikringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier - les nøye og sammenlign. Jeg valgte IF fordi jeg har alle mine andre forsikringer der. Jeg hadde ikke valgt de igjen da de ikke dekker noen form for tannproblemer utenom som følge av skade. Jeg har liten hund, som ofte er mer utsatt for tannproblemer. De dekker heller ikke allergi (som er et relativt vanlig problem), og hunden min er nå selvfølgelig under allergiutredning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte ut fra at jeg bl.a. ønsket mulighet for direkteoppgjør (og det har jeg dessverre hatt god bruk for).
Da sto det mellom Agria og Gjensidige (tar raskt med at jeg starta med å ha forsikringen på hundene i Sparebank1, fordi jeg hadde alt annet der).
Valgte Agria fordi de dekket mer av dyre undersøkelser (nå har det jevnet seg ut, men da var de bedre).
Fornøyd med Agria. Har dessverre hatt god bruk for forsikringen min, noe jeg håper det er slutt på nå :) 

Sparebank1 viste seg å være et dumt valg. De gjorde om på vilkårene (noe jeg dessverre ikke fikk med meg, fordi jeg droppa å lese vilkårene da de kom ene året) og sluttet å dekke kroniske sykdommer/lidelser. I samme slengen sørga de for at livsforsikringa heller ikke kunne utløses i tilfeller der kronisk sykdom var årsak til død... og de krevde (krever muligens enda?) at man livsforsikrer. 
De kom forøvrig dårligst ut da TV2 Hjelper deg testa hundeforsikringer i 2013. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.7.2017 at 10:29 PM, tillien skrev:

Besøk for mindre ting (som fort koster en tusenlapp per gang) får du ikke dekket på noe vis. Egenandelen er større hos alle jeg har sjekket hos (kjenner meg altså ikke igjen i det Kangerlussuaq skriver over ang 8 år og alt dekket, så gjerne opplys meg om du finner noe slikt). 

IF feks har egenandel på 20%. Har fått dekket vanlig veterinærtime minus egenandelen flere ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tempus skrev:

IF feks har egenandel på 20%. Har fått dekket vanlig veterinærtime minus egenandelen flere ganger. 

Bruker man virkelig forsikring på en vanlig veterinærtime? :blink: Må være noen vanvittig dyre timer da, eller så har kanskje ikke IF bonusordning for skadefrie år? 

For meg er forsikring noe jeg kun bruker på relativt store uforutsette beløp, vanlige veterinærtimer inngår liksom i budsjettet når man har hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Wilhelmina said:

Bruker man virkelig forsikring på en vanlig veterinærtime? :blink: Må være noen vanvittig dyre timer da, eller så har kanskje ikke IF bonusordning for skadefrie år? 

For meg er forsikring noe jeg kun bruker på relativt store uforutsette beløp, vanlige veterinærtimer inngår liksom i budsjettet når man har hund.

Hvorfor ikke? Når jeg har betalt egenandelen og får tilbake penger så tar jeg det via forsikringa... I Tromsø koster en vanlig dyrelegetime ca 700-800kr (+/- avhengig av utstyrsbruk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Hvorfor ikke? Når jeg har betalt egenandelen og får tilbake penger så tar jeg det via forsikringa... I Tromsø koster en vanlig dyrelegetime ca 700-800kr (+/- avhengig av utstyrsbruk).

Det. Eller for min del så har vi hatt så mange dyrlegetimer på relativt kort tid, at kontoen trenger tid til å bygge seg opp igjen litt.. En time her koster lett 1000lappen. Men i utgangspunktet ikke vits for meg å bruke forsikringen før vi passerer 2000-2500kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Hvorfor ikke? Når jeg har betalt egenandelen og får tilbake penger så tar jeg det via forsikringa... I Tromsø koster en vanlig dyrelegetime ca 700-800kr (+/- avhengig av utstyrsbruk).

For all del, er det et alternativ så er det jo bare å benytte seg av det. For min del hadde det aldri vært aktuelt, bare direkteoppgør koster 300,- ekstra + bonustap så allerede der går vinninga opp i spinninga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Tempus skrev:

IF feks har egenandel på 20%. Har fått dekket vanlig veterinærtime minus egenandelen flere ganger. 

OK! Tror jeg strøk dem fordi de hadde maksdekning på 50 000. Og så var det fryktelig lite brukervennlig å finne betingelsene. Regner med det ikke bare er å renne ned veterniærkontoret for hva som helst og forvente å få det dekket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Wilhelmina said:

For all del, er det et alternativ så er det jo bare å benytte seg av det. For min del hadde det aldri vært aktuelt, bare direkteoppgør koster 300,- ekstra + bonustap så allerede der går vinninga opp i spinninga. 

Hvorfor går du ut fra at man bruker direkteoppgjør? Jeg betaler for meg og sender inn kvitteringer til forsikringsselskapet. Dette har jeg gjort nå så ofte de siste ~10 årene at det er som ren rutine å anse. Man er jo riktig dorf (dum) om man bruker direkteoppgjør på små-beløp. Bonustap kjenner jeg ikke til, da det ikke finnes slikt hos Agria.

De eneste gangene jeg bruker direkteoppgjør er hvis jeg ikke kan betale engangsbeløpet (f.eks ved TTA-operasjonen, da var det 28,500kr som skulle betales på én gang). Nå når jeg har kredittkort med bonusordninger, så per dags dato ville jeg antakeligvis ha betalt disse store engangsbeløpene selv og deretter fått tilbakebetaling. 30,000kr = 6000 Eurbonuspoeng med SAS Eurobonus MasterCard = 1 gratisreise innenriks i Norge. Pengene får jeg jo tilbake fra forsikringsselskapet uansett.
For eksempel :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wilhelmina skrev:

Bruker man virkelig forsikring på en vanlig veterinærtime? :blink: Må være noen vanvittig dyre timer da, eller så har kanskje ikke IF bonusordning for skadefrie år? 

For meg er forsikring noe jeg kun bruker på relativt store uforutsette beløp, vanlige veterinærtimer inngår liksom i budsjettet når man har hund.

Da vi var hos veterinær veldig ofte så gjorde vi det ja. Og IF har ikke bonusordning, heller ikke Agria såvidt jeg vet. Så neste gang vi er hos veterinær tar jeg det og på forsikringa. Direkteoppgjør bruker vi ikke! :) 

Edit: ja, vanlige veterinærtimer som feks helsesjekk en gang i året må en regne med når en har hund. Veterinær en gang i uka blir ganske dyrt etterhvert, selv om det som regel bare er en vanlig time :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Hvorfor går du ut fra at man bruker direkteoppgjør? Jeg betaler for meg og sender inn kvitteringer til forsikringsselskapet. Dette har jeg gjort nå så ofte de siste ~10 årene at det er som ren rutine å anse. Man er jo riktig dorf (dum) om man bruker direkteoppgjør på små-beløp.

Jeg bruker bare forsikringen på relativt store beløp som jeg ikke har mulighet til å legge ut for selv (som strengt tatt ikke er veldig mye på studentøkonomi :lol:). Er dert snakk om oppfølgning i en pågående sak betaler jeg for meg og sender inn selv.

Men jeg skjønner ikke hvordan man får noe igjen på en vanlig veterinærtime til 7-800,-, egenandelen er da betydelig høyere enn som så? Med mindre det er snakk om en pågående sak der man allerede har betalt den faste andelen så klart, men det er vel ikke det vi diskuterer når det er snakk om en "vanlig veterinærtime".

9 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

 Bonustap kjenner jeg ikke til, da det ikke finnes slikt hos Agria.

8 timer siden, Tempus skrev:

Og IF har ikke bonusordning, heller ikke Agria såvidt jeg vet.

Da har de isåfall sluttet med det relativt nylig, jeg har Agria og har alltid fått rabatt for skadefrie år (men nå var ikke vi skadefrie verken i fjor eller i forfjor så for alt jeg vet har de ikke denne ordningen lengre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Wilhelmina said:

Jeg bruker bare forsikringen på relativt store beløp som jeg ikke har mulighet til å legge ut for selv (som strengt tatt ikke er veldig mye på studentøkonomi :lol:). Er dert snakk om oppfølgning i en pågående sak betaler jeg for meg og sender inn selv.

Men jeg skjønner ikke hvordan man får noe igjen på en vanlig veterinærtime til 7-800,-, egenandelen er da betydelig høyere enn som så? Med mindre det er snakk om en pågående sak der man allerede har betalt den faste andelen så klart, men det er vel ikke det vi diskuterer når det er snakk om en "vanlig veterinærtime".

Da har de isåfall sluttet med det relativt nylig, jeg har Agria og har alltid fått rabatt for skadefrie år (men nå var ikke vi skadefrie verken i fjor eller i forfjor så for alt jeg vet har de ikke denne ordningen lengre).

Jeg har hatt agria siden 2008 og aldri hørt om bonustap... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Wilhelmina said:

Er det ordlyden vi diskuterer nå? Agria bruker riktignok begrepet "rabatt" og ikke "bonus", men poenget blir jo det samme.

Still never heard of it :P  Eneste rabatten jeg fikk siden 2008 er 10% for å være medlem av NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Hvorfor går du ut fra at man bruker direkteoppgjør? Jeg betaler for meg og sender inn kvitteringer til forsikringsselskapet. Dette har jeg gjort nå så ofte de siste ~10 årene at det er som ren rutine å anse. Man er jo riktig dorf (dum) om man bruker direkteoppgjør på små-beløp. Bonustap kjenner jeg ikke til, da det ikke finnes slikt hos Agria.

De eneste gangene jeg bruker direkteoppgjør er hvis jeg ikke kan betale engangsbeløpet (f.eks ved TTA-operasjonen, da var det 28,500kr som skulle betales på én gang). Nå når jeg har kredittkort med bonusordninger, så per dags dato ville jeg antakeligvis ha betalt disse store engangsbeløpene selv og deretter fått tilbakebetaling. 30,000kr = 6000 Eurbonuspoeng med SAS Eurobonus MasterCard = 1 gratisreise innenriks i Norge. Pengene får jeg jo tilbake fra forsikringsselskapet uansett.
For eksempel :P 

Signerer dette. Ser ikke poenget med å kaste 300ish kr ut av vinduet hver gang vi er hos veterinæren, når jeg kan spare de pengene ved å sende inn selv (tar 2 minutter) OG få kredittkortbonus :) Vi har hatt mye bruk for forsikringen det siste året, så det hadde fort blitt noen tusenlapper bare i gebyrer.

10 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Da har de isåfall sluttet med det relativt nylig, jeg har Agria og har alltid fått rabatt for skadefrie år (men nå var ikke vi skadefrie verken i fjor eller i forfjor så for alt jeg vet har de ikke denne ordningen lengre).

Står om det her: https://www.agria.no/hund/hundeforsikring/rabatt-pa-hundeforsikring/

Sitat

 

Om du ikke har utnyttet forsikringen på minst to år får du rabatt på egenandelen ved en kommende skadesak. For at egenandelsrabatten skal gis må kostnadene overstige din valgte egenandel. Den maksimale rabatten er på 900 kroner.

Egenandelsrabatten som gis er:

  • 300 kroner i løpet av det tredje skadefrie år
  • 600 kroner i løpet av det fjerde skadefrie år
  • 900 kroner i løpet av det femte skadefrie år

 

Det er altså en rabatt på egenandelen og ikke på forsikringspremien. Det skal nok godt gjøres å tjene noe på å la være å bruke forsikringen på mindre beløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har forsikring i Storebrand, mest pga eg har andre avtaler der og får veldig god rabatt. De har har lav egenandel, men dessverre også veldig lav forsikringssum, bare 20 000, men det er i det minste per tilfelle og ikke per år. Så om hunden skader seg flere ganger i løpet av et år så er den forsikret med 20 000 hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Wilhelmina said:

Jeg bruker bare forsikringen på relativt store beløp som jeg ikke har mulighet til å legge ut for selv (som strengt tatt ikke er veldig mye på studentøkonomi :lol:). Er dert snakk om oppfølgning i en pågående sak betaler jeg for meg og sender inn selv.

Men jeg skjønner ikke hvordan man får noe igjen på en vanlig veterinærtime til 7-800,-, egenandelen er da betydelig høyere enn som så? Med mindre det er snakk om en pågående sak der man allerede har betalt den faste andelen så klart, men det er vel ikke det vi diskuterer når det er snakk om en "vanlig veterinærtime".

Da har de isåfall sluttet med det relativt nylig, jeg har Agria og har alltid fått rabatt for skadefrie år (men nå var ikke vi skadefrie verken i fjor eller i forfjor så for alt jeg vet har de ikke denne ordningen lengre).

Svarer på uthevet tekst. Hos gjensidige f. eks er egenandelen 25% av totalbeløpet. Ingen fast sum på egenandel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ingidano said:

Svarer på uthevet tekst. Hos gjensidige f. eks er egenandelen 25% av totalbeløpet. Ingen fast sum på egenandel. 

Du kan velge det selv. 25 %, 35 % eller 50 %. Premien blir deretter også. Jeg har på 25 %, og en operasjon hunden min nylig hadde kom på ca. 30k, egenandelen var på ca. 8k. Det vil si at de betalte ut direkteoppgjør til veterinæren på ca. 22k og jeg betalte resten til veterinæren. Helt greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ingidano skrev:

Svarer på uthevet tekst. Hos gjensidige f. eks er egenandelen 25% av totalbeløpet. Ingen fast sum på egenandel. 

 

14 minutter siden, Bananen skrev:

Du kan velge det selv. 25 %, 35 % eller 50 %. Premien blir deretter også. Jeg har på 25 %, og en operasjon hunden min nylig hadde kom på ca. 30k, egenandelen var på ca. 8k. Det vil si at de betalte ut direkteoppgjør til veterinæren på ca. 22k og jeg betalte resten til veterinæren. Helt greit. :)

Eller 15% hvis man er medlem av njff :sleep:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...