Gå til innhold
Hundesonen.no

Søker råd/erfaringer ang kastrert tispe


Recommended Posts

Hei! 

Vi kastrerte tispa vår på torsdag pga at hun sliter så med innbilt svangerskap. Operasjonen gikk veldig fint og alt var normalt i følge dyrlegen. I ettertid har hun slitt veldig med smerter og vi var innom dyrlegen for å smertelindre bedre både fredag og lørdag. På lørdag fikk hun fentanyl (morfin) som skal vare i fire døgn. Hun har ikke hatt avføring siden fredag(og da var det veldig lite og hardt) og spiste og drakk ikke mellom fredag - mandags kveld. Nå virker det som hun har veldig vondt i selve operasjonssåret. Det har væsket litt i natt, og ser litt betent ut i stingene (hun bruker body når vi ikke følger med 100%). Vi var også til dyrlegen igjen i går pga at bodyen var helt gjennomvåt der hvor såret er (ikke fra sleiking da det luktet litt) og det at hun verker spiser eller drikker eller har avføring. De kjente på buken og tok temp som var normal, men hun hyler bare noen er forsiktig borti huden rundt såret. En av dyrlegene kommenterte at det kunne se litt betent ut og om vi kanskje skulle få antibiotika, men det fikk vi altså ikke. Nå skulle jeg prøve å vaske såret med litt sterilt saltvann, men bare jeg tok på en dråpe så hylte hun til, så det er jo tydelig utrolig ømt og vondt der. Så spørsmålet mitt er jo om dette er normalt? Har aldri verken kastrert eller operert hund før, men har jo hatt et operasjonssår selv og kan ikke huske at det var så vondt.. 

sier tusen takk hvis noen har erfaring eller råd til oss om dette! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Dra til en annen veterinær!

Fentanyl som er morfin kan også føre til forstoppelse. Uansett: har du ett annet veterinær kontor i nærheten og du føler at hunden ikke får behandling der du er: få en second opinion!

Har selv hatt 2 keisersnitt og 2 vanlige kastreringer på tisper. Normalt har de hatt smerter 1 døgn etter at narkose og første smertestillende har gått ut og siden vært normale på dag 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JeanetteH skrev:

Dra til en annen veterinær!

Fentanyl som er morfin kan også føre til forstoppelse. Uansett: har du ett annet veterinær kontor i nærheten og du føler at hunden ikke får behandling der du er: få en second opinion!

Takk for råd! Dvs du tenker at det ikke er normalt å ha så vondt? Begynner jo å føle meg lettere hysterisk etter alle turene inn og ut fra veterinæren.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Akkurat nå, Melgu skrev:

Takk for råd! Dvs du tenker at det ikke er normalt å ha så vondt? Begynner jo å føle meg lettere hysterisk etter alle turene inn og ut fra veterinæren.. 

Hunder er jo individ: noen har lavere og andre har høyere smerteterskel. Men er du ikke fornøyd og tror noe er galt så drar du heller en gang for mye til en veterinær. :) Hva som er normalt/ikke normalt er rett og slett umulig å stille diagnose på over nett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde at min tispe hadde veldig vondt første natta etter kastrering, og var seg sjøl igjen rundt lunsjtider dagen etter. Hun hadde et sår som grodde helt fint uten å væske, og jeg dro ikke engang til veterinær for ettersjekk, iogm at stingene forsvant av seg sjøl. 

Det du beskriver høres ikke bra ut. :hmm: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JeanetteH skrev:

Hunder er jo individ: noen har lavere og andre har høyere smerteterskel. Men er du ikke fornøyd og tror noe er galt så drar du heller en gang for mye til en veterinær. :) Hva som er normalt/ikke normalt er rett og slett umulig å stille diagnose på over nett.

 

Tok kontakt med en annen veterinær nå (som jeg egentlig liker og stoler på), men fikk beskjed om at de ikke kunne ta over oss som kunde fra den andre klinikken. Sa at jeg bare ville de skulle se på såret og evt behandle det da jeg har vært tre turer til klinikk nr 1. uten at jeg føler vi har fått tilstrekkelig hjelp, men nei de kunne fortsatt ikke. Nevnte også at jeg driter i om de "tar oss over som kunde" da jeg kun tEnker på hunden sitt beste, men nei..

3 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Jeg opplevde at min tispe hadde veldig vondt første natta etter kastrering, og var seg sjøl igjen rundt lunsjtider dagen etter. Hun hadde et sår som grodde helt fint uten å væske, og jeg dro ikke engang til veterinær for ettersjekk, iogm at stingene forsvant av seg sjøl. 

Det du beskriver høres verken normalt eller bra ut. :hmm: 

Ja det er jo slik jeg har hørt det har vært for alle, så nå gir jeg snart opp :-( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Melgu skrev:

Tok kontakt med en annen veterinær nå (som jeg egentlig liker og stoler på), men fikk beskjed om at de ikke kunne ta over oss som kunde fra den andre klinikken. Sa at jeg bare ville de skulle se på såret og evt behandle det da jeg har vært tre turer til klinikk nr 1. uten at jeg føler vi har fått tilstrekkelig hjelp, men nei de kunne fortsatt ikke. Nevnte også at jeg driter i om de "tar oss over som kunde" da jeg kun tEnker på hunden sitt beste, men nei..

Jøss :blink::|
Vil de ikke hjelpe? Fordi du har vært et annet sted?

Legge til: To av mine tisper ble kastrert. Begge var i ok form dagen etter, selv om de ikke hadde det kjekt operasjonsdagen. Begge fikk antibiotika og smertestillende med seg fra veterinær. Usikker på om det er vanlig praksis overalt å gi antibiotika uten at det foreligger en infeksjon/betennelse, men det oppsto nå hvertfall ingen komplikasjoner, og hundene kom seg raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Shokata skrev:

Jøss :blink::|
Vil de ikke hjelpe? Fordi du har vært et annet sted?

Legge til: To av mine tisper ble kastrert. Begge var i ok form dagen etter, selv om de ikke hadde det kjekt operasjonsdagen. Begge fikk antibiotika og smertestillende med seg fra veterinær. Usikker på om det er vanlig praksis overalt å gi antibiotika uten at det foreligger en infeksjon/betennelse, men det oppsto nå hvertfall ingen komplikasjoner, og hundene kom seg raskt.

Ja de sa så.. er like sjokkert! 

Men ringte til klinikk 1 igjen og sa hvordan ståa var og at nå må de fader meg få ut fingern å gjøre noe som funker! De skal ringe tilbake igjen.. har ikke fått antibiotika nei, men nå krever jeg det! Har fader meg betalt 3000 oppå operasjonensprisen (ekstra mye siden vi måtte dit på en lørdag) og hun har det fortsatt ikke bra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slå i bordet og forlang antibiotika! Jeg har kastrert flere tisper, alle har fått antibiotika og smertestillende, uten at jeg har behøvd å be om det. Ingen av dem har hatt noen komplikasjoner, og et væskende, illeluktende opr.sår høres slett ikke bra ut.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Melgu skrev:

Takk for råd! Dvs du tenker at det ikke er normalt å ha så vondt? Begynner jo å føle meg lettere hysterisk etter alle turene inn og ut fra veterinæren.. 

Nei, dette høres ikke normalt ut :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi endelig fått resept på antibiotika! Håper virkelig det funker. Noen som vet ca hvor lang tid det tar før man ser endringer etter man starter opp? Synes så fryktelig synd på henne, at hun har gått å hatt det så vondt og ubehagelig siden torsdag er sikkelig fælt :-( men føler igjen jeg har gjort det jeg kan når jeg har oppsøkt klinikken og vært der 3 ganger.. fikk også råd om å gi medisinsk parafin mot forstoppelsen, håper virkelig det funker også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, god bedring til bisken. Du bør kunne se bedring i løpet av et døgn med antibiotikaen. Og det var da en håpløs klinikk du har vært hos, og klinikk 2 høres ikke bedre ut med tanke på at de ikke ville ta imot *sjokkert* Da min tispe ble kastrert, fikk hun med både smertestillende og antibiotika. Litt vondt første kvelden og deretter i storform. Jeg vet man forsøker å få ned antibiotika-bruken på kjæledyr, men det får da være grenser! Krysser fingre for at du har en frisk og glad hund imorgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnkiogBonita skrev:

God bedring til hunden din, og håper hun blir raskt bra med antibiotika :hug:

 

Tusen takk, det håper virkelig jeg også! 

2 timer siden, TonjeM skrev:

Uff, god bedring til bisken. Du bør kunne se bedring i løpet av et døgn med antibiotikaen. Og det var da en håpløs klinikk du har vært hos, og klinikk 2 høres ikke bedre ut med tanke på at de ikke ville ta imot *sjokkert* Da min tispe ble kastrert, fikk hun med både smertestillende og antibiotika. Litt vondt første kvelden og deretter i storform. Jeg vet man forsøker å få ned antibiotika-bruken på kjæledyr, men det får da være grenser! Krysser fingre for at du har en frisk og glad hund imorgen!

Ok, da krysser jeg fingrene for det! :) Ja helt enig, har hatt gode opplevelser der tidligere og hørt at andre har vært fornøyd, så må si jeg er skuffa.. bare det at jeg har vært der tre ganger og måtte ringe en fjerde gang synes jeg er alt for dårlig. I kveld er det sikkelig hovent også og hun har fortsatt veldig vondt, så nå håper jeg at antibiotikan begynner å fungere! 

 

Edit: men hun har endelig bæsja! :D

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Atlas

Stakkars voffsen, ønsker dere god bedring:hug: Er supert med en hund som går på do :ahappy: Har ikke erfaring med tispe, men har en hannhund som er kastrat. Han hadde smerter og var uvel i et par dager etter inngrepet (sov sammen med han i hundesenga første natta, eneste måten han fikk sove på). Han fikk en shot men noe hos Vet, og medisin om var smertestillende og betennelsesdempende som vi skulle bruke i et visst antall dager. Vi slet med at stingene som skulle være selvoppløsende ikke funka helt, sikket for at de kom litt på utsiden av huden og ble tørr, og dermed crispy og irriterende. Så vi måtte inn til Vet å få de fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min ble kastrert (litt ++ med jur, svulster mm.), fikk hun med antibiotika, smertestillende og sterke smertestillende ved behov. Kjenner desverre ikke igjen noe av det du beskriver.. Såret var tørt, fint og ingen direkte smerte der såret var. Hun var "på føttene", glad og fornøyd en dag eller to etter.

Forøvrig har hun fått antibiotikakur og smertestillende hver gang hun har blitt skjært i. For å unngå infeksjon og lindre smerte. Katten fikk akkurat det samme. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering.

hun har spist litt i både går og idag, men såret ser ikke bedre ut, heller verre :-( ser ut som hun har fått til å sleike under bodyen (den er litt for stor, og den første bodyen vi fikk med var en hannhundbody.. men nå har jeg vært å kjøpt ny!) mens vi har vært på jobb. Prøvde å ringe klinikken igjen kvart på 4 (de stenger 4) og ringte konstant fram til 4, men null svar.. så ringte dyrlegevakta som jeg sendte bilde av såret til, hun syntes ikke det så så ille ut, kunne iallfall vente til i morgen. Skulle gjerne ha renset det, men kommer virkelig ikke til :-( i morgen er det en uke siden operasjonen, at det skulle bli så slitsomt etterpå hadde vi virkelig ikke sett for oss.. Legger ved bilde av såret hvis noen har noe interesse/kunnskap/råd å komme med. Bilde nr 1 er fra i morges, nr 2 fra i ettermiddag (litt av væska er saltvann som jeg prøvde å vaske med) og nr 3 fra lørdag. 

IMG_3339.JPG

IMG_3341.JPG

IMG_3342.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Synes ikke bilde 1 ser så galt ut, jeg. Hindre slikking (!) hold såret tørt, ogvla antibiotikaen gjøre jobben sin :)

Åh, godt å høre! Føler jeg har mistet alt håp snart og frykter hun må gå rundt med dette såret til evig tid.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stingene er fortsatt godt på utsiden. Hovner det skikkelig opp pga betennelse, forsvinner de liksom litt nedi huden. Har ei som opererte bort et jur i fjor. Hun kom til bakre del av såret og fikk slikket på seg en skikkelig betennelse. Det hovnet veldig opp, men ble bra med antibiotika + krave på bikkja så hun absolutt ikke kom til (hadde også dress)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Stingene er fortsatt godt på utsiden. Hovner det skikkelig opp pga betennelse, forsvinner de liksom litt nedi huden. Har ei som opererte bort et jur i fjor. Hun kom til bakre del av såret og fikk slikket på seg en skikkelig betennelse. Det hovnet veldig opp, men ble bra med antibiotika + krave på bikkja så hun absolutt ikke kom til (hadde også dress)

OK, kanskje vi må ty til krave også! Husker du hvor lang tid etter oppstart av behandling du begynte å se bedring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Melgu skrev:

OK, kanskje vi må ty til krave også! Husker du hvor lang tid etter oppstart av behandling du begynte å se bedring?

Det gikk nok 2-3 dager før det syntes på hevelsen. Men hun ble i bedre form veldig raskt (var såpass at formen var riktig dårlig)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minion sitt operasjonssår så litt lignende ut, kanskje til og med verre, men hun hadde ikke særlig smerter. Det var bare en reaksjon på stingene, som ikke påvirket såret i det hele tatt. Men fikk en antibiotikasalve som jeg smurte på noen dager. 
Tok bare ett par dager med lokal behandling før hennes så helt fint ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...