Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele til kjettingtrekk


Recommended Posts

Jeg har lekt litt med tanken om å la hunden få trekke kjetting. Bare litt sånn nå og da for variasjon og gøy. Har nettopp lest en gammel tråd fra 2013 tror jeg det var, og fikk mye info fra den om hva jeg trenger, hvor mye vekt man bør starte med osv. Men det jeg er usikker på er hvilken sele jeg kan bruke...fikk med meg at trekkpunkt bør være på sidene osv, men så lite vi skal drive med det, og det at hun ikke skal trekke spesielt tungt så har jeg ikke så lyst å bruke flere hundre kroner på en wp-sele liksom. Fikk med meg at flere brukte nomesele, men at de ikke kom i små størrelser? Hun er ca like høy som en havanaise og veier rett under 8 kg... noen tips til seler? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er en trekksele i riktig størrelse med fester på sidene, slik at man kan feste på pinnedel. Minipina har en slik, og samme har Seleverkstedet, f. eks. Begge syr på mål. Ser for meg at det blir vanskelig å finne en "standard"sele med feste på sidene til en så liten hund, så jeg vil vel tro du må bestille en.

Selv bruker jeg en sele tilsvarende den Minipina syr, og elsker den. Den brukes til både kjettingtrekk og sykling, og ligger godt på hunden. Hadde vi trukket tyngre kjetting mer regelmessig, hadde jeg nok investert i en wp-sele.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at mange med så små hunder sliter skikkelig med å finne en trekksele som passer. Uansett størrelse på hunden, er det kjempeviktig at en trekksele sitter som den skal når den skal trekke noe, for å unngå belastningsskader. Hvis du f.eks. velger minipina sin tursele med pinnedel du kan ta av og på, så kan du bruke selen også til tur og ikke bare trekk. Da får du mer igjen for pengene ift. bruk hvert fall :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Jeg vet at mange med så små hunder sliter skikkelig med å finne en trekksele som passer. Uansett størrelse på hunden, er det kjempeviktig at en trekksele sitter som den skal når den skal trekke noe, for å unngå belastningsskader. Hvis du f.eks. velger minipina sin tursele med pinnedel du kan ta av og på, så kan du bruke selen også til tur og ikke bare trekk. Da får du mer igjen for pengene ift. bruk hvert fall :)

Samme anbefaler jeg! Da får du 2 i 1!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg vet at mange med så små hunder sliter skikkelig med å finne en trekksele som passer. Uansett størrelse på hunden, er det kjempeviktig at en trekksele sitter som den skal når den skal trekke noe, for å unngå belastningsskader. Hvis du f.eks. velger minipina sin tursele med pinnedel du kan ta av og på, så kan du bruke selen også til tur og ikke bare trekk. Da får du mer igjen for pengene ift. bruk hvert fall :)

 

14 timer siden, Teserere skrev:

Samme anbefaler jeg! Da får du 2 i 1!

Okey da blir det vel kanskje den :) hadde håpet å slippe å bestille på mål osv pga prisen, men jeg trenger uansett en ny tursele. Har en y-sele fra hurtta nå, men den sklir veldig til sidene, sånn at den går opp i armhulen og gnager... den er ikke for stor heller, så den passer nok ikke kroppen hennes. hvis det er kombinert tur/trekk sele er det ikke krise hvis hun ikke liker å trekke likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Kaisen skrev:

 

Okey da blir det vel kanskje den :) hadde håpet å slippe å bestille på mål osv pga prisen, men jeg trenger uansett en ny tursele. Har en y-sele fra hurtta nå, men den sklir veldig til sidene, sånn at den går opp i armhulen og gnager... den er ikke for stor heller, så den passer nok ikke kroppen hennes. hvis det er kombinert tur/trekk sele er det ikke krise hvis hun ikke liker å trekke likevel :)

Minipina er litt dyr, men vel verdt pengene. Du får det du betaler for. Jeg kjøpte først tursele(hadde vanlig nomesele før, men hun trakk aldri likevel), men når hun fikk minipinaselen så begynte hun å trekke litt likevel. Nå har jeg både turselen og trekkselen. Hun kan trekke i turselen også selvsagt, jeg bare liker bedre at hun trekker i trekkselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, WelshenNemi skrev:

Minipina er litt dyr, men vel verdt pengene. Du får det du betaler for. Jeg kjøpte først tursele(hadde vanlig nomesele før, men hun trakk aldri likevel), men når hun fikk minipinaselen så begynte hun å trekke litt likevel. Nå har jeg både turselen og trekkselen. Hun kan trekke i turselen også selvsagt, jeg bare liker bedre at hun trekker i trekkselen.

Jeg vurderte å bestille fra minipina for en stund siden, men slo det fra meg pga pris og at hun ikke var ferdig utvokst. Men jeg har prøvd mange seler på henne uten at jeg har funnet noe som sitter perfekt. Hun har liksom ikke noe bryst, så alt bare sklir. Da passer det vel egentlig greit å bestille på mål uansett. Men er det den vanlige turselen jeg skal velge, å bestille pinnedel utenom? Ser det står at pinnedelen er til mellomstore - store hunder..

Ellers så ser jeg at hun har bestillingstopp frem til høsten:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt at hunden er ferdig utvokst når man bestiller på mål ja. Tror hun åpner opp igjen i august, det er jo snart :) Send en mail og spør henne ang pinnedelen, vet hun har sydd wp-sele til chihuahua ;) 

Det holder nok helt fint med turselen og pinnedel til ditt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kaisen skrev:

Jeg vurderte å bestille fra minipina for en stund siden, men slo det fra meg pga pris og at hun ikke var ferdig utvokst. Men jeg har prøvd mange seler på henne uten at jeg har funnet noe som sitter perfekt. Hun har liksom ikke noe bryst, så alt bare sklir. Da passer det vel egentlig greit å bestille på mål uansett. Men er det den vanlige turselen jeg skal velge, å bestille pinnedel utenom? Ser det står at pinnedelen er til mellomstore - store hunder..

Ellers så ser jeg at hun har bestillingstopp frem til høsten:(

Min er i alle fall liten nok til at hun kan bruke bare tusele med pinnedel. Hun er rundt 13,5kg. Men vi hadde pinnedel fra før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, WelshenNemi skrev:

Min er i alle fall liten nok til at hun kan bruke bare tusele med pinnedel. Hun er rundt 13,5kg. Men vi hadde pinnedel fra før

Ok, jeg må vel ikke kjøpe pinnedel derfra uansett hvis det skulle vise seg å bli feil. @Teserere sender henne en mail og hører når hun tar i mot bestillinger igjen ja :)

Jeg skal sitte å tenke på hvilke farger jeg vil ha mens jeg venter. jeg er vinglepetter så det er veldig vanskelig å velge:whistle:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kaisen skrev:

Ok, jeg må vel ikke kjøpe pinnedel derfra uansett hvis det skulle vise seg å bli feil. @Teserere sender henne en mail og hører når hun tar i mot bestillinger igjen ja :)

Jeg skal sitte å tenke på hvilke farger jeg vil ha mens jeg venter. jeg er vinglepetter så det er veldig vanskelig å velge:whistle:

Jeg kjøpte min fra seleverkstedet. Men hadde kjøpt fra minipina hvis jeg ikke hadde fra før. 

Hun er veldig hyggelig, så snakk med henne du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ bare slenge inn en Minipina-anbefaling:D Kundeservicen er helt super, iallfall da jeg sendte millioner med mailer (:P) og fikk svar på alle, noen ganger var det bare snakk om timer senere.

Hun skriver at hun er tilbake i august på FB, iallfall.

Endret av sidnajse
La til noe.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...