Gå til innhold
Hundesonen.no

"Bamse" hunder


bianka
 Share

Recommended Posts

Jeg ville forventet å se pyreneerhund i din oversikt.

Hva er kriteriene dine, egentlig? Noen vil dytte tibetansk mastiff, pyreneisk mastiff og kaukasisk ovtcharka (og noen østeuropeiske gjeterhundraser til, men de er lite utbredt i Norge) i den forsøksvise grupperingen du har laget, i og med at det er en stor hund med mye pels. Noen vil si at old english sheepdog kan passe inn også, om kriteriet er stor hund med mye pels.

Det er derimot til dels store forskjeller mellom disse rasene - da inkluderer jeg både de du og jeg nevner, særlig i forhold til mentalitet, bruksegenskaper og historie. 

Av de seks rasene du nevner (sankt bernhard kommer i to hårlag, og noen av mine venner i rasen mener det kan være noen forskjeller på hårlagene i forhold til mentalitet), så vil jeg mene at generelt så er sankt bernhardshund den roligste som voksen, men det behøver ikke å bety at valpe- og ungdomstiden er noe enklere og mer avslappet enn med en annen sammenlignbar rase. Rolig betyr dog også at den er tyngre å motivere om du ønsker å bruke hunden til noe mer enn tur - du får mer "sprut" og gratis energi til for eksempel lydighetstrening og slikt om du ser på en av de andre, slik jeg opplever rasene du har nevnt.

Min opplevelse er at sankt bernhardshunden sikler mest, og at flest individ sikler - nettopp fordi de har et tyngre hode som legger til rette for sikkelproduksjon. Hos for eksempel landseer, leonberger og berner sennenhund skal hodene være konstruert på et vis som gjør at de ikke sikler - det skal være stramme lepper som ligger tett inntil hodet. Det betyr ikke at du ikke finner individ som sikler, det vet jeg om i alle disse tre rasene, men da har de nok også hoder som har blitt for tunge eller med detaljer som ikke er helt korrekt. Jeg har selv hatt en berner sennenhund som siklet i forbindelse med mat, og hun hadde for løse lepper. Hennes datter, derimot, har aldri siklet, fordi jeg fikk til et bedre hode hos henne. Av de 16 bernerne vi har hatt, så er det en eneste som har siklet. Du vil øke sjansene for å få en hund som sikler om du velger hannhund, fordi deres hoder er akseptert tyngre og dermed med mer hengelepper. Jeg er nå på min andre hannhund, og ingen av de har siklet. Landseer kjenner jeg så få av, at jeg skal ikke lage statistikk av de få jeg har truffet.

Og ja, alle rasene har gemytt og helse :P 

Av disse rasene, så vil jeg forvente at du finner mest informasjon om helseutfordringer hos berner sennenhund, og at det vil få rasen til å virke dårligere stilt enn andre raser. Det er fordi raseklubben har gjort veldig mye arbeid for å kartlegge helse, dødsårsaker, levealder og situasjon for rasen, og det er et internasjonalt samarbeid med fokus primært på kreft som en forskningssak en ønsker å bedre situasjonen for. Du finner mye statistikk om hvor lenge berneren level og hva de dør av, og det får rasen til å virke betydelig dårligere enn de andre du nevner. Fordi de raseklubbene har ikke gjort det samme arbeidet, og jeg har hørt oppdrettere og tillitsvalgte i raseklubber si at de ikke tør å gjøre det samme arbeidet som bernermiljøet har gjort, fordi de vet at de vil komme dårlig(ere) ut. 

Jeg har ikke faktisk informasjon om de andre rasene, utover hva jeg hører og inntrykkene jeg sitter igjen med gjennom min sosiale omgang med venner som har disse rasene - jeg anbefaler deg å kontakte raseklubbene for å få mer korrekt og nøyaktig informasjon. Om de ikke har statistikker innsamlet over flere tiår som bernermiljøet har, så bør de likevel ha en viss oppfatning av hva de sliter med - om ikke annet, så har NKK pålagt raseklubbene å utvikle RAS (Rasespesifikk Avls-Strategi) hvor konkrete helseutfordringer og målsettinger skal nedsettes.

Jeg har - men igjen, dette er mine erfaringer ut fra hvem jeg snakker med, venner og bekjente, og det jeg har hørt etter å ha vært aktiv i miljøet i noen tiår - et godt inntrykk av pyreneerhund. Den framstår som en vennlig og avbalansert hund, jeg kan ikke huske noen gang å ha sett bråk i den rasen i utstillingsringen, men de har derimot markert seg med å ha mange veteraner som stiller lenge - de kan vise til høy levealder hos flere individ. Jeg har derimot aldri sett en py konkurrere i lydighet, rallylydighet eller slikt, så jeg vet ikke hvordan samarbeids- og arbeidsevnen deres er. De framstår ikke som like sosiale og "lykkelige" som for eksempel en berner; de er mer tilbakeholdne og jordnære, og kan være en anelse reserverte overfor fremmede - og da mener jeg reservert som i uinteressert. De framstår ikke som at det er viktig å hilse på alt annet (mens en berner gjerne er mer sosialt utadvendt), men det skal ikke komme av usikkerhet eller sjenanse. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg glemte helt å skriver pyreenerhund i farta. De virker som veldig fine hunder. Hvordan er de andre rasene dere nevner, old english sheepdog og briard?

Jeg har også lest mye på nett at det virker som om Berner sennen har dårlige helse enn de andre største "bamsene".

Hvor store er alle disse hundene? 

Jeg har sett mye på briard og old english sheepdog. Noen som kan fortelle om disse også?

Er åpen for flere raser også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, bianka skrev:

Jeg glemte helt å skriver pyreenerhund i farta. De virker som veldig fine hunder. Hvordan er de andre rasene dere nevner, old english sheepdog og briard?

@Siri her inne har briard, og har skrevet mye om rasen om du søker. OES tror jeg ikke er her, og jeg kjenner de ikke utover utseendet. Kontakt raseklubb?

13 timer siden, bianka skrev:

Jeg har også lest mye på nett at det virker som om Berner sennen har dårlige helse enn de andre største "bamsene".

Du skal ikke tro på alt du leser. Sammenlign relevant levealderstatistikk og helseundersøkelser framfor å svelge påstander. Tillitsvalgte i enkelte raseklubber har sagt at de ikke tør å gjøre samme kartlegging som bernerklubben gjorde, fordi de frykter å få dårligere resultat. En rase lever ikke lenger fordi oppdretterne lever i fornektelse. Vær kritisk til hva slags informasjon du leser. Ikke alt som står skrevet online er sant. 

13 timer siden, bianka skrev:

Hvor store er alle disse hundene? 

Dette er informasjon du finner ved å lese rasestandarder, der er minimum og maksimum høyde oppgitt.

13 timer siden, bianka skrev:

Jeg har sett mye på briard og old english sheepdog. Noen som kan fortelle om disse også?

Er åpen for flere raser også. 

Men hva er kriteriene dine? Foreløpig virker det som om du går etter pelsmengde og utseende. Det er ganske stor forskjell i energinivå og bruksegenskaper på en briard og sankt bernardshund, for eksempel. Det er også mye pelsstell, men varierende mengder - hva er du villig til å gjøre? Hvordan skal en dag med hunden din se ut, hva slags hundehold ønsker du utover at den er bamsete? Aktivisering, sosiale egenskaper, bruksevner, historie, størrelse - det er lettere å få med seg en berner i en stasjonsvogn enn en sankt. Hva slags hverdag vil du ha, og hvordan kan du tilrettelegge for å ha hund?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er villig til å børste hver uke og synes det bare er koselig å børste dem. Jeg kommer til å gå turer på 1-2 timer hver dag. Liker skogsturer. Gjerne en hund med ikke altfor høyt aktivitetsnivå og rolig inne og full fart ute er greit. Ønsker at hunden har vaktinstinkt da jeg bor alene og er husredd og i tillegg så kan jeg gå turer om natta og sene kvelder og da føler jeg det er tryggere med en hund med vakt i. Hunden kan godt være reservert men ønsker at den liker å være sammen med andre hunder og i hundeslette og gjerne ikke dominant eller by opp til bøll. Ønsker en familiehund, og kosehund og å trene lydighet på hobbynivå og gjerne utstilling er gøy. Jeg jobber ikke så tiden har jeg mye av og hunden blir ikke mye alene. Kjekt hvis den også er barnevennlig og selvfølgelig bra helse. Gjerne en som holder seg nær fører og kan gå løse i skogen og en med minst mulig jaktinstinkt. Skal ikke bruke hunden til noen former for jakt.

Jeg er også åpen for andre hunderaser enn "Bamsehundene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, bianka skrev:

Hadde en blandingshund før som hadde mye vakt og vokt i seg og den bjeffet kun om det kom noen. Ikke i tide og i utide.

Har sett mye på Eurasier ja. Hvordan er dem?

Kan jeg spørre hvilken rase som har både vakt og vokt? 

Jeg tippet du hadde en helt alminnelig varsler. Og det kan du få nesten uansett rase, og har ikke nødvendigvis noe med vokting..

Og eurasier Er i mine øyne enkle hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...