Gå til innhold
Hundesonen.no

Vennlig, førerorientert, middels til stor hund


Guest Mira2.0
 Share

Recommended Posts

Guest Mira2.0

Jeg ønsker meg en ny hund. Jeg har disse ønskene:

* barnevennlig (har hundevennlige barn, men minsten er 2,5 år)

* menneskevennlig - som i ikke superglad i folk, men like at mennesker kommer på besøk

* like å trene lydighet på hobbynivå, litt enkel sporing, turer i fjell og li, men ikke en som trenger 1 mil løping hver dag

* om det er litt problemer med samkjønnsagresjon gjør ingenting da vi er lite med andre hunder

Når det kommer til pels så er både pels som trenger klipp og korthår greit, men ikke langhåret. Jeg har erfaring med både store og små hunder, men veldig mye omplasseringshunder som har mye bagasje fysisk og psykisk. Har ikke lyst til å miste en hund til grunnet fysiske problemer etter kun ett par år, har mange jeg savner mye. 

Jeg ønsker meg egentlig en kamerat som vil være med meg på ting, og som ikke krasjer helt med mine barn og venner. Primært min hund med andre ord. 

Alle tips tas i mot med takk, gjerne med råd om gode oppdrettere også :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange fine raser som passer det du beskriver for å være ærlig :) De fleste hunder er jo veldig glad i litt enkel hjernetrim, så det kommer jo an på om du har litt konkurranseambisjoner eller om du bare ønsker en hund som du lærer det du selv ønsker uten at det blir pirkearbeid eller lignende :)

Alt fra retrieverrasene til aussie, til collie kan jo fint passe :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Mira2.0

Jeg liker staff, både bygning og lynne. Lab og golden har jeg store fordommer mot, møtt altfor mange uten oppdragelse som spiser på alt, er helt turbo og ikke har en av-knapp :P 

Andre tips og erfaringer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelsk springer spaniel er det som slår meg når jeg leser startinnlegget. Bortsett fra at de sjelden er samkjønnsaggressive. De er stort sett veldig omgjengelige.

Mellompuddel er også et godt forslag.
(Jeg har begge ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på korthåret collie, jeg. Vet ikke helt om de er sånn superglad i folk eller "normal", ei heller om samkjønnsaggresjon. Det kan noen andre her inne få svare på:P Bare tenkte å komme med et forslag, siden jeg vet de passer de andre kriteriene iallfall. Mange som kan passe deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...