Gå til innhold
Hundesonen.no

Slakter PETA


QUEST
 Share

Recommended Posts

Tja, jeg synes det har blitt en ganske hipster-greie å hate PETA.

For det første, i USA - så vel som i Norge - er det vanvittig mye hjemløse katter. Å tro at alle katter som tas av gatene kan "tas vare på" og få nye hjem er en utopisk tanke selv for den mest optimistiske dyrevenn. Hva forventer folk? Skal man la være å fange inn kattene og ta livet av de på en human måte? Avlivning er bedre enn å leve i sult og/eller med sykdom. Mange av kattene er så forvillet at det er poengløst å ha de innomhus, siden det finnes så ufattelig mange andre hjemløse katter som har en bedre "husdyrsmentalitet". Hva skal PETA gjøre for at alle skal være fornøyd, spør jeg meg? Det er liksom bare kritikk, men man kommer ikke med noen bedre løsninger selv. Skal man redde alt? Hvem skal ta vare på alle disse dyrene? Er det nødvendigvis å være en dyrevenn å putte en ekte villkatt i en kennel med 5000 andre katter overalt -- og dermed så er alt bra igjen?

Ellers;
PETA pokemonspill: peta forsøker å nå til den yngre garde, og bruker begrepet pokemon til å forklare barn at det er kjipt med dyr i sirkus og i fangenskap. Greit å ikke vri og vende på en kampanje, merkelig som den kanskje er, så er det ikke det denne bloggeren forsøker å selge det som som er kjernen i det. http://features.peta.org/pokemon-black-and-white-parody/

Samme med Super Mario, man bruker et kult-fenomen til å belyse en sak, nemlig pelsdyrindustrien.

Ang tilfellet med mannen som slo til kenguruen, for min del leser jeg mer at en dyrevernsorganisasjon faktisk så en mulighet til å skape problemer for en mann som jobber i en dyrepark, og som var ute på hetsjakt etter gris med hunden sin når kenguruen gikk til angrep (altså er han en dust). En dust som fortjener å få problemer.

Hva gjelder ape-selfien synes jeg denne setningen også summerer det opp: "If successful, this will be the first time that an animal is declared the owner of property, instead of being declared a piece of property himself". Saken sett isolert, er relativt tåpelig, men sett i et større bilder handler det om en prinsippsak hvor vi i den moderne verden ønsker å belyse at dyr ikke er eiendom - men individer. At alle pengene som evt kommer inn for saken går til bevaring av Natruto (apens) ekte habitat i Indonesia (et av de områdene i verden mest størst avskogning) er jo hakket bedre enn at det går i lomma på en fotograf - men for all del. La oss heller kaste drit på PETA.

Ang ben & jerrys kjørte peta en kampanje om melk og USA for noen år tilbake, det er en vanvittig industri i USA hvor dyrene lider på måter vi ikke kan inbille oss her i landlige Norge. Derfor er det fint å se at kampanjen var suksessfull og at ben&jerrys nå (siden 2016) tilbyr veganer-is til de som ønsker å leve slik: https://www.peta.org/living/food/vegan-ben-jerrys-here-flavors/

Årsaken til at PETA reflekterer rundt veganer katter og hunder er at kjøtt(livdyr) industrien i USA er så grotesk som den er. Og PETA er *noe* mer avbalanserte i deres diskusjoner rundt veganer hund & katt om man tar seg tid til å lese hva de skriver, framfor å latterliggjøre. https://www.peta.org/living/companion-animals/vegetarian-cats-dogs/

For oss i Norge høres det latterlig ut, men vi må aldri glemme hvordan slaktedyr behandles i USA. Det er en industri som får grusomhetene under andre verdenskrig til å se ut som barne-tv, gitt at man ser på dyr som noe mer enn produkter såklart...

De største bedriftene er som giganter å regne, ala FORD eller MAC DONALDS. Å tro at PETA kan velde de største industrielle produsentene av kjøtt i USA er utopisk, så hvorfor sutrer man over at PETA får lukket små bedrifter som også driver med dyreplageri? Har det noe å si om det er stort eller smått, så lenge brudd på dyrevernsloven har funnet sted så skal jo stedene stoppes?

Deretter er det sutring om at de "tvinger" folk til å være vegetarianere, og "guilt tripper" folk til å være vegetarianere, og at det pumpes ut bilder av mishandlede dyr på sosiale medier. Vel, om man ikke liker det så trenger man ikke følge de hverken på facebook eller på twitter. Jeg følger ikke peta noen steder, så jeg følger meg hverken veganer-presset eller deprimert av usedvanlig mange torturerte dyrebilder. 

At dette skal være en slags "usedvanlig slakt" av peta... Nei, man får finne noe mer konkret og matnyttig enn dette. Som jeg føler, så er det blitt hipt å hate peta, man tar enkeltsaker ut av sin kontekst og latterliggjør framfor å tenke på hva saken handler om. At peta har en del merkelige kampanjer, særlig for oss europeere, er åpenbart og forståelig. Særlig for de europeere som mangler innsyn og forståelse for hvilke enorme tall med dyr det er snakk om, og ekstrem lidelse det finnes i USA. Så får man dermed ta sitt valg, jeg mener framdeles at peta gjør mer godt enn vondt for dyr, for jeg har enda ikke fått bevis på at de gjør dyr VONDT. Jeg finner bare bevis på at sjalu og/eller mennesker med behov for å skille seg ut og være "tøff" er de som stadig vekk forsøker å kritisere peta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...