Gå til innhold
Hundesonen.no

Langhåret eller korthåret schæfervalp?


millas0l
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, SandyEyeCandy skrev:

Det var ganske forferdelig kvalitet på de bildene, så det var jaggu ikke lett å se noe som helst! :lol: Har du ingen bilder av henne som oppdretter har tatt, feks oppstilt fra siden? 

Ikkesant.. har disse fra hun er litt yngre, men det er alt 

IMG-20170718-WA0001.jpg

IMG-20170718-WA0000.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller brydd meg om foreldrenes helse og mentalitet, enn pelslengde. Og forhåpentligvis fått noen flere bilder enn disse hvor det ser ut som den bor i en skitten bakgård helt alene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrenes mentalitet er selvsagt viktig, men den syns jo i allefall ikke ut fra disse bildene, eller fra bilder generelt. Så den får dere ikke hjulpet meg å finne ut av. 

Vet ikke om de har brukt bakgården sin for å få en nøytral bakgrunn på bildene. Enig at det ser litt trist ut der. Men det er heller ikke det jeg lurte på. 

Hunden er ikke norsk, men en spansk hund som trenger et hjem og som jeg vurderer å hente. 

Kan noen please svare på det jeg faktisk lurer på nå ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Siri skrev:

Jeg er redd du vurderer å hente deg et problem... Den kommer til å få mer pels enn en normalpelset schäfer. 

Tenkte henne ikke som noen utstillingshund, var det at hun ikke vil være raseriktig du mente med problem? Eller hva mener du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent genetisk kan to korthårede schäferhunder gi langhåret valp - du har sikkert fått deres stamtavler, så du selv kan leke deg med å granske bakover hvilke forfedre som var langhårede, siden det recessive genet må ligge hos både mor og far for å slå gjennom hos et avkom eller flere. Slik kartlegging kan være veldig morsomt, og er jo uansett en del av arbeidet en bør gjøre når en anskaffer seg valp, og gransker slekt og familie for å kartlegge helse, mentalitet, levealder, meritteringer og annet. Det er ikke mye jobben å legge til pelslengde i det arbeidet, når du likevel sitter med stamtavlene :)

Jeg har ingen nær erfaring med denne rasen, men den ser rikelig bepelset ut på de yngste bildene. I og med at valpen vil være borti fire måneder før den får komme til landet vet du jo det i god tid før du henter valpen, hvis det har noe å si?

Jeg ville spurt oppdretter om å få nye og  bedre bilder, jeg - det må jo være koselig for deg også, å få se valpen utfolde seg i skogen eller leke på gresset, i aktivitet med søsken og i lag med sin mor? En får jo ikke noe godt inntrykk av valpens oppvekstvilkår ut fra disse bildene, men de er jo bare et utvalg, jeg er sikker på at en seriøs oppdretter kan vise deg at valpen får oppleve mer enn bare stein og mur, det er jo så viktig at den får et godt grunnlag av sosialisering og miljøtrening i og med at du mister to måneder sammenlignet med å kjøpe valp i Norge. Jeg har selv importert valp fra utlandet, og da han kom til Norge hadde jeg fått henimot daglige oppdateringer fra oppdretter og andre han var på besøk hos, så jeg visste at han hadde vært med på livet og hadde sett mer enn en hundegård. Jeg fikk en kjempetrygg og miljøsterk valp, som ikke blunket da han ble overtatt av meg, alt nytt tar han med den største selvfølge - og det er jo så viktig og så behagelig når det er slik. Jeg har dessverre møtt for mange importer som er usikre, miljøsvake, sky og tafatte, både fordi oppdretter har gjort en dårlig jobb, og fordi oppdretter og valpekjøper ikke har definert "sosialt sterk" på samme måte. Det er så mange land hvor hund er noe som ligger ute i en line eller står i en hundegård, mens vi jo i mye større grad har dem inne i huset og med oss i hverdagen, og det forutsetter selvfølgelig to forskjellige syn på sosialisering.

Jeg har som sagt ikke scäferhund, men jeg har en annen stor rase, hvor det finnes en del HD, og derfor er jeg ekstra opptatt av hvordan valpen vokser opp, da jeg mener at underlag, aktivisering, mosjonering og omgivelser kan være med på å påvirke hvorvidt hunden utvikler HD. Jeg vil heller at de boltrer seg i skog og mark for å bygge muskler, enn at de står rolig på betong/asfalt for ikke å skade seg (som er andres strategi for unge hunder). 

Så var jeg deg, ville jeg nok heller vært mer opptatt av disse tingene, enn av pelslengden - men snakk med oppdretter; en seriøs oppdretter kan gjøre rede for hvordan valpens oppvekst har vært og har en plan for hva den vil få oppleve de to neste månedene før du kan hente den. Lykke til!

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Synes det e unødvendig svar som "synes heller du bær bry deg om foreldrenes helse og mentalitet istendenfor pelselengde". Hva har det med saken å gjøre?.. Er vell helt naturlig å være nysgjerrig på hvordan valpen kommer til å se ut som voksen når det finnes to forskjellige alternativer hos rasen :-) 

Uansett, den blir nok korthåret med tettere pels :-) Våre sjæfervalper fra kull er alltid veldig "loddne" og hårene er lange rundt ørene om de er langhåret. Så dette blir nok en korthåret skjønnhet :-) Sjæfertispa vår så lik ut som valp. Hun er korthåret, men med litt lengre pels rundt kragen og generelt tykkere pels. Kos deg med ny valp, sjæfere er herlige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, StineV said:

Synes det e unødvendig svar som "synes heller du bær bry deg om foreldrenes helse og mentalitet istendenfor pelselengde". Hva har det med saken å gjøre?.. Er vell helt naturlig å være nysgjerrig på hvordan valpen kommer til å se ut som voksen når det finnes to forskjellige alternativer hos rasen :-) 

Uansett, den blir nok korthåret med tettere pels :-) Våre sjæfervalper fra kull er alltid veldig "loddne" og hårene er lange rundt ørene om de er langhåret. Så dette blir nok en korthåret skjønnhet :-) Sjæfertispa vår så lik ut som valp. Hun er korthåret, men med litt lengre pels rundt kragen og generelt tykkere pels. Kos deg med ny valp, sjæfere er herlige!

Hvis du ikke ser hva det har med saken å gjøre, så sier det mer om deg (og dessverre hvis den eksisterer, din avl) enn noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Hvis du ikke ser hva det har med saken å gjøre, så sier det mer om deg (og forhåpentligvis ikke, din avl) enn noe annet.

Men hun spurte jo bare hva andre trodde om pelslengden? Det betyr vell ikke at hun ikke tenkter på mentalitet osv? Selfølgelig er mentalitet det viktigste, det er jeg fullstendig klar over! Men denne personen spurte jo om pelslengden, av nysjerrighet. Hadde fortstått det om hun skrev "jeg velger valp utifra utseende og derfor lurer jeg på pelselengden", men det skrev hun jo ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2017 at 6:53 PM, Siri skrev:

Jeg er redd du vurderer å hente deg et problem... Den kommer til å få mer pels enn en normalpelset schäfer. 

Hæ? Selv om den blir rikhåret, er det vel ikke noe problem? 

7 timer siden, Debbie skrev:

Jeg tror den ender opp som normalhårig, dog synes jeg den virket å ha dvergtrekk.

Hvordan ser du det?

@millas0l Jeg lurer veldig på hvor du skal hente den fra, send meg en pm da vel så kan vi sikkert grave frem litt mer info :) En ting er sikkert, frøkna er korthåret, men kan finne på å bli rikhåret. 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Margrete skrev:

Hæ? Selv om den blir rikhåret, er det vel ikke noe problem? 

Nei, det er ikke pelsen jeg anser kan bli et problem, men jeg syntes som Debbie at den har visse trekk som minner meg om dvergvekst. Samt omgivelser for en valp som jeg synes ser ekstremt trist ut.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Siri skrev:

Nei, det er ikke pelsen jeg anser kan bli et problem, men jeg syntes som Debbie at den har visse trekk som minner meg om dvergvekst. Samt omgivelser for en valp som jeg synes ser ekstremt trist ut.

Ja, det er jeg enig i ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hello :) nei, hentet henne ikke. De som solgte henne virket ikke så veldig seriøse. Jeg følte ikke de gav meg den tryggheten som er nødvendig, og de hadde ikke helt ting på plass. Så valget falt på en annen frøken. 

Flora er også litt eldre, så det ble ikke like mye tid i Spania. Valpen må jo være 3 mnd før rabies vaksinen settes , også skal man vente ytligere 3 uker. Valpen dere så var kun 2 mnd, så det ville betydd nærmere 2 mnd i Spania. 

Tusen takk for alle svar :)

IMG-20170720-WA0007.jpg

20170815_103029.jpg

Snapchat-144938134.jpg

Snapchat-1234299905.jpg

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, om en oppdretter ikke kan fortelle deg om valpen er langhår eller normalhår, så bør man styre langt unna. Gode oppdrettere ser dette allerede når valpen er få uker gammel, og det er ikke noe valpekjøper skal måtte "vurdere" på noe som helst vis.

Omgivelsene og valpen i seg selv ser også ganske triste ut, så jeg tror du har gjort et smart valg i å velge en annen oppdretter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...