Gå til innhold
Hundesonen.no

Nektet førerhund adgang


QUEST
 Share

Recommended Posts

1 minute ago, enna said:

Innehaver har beklaget seg. Men nettrollene holder det gående... (som alltid). 
https://www.facebook.com/pg/Brimi-Fjellstugu-192832130756650/community/?ref=page_internal

Nettroll og nettroll. Jeg leste litt nedover siden der, og det er tydeligvis ikke 100 % forståelse for hvorfor en blind person trenger å ha med seg førerhunden sin, så jeg tenker jo at det er greit at det blitt litt storm om dette, jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest kommentarfeltet og vil ikke ha magesår så jeg har ingen planer om å gjøre det heller, men:

"Jeg kan ikke særlig mye om hvilke rettigheter hun har eller hvilke paragrafer som gjelder." (Vegard Brimi)

Greit å sette seg inn i når man har en slik bedrift kanskje?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må vel være tidenes dårligste "beklagelse":

Vi beklager at dere opplevde det på denne måten. Velkommen tilbake ved en senere anledning så finner vi helt sikkert en løsning
Mvh Brimi Fjellstugu

Dette var forøvrig etter å ha mottatt denne meldingen:

Mitt navn er Ivar Myhrvold, og min mor, Ingun Myhrvold, ble nektet adgang hos dere søndag 16/7 på bakgrunn av at hun hadde med seg førerhund. Ingun er meget svaksynt og er avhengig av førerhund for å komme seg ut blant folk. Dere som driver hotell
og restaurantvirksomhet plikter å forholde dere til diskriminerings- og tilgjengelighetsloven, noe dere brøt ved å nekte min mor adgang.

La meg sitere fra §5 i ovennevnte lovverk:
"Diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne er forbudt. Forbudet gjelder diskriminering på grunn av faktisk, antatt, tidligere eller fremtidig nedsatt funksjonsevne".

Det faktum at dere brøt loven er ikke det verste her. Min mor er skjør, spesielt når det kommer til slike opplevelser. Hun ble veldig lei seg i etterkant, og slike ting henger gjerne igjen lenge. Jeg hadde satt stor pris på om dere kunne sende henne en unnskyldning, og et løfte om at dere vil forholde dere til lovverket fra nå av og at hun så klart er hjertelig velkommen inn hvis hun er i område ved en annen anledning. Dette føler jeg er å be om veldig lite med tanke på at dere kan bli straffeforfulgt for å nekte henne og førerhunden adgang. En blind eller svært svaksynt person er avhengig av førerhunden sin, og det vil være essensielt for at den skal kunne utføre oppgavene sine at den er i kontinuerlig kontakt med eieren. Andre personer med hund har ikke et slikt forhold til hunden og er ikke avhengige av den på samme måte.

Håper på og forventer positivt svar.

Mvh
Ivar Myhrvold

Når man driter på draget, så er det én ting som er lurt å gjøre, og det er å legge seg paddeflat så raskt som mulig. Hadde de gjort det, så hadde ikke dette endt opp i offentligheten overhodet. Driver man en restaurant, så må man kjenne til lovverket.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke bare beklager seg og legger seg flate når de først har gjort en så stor blemme. Har de ikke lært hvilke påvirkning media har på dette når det kommer fram og hvor mye styr og negativ omtale det blir? Jeg mener, de er ikke de første som får mye pes fra folk for å ha nektet førerhund adgang. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...