Gå til innhold
Hundesonen.no

Slette profilen.


Guest HestHundKatt
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, julnil said:

Hvordan vil sonen forholde seg til GRPD og de nye reglene som trår i kraft?

om jeg vil få slettet alt som kan identifisere meg her, så betyr det også innlegg som forteller om min boplass, mine hunder etc som kan lede til å avsløre min person.

for å unngå dette, må vel også innlegg slettes, om ikke mod’er ønsker arbeidet med å lese mye gamle tråder?

Det er nok ikke uproblematisk å få slettet innlegg på den måten. Fordi det ofte går inn i en sammenheng som går tapt, og det derfor er i allmen interesse å beholde postene, osv. Blant annet. Og det som nevnes over. Også i andre registrere og sammenhenger er det ikke nødvendigvis gitt at du får slettet all personinfo uten videre (selv om det er hovedregelen).

Jeg tipper det kommer noe retningslinjer etterhvert, om det ikke allerede finnes, for denne typen nettsteder. Dette er strengt tatt fagområdet mitt så jeg burde kunne svare bedre, men siden jeg ikke faktisk jobber med det så har jeg ikke satt meg inn i det ordentlig enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ikke slett deg da, vær så grei! Du er en flott person her på forumet, starter diskusjoner og bidrar aktivt.

Hvorfor er det et problem? Nå varierer det såklart, men om noen som har vært såppas aktive som du trekker deg ut av forumet, er det ikke da fair at man fortsatt kan se hvem som har bidratt i de ulike

Et annet poeng er at man i noen tilfeller kommer på at "postet ikke hubbhubb noe saklig om akkurat det der?", eller "hadde ikke hubbhubb en hund med akkurat det problemet?", så kan man ikke søke opp b

Posted Images

Hvis jeg forstår dette riktig, ut fra Nimbus og ditt svar ( simira) så vil nesten alltid offentlighetens/almenn interesse trumfe brukerens rett til å slette sine opplysninger/innlegg? I og med at omtrent alle fora og nettsteder som det er tenkelig at man deltar påhar et større publikum enn 20-30 stk. 

"Per" kan altså be om å få slettet sine personalia( brukernavn/andre opplysninger) men ikke innlegg der han selv oppgir personlige opplysninger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Hvis jeg forstår dette riktig, ut fra Nimbus og ditt svar ( simira) så vil nesten alltid offentlighetens/almenn interesse trumfe brukerens rett til å slette sine opplysninger/innlegg? I og med at omtrent alle fora og nettsteder som det er tenkelig at man deltar påhar et større publikum enn 20-30 stk. 

"Per" kan altså be om å få slettet sine personalia( brukernavn/andre opplysninger) men ikke innlegg der han selv oppgir personlige opplysninger? 

Potensielt. Det er nok flere skjønnsspørsmål og retningslinjer her, og jeg har som sagt ikke satt meg ordentlig inn i det enda.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anette skrev:

Valgene du har når du går inn på profilen din er å enten deaktivere kontoen din (da kan man ikke logge inn mer osv uten å bli aktivert) ,eller slettet da blir alt endret til Guest osv. 

Det var for min del et spørsmål på mer generell basis, dvs hvilket som helst 'sted' man måtte være på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Hvis jeg forstår dette riktig, ut fra Nimbus og ditt svar ( simira) så vil nesten alltid offentlighetens/almenn interesse trumfe brukerens rett til å slette sine opplysninger/innlegg? I og med at omtrent alle fora og nettsteder som det er tenkelig at man deltar påhar et større publikum enn 20-30 stk. 

"Per" kan altså be om å få slettet sine personalia( brukernavn/andre opplysninger) men ikke innlegg der han selv oppgir personlige opplysninger? 

Mja, mer eller mindre. Jeg ville gjettet på at det er den veien det går, ihvertfall. Samtidig vil jeg tro de har hatt nettsteder som Facebook i bakhodet når de har utarbeidet de nye reglene, så det blir faktisk veldig interessant å se fremover. Vi legger igjen mer og mer informasjon om oss selv online. Hvis du laster ned ditt private arkiv på Facebook så får du sett alt de har lagret om deg, og de lagrer virkelig alt: samtlige IP-adresser du har logget inn med, hvor lenge du har vært innlogget hver gang, hva du trykket liker på, bilder du har kommentert, etc. Men, klart. Det er litt annen informasjon enn opplysninger du selv «aktivt» gir ved å skrive hvor du bor, hvor mange barn du har o.l., som sideopplsyninger på et åpent forum. Og, ingenting blir strengt tatt slettet fra nettet. Du kan slettes på utsiden, men de som drifter baksiden vil nok fortsatt ha et arkiv med alle opplysninger. Hvordan blir det lagret, hvem har tilgang? Noen kan til og med ha tatt skjermbilder av de mer saftige innleggene på et eller annet tidspunkt.

Det er fort gjort å glemme seg litt, men man bør minne seg selv på, innimellom, hva man sier hvor - og hvor komfortabel man er med at den informasjonen er lett tilgjengelig for alle som har tilgang til internett. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Malamuten said:

Mulig jeg er helt på jordet nå og burde vist,  men kan jeg spørre hva GRPD er i korte trekk og hvordan det påvirker hva man har skrevet og delt av personlige opplysninger ifht nå? 

Nye personvernregler, gjeldende fra 1. mai. Gjør det noe strengere med tanke på oppbevaring av personopplysninger, særlig med tanke på nettsteder som samler inn data i bakgrunnen, men også personregistre hos bedrifter, organisasjoner osv.

enna har forøvrig (nok en gang) bedt om å bli slettet, tydeligvis. Trivelig på forumet her for tiden... https://www.lotta-fra-brakmakergata.com/news/sosiale-medier/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, simira said:

Nye personvernregler, gjeldende fra 1. mai. Gjør det noe strengere med tanke på oppbevaring av personopplysninger, særlig med tanke på nettsteder som samler inn data i bakgrunnen, men også personregistre hos bedrifter, organisasjoner osv.

takk ? og tilleggspm,  endrer det noe i praksis siden det blir snakk om å evt få sletta personlige opplysninger i innlegg? Det er vell ikke noe  forskjell fra eller til om noe som har ligget offentlig i, la oss si noen år, før og etter nye regler? Eller misser jeg noe her ? eller er det rettighetene det går på?  At man med de nye reglene har bedre rettigheter ifht slikt og derfor kan ønske/kreve det fjernet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Malamuten said:

takk ? og tilleggspm,  endrer det noe i praksis siden det blir snakk om å evt få sletta personlige opplysninger i innlegg? Det er vell ikke noe  forskjell fra eller til om noe som har ligget offentlig i, la oss si noen år, før og etter nye regler? Eller misser jeg noe her ? eller er det rettighetene det går på?  At man med de nye reglene har bedre rettigheter ifht slikt og derfor kan ønske/kreve det fjernet? 

Tja, si det? Mulig @simira kan mye mer om det enn meg, men jeg er rett og slett spent på hvordan dette slår ut. Spesielt lokalt. Dette skal jo være et felles lovverk for EU, men det skal fungere sammen med allerede eksisterende lover og regler i alle de ulike landene. Og akkurat forum? Veit ikke, altså. Tanken er økt vern av individer og rett til å nettopp (delvis) anonymiserer på nett, det stemmer, men det er forskjell på de opplysningene du oppgir når du f.eks. registrerer deg og opplysninger du selv oppgir i forskjellige innlegg gjennom flere år. Skal prøve å lese meg litt opp til uka! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2018 at 6:34 PM, julnil skrev:

Hvordan vil sonen forholde seg til GRPD og de nye reglene som trår i kraft?

om jeg vil få slettet alt som kan identifisere meg her, så betyr det også innlegg som forteller om min boplass, mine hunder etc som kan lede til å avsløre min person.

for å unngå dette, må vel også innlegg slettes, om ikke mod’er ønsker arbeidet med å lese mye gamle tråder?

Jeg vil tro, uten at jeg husker det nøyaktig, at vi alle godtok innskrenka rettigheter når det kommer til sletting da vi meldte oss inn. I følge denne siden, fra Datatilsynet, så har vi signert bort en del av våre rettigheter på dette punktet ;)

Sitat

Hugs å lese gjennom avtalevilkåra! Når du opprettar ein profil eller konto, aksepterer du nemleg bestemte vilkår. Vi har fleire gongar opplevd at ei nettside har ein reservasjon mot sletting av profilen eller kontoen i sine vilkår. I så fall er ikkje brukarens rett til sletting like sterk.

 

På 1.4.2018 at 8:55 PM, QUEST skrev:

Hvis jeg forstår dette riktig, ut fra Nimbus og ditt svar ( simira) så vil nesten alltid offentlighetens/almenn interesse trumfe brukerens rett til å slette sine opplysninger/innlegg? I og med at omtrent alle fora og nettsteder som det er tenkelig at man deltar påhar et større publikum enn 20-30 stk. 

Det blir vel litt som med å ha sendt inn leserbrev til avisen. Alt vi legger ut på nettet er jo til en viss grad sammenlignbart med det, eller kontaktannonser i Starlet, eller hva det nå måtte være. Da forsto man jo veldig enkelt og greit at man gjorde noe man ikke kunne trekke tilbake, og sånn bør man forholde seg til internett også. Hvis man er så tjukk i huet at man har åpen FB-profil, og legger ut kortnummer, utløpsdato og det-derre-lille-nummeret-jeg-ikke-husker-hva-heter, så er det for sent i det man trykker enter. Det har gått i trykken, og avisa har blitt sendt til millioner av mennesker. 
Et forum er som en avis, og velger man å legge inn kart til hvor man bor, så må man bare rett og slett forvente besøk. Man kan ikke gå rundt til alle som holder lokalavisa, spørre om de har tatt vare på gamle aviser, og be om å få klippe ut det som sto om deg og den første blåveisen du fant i 1989, for der sto det hvilken gate du vokste opp i. Når man poster på et forum som dette, så er det den som eier forumet som eier det du skriver, ikke du, akkurat som eieren av avisa eier det som står der. Dette er standard vilkår man signerer på når man melder seg inn og tar i bruk et forum, og selv om de færreste gidder å lese hva de signerer på, så endrer ikke det dette. 

De fleste forum vil dog være greie nok til å slette eller anonymisere personlige ting man har skrevet, spesielt dersom man skrev det som umyndig, og dersom man spør pent og selv presenterer linker ;) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de nye reglene er strengere og nok ment mer for aktører av type Facebook slik at det går mye på deling av kundedata feks, at du som kunde til enhver tid skal kunne få oversikt hvor dine data befinner seg og hvem som har tilgang til dem - samt sletting og oppbevaring. Videre er det stilt strengere krav til hva som menes med anonymisering av data (i "gamle dager" holdt det å fjerne navn og adresse for å anonymisere data, nå blir det strengere for det skal heller ikke være mulig å utlede hvilken person det dreier seg om utfra dataene). MEN og det er et stort MEN, det er noe som heter samtykker og de trumfer en del regelverk. Vi brukere er alt for sløve ved hvor lett vi samtykker til ting.. ikke orker man lese all den lille skriften i tillegg til at man gjerne vil prøve den "artige" testen på FB feks. Da banken jeg jobbet i åpnet for betaling av regninger via FB, ble jeg overrasket over hvor mange som gikk med på samtykket til FB der. FB satte noen voldsomme samtykke krav, at de skulle ha tilgang til beløp, datoer, og hvem/hva man betalte en regning til - faktisk krevde de mer tilgang til ens banktransaksjoner enn banken selv har lov til (og derfor ikke gjør).  Men om en bank ber om samtykke til slikt, vil kundene stortsett svare nei - men ber FB om det samme så registrerer ikke folk det en gang - de bare samtykker i vei fordi det er så kjekt å kumme betale regninger via FB. Det er egentlig ikke FBs sin skyld, FB er enormt flink til å be om samtykke faktisk, men de har et produkt som folk er helt gærne etter..

  • Like 3
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man blir godt ivaretatt ifht personopplysninger man må levere ut for å få meldt seg på et forum andre tjenester er jo viktig, og vell så mye forumet sitt ansvar. Men alt smått og stort man selv skriver åpent på nett,  vell vitende om at er åpent er det jo litt spesielt å skulle legge over ansvar eller skyld på andre om de ikke vil eller kan ta jobben med å renske ut alt slikt etter mange år med skriftlige bidrag.  

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg ser ikke helt poenget med å klage på sletting av bruker og hvordan det blir gjort. Forventer folk virkelig at admin skal sitte å lete opp alle innlegg fra denne brukeren for å slette alle spor etter en? Hvis det er dette man er redd for at de IKKE gjør så tyder det vel på at den slettede brukern har noe å skjule, eller har driti på leggen med noen av innleggene sine. Nå er det ikke sånn at man må oppgi veldig sensitiv og privat informasjon når man melder seg inn her er det? (jeg har ikke meldt meg inn siden 10 år siden så jeg husker ikke hva man må oppgi for å få opprette en bruker.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, pippin said:

Jeg ser ikke helt poenget med å klage på sletting av bruker og hvordan det blir gjort. Forventer folk virkelig at admin skal sitte å lete opp alle innlegg fra denne brukeren for å slette alle spor etter en? Hvis det er dette man er redd for at de IKKE gjør så tyder det vel på at den slettede brukern har noe å skjule, eller har driti på leggen med noen av innleggene sine. Nå er det ikke sånn at man må oppgi veldig sensitiv og privat informasjon når man melder seg inn her er det? (jeg har ikke meldt meg inn siden 10 år siden så jeg husker ikke hva man må oppgi for å få opprette en bruker.)

For å oppklare:

Det er ingen som har klaget på at administrator ikke har slettet alle innlegg.

Problemet er at det har vært stor forskjellsbehandling i forhold til hvordan brukere har blitt behandlet ved sletting. For å ta en lang historie noenlunde kort oppsummert:
Når jeg kom til dette forumet ble jeg møtt av en kvinnegruppen-ottarine som satt og lo av at jeg ombestemte meg angående kjøp av schæferhundvalp og at jeg deretter også trakk meg fra labradorkjøp fordi jeg fant ut valpen var fra valpefabrikk. Det var for meg som ung og ny hundeeier svært injurerende å se folk være så nedsettende, og i mellomtiden satt andre og postet gifs av Michael Jackson som spiste popcorn og oppfordret til "please don't stop! dette er så underholdende!!". Jeg ba derfor om å få slette meg, det ble i stedet en svær diskusjon hvor jeg da begynte å slette innleggene mine selv (fordi edit-funksjonen ikke var skrudd av selv på gamle innlegg) som endte i at jeg ble utestengt i 2 mnd og overhodet ikke fikk lov å slette meg.

Plutselig endret forumet seg, og man fikk lov å slette seg uten noen problemer. Da ble brukernavn byttet om til "tm0001". Plutselig endret forumet seg igjen, og man fikk ikke lov å slette seg. Så endret det seg på nytt igjen og man ble ikke slettet under noen omstendigheter. Så ble plutselig en og annen bruker slettet fordi de hadde problemer med å bli stalket eller andre ting på  nett, mens andre ikke fikk slette seg. Etterhvert kunne alle slette seg igjen. Plutselig kunne man slette seg, men brukernavnet ble ikke endret. Plutselig kunne man slette seg men brukernavnet ble endret. Særlig hos de som var "kjent" med moderatorene/admins. 

Det er denne ugjevne og lite ensformige retningslinjen som er kritisert. Det skal være likt for alle, irrelevant om man føler seg stalket, mobbet eller bare ikke vil mer. Man skal da kunne slette seg og få brukernavnet anonymisert. Alle innlegg blir allikevel stående, det er alle inneforstått med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ble medlem i 2009? Var det da dette skjedde - eller var du inaktiv en stund før du begynte å være mer aktiv? Synes å huske at du alltid har vært her (lenge atså) :) Jeg har gått glipp av alt dette styret på forumet, det må ha skjedd mens jeg var ekstremt lite aktiv (tiden rett etter at jeg ikke hadde hund lengre).

Lik behandling for alle er jo greit, har dette skjedd mens man rullerte på moderatorer/eiere osv?
Jeg forstod det som at enkelte som klager på slettingen klager over at ting ikke blir slettet (ikke bare personopplysninger - som igjen innebærer hva? Man gir jo ikke fra seg allverden informasjon når man melder seg inn her og generell nettvett gjelder jo uansett fora.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, pippin said:

Du ble medlem i 2009? Var det da dette skjedde - eller var du inaktiv en stund før du begynte å være mer aktiv? Synes å huske at du alltid har vært her (lenge atså) :) Jeg har gått glipp av alt dette styret på forumet, det må ha skjedd mens jeg var ekstremt lite aktiv (tiden rett etter at jeg ikke hadde hund lengre).

Lik behandling for alle er jo greit, har dette skjedd mens man rullerte på moderatorer/eiere osv?
Jeg forstod det som at enkelte som klager på slettingen klager over at ting ikke blir slettet (ikke bare personopplysninger - som igjen innebærer hva? Man gir jo ikke fra seg allverden informasjon når man melder seg inn her og generell nettvett gjelder jo uansett fora.)

Nei, ble medlem i 2007, fikk hunden jeg har nå i Juni 2008 og dette skjedde i kjølvannet før det. Brukeren jeg har nå har vært her siden 2009.

Det jeg har oppfattet av klage er at det har vært forskjell på gjennomføring av sletting; noen har blitt "anonymisert" og andre ikke. Noen har ikke fått slette seg, andre har. Utover det synes jeg det skal være rom for at om folk har lagt ut adresse, fullt navn eller annen info og etterhvert angrer seg så kan de få slettet det, men har ikke sett noen som har klaget på det :ahappy: 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kangerlussuaq said:

Nei, ble medlem i 2007, fikk hunden jeg har nå i Juni 2008 og dette skjedde i kjølvannet før det. Brukeren jeg har nå har vært her siden 2009.

Det jeg har oppfattet av klage er at det har vært forskjell på gjennomføring av sletting; noen har blitt "anonymisert" og andre ikke. Noen har ikke fått slette seg, andre har. Utover det synes jeg det skal være rom for at om folk har lagt ut adresse, fullt navn eller annen info og etterhvert angrer seg så kan de få slettet det, men har ikke sett noen som har klaget på det :ahappy: 

 

 

Ah da har jeg bare gått glipp av akkurat det :P Men da henger jeg med! Og ja enig, adresse og alt slik personlig burde jo bli slettet, og folk burde jo blitt behandlet likt om de vil slette seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt vanskelig at man skal dra opp 10 år med historie - det er faktisk endret eiere og det er de som bestemmer helt på toppen. På et punkt må man legge det bak seg og si ok, nå kan man slette profilen sin, praksisen er nå helt lik for alle. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Anette said:

Jeg synes det er litt vanskelig at man skal dra opp 10 år med historie - det er faktisk endret eiere og det er de som bestemmer helt på toppen. På et punkt må man legge det bak seg og si ok, nå kan man slette profilen sin, praksisen er nå helt lik for alle. 

Det er heller ingen som har lyst å dra opp 10år med historie, men når folk spør "hva er egentlig kritikken" så må man jo nesten forklare det? :ahappy: Ting har jo endret seg allerede fra trådstart til nå... Altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Det er heller ingen som har lyst å dra opp 10år med historie, men når folk spør "hva er egentlig kritikken" så må man jo nesten forklare det? :ahappy: Ting har jo endret seg allerede fra trådstart til nå... Altså...

Kanskje legge det inn i innlegget i bunnen når man forteller historien? Grunnen til at det har blitt sånn er jo gammel nytt for oss som har vært her en stund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, mushi said:

Kanskje legge det inn i innlegget i bunnen når man forteller historien? Grunnen til at det har blitt sånn er jo gammel nytt for oss som har vært her en stund :)

Hva tenker du på ifht legge til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å slette alle innlegg til en bruker her inne.

På Equiforum får folk slette personlige tråder etc uten problem, og om noen vil forsvinne helt fra forumet, så lenge de ikke har så mange innlegg som har så mye å si for gode informative tråder, så setter vi oss slettes ikke på bakbena om de ønsker å slette dette også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, mushi said:

"men alt dette over har vært mye pga forskjellige eiere med sine regler for sletting og hva som har vært mulig i forumversjonen" 

For eksempel! 

Følte det står denne endringen i og med at jeg skrev "først, og deretter, og deretter, og deretter". Detaljene er for meg som bruker mindre interessant, jeg er kunde som skaper inntekt for forumeier, hvis ting endrer seg er jeg en forbruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...