Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva synes dere om dette?


Katharina
 Share

Recommended Posts

Jeg er tydeligvis ikke glad i hundene mine, for mine bruker aldri sele når vi går vanlig tur. Allikevel har jeg aldri hunder som trekker noe i bånd, sånn egentlig, aldri hatt skader og forutser hundene mine såpass at jeg får sjeldent store rykk og napp i båndet.. 

så Joda, jeg har hørt mye om dette. Allikevel ikke vært borti en hund som faktisk sliter med dårlig kropp bare fordi den brukte halsbånd. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer jo på seriøsiteten når "alt" skal skyldes på halsbåndbruk:

"Huden er vårt største organ. Hva gjør halsbåndet med huden? Halsbåndet kan gi belastningsskader og føre til allergi."

På hvilken måte kan halsbånd gi allergi? Og hvordan er et halsbånd plagsom for huden i noen større grad enn en sele, den ligger jo også mot huden?

"Ofte snakker vi om at hunder er stive og støle fordi de er gamle, mens i realiteten er det mange års feilslitasje (skapt av oss pga halsbåndbruk!) som har gitt disse forkalkningene og skadene."

Så om man bare bruker (korrekt) sele så får hunden ingen forkalkninger eller blir stiv som gammel? 

 

Jeg bruker sele for det aller meste, men man trenger jo ikke skylde alle verdensproblemer på halsbåndet, det blir for dumt. Og det blir for dumt å si at folk som bruker halsbånd, selv med rolige hunder som er godt oppdratte, ikke er glade i hundene sine og ønsker å påføre dem smerte.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alt annet her i verden så kommer det an på HVORDAN man bruker et hjelpemiddel/redskap osv...klart - om man rykker og kaster bikkja rundt seg etter halsbåndet (så en reflekshandling her en dag der en liten hund fløy gjennom lufta fordi fører på refleks rykka den så hardt i halsbåndet,  unna en stor hund som gikk over i jaktmodus, og synet av den lille som plutselig befant seg over en meter over bakken var ikke pent..), evlar være å utvide halsbånd ettersom hunden vokser, lar lenker gro inn i huden osv..

For dachsen min spesielt er halsbånd mye bedre enn sele, mtp gnagsår.

Alt hundefolk skal moralisere over...:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det at artikkelen starter med: "Hundens og menneskets anatomi er lik" får meg til å steile! Nei, hund og menneske er bygd veldig forskjellig og kan ikke sammenlignes annet enn at vi har muskler og sener og beinbygning liksom. 

Det er sånn hysteri blant "de snille" at jeg får noia... Jeg kan skjønne at små og kanskje litt skjøre hunderaser (a la italiensk mynde) ikke tåler så mye, men normalt sterke raser har neppe problemer med at de bruker halsbånd. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæsken, jeg er glad i hundene mine jo.

Der står det svart på hvitt... :D

Bruker sele fordi jeg synes det er praktisk da, halsbånd brukes på utstilling, til veterinær og slike ting.

 

Klikka meg inn på den saken tidligere da den dukket opp på facebook.

Skal innrømme at jeg ikke gadd lese den ferdig engang.

Typisk møl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mest leit er at dette skader mer enn det hjelper. Halsbånd kan være drit, men det kan seler være og. Å være litt avbalansert er jo det beste, selv om dette kanskje helst burde vært lest av foreldre som lar barna leke jojo med hunder i halsbånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som det sies i artikkelen, en sele er ikke en sele det heller. Det illustreres med JuliusK9 sele som ligger rett over skuldrene. Brystsele anbefaler ingen og da bør den sitte så høyt opp at den ikke hindrer hundens bevegelse. Jeg har ikke problem med å se at halsbånd kan være skadelig men å gå med feil sele er ikke noe bedre. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jeg var på det samme foredraget og det ble verken sagt at hunders og menneskets anatomi er lik eller at halsbåndbruk fører til allergi... Det ble forøvrig også godt poengtert at seler -kan- være like ille som halsbånd og at det er viktig å bruke rett sele til rett hund (men ingen skal bl.a gå tett opp i halsen, sitte for tett bak albuene og burde ikke hemme skulderbevegelsene). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Yellow skrev:

Jeg var på det samme foredraget og det ble verken sagt at hunders og menneskets anatomi er lik eller at halsbåndbruk fører til allergi... Det ble forøvrig også godt poengtert at seler kan være like ille som halsbånd og at det er viktig å bruke rett sele til rett hund (men ingen skal bl.a gå tett opp i halsen, sitte for tett bak albuene og burde ikke hemme skulderbevegelsene). 

Mao er det vanskeligere å finne en sele som sitter korrekt og bra, enn et halsbånd... 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow
Just now, Siri said:

Mao er det vanskeligere å finne en sele som sitter korrekt og bra, enn et halsbånd... 

Det er litt vanskeligere å finne en sele som passer enn et halsbånd såklart..? Men er absolutt ikke en umulig oppgave, og det finnes flere som syr etter mål om det skulle vise seg å være vanskelig å finne noe som passer i butikkene. Er man uheldig kan èn eneste whiplash føre til permanent skade, og smårykking gir veldig raskt ubehag for hunden også utover akkurat når det skjer, så personlig klarer jeg ikke å forstå hvorfor man skal tviholde sånn på halsbåndbruken. Er vel ingen tvil om at en sele som sitter rett er bedre? Så hvorfor ikke da finne/bestille en sele som sitter rett til sin hund? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Yellow skrev:

Det er litt vanskeligere å finne en sele som passer enn et halsbånd såklart..? Men er absolutt ikke en umulig oppgave, og det finnes flere som syr etter mål om det skulle vise seg å være vanskelig å finne noe som passer i butikkene. Er man uheldig kan èn eneste whiplash føre til permanent skade, og smårykking gir veldig raskt ubehag for hunden også utover akkurat når det skjer, så personlig klarer jeg ikke å forstå hvorfor man skal tviholde sånn på halsbåndbruken. Er vel ingen tvil om at en sele som sitter rett er bedre? Så hvorfor ikke da finne/bestille en sele som sitter rett til sin hund? 

Mitt største problem med sele, er at folk som går med hunden sin i sele svært ofte har liten til ingen kontroll på dyret. Festet er for langt bak og man har ikke kontroll på framparten - som jo er den enden av bikkja som bjeffer og biter og lager skader på andre hunder (evt folk). Dette er selvsagt ikke et stort problem med små hunder, men jo større bikkje jo vanskeligere å ha kontroll på dyret i sele kontra halsbånd. Med mindre folk har lært bikkja å gå pent i bånd da, men det er det svært få som greier... 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Å bare skulle brukt halsbånd på fuglehunden min hadde vært slemt. Han rykker og trekker til han blir helt blå, så her er det kun sele som gjelder sett bort fra på stevner, hos veterinær osv osv. Han går fot i trenings- og konkurransesituasjoner, men på tur er han full av iver og skal frem samme hva. Nei, jeg klarer ikke lære han å gå pent på tur. Ja, jeg har prøvd i ganske mange år før jeg fant ut at det ville være bedre for oss alle om vi la det prosjektet på hylla :aww: 

Med terven bruker jeg ofte halsbånd på lufteturer, og ser ikke noe galt med det. Hun hverken trekker i halsbånd eller rykker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 95% sele i en eller annen form. vanligvis trekksele evt antitrekksele de få gangene vi går på steder jeg trenger bedre fysisk kontroll. Halsbånd bruker jeg stort sett bare på lufting utenfor huset eller hvis vi skal ti vet og en sele er i veien for det vi skal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte og variasjon. Her bruker jeg både seler og halsbånd. Har vel p.d.d 3 seler jeg bytter på. Bikkja foretrekker faktisk halsbånd virker det som. Tror dog det er fordi jeg hadde en sele som overhodet ikke passet ham før, så han har litt aversjoner pga den. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid like givende å lese bloggere med samme attitude som en selvutnevnt verdensmester på 14 år. :P

Jeg tror ikke mange og unødvendige rykk i halsen er bra for hunden, men jeg tror ikke en sele som sitter dårlig er noe bedre, om man likevel har en sånn hund som drømmer om å være med i femundløpet liksom. Mange seler dras opp i halsen når de strammes, eller de er for dårlig utformet til at hunden kan gjøre et byks uten smerte eller støt på uheldige områder.

Jeg bruker lite sele, av to årsaker;
En, fordi jeg ikke finner seler som sitter bra på hunder med smale skuldre og ikke-eksisterende bryst.
To, og kanskje den viktigste årsaken, fordi de smale skuldrene, det ikke-eksisterende brystet og et hodet som er like tykt som halsen, sammen med en fandenivoldsk hjerne, gir dem evnen til å smette ut av ALT. Og tro meg, disse tar ikke evnen sin like alvorlig som Supermann. :sleep:
Min forrige var mer som en våt gremlins krysset med villaks. Å gå tur med henne i sele eller uten halvstrup, var som en fisketur i elva, - ett ubemerket øyeblikk, og snøret var tomt. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
4 timer siden, Siri skrev:

Mitt største problem med sele, er at folk som går med hunden sin i sele svært ofte har liten til ingen kontroll på dyret. Festet er for langt bak og man har ikke kontroll på framparten - som jo er den enden av bikkja som bjeffer og biter og lager skader på andre hunder (evt folk). Dette er selvsagt ikke et stort problem med små hunder, men jo større bikkje jo vanskeligere å ha kontroll på dyret i sele kontra halsbånd. Med mindre folk har lært bikkja å gå pent i bånd da, men det er det svært få som greier... 

Og hvis de evner å lære hunden å gå pent i bånd, så spiller det strengt tatt ingen rolle om man bruker halsbånd eller sele. Halsbånd er jo ikke skadelig før hunden (eller eieren) rykker og drar i det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker sele. Halsbånd som strammer (om hunden trekker i det, eller bare det sitter stramt) er ikke bra for noe som helst.  Fikk en gang målt trykk i øyet på hunden når halsbåndet var satt på litt strammere enn vanlig. Det ble påvirket av det (økte)... AHA-opplevelse. Bruker kun halsbånd for å leie mellom bil og hundegård, inn til veterinær e.l

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Alt med måte. Vi varierer stort men her er 99% av selene ikke passe selv etter mål dette fordi jeg har ei brøfjæl på høykant som elsker å trekke og i tillegg jobber litt på skrå. Ja jeg har måtte kjøpe nye seler til han selv om han er bare to cm høyere og veier det  samme som den jeg hadde før.  Så vi går i alt fra at halsbandet henger rundt halsen, til halsband til sele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...