Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny valpeeier, hjelp!


valpen
 Share

Recommended Posts

Hei hei:) 
For en måned siden fikk jeg min første valp, jeg har lite/ingen erfaring med oppdragelse og trening av hund tidligere og trenger alle tips jeg kan få! 
Jeg skriver denne tråden da jeg ønsker at valpen skal ha det best mulig og bli en snill, omgjengelig hund. Har lest mye rundt om kring og fått mange tips av familie og venner, har fått "svar" på noe men ønsker å spørre her også selv om ett kjapt google søk kunne gitt meg svaret, beklager om det blir mye å lese. 
 

  • Hvor mye bør valpen min gå tur? Den blir fire måneder neste uke. Til nå bruker jeg å gå i 10-12 minutter om ettermiddagen, ellers flere små turer ut for å tisse. Er dette for lite/mye? 
  • Leste at valper ikke må overstimuleres med lek og trening, hvordan vet jeg hva som er for mye? Valpen min virker ikke som om den har lyst til å gjøre noe annet enn å leke og trene på triks, og vil ikke avslå en invitasjon da alt jeg ønsker er at hunden skal syntes det er moro å være sammen med meg. 
  • Hvor mye bør hun sove nå som hun er 4 måneder? Har ikke klart å finne noe svar på dette, er det individuelt? Hun sover kanskje i 1 time på ettermiddagen og hele natten. 
  • Vet at valpe- biting er normalt,men hvor mye er normalt? Hun biter meg når jeg koser med henne, når vi leker og når jeg går forbi henne. Hva kan jeg gjøre når hun biter for at hun skal skjønne at dette ikke er greit? Jeg vil ikke skremme henne på noen måter. Til nå har jeg prøvd å avslutte leken når hun biter og gå vekk fra henne i 1-2 minutt før jeg prøver på nytt. For en uke siden under lek hang hun seg fast i kneet mitt og jeg måtte på legevakt for å undersøke såret. 
  • Hun får 400g mat i døgnet og jeg har valgt å gi henne det 2 ganger, bør jeg dosere det i tre omganger istedenfor 2? Hun virker forferdelig sulten hele tiden. 
  • Hvor ofte bør jeg sosialisere henne med andre hunder? Hun møter nabohundene stort sett hver dag og går veldig fint overens med de. 


    Alle andre tips utenom spørsmålene tas imot med stor takk, hilsen valpeeier som er livredd for å gjøre noe galt! (Skal forresten på valpe kurs, men det er ingen i mitt område før i september så fram til da må jeg lære meg alt selv!)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, valpen skrev:
  • Hvor mye bør valpen min gå tur? Den blir fire måneder neste uke. Til nå bruker jeg å gå i 10-12 minutter om ettermiddagen, ellers flere små turer ut for å tisse. Er dette for lite/mye? 

Jeg ville gitt mer tur enn det. Det er veldig lite. Varier innholdet i turene. Gode turer som utfordrer både det fysiske og mentale er lurt. God fysisk form er viktig for å forebygge skader. Det betyr ikke at du skal belaste valpen med krevende turer, men la den få løpe i ullent terreng og utfolde seg. For en hund som ikke er vant med å gå i byen f.eks. kan det være veldig mentalt slitsomt. Kanskje er 30 min nok i starten. Går du i skogen og valpen får løpe løs og kose seg i eget tempo kan du fint gå en time. Når mine valper er 4 måneder så går vi glatt en time, om ikke mer. Alt etter hva vi gjør på turen. Det handler ikke om å tilbakelegge mest mulig kilometer, men bare være ute og kose oss. 

Sitat
  • Leste at valper ikke må overstimuleres med lek og trening, hvordan vet jeg hva som er for mye? Valpen min virker ikke som om den har lyst til å gjøre noe annet enn å leke og trene på triks, og vil ikke avslå en invitasjon da alt jeg ønsker er at hunden skal syntes det er moro å være sammen med meg. 

Når man har valp blir treningen som en lek. Ha lave og enkle kriterier, belønn mye og øk kriteriene gradvis slik at valpen hele tiden synes det er gøy. Hold korte økter. Kanskje ikke mer enn etpar minutter. Det krever mye av valpen mentalt når den må tenke selv. Lek er en fin måte å bygge bånd og relasjon med valpen, så ikke vær redd for å leke med den. Selv jobber jeg med lek med mine valper slik at jeg senere kan ta det i bruk som belønning. I hverdagslydigheten bruker jeg f.eks. lek når vi trener innkalling. Litt kamplek eller kaste litt ball etc. er fint. Da kan du f.eks. trene på at valpen skal komme tilbake med det du kaster. Bare ikke overdriv. Lange intervaller med ballkast kan føre til økt stressnivå, samt at det kan være belastende for valpens skjellet. Alt med måte. 

Sitat
  • Hvor mye bør hun sove nå som hun er 4 måneder? Har ikke klart å finne noe svar på dette, er det individuelt? Hun sover kanskje i 1 time på ettermiddagen og hele natten. 

Mine hunder og valper sover når det ikke skjer noe. Det vil si at de sover ganske mye. Likevel er valper forskjellige. Virker valpen tilfreds og fornøyd, ikke er hyper og spinner rundt i stua til støtt og stadig og finner roen greit selv, så ville jeg ikke hengt meg opp i antall timer den sover. Noen valper er flinke til å finne roen på egenhånd, andre trenger veiledning for at de skal slappe av. 

Sitat
  • Vet at valpe- biting er normalt,men hvor mye er normalt? Hun biter meg når jeg koser med henne, når vi leker og når jeg går forbi henne. Hva kan jeg gjøre når hun biter for at hun skal skjønne at dette ikke er greit? Jeg vil ikke skremme henne på noen måter. Til nå har jeg prøvd å avslutte leken når hun biter og gå vekk fra henne i 1-2 minutt før jeg prøver på nytt. For en uke siden under lek hang hun seg fast i kneet mitt og jeg måtte på legevakt for å undersøke såret. 

Valpebiting varierer voldsomt. Noen valper biter nesten ikke noen ting, andre er rene bitemaskiner som biter mye og hardt. Det er individuelle forskjeller. Ha tyggebein og leker tilgjengelig, og gi dette til valpen når den biter på deg. Du kan også kaste noen godbiter på gulvet når du går forbi den, slik at du får belønna den til å ikke bite. Biter hun deg under lek, virker det som du har en god løsning på det. Jeg ville nok kanskje hatt enda lenger pause da. Da hun bet deg i kneet, han melketannen fast slik at hun ikke kom seg løs, altså uhell, eller bet hun hardt med vilje? Førstnevnte er et uhell, sistnevnte høres ut som en overtrøtt valp som trengte å sove, ikke leke.

Sitat
  • Hun får 400g mat i døgnet og jeg har valgt å gi henne det 2 ganger, bør jeg dosere det i tre omganger istedenfor 2? Hun virker forferdelig sulten hele tiden. 

Hvis hun virker veldig sulten hele tiden, ville jeg fordelt det på 3 måltider. 

Sitat
  • Hvor ofte bør jeg sosialisere henne med andre hunder? Hun møter nabohundene stort sett hver dag og går veldig fint overens med de.

Sosialisering med andre hunder kan du gjerne gjøre daglig. La henne treffe så mange snille hunder hun bare kan. Store, små, forskjellige pelslegnder, forskjellig snutelengde etc. Bare vær obs på at det er hunder som liker valper, eller som ignorerer dem. Ikke slipp henne med unge, voldsomme hunder. Å ha faste hundevenner å leke med er kjempefint, men det er ikke sosialisering. Sosialisering er å bli kjent med nye hunder, erfare at de har forskjellige språk, intimsoner, lukter og oppførsel. Når valpen har blitt trygg på og truffet samme hunden flere ganger, går det over i bekjentskap. Det er det ingenting negativt i. Du bør gjøre begge deler :)

Sitat
  • Alle andre tips utenom spørsmålene tas imot med stor takk, hilsen valpeeier som er livredd for å gjøre noe galt! (Skal forresten på valpe kurs, men det er ingen i mitt område før i september så fram til da må jeg lære meg alt selv!)

Ikke vær så redd for å gjøre feil. Det skal godt gjøres at du gjør så store blemmer at du ødelegger valpen. Positiv oppdragelse, grensesetting og en god dose kjærlighet og tålmodighet kommer man langt med. Ikke mins sunn fornuft. Prøv å slapp av og kos deg med valpen din. Plutselig er de voksne!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til sonen!

Du er hjertelig velkommen til å stile spørsmål her, men jeg ble bare nysgjerrig på om ikke oppdretter ga deg noen tips og råd på veien, og om ikke oppdretter tilgjengelig for å hjelpe deg gjennom hundens liv? Jeg er selv oppdretter, og forsøker både å forberede valpekjøper på slike praktiske ting når de får valp for første gang (både muntlig og gjennom skriftlig info), og er alltid tilgjengelig for råd og veiledning senere. Så om du har en ok oppdretter, bør det også være en person du kan snakke med, mange oppdrettere liker å høre om oppdateringer og få bilder etter hvert som valpen vokser til, så da kan jo det kombineres med noen spørsmål også.

Lykke til med valpen!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg ville gitt mer tur enn det. Det er veldig lite. Varier innholdet i turene. Gode turer som utfordrer både det fysiske og mentale er lurt. God fysisk form er viktig for å forebygge skader. Det betyr ikke at du skal belaste valpen med krevende turer, men la den få løpe i ullent terreng og utfolde seg. For en hund som ikke er vant med å gå i byen f.eks. kan det være veldig mentalt slitsomt. Kanskje er 30 min nok i starten. Går du i skogen og valpen får løpe løs og kose seg i eget tempo kan du fint gå en time. Når mine valper er 4 måneder så går vi glatt en time, om ikke mer. Alt etter hva vi gjør på turen. Det handler ikke om å tilbakelegge mest mulig kilometer, men bare være ute og kose oss. 

Når man har valp blir treningen som en lek. Ha lave og enkle kriterier, belønn mye og øk kriteriene gradvis slik at valpen hele tiden synes det er gøy. Hold korte økter. Kanskje ikke mer enn etpar minutter. Det krever mye av valpen mentalt når den må tenke selv. Lek er en fin måte å bygge bånd og relasjon med valpen, så ikke vær redd for å leke med den. Selv jobber jeg med lek med mine valper slik at jeg senere kan ta det i bruk som belønning. I hverdagslydigheten bruker jeg f.eks. lek når vi trener innkalling. Litt kamplek eller kaste litt ball etc. er fint. Da kan du f.eks. trene på at valpen skal komme tilbake med det du kaster. Bare ikke overdriv. Lange intervaller med ballkast kan føre til økt stressnivå, samt at det kan være belastende for valpens skjellet. Alt med måte. 

Mine hunder og valper sover når det ikke skjer noe. Det vil si at de sover ganske mye. Likevel er valper forskjellige. Virker valpen tilfreds og fornøyd, ikke er hyper og spinner rundt i stua til støtt og stadig og finner roen greit selv, så ville jeg ikke hengt meg opp i antall timer den sover. Noen valper er flinke til å finne roen på egenhånd, andre trenger veiledning for at de skal slappe av. 

Valpebiting varierer voldsomt. Noen valper biter nesten ikke noen ting, andre er rene bitemaskiner som biter mye og hardt. Det er individuelle forskjeller. Ha tyggebein og leker tilgjengelig, og gi dette til valpen når den biter på deg. Du kan også kaste noen godbiter på gulvet når du går forbi den, slik at du får belønna den til å ikke bite. Biter hun deg under lek, virker det som du har en god løsning på det. Jeg ville nok kanskje hatt enda lenger pause da. Da hun bet deg i kneet, han melketannen fast slik at hun ikke kom seg løs, altså uhell, eller bet hun hardt med vilje? Førstnevnte er et uhell, sistnevnte høres ut som en overtrøtt valp som trengte å sove, ikke leke.

Hvis hun virker veldig sulten hele tiden, ville jeg fordelt det på 3 måltider. 

Sosialisering med andre hunder kan du gjerne gjøre daglig. La henne treffe så mange snille hunder hun bare kan. Store, små, forskjellige pelslegnder, forskjellig snutelengde etc. Bare vær obs på at det er hunder som liker valper, eller som ignorerer dem. Ikke slipp henne med unge, voldsomme hunder. Å ha faste hundevenner å leke med er kjempefint, men det er ikke sosialisering. Sosialisering er å bli kjent med nye hunder, erfare at de har forskjellige språk, intimsoner, lukter og oppførsel. Når valpen har blitt trygg på og truffet samme hunden flere ganger, går det over i bekjentskap. Det er det ingenting negativt i. Du bør gjøre begge deler :)

Ikke vær så redd for å gjøre feil. Det skal godt gjøres at du gjør så store blemmer at du ødelegger valpen. Positiv oppdragelse, grensesetting og en god dose kjærlighet og tålmodighet kommer man langt med. Ikke mins sunn fornuft. Prøv å slapp av og kos deg med valpen din. Plutselig er de voksne!

Hun bet for å bite, men tror hun ble overrasket over hvor hardt det var. Tusen hjertelig takk for godt svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SFX skrev:

Velkommen til sonen!

Du er hjertelig velkommen til å stile spørsmål her, men jeg ble bare nysgjerrig på om ikke oppdretter ga deg noen tips og råd på veien, og om ikke oppdretter tilgjengelig for å hjelpe deg gjennom hundens liv? Jeg er selv oppdretter, og forsøker både å forberede valpekjøper på slike praktiske ting når de får valp for første gang (både muntlig og gjennom skriftlig info), og er alltid tilgjengelig for råd og veiledning senere. Så om du har en ok oppdretter, bør det også være en person du kan snakke med, mange oppdrettere liker å høre om oppdateringer og få bilder etter hvert som valpen vokser til, så da kan jo det kombineres med noen spørsmål også.

Lykke til med valpen!

Jeg var ikke i kontakt med oppdretter da jeg overtok valpen nei.. Moren til valpen hadde ikke et planlagt svangerskap og valpen(e) ble dessverre tatt i fra moren alt for tidlig da de ikke kom til å ha det noe bra der :( Jeg var i kontakt med de som tok vare på valpene (privatpersoner utenom dyrebeskyttelsen) og fikk ingen informasjon... Tusen takk for det :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, valpen skrev:

Jeg var ikke i kontakt med oppdretter da jeg overtok valpen nei.. Moren til valpen hadde ikke et planlagt svangerskap og valpen(e) ble dessverre tatt i fra moren alt for tidlig da de ikke kom til å ha det noe bra der :( Jeg var i kontakt med de som tok vare på valpene (privatpersoner utenom dyrebeskyttelsen) og fikk ingen informasjon... Tusen takk for det :D 

Åh, beklager, jeg visste ikke at det var ekstra spesielle omstendigheter rundt dette - men så bra at du fant oss og stiller spørsmål! Leit at ikke de som sto for omplassering/salg kan hjelpe, det er ofte overveldende å få valp i hus og det er mye en lurer på. Noen oppdrettere anbefaler å lese en bok eller to, med gode tips og råd, før valpen kommer i hus. Da er en i det minste litt forberedt, selv om valpen ikke har lest boka og gjør andre ting :P 

Jeg forstår det som at du har labrador, så om du ønsker å treffe artsfrender kan du kontakte Norsk Retrieverklubb - de har lokale avdelinger rundt omkring i landet, som har ulike aktiviteter, så det er et sted hvor du kan dra for miljøtrening, sosialisering, kanskje en kopp kaffe og vaffel, skravle hund og få noen tips og råd. Det koster kanskje 400-600 kroner å melde seg inn i en klubb i året, men er jo billig sammenlignet med et kurs, og er en fin ressurs du kan ha i ryggen gjennom året. 

Kos deg med valpetiden, for det er så lite igjen av den. Men husk at valpen vokser fort og blir en tenåring, så ha i bakhodet at valpen må ha grenser og klare regler fra første dag. Nå er den i en alder hvor den er mer mottagelig for lærdom, så gjennom hverdagens aktiviteter har du nå en god anledning til å lære hunden de viktigste tingene - for meg er det "nei", innkalling, en stopp eller bli-kommando, og gå greit i bånd. Alt annet er bonus. Men fokuser også på håndtering, slik at hverdagen holdes enkel - klipp klørne hver uke, selv om de ikke er lange, for det er lettere å vende valpen til det når den er 4 måneder enn når den er 10 måneder og klørne ikke er slitt ned fordi det er snø ute. Du trenger jo ikke å klippe alle klørne, men lær valpen at dette er noe som skjer, og det er helt greit - det får du igjen for senere. Det samme med annen håndtering som en kan trenge - se på tenner, se inni ører, se på poter som en dag kan ha kutt i tredeputen også videre. Dette er viktige ting en gjør nå og da på fire sekunder mens hunden får kos, så hunden blir vant til at du tar på den overalt.

Sosialisering er kjempeflott, men det er vel så viktig at valpen lærer å gå forbi andre hunder - ikke bygg opp en forventning om at den skal få hilse på og leke med alle hunder dere ser. Gå forbi tre, hils på den fjerde, gå forbi syv, hils på den åttende (ikke lag mønstre - de kan telle :D ) - eller avtal med noen dere kjenner om at dere treffes der og der for å leke. Mine hunder får ikke hilse på kreti og pleti, de sosialiseres med hverandre, venners hunder og av og til hunder i klubben - det holder lenge. Etter en viss alder trenger de heller ikke sosialisering, da har de lært seg å omgås hunder. Jeg er som default skeptisk til fremmede hunder, fordi ikke alle tar hensyn til at hunden deres er en smittekilde, eller de vet det ikke - jeg har opplevd at folk lar hunden sin hilse på min for deretter å fortelle at den har lus eller nesemidd, så etter det har jeg blitt veldig restriktiv. Heller ha to-fire hunder en kjenner til, som hunden kan få ha kvalitetstid med, enn at de skal hilse på 30 rumper en tur og komme hjem med noe. Jeg er kanskje ekstra påpasselig, fordi jeg konkurrerer relativt aktivt med mine hunder, så om jeg får kennelhoste på tur så betyr det kanskje en måneds karantene hjemme og at jeg mister konkurranser, så det er ekstra surt for meg. Bank i bordet, men jeg har bare hatt kennelhoste en eneste gang.

Valpen er vaksinert?

Angående biting, så synes noen valper at det er superkult, og for noen er det noe de gjør fordi de kjeder seg, noen gjør det når de er overtrøtt, og andre gjør det kun fordi de har tenner. Når valpen biter på deg må du selvfølgelig avslutte det med en gang, den skal ikke få lov til å holde på, og ikke er det noe godt for deg heller. Valpen din er trolig i tannfelling nå? Altså er det mye som klør i munnen. Når den bruker deg som kløpinne, gi den noe annet - et solid bein, det finnes en million ulike biteleker, og det finnes leker en kan legge i fryseren så de blir kalde og gode for såre gommer hvor det ramler ut og vokser ut nye tenner. Lag billige leker av å knytte knuter på et utslitt oppvakshåndkle, eller finn på noe som hunden vil tygge på i stedet.

Hvis valpen ikke liker alternativene du har gitt, og fortsatt vil bite på deg, så må du bli streng - en kan være streng med en valp og sette grenser uten at den blir skremt, om den er skrudd sammen normalt. Jobb med en tydelig nei-kommando, som betyr avslutt det du gjør nå, men gi den også et alternativ - gi en annen leke, og fjern deg fra situasjonen. Om valpen ikke gir seg, så ville jeg vurdert om en kanskje skal bruke litt time out til valpen er rolig - om dette er sånn "hyper får ikke til å slappe av"-biting. Bind ei lenke til noe SOLID der du bor, la valpen gå med et løst halsbånd (ikke strup), og når den får slike biteraptuser så geleider du valpen rolig til lenka, knepper på, også får valpen sitte der og summe seg mens du går i sofaen og sjekker Facebook eller ser på Game of Thrones på TV. Ikke før valpen er rolig får den komme løs fra lenka, om det tar 10 sekunder eller 20 minutter - jeg ville sagt at den skal ha landet såpass at den legger seg, de kan være oppkavet og giret selv om de sitter. 

For meg er ikke noe valpebiting greit - jeg synes det gjør vondt, og har derfor nulltoleranse på det. Hvis valpen biter på deg under lek, så må du leke annerledes. Hvis valpen biter på deg under kos, så må du enten holde valpen på en måte som gjør at den ikke får bitt deg, for eksempel mellom beina dine med ryggen til, og du stryker rolig på valpen til den senker skuldrene og puster med magen, og lærer at dette er kos, dette er hva som er lov. Hvis valpen ikke har hatt helt normale omstendigheter i valpekassa og ble tatt fra mor for tidlig, så kan det være at valpen har mistet litt lærdom fra mor om bitehemning og grenser - da må dessverre du ta den jobben nå. Biting er ikke lov - bruk timeout, lær den nei, kontroller leken og kosen. Når småvalper begynner å bite hos meg, kan jeg for eksempel skyve de fra meg for å vise at da blir du avvist og havner ut av flokken, så kommer de tilbake for å kose, og når de begynner med biting så skyves de unna igjen - men det er lettere å gjøre med en valp på 7-9 uker (jeg begynner jo når de er i valpekassa), enn med en på fire måneder som kan ta det som invitasjon til en ny type lek. 

Men det er greit å vite om valpen biter fordi den synes det er gøy og bygger/girer seg opp på det - eller om det er tannfelling. Tannfelling har de lov til å ha, selv om en ikke vil være tyggeleke for dem. Biter den fordi den har overskuddsenergi, så betyr det mer tur, mer aktivisering, mer tid ute for å bruke opp litt energi - kombinert med å lære den hva som er lov og ikke.

Tips: Hvis valpen gnager på møbler og andre ting du ikke vil ha bitemerker på, så har noen av oss hatt god erfaring med å pensle eddik på typisk stolbein, bordbein, hyllehjørner og andre utsatte steder. Mange valper synes eddiken smaker forkastelig, og slutter da å gnage. Bruk en tannbørste eller liten pensel, og "mal" på rett fra flaska. Det er ikke skadelig, bare ekkelt. For noen valper fungerer det ikke, men det er verdt forsøket, og ei flaske eddik koster mye mindre enn slike antignagesprayer de har i zoobutikken.

Lykke til, og ikke vær redd for å spørre, bare husk at 12 hundeeiere vil ha cirka 14 meninger om hva du skal gjøre - følg litt magefølelsen, se på din egen valp og identifiser hva du får best respons av, kos deg med valpen, og ta bilder før den har vokst seg altfor stor!

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SFX har sagt det meste her ! Det er verd å tenke på at labradoren er en veldig sosial , omgjengelig og nysgjerrig hund, som tror at alle mennesker og hunder den møter, er likedan. Ikke gjør tabbem med å la den hilse på alt du treffer på: det er du som bestemmer hvem den får hilse på, og hvor lenge hilsingen skal vare. Alt annet skal passeres, og her må du jobbe med kontakttreningen ! Ellers får du en voksen, 30-40 kilos hoppetusse som skal bort til alle den ser ! 4 mndr er en flott alder å starte trening, apportering, spor, enkle lydighetsøvelse. Du skriver ikke hvor du bor, men sjekk hjemmesiden retrieverklubben.no, om der fins lokalavdeling i nærheten, og meld deg inn. Der får du kurs, treninger mm, og du treffer folk som har erfaring med retrievere. Lykke til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprettballen og SFX har vel sagt det meste, men siden jeg også fikk min første hund for et år siden, også en retriever, så har jeg noen tanker.

Det å være ny i hundeverdenen med et ønske om å gjøre alt som kan gjøres for at valpen skal få et godt liv, skapte mye usikkerhet hos meg i alle fall. Det hjalp jo heller ikke at mye av det jeg hadde lest, og mange av rådene jeg fikk rundt omkring ikke alltid passet meg og min valp.

For eksempel er det et råd angående hvor mye "tur" man skal gå med valpen, tror det har sin opprinnelse fra Rugås (som har ord på seg for å være litt guru), nemlig 5 minutter pr måned valpen er. Det er mulig dette fungerer for enkelte hunder, eller at rådet på et eller annet vis er blitt litt misforstått, men det viste seg raskt at det var helt umulig å holde seg til en slik regel. Et kvarter tur om dagen for en livsglad og energisk 3 måneder gammel retrievervalp? Der tok jo ofte 10 minutter bare å ta en tissetur, noe vi gjerne gjorde 6-8 ganger i døgnet. Det funket bare ikke. Moralen er at det er vel og bra med gode råd, men man må bruke sunn fornuft også.

I forlengelsen av det så synes jeg i utgangspunktet at en 10-12 min tur daglig høres lite ut. Men det kan jo tenkes vi ikke snakker om helt det samme. Når jeg "gikk tur" med valpen, så ruslet vi noen minutter fra huset (evt bilen) i skog og mark. I valpens tempo, og i den grad det var fornuftig dit hvor hun ville. Så satte jeg meg ned og så fikk hun hoppe, sprette, snuse og erfare. Kanskje litt lek (veldig glad i dralek), litt grunntrening (et par minutter sitt, bli...) eller litt godbitsøk. Noen ganger var vi ute 20 minutter, andre ganger 2 timer. Ingen stoppeklokke, men oppmerksom på om hun viste tegn på om det ble for mye (pesing, masse valperaptuser eller noe slikt), det gikk som regel bra. Poenget er at du må nok bare lære valpen å kjenne, se den an og gjøre vurderinger deretter. Kanskje blir grensene strukket en gang i mellom, men hvordan skal man ellers vite hvor grensene går? Og du ødelegger ikke valpen om det blir litt for mye en gang i mellom. Så lenge du legger kravene for hva dere holder på med lavt nok (dere trenger ikke gå langt eller fort eller perfekt i bånd) så tror jeg valpene kan holde det gående lenge uten at det er noen som helst fare. Heller tvert i mot.

Ellers, la valpen sove når den vil sove. De sover MYE! 16-18 timer i døgnet uten problem. Og ikke vekk den når den sover - om dere ikke skal noe spesielt da.

Angående biting så var det verste over når hun kom hit. Oppdretter hadde tatt tak i det før de dro derfra (de bet alle noe voldsomt når jeg var på besøk der). I tillegg til det du gjør (avbryte lek noen minutter) så kan du forsøke å lage et lite klynk. Det var veldig effektivt med min, men jeg har hørt om noen som blir mer gira av det. Så du får prøve deg fram. Angående evt biting på ting og tang så ble eddik nevnt. Det funker bra, men jeg ville forsøkt sitronsaft først. Det lukter liksom litt friskere og fungerte like bra her i alle fall.

Ellers så vil jeg råde deg til å forsøke å senke skuldrene litt og bare kose deg i lag med valpen. Det er ikke nødvendig å overanalysere alt (det meste er faktisk normalt) eller å måle alt fra tiden på turene, antall ganger hunden skal sosialiseres, hvor lenge den skal sove eller hvor mange ganger den skal få valpebite. For å sette det litt på spissen. Så lenge du har en sunn grunnholdning til det å ha hund, så klarer du ikke å ødelegge hunden. Med sunn grunnholdning så mener jeg ting som å være konsekvent, rettferdig, gi hunden mat, stell, kos og oppmerksomhet og ikke være voldelig eller kjefte og smelle eller rase konstant. Lykke til!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...