Gå til innhold
Hundesonen.no

Bearded collie vs. Collie


Tomine
 Share

Recommended Posts

Beardiser er veldig snille og greie hunder. Det er vel stort sett collier også, selv om jeg har hørt at det kan være noen litt sære individer innimellom, det vet @Perfect Image mer om, håper jeg ikke sprer falske rykter her. :P Beardiser elsker både andre hunder og alle mennesker. Jeg har mange ganger opplevd at en stor gjeng beardiser som ikke har kjent hverandre har blitt sluppet løs sammen uten at det har vært antydning til konflikter, bare glede! Begge krever en god del pelsstell, kanskje beardisene er "verst" i så måte, men til gjengjeld skal de så å si ikke klippes/trimmes hvis du skal ha den i full pels.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en ser bort fra pels og utseende så er nok beardisen litt mer spretten? Han jeg har er veldig spretten og happy go Lucky. Han er ekstremt leken også. De fleste colliene jeg har møtt har vært mer bedagelig. Jeg har møtt bedagelig beardiser også da. Ellers sånn generelt sett så er de ganske like i væremåte.

Jeg ville i det store og hele sagt at beardisen er hakket mer aktiv og dumsnill, men drar med seg masse sand inn hvis man velger å ha lang pels ? Begge rasene er typisk familiehunder som kan brukes til det meste slik jeg kjenner dem ☺️ 

Jeg må også legge til at min beardis kan finne på mye rart. Jeg fikk høre at for å ha beardis så må du ha humor.  Det skjønner jeg veldig godt etter jeg fikk en! Han kan finne på mye rart. Feks ligge på ryggen og sprelle med beina mens han tygger på bein... Komme løpende i full fart bakfra mot en og stille seg mellom beina på en... Rulle seg helt villt i Lyngen slik at han fungerer som kamuflasje!... Osv osv osv... 

Snapchat-506271818.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Men det blir jo litt vanskelig å svare på. Jeg hadde valgt Bearded Collie og en annen her inne hadde valgt Collie uten tvil liksom. Det blir litt smak og behag. Har du vært og hilst på flere hunder av begge raser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig dumt at rasen heter collie på nettet fordi hvis jeg søker på collie så kommer det også mest opp border collie og den rasen har mye energi så kan ikke ha den. Collie skulle hett noe annet nå i disse internetttider. :teehe:Bearded collie kommer også opp da men hvis man vil lese om collie så er det dumt at andre raser også dukker opp.

Det samme her på forumet. Jeg har søkt på collie og da kommer det mest av border colliene siden de er nok de mest populære av de tre hunderasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Tomine skrev:

Veldig dumt at rasen heter collie på nettet fordi hvis jeg søker på collie så kommer det også mest opp border collie og den rasen har mye energi så kan ikke ha den. Collie skulle hett noe annet nå i disse internetttider. :teehe:Bearded collie kommer også opp da men hvis man vil lese om collie så er det dumt at andre raser også dukker opp.

Det samme her på forumet. Jeg har søkt på collie og da kommer det mest av border colliene siden de er nok de mest populære av de tre hunderasene.

Men da leser du bare de sidene der det står om collie da, vet du, og dropper de sidene som omhandler andre collier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Tomine skrev:

Veldig dumt at rasen heter collie på nettet fordi hvis jeg søker på collie så kommer det også mest opp border collie og den rasen har mye energi så kan ikke ha den. Collie skulle hett noe annet nå i disse internetttider. :teehe:Bearded collie kommer også opp da men hvis man vil lese om collie så er det dumt at andre raser også dukker opp.

Det samme her på forumet. Jeg har søkt på collie og da kommer det mest av border colliene siden de er nok de mest populære av de tre hunderasene.

Hvis det er collie langhår/korthår du tenker på når du søker collie, så er det kanskje en fordel å søke det rasen faktisk heter. Som er collie langhår/collie korthår. Da slipper du alt annet og får mer konkret om rasen du ønsker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo selvfølgelig lete gjennom ørten sider med border collie men er bare jeg som synes det er så kjedelig når mesteparten er om border collie. Bare jeg som er så lat.

15 timer siden, Siri skrev:

Men da leser du bare de sidene der det står om collie da, vet du, og dropper de sidene som omhandler andre collier. 

 

14 timer siden, Anooni skrev:

Hvis det er collie langhår/korthår du tenker på når du søker collie, så er det kanskje en fordel å søke det rasen faktisk heter. Som er collie langhår/collie korthår. Da slipper du alt annet og får mer konkret om rasen du ønsker :)

Har prøvd dette også men de fleste skriver kun ordet collie på nett og hvis jeg søker på langhåret collie så utelukker jeg alle de som kun skriver collie.

 

14 timer siden, Wilhelmina skrev:

Du kan også f.eks. søke collie -border, da utelukkes resultater med border.

Denne var smart. Visste ikke at det gikk ann.

 

Tusen takk for svar alle tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det stor forskjell på pelsstell og tid på bearded collie og langhåret collie? Vet det uansett blir mye børsting men det går nok greit det. Er det noe ellers forskjell på pelstype mellom disse to rasene? Lest at langhåret collie røyter to ganger i året og bearded collie røyter nesten ikke men er det noe annet forskjell? Hvor mange ganger må man børste i måneden og hvor lenge på langhåret collie og bearded collie? Jeg skal også stille ut på utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tomine skrev:

Er det stor forskjell på pelsstell og tid på bearded collie og langhåret collie? Vet det uansett blir mye børsting men det går nok greit det. Er det noe ellers forskjell på pelstype mellom disse to rasene? Lest at langhåret collie røyter to ganger i året og bearded collie røyter nesten ikke men er det noe annet forskjell? Hvor mange ganger må man børste i måneden og hvor lenge på langhåret collie og bearded collie? Jeg skal også stille ut på utstilling.

Hvis du skal stille ut så er jo beardispelsen er stor fordel siden de aldri er nedrøytet. Med collie må du regne med å stå over utstillinger pga nakenhund. :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Anbefaler deg å besøke Collieoppdrettere, også besøke Bearded Collie oppdrettere og rett og slett se hvilken av hundenes væremåte tiltaler deg mest :) Spør gjerne om å få være med på en tur, itillegg til hjemmebesøket. Veldig vanskelig å si noe hvor mye man vil bruke på en kontra den andre, da det spørs jo så mye på pelskvalitet osv men min venninne som har bearded collie i danmark og stiller bruker vesentlig mer tid enn jeg gjør på mine collier på å holde i utstillingskondisjon :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Perfect Image skrev:

Anbefaler deg å besøke Collieoppdrettere, også besøke Bearded Collie oppdrettere og rett og slett se hvilken av hundenes væremåte tiltaler deg mest :) Spør gjerne om å få være med på en tur, itillegg til hjemmebesøket. Veldig vanskelig å si noe hvor mye man vil bruke på en kontra den andre, da det spørs jo så mye på pelskvalitet osv men min venninne som har bearded collie i danmark og stiller bruker vesentlig mer tid enn jeg gjør på mine collier på å holde i utstillingskondisjon :)

Tipper at det jevnt over er mer jobb med beardis ja, de har jo lang pels på absolutt hele kroppen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...