Gå til innhold
Hundesonen.no

Husky valp som biter hele tiden


Dores
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg og min samboer har en Siberian Husky valp på litt over 7 måneder. Han er en kjempesnill hund, aldri vært aggressiv mot noen, tar trening bra, relativt lydig osv, men vi har et voksende problem her. Han har enda ikke lagt fra seg valpebitingen, og når han nå er på 27 kilo, så begynner det å bli uholdbart. Han biter aldri til blods, men det er såpass hardt at det er helt umulig å ignorere. Vi har prøvd alle triksene vi har kommet over; hyle som en valp når han biter, avlede med leker, avlede med mat, avlede med trening, fjerne hunden eller fjerne oss osv. Ingen ting virker. Han bruker hele sin våkne tid på å bite oss, og det driver oss helt til vanvidd. Vi har prøvd å øke og senke aktivitetsnivået, ingen virkning der heller. Vi har også hatt profesjonell hjelp fra Canis. Dersom vi setter oss på kjøkkenbordet eller benken så gir han seg midlertidig, men vi kan jo ikke sitte der hele dagene. Vi har alltid trent 100% positivt med hunden. Han har for lengst fått voksentennene sine, og har forsåvidt sluttet å gnage på møbler. Tyggeleker og tyggebein funker heller ikke, da han fort blir lei og tygger på oss heller.

Har noen ideer til hva som kan gjøres? Hvis dette skal holde på til han er 2 år gammel, så orker jeg det rett og slett ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har prøvd positivt, det høres ut som det er på tide med grensesetting. Grensesetting betyr overhodet ikke at dere må ta hardt i hunden, men at dere må være tydelige på at dette IKKE er lov. 


Personlig har jeg hatt en del Siberians, og noen er langt mer på med tenna i lek, erting, for å få oppmerksomhet etc enn andre. Alt etter hvordan hunden er blir også min reaksjon ulik. Det er derfor vanskelig for meg å si nøyaktig hva som vil være best med deres hund. 

Uten sammenheng forøvrig så kan jeg jo si at jeg fikk tilbake en bortskjemt sak i 4 års alder (pga jobbytte hos eier) som gjorde mye rart hun ikke fikk lov til her, blant annet å skremme med å vise hele tanngarden (som var en slags viderføring av valpebiting, hvordan og hvorfor trenger jeg ikke gå inn på her). Hun var ikke aggressiv, men hadde lært at dette gjorde at hun slapp ting som var litt kjipe, slik som kloklipp. Her i huset er ikke den slags tolerert, hun fikk time-out i bur i gangen (kjempekjedelig!) og etter 2-3 runder så gav hun seg helt med uvanen. Den satt med andre ord ikke dypt i henne. 
Dette bare som et eksempel på en hund og hvordan hun fikk tydelige grenser og korrigering som virket på dette spesifikke individet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også prøvd verbalt med å si nei til hunden, være tydelig på at dette ikke er greit, og i lengre perioder brukt timeout i bur i tillegg. Det hjelper heller ikke å holde hunden fast eller dytte den vekk. All form for fysisk korrigering gjør han bare mer gira, og etter timeout er det bare pån igjen noen minutter senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Dores said:

Vi har også prøvd verbalt med å si nei til hunden, være tydelig på at dette ikke er greit, og i lengre perioder brukt timeout i bur i tillegg. Det hjelper heller ikke å holde hunden fast eller dytte den vekk. All form for fysisk korrigering gjør han bare mer gira, og etter timeout er det bare pån igjen noen minutter senere.

Hva betyr "nei" for hunden? Det er greit nok at han nok skjønner det når dere bruker streng/morsk stemme, men har dere prøvd å lære inn alternativ adferd, eller har dere faktisk lært inn en betydning av ordet?

Biter han faktisk HELE tiden når dere ikke gjør noe aktivitet, som tur osv?

Har dere prøvd å lære inn "gå og legg deg" og bruke det? Strengt tatt en timeout det også, uten bur, men da innebærer det en oppgave for ham selv også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker "nei" i sammenheng med at han blir nektet noe, som når han prøver å få tak i mat på bordet eller kjøkkenbenken, så vi håper jo han har en viss forståelse av det ordet. Han biter hele tiden med mindre han sover, tygger på bein eller driver med tur/godbitsøk. Vi har ikke prøvd å lære han "gå og legg deg", det kan muligens fungere, men jeg har liten tro på det da han blir helt døv for kommandoer når han er i bitemodus. Da bryr han seg rett og slett ikke.

Kort forklart så slapper han aldri av med mindre han sover, han må hele tiden aktiviseres, og hvis han ikke gjør det, så biter han på oss helt ustanselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok nylig over en voksen malamute hannhund. Han kan fort bli ganske voldsom, og da kan han bruke munnen og rett og slett bite. Her har løsningen vert å ha bånd på han, og rett og slett tråkke på båndet og stå der til han gir seg. Da får han ikke tak i hender og armer, samtidig som han syns det er lite kult å bli holdt nede sånn. Jeg slipper båndet etter at han roer seg litt. Om han begynner på nytt er det rett å tråkke på båndet igjen. For min hannhund tok det ikke så lang tid før dette roet seg betraktelig (men har får fremdeles tilbakefall, morroklump som han er :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jobbet som bare det med å sette grenser, men det er ikke alltid like enkelt når vi skal trene han  100% positivt, i så stor grad at vi i utgangspunktet ikke skulle kunne si nei til han engang. Det virker jo som han kjeder seg, selv om vi har fått beskjed om at han sannsynligvis er overstimulert/stressa, og at siden han er 7mnd gammel, skal han ikke ha spesielt mye fysisk aktivitet. Som sagt før har vi prøvd med både mer og mindre aktivitet, både fysisk og mentalt, men det har ikke noen annen effekt enn at han sover litt mer når han får mer aktivitet. Fortsatt like ufordragelig innendørs når han er våken.
 

Alle "positive" tiltak har hatt null effekt, og det lille vi har prøvd i kampens hete av fysisk straff har bare gjort han 10x mer gira. Nå har vi lest boka "100% positiv hverdagslydighet", og der står det riktignok at alle hunder slutter med valpebitingen, men skal dette liksom skje etter 1 eller 5 år? Slik det er nå er det helt uutholdelig, og det er jo ikke gøy å ha hunden i hus i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Dores said:

Vi har jobbet som bare det med å sette grenser, men det er ikke alltid like enkelt når vi skal trene han  100% positivt, i så stor grad at vi i utgangspunktet ikke skulle kunne si nei til han engang. Det virker jo som han kjeder seg, selv om vi har fått beskjed om at han sannsynligvis er overstimulert/stressa, og at siden han er 7mnd gammel, skal han ikke ha spesielt mye fysisk aktivitet. Som sagt før har vi prøvd med både mer og mindre aktivitet, både fysisk og mentalt, men det har ikke noen annen effekt enn at han sover litt mer når han får mer aktivitet. Fortsatt like ufordragelig innendørs når han er våken.
 

Alle "positive" tiltak har hatt null effekt, og det lille vi har prøvd i kampens hete av fysisk straff har bare gjort han 10x mer gira. Nå har vi lest boka "100% positiv hverdagslydighet", og der står det riktignok at alle hunder slutter med valpebitingen, men skal dette liksom skje etter 1 eller 5 år? Slik det er nå er det helt uutholdelig, og det er jo ikke gøy å ha hunden i hus i det hele tatt.

Klart han skal ha mye fysisk aktivitet. Se på storparten av de som har huskyer (hundekjørere og aktive friluftsfolk) i den alderen har bikkja i mange mnd gått i timesvis på tur og når hunden er 7 mnd så er den mest sannsynlig godt i gang med innkjøring i spann også. Man skal ikke hive på tung last på en valp alene, men å gå en lang god tur hver dag har de ingen problemer med. Og i den alderen så kan de både jogge/løpe og starte litt lett sykling osv også, bare ta litt hensyn til alder. Jeg har en valp her nå, annen rase rett nok, hollandsk gjeterhund, ca samme str også stort aktivitetsbehov, hun er nå 5 mnd og vi har lenge gått tilnærmet ubegrenset tur. Vanligvis er det halvannen til 2 timer pr dag, neon dager mer, andre dager litt mindre eller alternative aktiviteter. 

Ønsker dere ikke å gi hunden mer fysisk aktivitet så går det an å bare være ute også, sitte i parken å se på livet (og lære seg å slappe av), trene på ting som trenger å trenes på, eller gå spor eller noe som er litt mentalt krevende.. Alle hunder slutter med valpebiting, fordi på et punkt så kommer man dit at det ikke er valpebiting lengre, og det er ikke nødvendigvis sånn at det går over av seg selv. Oftest gjør det det, men har man en veldig giret hund som bruker munnen når han koker over så er det noe som godt kan fortsette resten av livet til hunden. Kanskje generell stresshåndtering kan hjelpe dere? Jobb med balansen mellom stress og ro og hjelp hunden å bedre håndtere stresset sitt. Jobb med det i alle situasjoner der han girer seg opp, uansett hvor mye eller lite, så vil det nok før eller siden også slå positivt inn på biteproblematikken. 

Hun her i huset er også en biter, fortrinnsvis på folk som ikke er en del av husholdningen fordi de er nye og spennende (=hun skrur seg opp), hun bet mye på meg og i starten, men etterhvert som hun ble eldre så fikk hun bare beskjed om å la det være, så det gjør hun ikke så mye lengre, bare i spesielle tilfeller hvor hun skrur seg opp. Timeout brukes mye, straff når hun tar helt av(timeout virker overhodet ikke på bitinga) og vi jobber veldig mye med å finne roen inne, også når hun ikke er utslitt. bånd på, gjerne godis tilgjengelig (det responderer ihvertfall mi på, med godis så er det enkelt å omdirigere til sitt eller en annen alternativ adferd), og så får hun stå på kjøkkenet bak grind når jeg ikke orker.  Og på alle som ikke bor her så jobber vi kun med ignorering, de trenger ikke å hilse, hun får holde seg rolig og blir belønnet for å ignorere dem/holde fokus på meg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså dere har en Siberian Husky på 7 mnd, de trenger ganske mye fysisk aktivitet. Hard trening, nei, fysisk aktivitet så definitivt. Min mine valper går glatt 5 km når de er 3 mnd, når de er 7 mnd setter jeg ingen begrensninger på lengden jeg går med de, og det er typisk i den alderen jeg lar de få begynne å trekke. Bare 1 km i starten riktignok. Ikke nå da, det er for varmt nå. Men de blir, i min erfaring, ganske fornøyde med 6-10km i ulendt og noe krevende terreng også. Uten å bli slitne. Jeg setter ingen krav til hverken hastighet eller intensitet, men vi er på skikkelige turer. 

 

edit: så @Malamuten svarte i samme gate som meg, samtidig :) 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Hvor mye er "mer" aktivitet?

Opptil 2 timer tur på en dag. Vi har fått veldig klar beskjed fra personer i Canis at han egentlig ikke skal ha mer enn 30min per dag i den alderen, for å unngå at han drar på seg slitasjeskader og leddproblemer siden skjelettet ikke er fullstendig utviklet ennå. Vi har også lest og fått beskjed om at han ikke skal løpe/trave/jogge før han er minst 1 år gammel. Han kommer ikke til å bli kjørt i spann, men jeg gleder meg jo som en liten unge til jeg kan løpe med han, da jeg er veldig glad i å løpe selv.

Er ikke lett for oss å skjønne hva vi skal gjøre når vi får såpass motstridende beskjeder. Er jo redd for at den stakkars valpen skal pådra seg skader, og vil helst vær på den sikre siden. Er det altså slik at vi har blitt helt feil opplært her, og at det som står i "100% positiv hverdagslydighet" om valper og mosjon er feil for Huskyen? Hundeoppdragelse er jammen ikke lett å bli klok på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dores skrev:

Opptil 2 timer tur på en dag. Vi har fått veldig klar beskjed fra personer i Canis at han egentlig ikke skal ha mer enn 30min per dag i den alderen, for å unngå at han drar på seg slitasjeskader og leddproblemer siden skjelettet ikke er fullstendig utviklet ennå. Vi har også lest og fått beskjed om at han ikke skal løpe/trave/jogge før han er minst 1 år gammel. Han kommer ikke til å bli kjørt i spann, men jeg gleder meg jo som en liten unge til jeg kan løpe med han, da jeg er veldig glad i å løpe selv.

Er ikke lett for oss å skjønne hva vi skal gjøre når vi får såpass motstridende beskjeder. Er jo redd for at den stakkars valpen skal pådra seg skader, og vil helst vær på den sikre siden. Er det altså slik at vi har blitt helt feil opplært her, og at det som står i "100% positiv hverdagslydighet" om valper og mosjon er feil for Huskyen? Hundeoppdragelse er jammen ikke lett å bli klok på...

Hadde jeg fulgt det der på unge støvere, så ville de vært avlivningsklare innen 1 års alder :lol: Valpen pådrar seg ikke fysiske skader om den får aktivisering! Og den pådrar seg ikke psykiske skader av at dere setter foten ned. Tvert i mot, faktisk...

 

red: løp med bikkja, utfold dere, ha det gøy ute, og ikke begrens ham der. Trolig får du en langt mindre frustrert hund. Men noe vil nok sitte i en stund av dårlige vaner. Lær ham "gå og legg deg" (forøvrig det første mine valper lærer) Den kommandoen gjør dusteoppførsel umulig..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men jeg har litt lyst til å rive meg i håret av noen av rådene du har fått. Ja, alt med måte, men hvorfor i all verden skal unge hunder holdes i ro og behandles som porselen? Hvis vi skulle fulgt samme rådene for barn og unge så burde man jo lagt ned forbud mot barneidrett og gym på skolen. 

Og når det gjelder dette med å ikke kunne si nei til hunden... Følger man det samme i barneoppdragelse? ("Hvis du slutter å tegne på veggen så skal du få sjokolade." ) Jeg er helt for positiv innlæring og trening, men ikke glem å sette krav og grenser. Man kan være både kjærlig og bestemt. Og spør du meg så fører litt grensesetting bare til et mer harmonisk hundehold med mindre frustrasjon for hund og eier. 

Jeg ser du skriver at du gleder seg til å kunne ta hunden med på løpetur. Ingen grunn til å vente, det er bare å legge i vei! :)  

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Dores skrev:

Opptil 2 timer tur på en dag. Vi har fått veldig klar beskjed fra personer i Canis at han egentlig ikke skal ha mer enn 30min per dag i den alderen, for å unngå at han drar på seg slitasjeskader og leddproblemer siden skjelettet ikke er fullstendig utviklet ennå. Vi har også lest og fått beskjed om at han ikke skal løpe/trave/jogge før han er minst 1 år gammel. Han kommer ikke til å bli kjørt i spann, men jeg gleder meg jo som en liten unge til jeg kan løpe med han, da jeg er veldig glad i å løpe selv.

What? Mener de at hunden ikke skal ha noe annet ganglag enn skritt før 12mnd..? Den kommer jo til å bli en pudding med zero muskler.

Hunden er ung, den må jo få løpe ifra seg og styre litt. Min fikk ingen begrensninger ved 7 måneder. Hun gikk i trekksele og magebelte og dro, løp så fort hun klarte, leika med andre hunder, var med på skiturer (dog gikk hun litt i trekk deretter løp på siden). Men jeg "pusha" henne ikke, pusha ikke på at hun skulle trekke eller løpe fortere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Dores skrev:

Opptil 2 timer tur på en dag. Vi har fått veldig klar beskjed fra personer i Canis at han egentlig ikke skal ha mer enn 30min per dag i den alderen, for å unngå at han drar på seg slitasjeskader og leddproblemer siden skjelettet ikke er fullstendig utviklet ennå. Vi har også lest og fått beskjed om at han ikke skal løpe/trave/jogge før han er minst 1 år gammel. Han kommer ikke til å bli kjørt i spann, men jeg gleder meg jo som en liten unge til jeg kan løpe med han, da jeg er veldig glad i å løpe selv.

Er ikke lett for oss å skjønne hva vi skal gjøre når vi får såpass motstridende beskjeder. Er jo redd for at den stakkars valpen skal pådra seg skader, og vil helst vær på den sikre siden. Er det altså slik at vi har blitt helt feil opplært her, og at det som står i "100% positiv hverdagslydighet" om valper og mosjon er feil for Huskyen? Hundeoppdragelse er jammen ikke lett å bli klok på...

Det der tror jeg er det verste jeg hører faktisk.. Det er så mange "hundeeksperter" som mener at unge hunder av fysiske aktive raser skal holder så sykt mye i ro i unghundtia. Det ser vi gang på gang på malamuten også.. Folk skal holde unghundene så utrolig mye i ro, og de er rett og slett redd for å aktivisere de fordi enkelte hundefolk sier de kan bli overstimulerte. Det skal MYE til for at en fysisk krevende hund kan bli overstimulert av turer altså. Og dette med skader er jo heller ikke rett. Det er utrolig viktig at alle hunder uansett rase får mulighet til å få brukt seg for å utvikle rett muskulatur og koordinasjon. Nettopp derfor får valper som er så unge som 8 uker være med på turer i ulendt terreng i skogen hos meg for å utfolde seg der. Ved 7 mnd alder har jeg overhode ingen begrensninger på mine hunder når det kommer til lengde på turer (men så klart når det kommer til hardt arbeid som trekk og kløving). 

Aktive hunder som ikke får brukt seg blir ofte litt dritt de. Det ser man veldig på min rase (malamute - som jo har mange likhetstrekk med siberian), og mange får problemer i unghundtiden pga en understimulert og stresset hund. Og de hundene som ikke blir dritt, de kan man se blir passive og "kjedelige".. Jeg tror denne trenden med å være så himla forsiktig med hundene sine er grunnen til at endel polarhunder (sikkert andre hundetyper også) ligger på bl.a. finn.no til omplassering. 

Jeg ville absolutt ha droppa alt du hører om å ikke bruke hunden din, og kommet meg ut på tur med den. La den gjerne få trekke deg på tur og få bruke kroppen sin. Det er ikke farlig for en ung polarhund å få brukt seg fysisk altså, snarer tvert imot! :)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Begynn å bruk hunden din du, lær den klatre på tømmerstokker, trekke deg i magebelte osv.

Mine Kelpier i samme alder er ute med travhester på rolige treningsturer, trekker 4-5 km foran sykkelen og får ingen begrensninger så lenge vi går på beina i skauen.

Mine 8 uker gamle valper er vant med å gå 30-60 minutters tur i skogen. Og du har i teorien kjøpt en rase som er enda mer bygget for å ha en hverdag som er fysisk. :) 

Personlig, om du var min valpekjøper, så hadde jeg bedt deg bytte hundeskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for veldig oppklarende svar. Er det noen som har en sånn ca. anbefaling på hvor mye mosjon den lille krabaten skal få? Holder det med en solid tur på 1-2 timer, eller bør det være en på morgenen og en på kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Dores said:

Takker for veldig oppklarende svar. Er det noen som har en sånn ca. anbefaling på hvor mye mosjon den lille krabaten skal få? Holder det med en solid tur på 1-2 timer, eller bør det være en på morgenen og en på kvelden?

Kommer an på turen :) 
Du kan gå så mye du gidder, men om hunden ikke er vant med mer enn f.eks. 30 min rundt nabolaget så holder det sikkert fint med 1-2 timer. 1-2 timer kan holde hele livet, bare man varierer innholdet og hvor slitsomt det er. 1 time på flatmark langs en grusvei er jo ikke rare greiene med annet den aktivt trekker (men så lange trekkturer ville jeg ikke gjort per nå). Mens 1 time i ulendt terreng, gjerne med utfordringer som steinrøyser, falne trær el.l. blir noe helt annet. 
Ikke overdriv i starten, hvis hunden din har vært såpass lite brukt at den har litt manglende muskulatur må den få sjansen til å bygge den opp først. 
Vi som har skrevet her hva vi gjør med våre på 7 mnd har jo valper som har vært mye fysisk aktive fra før de forlot oppdretter :)

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
7 timer siden, Dores skrev:

Takker for veldig oppklarende svar. Er det noen som har en sånn ca. anbefaling på hvor mye mosjon den lille krabaten skal få? Holder det med en solid tur på 1-2 timer, eller bør det være en på morgenen og en på kvelden?

I utgangspunktet er 1-2 timers gåtur i terrenget supert. Men de aller fleste gode huskyer blir veldig mye mer fornøyd med å få løpe og trekke litt. Ikke veldig langt enda selvfølgelig, men mine huskyer kan gå i all evighet og de er glade og greit aktiviserte. Får de trekke er alt bra og de blir nesten salig fornøyde etterpå. Det er det de lever for. Så jeg ville fortsatt med de gåturene deres, og så ville jeg lagt på korte løpe og/eller sykkelturer hvor han får trekke i en god sele (og ikke full peising med gallopp i starten - rolig og kontrollert, så kan du variere med raskere intervaller etterhvert) noe dager i uka.

Ellers er jeg helt enig med de andre her. Sett grenser og "men det" når du sier nei. Positiv trening er fint, men både barn og hunder trenger klare grenser. Unge hunder skal ikke trenes hardt fysisk, men de kan og bør brukes og utfolde seg fysisk. Husk at det er nå unghunden utvikler fysikken sin og legger grunnlaget for all fysisk trening han skal få som voksen (trener opp koordinasjon og legger grunnlaget for styrke og utholdenhet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensesetting, hjernetrim og fysisk trening. Når det gjelder ro-trening kan du legge inn det i turen. Kaffepause på tur, der dere ikke går videre/trener videre før hunden har roet seg og legger seg ned. 

En 7 mnd gammel husky skal ikke trenes hardt fysisk, men har behov for mosjon. Vi kjører inn våre valper/unghunder ved den alderen.

Etter min erfaring er den beste hjernetrimmen for en siberian å bruke nesa (spor, godbitsøk ) osv- eller trikstrening. 

Hvor i landet holder dere til? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker jeg lurer på hvilke Canisavdeling dette er. 30 minutters rusletur passer fint når valpen har kommet i hus og slått seg til ro, liksom. Så lenge hunden ikke blir utsatt for hard trening med tung belastning (kløv/trekk) før den er røntget så er det da bare å kjøre på med både fysisk og mental aktivisering her.

Generell rotrening også. Sjekk ut boken Control Uleashed også kanskje, den dekker ganske mange områder egentlig.

Og supert at dere trener positivt, men finnes det noen andre enn Canis i nærheten som kan hjelpe dere kanskje?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Dores said:

Vi har fått veldig klar beskjed fra personer i Canis at han egentlig ikke skal ha mer enn 30min per dag i den alderen, for å unngå at han drar på seg slitasjeskader og leddproblemer siden skjelettet ikke er fullstendig utviklet ennå. Vi har også lest og fått beskjed om at han ikke skal løpe/trave/jogge før han er minst 1 år gammel.  

:lol: Jeg mener ikke å le av dere, men gud hjelpe meg, det er ikke så rart at det er litt slitsomt å ha valpen i hus når han antakelig er i ferd med å eksplodere av frustrasjon og virketrang! Og at dere rømmer unna bitinga opp på bord og benk i stedet for å stoppe han fra galskapen? Det er noe av det villeste jeg har hørt i forbindelse med 100 % positiv trening noensinne. :teehe: 

Her får dere gode svar fra folk med høyaktive brukshunder og ikke minst deres egen rase, så kast dusterådene fra vilkårlige hundetrenere på sjøen og lytt til erfarne fjellfolk i stedet. Kos dere med bikkja og gi han opplevelser med dere i skog og mark, for sånn skaper dere samhold og tillit og dermed også bedre grunnlag for krav, grensesetting og aksept for ros. :) 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Dores skrev:

 Er det altså slik at vi har blitt helt feil opplært her, og at det som står i "100% positiv hverdagslydighet" om valper og mosjon er feil for Huskyen? Hundeoppdragelse er jammen ikke lett å bli klok på...

Skal da ikke stå noe om at valper/unghunder ikke skal ha fysisk aktivitet i 100% positiv hverdagslydighet? Forfatterene av den boka er da aktive med hundene sine fra de er valper de. 

 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...