Gå til innhold
Hundesonen.no

Enkeltpersonsforetak


Guest Christine
 Share

Recommended Posts

Guest Christine

Hei!

Jeg er i gang med prosessen med å lage (stifte?) et enkeltpersonsforetak. Jeg syns det hele høres skummelt ut, og er i tillegg redd for å drite meg totalt ut i form av skatt eller noe :aww: 

Et par spm til dere som har/har hatt enkeltpersonsforetak eller har kjennskap til dette:

- Hvordan er det med regnskap? Komplisert for en som er udugelig i matte, eller kan jeg klare det selv uten regnskapsfører?

- Jeg skal ha enkeltpersonsforetak da jeg skal holde en del hundekurs. Jeg har forstått det sånn at jeg kan ta vare på kvitteringer på alt som har med hund å gjøre, og få fratrekk på skatten til foretaket? 

- Andre fordeler/ulemper?

Gjerne skriv litt om deres erfaringer rundt det da jeg er nysgjerrig på alt som har med enkeltpersonsforetak å gjøre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta vare på alt av kvitteringer, ha egen skattetrekkskonto der du setter inn minst 35% av det du fakturerer ut. Om du er usikker på regnskap, sett det heller ut enn å bomme på det, spesielt siden det kan bli komplisert med mva og mange innbetalingsfrister.


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lite kunnskap og erfaring om dette, men mannen min har hatt i ganske mange år. Slik reglene er nå er det visstnok enklere/tryggere å opprette AS like godt, mtp skatteregler og sånt, og ikke noe mer krav enn til ENK så lenge man ikke har voldsomme inntekter.

Det du skal ta vare på/kan trekke fra er alle utgifter du har i forbindelse med bedriften. Det vil si at du kan i prinsippet ikke trekke fra mat og utstyr til egne hunder f.eks., men om du kjører til gokk for å gå stevne med dem, og samtidig holder et kurs der, så kan du skrive reisen på firmaet. Så er det en fin linje for hva som kan regnes som promotering og fremming av firmaet ift eget hundehold da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enkeltpersonsforetak, men tjener såpass lite at jeg fører regnskap selv. Denne lærte meg det meste av det jeg trengte og denne bruker jeg til fakturering. Siden jeg tjener såpass lite på foretaket er jeg heller ikke momsregistrert. Tror grensen ligger på 40k.

Siden jeg ikke driver stort har jeg ikke mange tips egentlig. Har en egen konto tilknyttet foretaket som jeg aldri rører ellers (praktisk ift regnskap), og et eget domene så alt frilansorientert er lett å organisere. Syns det er forholdsvis enkelt og praktisk med enk, men det er sykt kjipt at skattepengene da ikke kommer før en eller annen gang på høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Glemte denne litt jeg, men takk for alle tips! :) Tenker jeg prøver en gratis-mnd på fiken når jeg skal sende de første fakturaene, og går det greit så blir jeg vel å bruke de frem til jeg evnt blir tryggere på å styre det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
2 hours ago, soelvd said:

Haha, lenge siden jeg var her tydeligvis. Men i Fiken tar vi godt vare på deg ;-) 

Er fiken så lett at tilogmed jeg som ikke har hatt om regnskap siden 1. året på vgs kan få til et semiavansert gårdsregnskap? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19.8.2017 at 1:17 AM, Raksha said:

Er fiken så lett at tilogmed jeg som ikke har hatt om regnskap siden 1. året på vgs kan få til et semiavansert gårdsregnskap? 

Tanken er at de aller, aller fleste små og mellomstore bedrifter skal klare å føre regnskapet sitt selv, ja. Generelt er programmet med et mer hverdagslig språk som alle skal forstå, vi har fjernet de typiske regnskapsuttrykkene, lagt inn sperrer så man feks ikke kan sette et salg på en kjøpskonto, o.l. Det skal være intuitivt og enkelt. Men vi har ikke støtte for RF-1177, næringsoppgaven for landbruk, så det kan man ikke gjøre fra Fiken, dessverre. Allikevel har vi endel bønder som er kunder, da :-) Alle nye kunder får en måned prøvetid, så det er bare å logge seg inn og ta en kikk evt :)

 

(Også er supporten vår ekstremt mye kjappere til å svare enn jeg er på hundesonen for tiden :innocent:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14.7.2017 at 3:16 PM, Christine said:

- Jeg skal ha enkeltpersonsforetak da jeg skal holde en del hundekurs. Jeg har forstått det sånn at jeg kan ta vare på kvitteringer på alt som har med hund å gjøre, og få fratrekk på skatten til foretaket? 

Tja, det må du sjekke opp nærmere. Tror ikke du kan trekke fra alt, men det som i hovedsak kan vinkles mot kursene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, soelvd said:

Tanken er at de aller, aller fleste små og mellomstore bedrifter skal klare å føre regnskapet sitt selv, ja. Generelt er programmet med et mer hverdagslig språk som alle skal forstå, vi har fjernet de typiske regnskapsuttrykkene, lagt inn sperrer så man feks ikke kan sette et salg på en kjøpskonto, o.l. Det skal være intuitivt og enkelt. Men vi har ikke støtte for RF-1177, næringsoppgaven for landbruk, så det kan man ikke gjøre fra Fiken, dessverre. Allikevel har vi endel bønder som er kunder, da :-) Alle nye kunder får en måned prøvetid, så det er bare å logge seg inn og ta en kikk evt :)

 

(Også er supporten vår ekstremt mye kjappere til å svare enn jeg er på hundesonen for tiden :innocent:)

Aha, men det kan man jo bruke vanlig regnskapskontor til, sparer fremdeles ørten tusen i året på å ordne selv fremfor å bruke regnskapskontor til hele suppa. Tror vi får teste. :D Skal bare mote meg opp :lol: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2017 at 11:49 PM, Raksha skrev:

Aha, men det kan man jo bruke vanlig regnskapskontor til, sparer fremdeles ørten tusen i året på å ordne selv fremfor å bruke regnskapskontor til hele suppa. Tror vi får teste. :D Skal bare mote meg opp :lol: 

 

Landbruk har en del særregler, så jeg ville absolutt hatt en regnskapsfører til å ta regnskapet ;) Vet noen bokfører selv, og lar regnskapsføreren ta årsoppgjøret, men da risikerer man også at regnskapsføreren må bruke tid på å rette opp i feil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Ingvild SF said:

Landbruk har en del særregler, så jeg ville absolutt hatt en regnskapsfører til å ta regnskapet ;) Vet noen bokfører selv, og lar regnskapsføreren ta årsoppgjøret, men da risikerer man også at regnskapsføreren må bruke tid på å rette opp i feil.

Joa, men regner med at det tar kortere tid om regnskapskontoret påpeker feil og vi kan rette opp - enn om de skal ta hele sulamitten. Det er ikke akkurat billig å sette bort hele jobben, regnskapsførerene her har en ganske heftig timepris, så jo mer vi kan gjøre selv jo bedre er det. Men må nok helt klart ha en kvalitetsjekk av regnskapskontoret uansett, ja. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Joa, men regner med at det tar kortere tid om regnskapskontoret påpeker feil og vi kan rette opp - enn om de skal ta hele sulamitten. Det er ikke akkurat billig å sette bort hele jobben, regnskapsførerene her har en ganske heftig timepris, så jo mer vi kan gjøre selv jo bedre er det. Men må nok helt klart ha en kvalitetsjekk av regnskapskontoret uansett, ja. :) 

Det spørs nok helt hvor oppegående dere er på regnskap, eller til å lære nye ting. Er dere det, går det sikkert bra, men noen er jo helt håpløse :P Full forståelse for at en ønsker å kutte ned på kostnadene på slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Ingvild SF said:

Det spørs nok helt hvor oppegående dere er på regnskap, eller til å lære nye ting. Er dere det, går det sikkert bra, men noen er jo helt håpløse :P Full forståelse for at en ønsker å kutte ned på kostnadene på slike ting.

Uuuuhm :icon_redface::lol:  Vel, det vil gjenstå å se da. Men vi er ikke helt lost, tror jeg - dvs Bonden kan jo mye, han har tross alt vært bonde i ørten år. Så får vi se hva jeg klarer å lære meg da. :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...