Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjertesyk hund


Recommended Posts

Hei! 

Jeg har en hannvalp på under året som har fått påvist alvorlig grad pulmonal stenose, har vært på hos hjertespesialist og hun anbefalte operasjon. Men det dekkes ikke av forsikringen og det er heller ikke garantert at det vil forlenge årene til valpen. Nå fremover er jeg usikker på hva jeg skal gjøre, har en annen hund som er eldre og mye større. Disse leker fint sammen, men krever forskjellig. Jeg har bevisst valgt å gå minimalt med tur med den hjertesyke, da den fort blir sliten og fort begynner å sikle/skumme i munnviken hannes. Det tar også på en del når man må passe på for at det ikke skal bli for mye herjing. Da jeg kjøpte valpen var det ikke disse nyhetene jeg håpet på, og så klart må man gjøre det beste ut av det. Men jeg er usikker på hva jeg skal gjøre, å omplassere til et sted hvor den er den eneste hunden i huset eller avlive. Tar ikke lett på avliving, men jeg synes det blir for mye herjing for valpen her hjemme og det tærer på meg å hele tiden passe på/være redd for at jeg kan finne han dø. For den herjingen har nok litt å si. Også er det noe med det at en evt ny familie vil jo bli glad i hunden da, så lever den kanskje ikke 2 år :/ 

Dette er tungt og vanskelig, så jeg håper jeg kan få noen tips! Er det noen andre her som har hatt hund med pulmonal stenose? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Pringlen skrev:

Å omplassere en alvorlig syk hund er vel ikke et reellt alternativ? Ingen seriøse folk vil nok ta på seg dette. Hva sier oppdretter? Du bør jo få en erstatning om/når den blir avlivet.

Nei, ville bare høre andres meninger. Jeg tenker det bare er dumt, da er vel avliving etter "bedre" alternativ. Selv om det også er trist, men man må kanskje prøve å være litt realistisk å tenke på valpene beste. 

Valpen hadde en bilyd på hjertet da vi kjøpte den, men for dem hørtes ikke det ut som at det var noe "Big deal".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier oppdretter? Ettersom den faktisk hadde en bilyd på hjertet ved kjøp så tenker jeg at dette burde oppdretter tatt høyde for. Og om rasen er fransk bulldog så er den allerede ganske sykdomsutsatt?

Jeg tror jeg seriøst ville vurdert avliving på en så ung hund, med mindre det er rimelig gode prognoser for at den kan leve et normalt friskt liv etter en operasjon. Evt la den leve livet til det fulle så lenge det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, HJM skrev:

Nei, ville bare høre andres meninger. Jeg tenker det bare er dumt, da er vel avliving etter "bedre" alternativ. Selv om det også er trist, men man må kanskje prøve å være litt realistisk å tenke på valpene beste. 

Valpen hadde en bilyd på hjertet da vi kjøpte den, men for dem hørtes ikke det ut som at det var noe "Big deal".

 

Huff, så stygt å bagatellisere en bilyd på hjertet hos en valp. Denne valpen skulle aldri vært solgt i utgangspunktet. Her burde dere i hvertfall få tilbake kjøpesummen! Så må dere jo bare vurdere om operasjon er et reellt alternativ. Ellers bør dere nok bare la den slippe. Evt vente til livskvaliteten blir dårligere. En hund fortjener å ha et liv uten begrensninger og lidelser!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, HJM said:

Nei, ville bare høre andres meninger. Jeg tenker det bare er dumt, da er vel avliving etter "bedre" alternativ. Selv om det også er trist, men man må kanskje prøve å være litt realistisk å tenke på valpene beste. 

Valpen hadde en bilyd på hjertet da vi kjøpte den, men for dem hørtes ikke det ut som at det var noe "Big deal".

Hva?!? Kjøpte du en valp med bilyd og fikk beskjed om at det ikke var en big deal, og så viste det seg at det var en alvorlig hjertesykdom? Her har ikke oppdretter gjort jobben sin! Om en valp blir undersøkt med bilyd på valpesjekken, bør den kontrolleres av hjertespesialist med ultralyd før den evt selges.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Om denne oppdretteren også har gitt deg NKK stamtavle på valpen så hadde jeg tatt en tlf til NKK med tanke på etiske reglene som oppdretter ved å levere/selge en valp med en slik feil. Vi snakker ikke ett hengeøre eller ett lite overbitt her. Men en medisinsk tilstand som må vurderes eller vært HELT åpen ved konsekvensene av denne sykdommen og kostnadene evt livsløpet til hunden blir forkortet kraftig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene hunden i blokken vår måtte operere hjertet sitt før den var fylt 1 år gammel. De fikk beskjed av vet at hvis de ikke opererer så lever den nok ikke så mye lenger en 1 år. De opererte og hunden er nå nærmere 2 år gammel, og virker uten tilsynelatende problemer. HEr var hunden utrolig slapp, orket knapt å leke som valp, orket ikke alltid å rette opp i beina om den sto rart, og måtte legge seg ned om den hadde løpt 3 meter. 

Litt usikker på hvilken hjertefeil det var, pga språkissues. Men der gikk hvertfall operasjonen bra! Dette er en labrador. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...