Gå til innhold
Hundesonen.no

Parklasse - for hvem og hvordan?


jaktlykke
 Share

Recommended Posts

For offisiell parklasse så er det krav om at det er minst en felles eier av begge hunder (altså kan du og jeg eie den ene sammen, og du eie den andre alene, og da kan du stille parklasse), som er av samme rase og variant, det skal være en tispe og en hannhund, og de bedømmes ut fra ulike kriterier. Det hjelper ikke å komme med to meget like hunder, hvis de er dårlige raserepresentanter og like stygge :P Det skal altså være gode representanter for rasen med gode kjønnspreg, de skal være typelike, men de skal også utfylle hverandre - slik jeg fikk det beskrevet første gangen kan en se for seg (uten å ta hensyn til stamtavle og helseundersøkelser) at det er en ideell kombinasjon å få valper etter. Altså to gode individ som står godt sammen, men balanserer hverandres styrker og svakheter. 

Oppdretter og slektskap har ingenting å si - du kan stille to søsken, mor og sønn, far og datter, halvsøsken, fullstendig ubeslektet, oldefar og oldebarn, også videre. 

Det er en klasse som bedømmes etter at rasen er ferdigbedømt, jeg har aldri sett at det blir gitt kritikk, og det varierer om de rangerer parene innad i rasen, eller om de bare plukker ut det beste paret som går videre til BIS parklasse. På rasespesialer vil en som regel rangere i hvert fall topp tre. Når jeg har stilt parklasse, så har dommer gjerne hatt en kort, muntlig bedømmelse, en kjapp kommentar for å forklare hvorfor du ikke vant. Jeg har bare stilt parklasse på norsk rasespesial, og der har en vært mer slepphendt på reglene om eierskap - oppdretter har fått stille med hannhund og tispe fra sitt oppdrett, selv om den ikke eier begge, de som har valp og voksen har fått være med (det er egentlig kun åpent for de hundene som har deltatt i offisiell klasse på den utstillingen, og valpeshow er ikke offisielt), også videre.

Det hjelper også på - siden dette først og fremst er en showklasse - at de to hundene viser seg pent sammen. At de løper parallelt og ryddig, uten at den ene forsøker å pare den andre og slike ting :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, jaktlykke skrev:

Takk for veldig utfyllende svar!  Så et lite spørsmål til; skal en eller to gå med hundene?

Jeg tror ikke jeg noen gang har sett to personer gå parklasse, når jeg ser på bilder fra utlandet.

1 time siden, Wildlife skrev:

Aldri hørt om dette. Hørtes gøy ut. Er det vanlig på utstillinger? Melder du evt på dette når du melder på via nkk sin nettside?

Det er ikke vanlig på norske utstillinger, det er vel bare spesialer jeg personlig har sett det på - men nedover i Europa (utenfor Norden) er det vanlig, og blir stort sett arrangert på de fleste utstillinger har jeg inntrykk av. Jeg var i fjor høst påmeldt fem utstillinger i tre forskjellige land utenfor Norden, og på alle fem var det parklasse. Jeg valgte av ulike grunner å stå over. Det er i så fall påmelding på forhånd, koster noe mindre enn å melde på et individ i en aldersklasse, og en må stå oppført i katalogen fordi det er en offisiell konkurranse der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått parklasse med to hunder alene - det gjorde vi allesammen på AMSTW sist jeg var der og stillte. Også på rasespesialer har det vært en som har holdt begge hundene, men der har det og vært dobbelthandler på hvert par og kun oppstilling, ingen bevegelsesfremvisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Calina skrev:

Jeg har gått parklasse med to hunder alene - det gjorde vi allesammen på AMSTW sist jeg var der og stillte. Også på rasespesialer har det vært en som har holdt begge hundene, men der har det og vært dobbelthandler på hvert par og kun oppstilling, ingen bevegelsesfremvisning.

What, ingen bedømmelse av bevegelser? Jeg har måttet løpe både rundt (alene og med de andre parene), og vi har løpt fram og tilbake. Det er jo det som er utfordringen med å stille parklasse; å holde igjen i lenka mens de står bør en jo få til :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2017 at 2:44 PM, SFX skrev:

What, ingen bedømmelse av bevegelser? Jeg har måttet løpe både rundt (alene og med de andre parene), og vi har løpt fram og tilbake. Det er jo det som er utfordringen med å stille parklasse; å holde igjen i lenka mens de står bør en jo få til :P 

På vår IDC (Internasjonal Dobermann Club), er det i parklasse ingen løping nei, selv om jeg skulle ønske det - det er det kjekkeste med hele greien ja, å få to hunder til å løpe i takt. :-) Men vår IDC er generellt et kaos av hysteriske hunder/eiere/flygende objekter/skriking/skråling/mer kaos...hahah ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...