Gå til innhold
Hundesonen.no

God skalljakke


Tonje
 Share

Recommended Posts

Jeg trenger ny skalljakke da den gamle ikke er særlig vanntett eller i det hele tatt vannavvisende lenger, selv etter impregnering. Hvilken har du og er du fornøyd? Jeg synes ofte at slike skalljakker mister evnen til å holde vannet ute etter litt for kort tid, selv med hyppig impregnering, men det henger sikkert litt sammen med pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken prisklasse vil du ligge på? Hva skal du bruke den til? Minst 1000 - 1500 kroner :) Bare sånn for å slenge ut litt hva du burde se etter for å få en teknisk god jakke:

- Lufting under armene. 
- Knapper over glidelåsen. De fleste har borrelås, men det blir fortere slitt ;)
- Avtagbar hette. For MIN del har ikke det så mye si, men mange syntes det er kjekt å kunne ha muligheten.. 
- Meshför på innsiden.
- Vannsøyle på minst 10.000mm. Kjekt å se på hvor gode fukttransporterende evner jakka har i forhold til vannsøyle også (g/m2). Dra i en sportsbutikk å spør hvis du er usikker :) 
- Nok lommer, og lommer som sitter høyt nok til at dem ikke kommer "i veien" for for eksempel magebelte. 

McKinley er et helt OK merke hvor jakkene ligger på 1000-1500,- isj. Twentyfour er også helt greit om du vil ligge på en middels god jakke. 

Hvis ikke er Bergans et ganske sikkert valg. Gjevnt over en gode jakker som holder lenge. Er det noe som skulle blir slitt/ødelagt er de superflinke til å fikse det. Prisliste for hva ting koster å reparere står på hjemmesiden demmes. Mange ganger de fikser det gratis også ;) 

Mange vil sikkert også si Norrøna, men det merket har jeg aldri vært borti så der kan jeg ikke uttale meg noe særlig :P 

Lykke til med valg av jakke! :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mentha skrev:

Hvilken prisklasse vil du ligge på? Hva skal du bruke den til? Minst 1000 - 1500 kroner :) Bare sånn for å slenge ut litt hva du burde se etter for å få en teknisk god jakke:

- Lufting under armene. 
- Knapper over glidelåsen. De fleste har borrelås, men det blir fortere slitt ;)
- Avtagbar hette. For MIN del har ikke det så mye si, men mange syntes det er kjekt å kunne ha muligheten.. 
- Meshför på innsiden.
- Vannsøyle på minst 10.000mm. Kjekt å se på hvor gode fukttransporterende evner jakka har i forhold til vannsøyle også (g/m2). Dra i en sportsbutikk å spør hvis du er usikker :) 
- Nok lommer, og lommer som sitter høyt nok til at dem ikke kommer "i veien" for for eksempel magebelte. 

McKinley er et helt OK merke hvor jakkene ligger på 1000-1500,- isj. Twentyfour er også helt greit om du vil ligge på en middels god jakke. 

Hvis ikke er Bergans et ganske sikkert valg. Gjevnt over en gode jakker som holder lenge. Er det noe som skulle blir slitt/ødelagt er de superflinke til å fikse det. Prisliste for hva ting koster å reparere står på hjemmesiden demmes. Mange ganger de fikser det gratis også ;) 

Mange vil sikkert også si Norrøna, men det merket har jeg aldri vært borti så der kan jeg ikke uttale meg noe særlig :P 

Lykke til med valg av jakke! :D 

Ja, jeg ser at jeg må opp i den prisklassen for en god jakke, men jeg hadde i grunn ikke tenkt å bruke rundt 3000,- for eksempel, som jeg ser en del ligger på. Jeg kommer til å bruke den til helt vanlige turer i skog og mark stort sett, så den vil bli mye brukt. Noen fjellturer et par ganger i året kanskje. Her i Hedmark er det ikke så ofte regn, men jeg er en del i Trøndelag og der trengs det tettere greier, så jeg vil gjerne ha en jeg vet at holder meg tørr et par-tre timer.

Takk for tipsene, skal sjekke de ut :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig i Bergans, det er et av få merker som er verdt prislappen. God kvalitet på alt jeg har fra dem og det holder lenge, selv med mye bruk. Har tre jakker i merket, deriblant en svært godt brukt vinterjakke på 10. året som enda holder seg godt, og alle har tålt noen tryn i både grus, svaberg og fjell uten skader.

Som skalljakke har jeg nå en 3 år gammel Bergans Bygdin. Holder både regn og vind ute. Lett og god å bevege seg i, både til hverdags og i fjellet.

Helly Hansen har også greie jakker som holder jevnt over lenge, men de blir raskt litt stygge i fargen og flekkete. Synes også de holder dårligere på varmen enn Bergans når temperaturen kryper ned til rundt 10 grader og det regner kattunger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, CrazyTerrierLady skrev:

Sier meg enig i Bergans, det er et av få merker som er verdt prislappen. God kvalitet på alt jeg har fra dem og det holder lenge, selv med mye bruk. Har tre jakker i merket, deriblant en svært godt brukt vinterjakke på 10. året som enda holder seg godt, og alle har tålt noen tryn i både grus, svaberg og fjell uten skader.

Som skalljakke har jeg nå en 3 år gammel Bergans Bygdin. Holder både regn og vind ute. Lett og god å bevege seg i, både til hverdags og i fjellet.

Helly Hansen har også greie jakker som holder jevnt over lenge, men de blir raskt litt stygge i fargen og flekkete. Synes også de holder dårligere på varmen enn Bergans når temperaturen kryper ned til rundt 10 grader og det regner kattunger.

Takk for tips :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle år sverget til Bergans sine skalljakker, de har holdt i 7 år med hardt bruk før jeg har måtte skifte de ut. Og man får det man betaler for.

Nå i høst når jeg måtte bytte ut min kjære Bergans jakke, hadde jeg ikke mulighet til å legge så mye penger i en jakke og gikk for Stormberg sin. Syntes jeg har fått veldig mye for pengene, og jeg vil tørre å påstå at jakken er like god som Bergans jakkene jeg tidligere har hatt. Er spent på hvor lenge denne  jakken holder :P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger også til Bergans. Min er nå 5 år, og like tett, men etter jakt i høst har jeg fått masse våpenoljeflekker på, så den blir nå bare brukt til jakt desverre. Den er knallrød da, så det passer egentlig bra :P

Jeg kjøpte en twenty four jakke for litt siden, men kjenner meg litt skuffa. Synes den er klam og blir fuktig, i tillegg til at sømmene glir fra hverandre. Synes ikke de er verd prisen man gir for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans er tingen skjønner jeg :P Prøvde noen i butikk i går, både Bergans og andre, men jeg synes de fleste var for korte i armene. Jeg liker å kunne strekke armene helt ut, uten at hele håndleddet blir blotta. Noen tips på jakker med god armlengde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Tonje skrev:

Bergans er tingen skjønner jeg :P Prøvde noen i butikk i går, både Bergans og andre, men jeg synes de fleste var for korte i armene. Jeg liker å kunne strekke armene helt ut, uten at hele håndleddet blir blotta. Noen tips på jakker med god armlengde?

Vet min mor sine Norrøna jakker har god armlengde.

(Og min Stormberg jakke har god armlengde)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, MarieR skrev:

Jeg er veldig fornøyd med jakkene jeg har hatt fra stormberg. God kvalitet til fornuftig pris :) 

Min nåværende er derfra, men jeg synes egentlig den burde vart litt lenger altså. Passformen er fin da, det skal den ha.

44 minutter siden, Snoffe skrev:

Vet min mor sine Norrøna jakker har god armlengde.

(Og min Stormberg jakke har god armlengde)

Norrøna sine er jo skikkelig fine, men prisene er litt i overkant på hva jeg kunne tenkt meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tonje skrev:

Min nåværende er derfra, men jeg synes egentlig den burde vart litt lenger altså. Passformen er fin da, det skal den ha.

Norrøna sine er jo skikkelig fine, men prisene er litt i overkant på hva jeg kunne tenkt meg.

Du bor på østlandet, sant? Vet østlandet er stort altså :P men de har outlet i Vestby, Akershus og der selger de Bergans og Norrøna til redusert pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Norrøna og Bergans. Mest fornøyd med Norrøna fordi den er lettere, men bergansjakka er absolutt en veldig god nr.2 :)
Hvis du bor i nærheten av outleten i Vestby var det bra salg på bergans, 999kr for skalljakker her om dagen. Mulig de fortsatt har det tilbudet. Tittet ikke noe særlig på utvalget, men så ut til å være en god del av de litt dyrere modellene.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk


Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Snoffe skrev:

Du bor på østlandet, sant? Vet østlandet er stort altså :P men de har outlet i Vestby, Akershus og der selger de Bergans og Norrøna til redusert pris. 

Bor i Elverum, så litt langt blir det jo :P 

49 minutter siden, Polfarer skrev:

Jeg har Norrøna og Bergans. Mest fornøyd med Norrøna fordi den er lettere, men bergansjakka er absolutt en veldig god nr.2 :)
Hvis du bor i nærheten av outleten i Vestby var det bra salg på bergans, 999kr for skalljakker her om dagen. Mulig de fortsatt har det tilbudet. Tittet ikke noe særlig på utvalget, men så ut til å være en god del av de litt dyrere modellene.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk
 

 

Får sjekke ut den hvis jeg er i nærheten, men det blir nok ikke denne gangen da jeg reiser på ferie imårra og må ha jakke i ferien. Takk for tipsene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det en north face skalljakke på meg. Det sto mellom den og en fra bergans, men denne var lettere, hadde lengre armer, generelt bedre passform og tålte større mengder vann. Så får vi se da om det bli bergans neste gang dersom denne ikke holder som lovet.

Screenshot_20170715-154604.thumb.png.898392577ea8d64325ea77dbc5ff4e79.png

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...