Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke rase skal jeg velge?


spirrevippen
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg er en aktiv jente som driver på med alt fra vannsport til fjell og ski/kiting. Ønsker å skaffe meg en valp eller omplasseringshund. Har tenkt gjennom dette over lang tid, og føler livet er litt mer tilpasset å ha en hund nå. Det jeg lurer på er litt hvilke rase jeg skal velge. Har tenkt litt på husky da jeg går mye ute i fjellet både sommer og vinter, men så bor jeg i en leilighet i byen (med gode turmuligheter altså!). Lurer på om det er andre raser dere kunne anbefalt med et litt mindre energinivå, men som likevel kan være med på lengre fjellturer? Jeg ønsker en hund på størrelse med en liten husky, eller type border collie +/- :) Planen min er å trene mye, gå på valpekurs osv.. Ønsker også en hund som jeg kan slippe løst når vi er i fjellet (dermed er husky et dårlig valg?). Selvfølgelig etter mye trening på innkalling.

Noen som har noen gode råd eller anbefalinger? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sett på retriever jeg ? Hadde golden retriever før, og det var en enkel og flott hund som var med på alt av fjellturer året rundt. Pelsmessig kan en golden med mye faner slite litt med snøklumper om vinteren. Skulle jeg hatt retriever igjen, hadde jeg av de grunner sett på labrador. Ellers så tror jeg en god toller sikkert kunne ha vært veldig bra ? Men det kan sikkert andre her inne mer om enn meg.

Har selv polarhunder, og ja, vil anbefale å ha hundegård tilgjengelig (men mange klarer seg fint uten), samt at det ikke er kult med de jaktinstingtene i forhold til å ha hunden løs. Ellers supre turhunder ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre om å se på retrieverne. Labradoren har praktisk pels som det ikke fester seg klumper i, mens min har ganske tynn pels og må kles på, men det må forsåvidt de fleste innehunder når graderstokken kryper nedover. Flat, curly og golden er trivelige de også!

Springer spaniel kan kanskje også være noe. Mer pelsarbeid der, men trivelige hunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Enig med dem over her som snakker om retrievere! Utrolig trivelige hunder, og veldig glade i alt av mennesker stort sett! Ellers vil jeg jo selvfølgelig anbefale Engelsk Springer Spaniel da de er supre hunder, som trives like godt inne på sofaen, som ute på lange turer! I tillegg til at de elsker å jobbe! Tenker da på bæring av kløv og etc.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...