Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaring med store hunder på båt/seilbåt?

Recommended Posts

Samboer har lyst å oppfylle seilbåtdrømmen og jeg er også veldig gira. Men vi har hund. En stor en. 45 kg. Ikke den mest atletiske klumpen.
Båten kan ikke være større enn 30fot og jeg sliter litt med å bestemme meg for at dette gjør vi. En ting at hunden skal trives på båten, det tror jeg skal gå fint, men jeg er skeptisk til ilandgang og komme om bord på båten. Har sett litt landgangløsninger på nettet, men de er forbeholdt litt større båter.

Noen som har erfaring med dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest Snusmumrikk

Jeg har hatt berner sennenhund i båt. 25 fot motorbåt og 35 fots seilbåt. Hun var omtrent samme størrelse som din og ikke akkurat atletisk. Det gikk helt fint, men vi måtte planlegge en del hvor vi la til. Vi klarte å lære henne å hoppe i land når vi la til med bauen inn mot svaberget og hun klarte å balansere på flytebrygger og hoppe opp i båten og i land på de smale. Seilbåten var lettere med stor hund enn motorbåten. Litt utfordringer, men det gikk helt greit. Jeg har også hatt en like høy, men 10-15 kg lettere tervueren på båt. Det er ikke noe problem. De er så atletiske og smidige at de kommer seg rundt over alt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Snusmumrikk skrev:

Jeg har hatt berner sennenhund i båt. 25 fot motorbåt og 35 fots seilbåt. Hun var omtrent samme størrelse som din og ikke akkurat atletisk. Det gikk helt fint, men vi måtte planlegge en del hvor vi la til. Vi klarte å lære henne å hoppe i land når vi la til med bauen inn mot svaberget og hun klarte å balansere på flytebrygger og hoppe opp i båten og i land på de smale. Seilbåten var lettere med stor hund enn motorbåten. Litt utfordringer, men det gikk helt greit. Jeg har også hatt en like høy, men 10-15 kg lettere tervueren på båt. Det er ikke noe problem. De er så atletiske og smidige at de kommer seg rundt over alt.

Takk for svar! Hvordan var det å komme forbi seilet og sånn i baugen? Og få henne over rekka?

Har egentlig inntrykk av at det meste går, man må bare prøve, men litt skummelt også, blir ikke gøy med båt uten hunden!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Venter større båt selv, og jeg er veldig spent på hvordan det vil gå å få hundene inn og ut av båten.. Må sikkert planlegge mer hvor man legger til og slikt. Kanskje man må hjelpe hunden med å løfte litt eller noe. (upraktisk siden de er så tunge, største er 45 kg) Vet ikke helt hvordan båten ser ut i forhold til kanter rundt, håper det er muligheter for å hoppe opp på noe.. (livredd for at de bare skal hopp i vilden sky og havne mellom båt og flytebrygge i havet :o 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest Snusmumrikk
7 timer siden, yoloomg skrev:

Takk for svar! Hvordan var det å komme forbi seilet og sånn i baugen? Og få henne over rekka?

Har egentlig inntrykk av at det meste går, man må bare prøve, men litt skummelt også, blir ikke gøy med båt uten hunden!

Bernern var aldri fremme på dekk mens seilet var oppe. Terven hadde så god kroppskontroll at det ikke var noe problem (gikk bare frempå når vi lå relativt flatt på vannet selvfølgelig). Enkleste måten å få bernern ut av seilbåten var ut bak. Bakka vi inn kunne hun bare spasere ut. Rekka kan hektes av, så det gikk også grei med litt overtalelse. Terven spratt bare i land. Terven syntes også det var greit å hoppe over i jolla. Det gir litt større frihet til å ankre opp uten å kunne gå rett i land. Bernern fiksa ikke å hoppe i jolla, så med henne måtte vi legge til land flere ganger i døgnet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• BIR på valpisen  Veldig moro, det var jo første gang i ringen for oss begge, så dette ga mersmak! 
    • Hvor gammel er hunden dere har fra før? Har teflonhjerne, så om det har stått i en av de andre trådene, så er det glemt  
      Jeg har for andre gang begitt meg ut på å ha to unghunder samtidig, og det er fordømra mye mer jobb enn å ha en voksen og en valp (med voksen tenker jeg tre år eller mer). 
      Jo tettere alder, jo større sjanse for kjekling, og hormonelle unghunder er kanskje hakket mer krevende. Det kan fort være at det vil fungere bedre med en omplasseringshund som er vant til å bo ute.
      Kan hende valp er best.
      Vanskelig å si. Dere må føle litt på det selv.
      Jeg ville gått for valp om jeg tenkte at jeg hadde tid og overskudd til å gi valpen en optimal start på livet.
      Jeg valgte omplasseringshund denne gangen fordi jeg hverken hadde tid eller lyst på valp nå. Det passet dårlig.  Forøvrig synes jeg det er bedre å sende hunden tilbake raskt, om man ikke føler det er rett, ifht å holde det gående når magefølelsen er feil. 
    • Dørstokkmila er generelt himla høy i november her i huset  Ble skogstur på valpis i dag, ble knøvla i bakken av en løs hund men tok det pent. Å ha kontroll på hundene sine er for pyser. Ellers en fin tur og nå snorker hun godt  
    • Man kan jo la de løpe på andre konkurranser som lure coursing feks. Det er jo ett fett om bikkjene løper i ring, sikk sakk eller rett frem. Men å forby racing slik som den er idag tror jeg bare er postitivt. Det er jo ikke bare gamblingen som er minus (mener jeg) men også organiseringen og måten å holde hund på som burde forandres. Hvis gamblingen forsvinner så synes jeg fremdeles hundene fortjener mer interessante og varierte liv enn å vokse opp på bås. 
    • Vi hentet en omplasseringshund på Fredag som vi skulle ha på prøve. Vi fant ut ganske fort at det ikke var noen match for oss, og leverte henne tilbake allerede på Lørdag. Vi kunne nok ha brukt tid, og jobbet for å få det til å fungere, men vi tror nok det ville ha tatt lang tid, og ikke sikkert det hadde gått heller..

Vår hund lider av "Alt som beveger seg er morsomt - syndrom" som resulterer i voldsomme ADHD utbrudd, på en ikke-agressiv måte. Intimsone finnes ikke, og hun blir ekstremt overivrig blandt andre hunder. Jeg vil tro at dette går seg til etterhvert som den nye hunden blir "gammelt nytt", men omplasseringshunden vi hentet var helt motsatt. Hun hadde ingen interesse i vår hund, og hun satt lite pris på entusiasmen til vår hund. 

Et annet problem med omplasseringshunden var at hun ikke trivdes i hundegård. Hun ble destruktiv, og prøvde desperat å bite seg ut av inngjerdingen. Hun prøvde også å dytte ansiktet gjennom "gitteret" og det var tydelig at hun ikke trivdes der. Selskapet fra våres hund hjalp heller ikke på seperasjonsangstent til denne hunden. Vi er helt avhengig av at vi kan ha hundene i hundegården noen timer om dagen, og da er det vanskelig med en hund som absolutt ikke takler det.

Så det vi egentlig lurer på nå, er om vi heller skal satse på en valp. En valp som fra starten av kan tilvenne seg vår hverdag, sånn som vår nåværende hund har. 

Hvordan tror dere det ville gått i forhold til hunden vi har nå, å hente en valp? Hun er verdens snilleste hund, og går fint overrens med små raser. Hun er veldig forsiktig med katten vår, og jeg tror ikke hun hadde behandlet valpen noe annerledes når hun hadde blitt vandt med den. Jeg vet at det er en stund til valpen kan bo i hundegård, men det er ikke noe problem å ha valpen inne. 
  • Nylig opprettede emner