Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaring med store hunder på båt/seilbåt?


yoloomg
 Share

Recommended Posts

Samboer har lyst å oppfylle seilbåtdrømmen og jeg er også veldig gira. Men vi har hund. En stor en. 45 kg. Ikke den mest atletiske klumpen.
Båten kan ikke være større enn 30fot og jeg sliter litt med å bestemme meg for at dette gjør vi. En ting at hunden skal trives på båten, det tror jeg skal gå fint, men jeg er skeptisk til ilandgang og komme om bord på båten. Har sett litt landgangløsninger på nettet, men de er forbeholdt litt større båter.

Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har hatt berner sennenhund i båt. 25 fot motorbåt og 35 fots seilbåt. Hun var omtrent samme størrelse som din og ikke akkurat atletisk. Det gikk helt fint, men vi måtte planlegge en del hvor vi la til. Vi klarte å lære henne å hoppe i land når vi la til med bauen inn mot svaberget og hun klarte å balansere på flytebrygger og hoppe opp i båten og i land på de smale. Seilbåten var lettere med stor hund enn motorbåten. Litt utfordringer, men det gikk helt greit. Jeg har også hatt en like høy, men 10-15 kg lettere tervueren på båt. Det er ikke noe problem. De er så atletiske og smidige at de kommer seg rundt over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snusmumrikk skrev:

Jeg har hatt berner sennenhund i båt. 25 fot motorbåt og 35 fots seilbåt. Hun var omtrent samme størrelse som din og ikke akkurat atletisk. Det gikk helt fint, men vi måtte planlegge en del hvor vi la til. Vi klarte å lære henne å hoppe i land når vi la til med bauen inn mot svaberget og hun klarte å balansere på flytebrygger og hoppe opp i båten og i land på de smale. Seilbåten var lettere med stor hund enn motorbåten. Litt utfordringer, men det gikk helt greit. Jeg har også hatt en like høy, men 10-15 kg lettere tervueren på båt. Det er ikke noe problem. De er så atletiske og smidige at de kommer seg rundt over alt.

Takk for svar! Hvordan var det å komme forbi seilet og sånn i baugen? Og få henne over rekka?

Har egentlig inntrykk av at det meste går, man må bare prøve, men litt skummelt også, blir ikke gøy med båt uten hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter større båt selv, og jeg er veldig spent på hvordan det vil gå å få hundene inn og ut av båten.. Må sikkert planlegge mer hvor man legger til og slikt. Kanskje man må hjelpe hunden med å løfte litt eller noe. (upraktisk siden de er så tunge, største er 45 kg) Vet ikke helt hvordan båten ser ut i forhold til kanter rundt, håper det er muligheter for å hoppe opp på noe.. (livredd for at de bare skal hopp i vilden sky og havne mellom båt og flytebrygge i havet :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
7 timer siden, yoloomg skrev:

Takk for svar! Hvordan var det å komme forbi seilet og sånn i baugen? Og få henne over rekka?

Har egentlig inntrykk av at det meste går, man må bare prøve, men litt skummelt også, blir ikke gøy med båt uten hunden!

Bernern var aldri fremme på dekk mens seilet var oppe. Terven hadde så god kroppskontroll at det ikke var noe problem (gikk bare frempå når vi lå relativt flatt på vannet selvfølgelig). Enkleste måten å få bernern ut av seilbåten var ut bak. Bakka vi inn kunne hun bare spasere ut. Rekka kan hektes av, så det gikk også grei med litt overtalelse. Terven spratt bare i land. Terven syntes også det var greit å hoppe over i jolla. Det gir litt større frihet til å ankre opp uten å kunne gå rett i land. Bernern fiksa ikke å hoppe i jolla, så med henne måtte vi legge til land flere ganger i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...