Gå til innhold
Hundesonen.no

Reise på utstilling i Russland


Sunlily
 Share

Recommended Posts

Er det noen her inne som har vært på utstilling i Russland, og kan fortelle litt om hva som må være i orden av papirer, og hvordan det er med grenseovergang og slikt? Russland er jo ikke akkurat verdens enkleste land å reise til og fra, så kunne vært greit å fått vite litt om andres erfaringer :) Jeg har jo allerede hund fra Russland, men kan forestille meg at det kan by på problemer å reise på en helgetur med hunder inn og ut igjen, og ikke minst alt som jeg selv må huske på å ha i orden. 

Vet at for en hund uten championat vil man trenge 6 cert for oppnåelse av russisk Champion, og 2 dersom man har en champion. Så er det vel også muligheter for JCH, men det har jo ingenting å si i Norge når det ikke blir godkjent her. Men i Russland er vel et cert et cert, og ikke forskjell om det er vunnet på INT eller NAT har jeg forstått? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg studerer den russiske kennelklubbens hjemmeside, så framgår det fem ulike modeller for å bli champion om en ikke er champion i eget land - varaiblene er hvilke utstillinger certene taes på. Storcert er et norsk fenomen, men det er mange land som lar cert vunnet på visse store utstillinger telle som to cert (og et reserve-cert telle som et cert). Russland har altså laget ulike modeller avhengig av hvor certene er vunnet.

Jeg har forstått det som at NKK nå registrerer juniorchampionat, at det ble endret samtidig som det ble innført mellomtitler i bruksgrener - men dobbeltsjekk dette da min kilde ikke er NKK-ansatt.

Ellers kan jeg ikke hjelpe deg, jeg vet ikke om noen nordmenn som har reist dit på utstiling, jeg vet bare om russere som har stilt i Norge. Husk å sjekke visumregler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åssen det er med hund vet jeg ikke noe om, men menneske må ha visumsøknad og ha en invitasjon. Reisa ut og inn av Russland går greit. Bare ikke tegn i passe ditt eller ha noe på rulleblad :P haha, vil gjerne til Russland selv  med vovvan da hun er halvt rusisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SFX, i bunn og grunn er det faktisk ganske mange land som opererer med stor certet etter å ha lest på de ulike landenes hjemmesider :) Storcertet er jo et cert vunnet på INT-utstillinger eller rasespesial, og det er flere land som faktisk har innført samme regler, så man vil trenge cert fra INT utstilling i flere land om man stiller en hund som allerede er champion :)

Cert og championkravene er jeg ikke så bekymret for da oppdretteren min er russisk, men heller hele prosessen rundt reisen for oss nordmenn :) Vil jo helst få med meg hunden(e) hjem igjen :P 

 

3 hours ago, Tine Kristine Lindbeck said:

åssen det er med hund vet jeg ikke noe om, men menneske må ha visumsøknad og ha en invitasjon. Reisa ut og inn av Russland går greit. Bare ikke tegn i passe ditt eller ha noe på rulleblad :P haha, vil gjerne til Russland selv  med vovvan da hun er halvt rusisk :)

Du joiner vel, du vel :D Så tar vi oss en skikkelig roadtrip :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sunlily skrev:

@SFX, i bunn og grunn er det faktisk ganske mange land som opererer med stor certet etter å ha lest på de ulike landenes hjemmesider :) Storcertet er jo et cert vunnet på INT-utstillinger eller rasespesial, og det er flere land som faktisk har innført samme regler, så man vil trenge cert fra INT utstilling i flere land om man stiller en hund som allerede er champion :)

Cert og championkravene er jeg ikke så bekymret for da oppdretteren min er russisk, men heller hele prosessen rundt reisen for oss nordmenn :) Vil jo helst få med meg hunden(e) hjem igjen :P 

 

Du joiner vel, du vel :D Så tar vi oss en skikkelig roadtrip :D

har jo lyst til det :) neste år kanskje

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sunlily skrev:

@SFX, i bunn og grunn er det faktisk ganske mange land som opererer med stor certet etter å ha lest på de ulike landenes hjemmesider :) Storcertet er jo et cert vunnet på INT-utstillinger eller rasespesial, og det er flere land som faktisk har innført samme regler, så man vil trenge cert fra INT utstilling i flere land om man stiller en hund som allerede er champion :)

Cert og championkravene er jeg ikke så bekymret for da oppdretteren min er russisk, men heller hele prosessen rundt reisen for oss nordmenn :) Vil jo helst få med meg hunden(e) hjem igjen :P 

 

Du joiner vel, du vel :D Så tar vi oss en skikkelig roadtrip :D

I bunn og grunn må vi ha studert ulike lands championatregler, for jeg har ikke kommet over mange land som har det jeg kaller storcert - men det er land som har alternative championatmodeller avhengig av hvor hunden tar cert, altså at det kan holde med et lavere antall cert om du vinner cert på en konkret viktig utstilling. Det betyr ikke at de har en storcertregel slik vi definerer det i Norge - i Norge har vi som default ingen alternative championatmodeller; vi har én modell. Du kan ikke velge å se bort fra storcertet, og bli champion på ti småcert eller andre alternativ. Min tispe har for eksempel to reserve-cert fra NKK-utstilling, jeg kan ikke velge at de skal gjøres om til et storcert, selv om det for eksempel i Nederland er mulig å få "vekslet" to reserve-cert til et cert. Vi har ÉN championatmodell for norske hunder, og for utenlandske hunder er det to alternativ avhengig av om de er champion i annet land eller ei.

Noen land krever at en må ha vunnet cert på en utstilling med internasjonal status - vi kan dele ut storcert på nasjonale utstillinger, det ble blant annet gjort i Bodø i 2015. Altså er ikke storcert det samme som cert vunnet på internasjonal utstilling.

For ordens skyld har jeg primært satt meg inn i championatreglene i de nordiske og baltiske landene, samt Tyskland, Belgia, Nederland, Tsjekkia, Slovakia, Ungarn og Kroatia. Samt UK, USA og Australia. Så det kan jo være at det østover i Europa er andre praksiser jeg ikke kjenner til. Jeg vet dog at det av og til legges til rette for at en utstillingshelg kan overprøve ordinære nasjonale championatregler, for eksempel er det en stor utstilling i Romania hvert år med seks utstillinger på to dager, hvor en kan oppnå championat i løpet av den helga - mens det vanligvis krever flere faktorer involvert. Men arrangørene lager av og til slike komprimerte championat-helger for å lokke til seg utenlandske utstillere.

Det er altså forskjell på alternative modeller, og å ha et definert storcert - som vi har. 

Burde du ikke heller kontakte Mattilsynet og ambassaden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SFX, jeg er ikke ute etter en diskusjon rundt cert og championater, da det i utgangspunktet ikke var det jeg lurte på, så jeg setter strek rundt dette her. :)

Jeg spurte fordi det kanskje var noen her som hadde deltatt på utstilling i Russland, evt dratt på ferie dit med hund, da det tross alt er Russland det er snakk om. Russland er ikke et enkelt land å reise til i utgangspunktet, og å reise dit med hund i tillegg kan jeg se for meg at kan by på flere utfordringer. 

Selv om man spør både Mattilsynet og ambassaden, betyr det ikke at det er det som faktisk blir overholdt på grensen. Det er ingen hemmelighet at folk bruker å kjøpe med seg en kartong med sigaretter til grensevakten eller at man er nødt til å betale ekstra på grensen, for gjennomgang i enkelte tilfeller - Jeg kjenner mange som tar reisen fra Kirkenes og over russegrensen, men UTEN hund. Sonen er jo til for å kunne spørre andre og dele erfaringer, tips og råd, så jeg tenkte det kanskje var noen her som hadde vært på utstilling der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...