Gå til innhold
Hundesonen.no

Arrangere lokal spesialutstilling


Wachita
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, Belgerpia said:

BIR/BIM og Championatrosett gis bort, alle andre kan kjøpes.
Rosettene kjøper du billigst gjennom hovedklubben, kontakt kasserer. De er små og ganske stusselige, men dere blir i alle fall ikke ruinert. Hvilket kan være greit på en så liten utstilling.
BIS valp, BIS veteran, BIS voksen og en rosett til beste oppdretter, beste avlsgruppe.

Til CK premier, gå på IKEA og finn billige fleecetepper, og annet i samme leia.
BIS premier - finn noe fint på samme sted som over, fruktbolle eller noe sånt, et fat eller lignende. Behøver ikke koste en million.
Merk under/bak med liten klistrelapp NBFK spesial Hordaland og dato.

Kontakt Royal Canine eller annen forprodusent og søk om spons. RC er rause. Men søk i god tid. Oppgi hva du vil ha.

Gå til dyrebutikkene i området og tigg premier til BIS

Lykke til.

Vi har en del rosetter, dessverre er alle kjøpt på forskjellige steder, så feks er bis 4 valp større en BIS 2 voksen.. 
Så jeg vil egentlig ikke bruke dem. Heldigvis har vi også mange like rosetter, så er bare BIR, BIM og BIS rosetter vi trenger tror jeg. 

Vi har fått 3 gavepakker med litt forskjellig oppi fra en dyrebutikk, mannen skal snakke med en annen som sponset oss med masse greier i fjor også. Ellers har vi fått klarsignal fra dalsgård hundemat nå, som sponser oss i år også. 

Har sendt mail til fish 4 dogs og søkt om sponsor. Vi hadde RC i fjor, så har de i bakhånd hvis vi ikke hører noe mer.

Nå har jeg også ordnet en dommer til barn og hund, så får markedsføre det så godt jeg kan!

56 minutes ago, Kristiin said:

Jeg har bare arrangert klubbmesterskap, og det er min erfaring, men kan jo komme med mitt likevel. 

Belgerspesial, hvorfor arrangeres bare utstilling? Er mange belgereiere som ikke er interessert i utstilling, men som jeg tenker hadde tatt turen om noe annet også hadde blitt arrangert. Kanskje de også hadde stilt på utstilling da også? Feks og hatt agility/rally/lydighet motsatt dag? Om det er offisielt kan man "desverre" ikke nekte andre raser og delta. Men det er jo også en mulighet og kjøre uoffisielt stevne kun for belgere. 

Angående drikkeflasker med logo, god ide. Jeg hadde kjøpt. Det er praktisk og vi liker og ting med rasen vår på :lol:. Vi hadde drikkeflasker med klubblogoen vår på som premie et år, de ble godt mottatt. Hadde de vært til salgs, tror jeg folk hadde kjøpt. 

Mat, kaker, brus og kaffe. Vi liker og vi kjøper god mat. Jeg ville iværtfall kjørt på med halvbillig toast, det blir kjøpt! Samme med bakverk, kanelsnurrer ol, det går det mye av. Gode kaker også! 

Jeg er en av de lettlurte når det gjelder loddsalg, er det loddsalg kjøper jeg stort sett alltid lodd :lol: Få sponset premier til loddsalg. 

Jeg ville gitt bort flest mulig premier og heller hentet inn inntekter andre plasser. :)

I raseklubben min har vi også en slik vandrepremie (et fat tror jeg?) som BIS-vinneren får hvert år, som går videre til vinner neste år. Mener navnet blir gravert inn hvert år. Med håndtegnet rase på. Kan det være noe? 

Angående sponsing, vær aktiv og tenk utenfor boksen. Vi har feks fått sponset godteri, og gavekort på restaurant. Bruk gjerne nettverket deres. Jeg har også laget egne premier i form av draleker med fleecepledd - billig, billig. Ellers, gå innom alle dyrebutikkene og selg deg selv. 

Rosetter bestiller jeg fra rosettfabrikken og er en fornøyd kunde der :D

 

Vi har ikke penger til å arrangere begge deler, desverre.. Men det er et mål vi har, hvis vi klarer å gå i pluss med denne utstillingen! Nå er vår spesial motsatt dag av en stor dobbeltutstilling her i Bergen, så de kan jo melde på begge deler, så håper det trekker litt folk også. 

Vi har en vandrepokal som vi har hatt i et par år, så den er i boks allerede :D 
Jeg og ei i styret tenkte å prøve å lage disse lekene Ingidano viste oppi her!

Også har jeg en kompis som kanskje kan male BIS bilder type sånn her. At han maler 4 bilder med de 4 variantene på, og da skrive BIS Tervueren, BIS Groenendael etc. Så håper jeg at det går bra! 
il_340x270.847304477_3dd3.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og arrangere noe uoffisielt trenger ikke å være dyrt. Om dere har et sted (og utstyr). Det er alltid noen som stiller opp som dommer (man trenger jo ikke å være autorisert dommer for å dømme noe uoffisielt). Da går det fort i pluss om dere har 100-150,- i startavgift. I lydighet trenger dere jo ikke mye, agility krever jo hinder - kanskje en klubb vil låne ut utstyret? 

EDIT: 

Snakker litt av egne erfaringer. Jeg drar ikke på rasespesialen som er flere timer unna siden det kun er utstilling. Hadde det været feks agility (både uoffisiell og offisiell) hadde jeg dratt, og det hadde vært en god sjanse for at jeg da også hadde meldt på utstillingen. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kristiin skrev:

Og arrangere noe uoffisielt trenger ikke å være dyrt. Om dere har et sted (og utstyr). Det er alltid noen som stiller opp som dommer (man trenger jo ikke å være autorisert dommer for å dømme noe uoffisielt). Da går det fort i pluss om dere har 100-150,- i startavgift. I lydighet trenger dere jo ikke mye, agility krever jo hinder - kanskje en klubb vil låne ut utstyret? 

EDIT: 

Snakker litt av egne erfaringer. Jeg drar ikke på rasespesialen som er flere timer unna siden det kun er utstilling. Hadde det været feks agility (både uoffisiell og offisiell) hadde jeg dratt, og det hadde vært en god sjanse for at jeg da også hadde meldt på utstillingen. :)

Nå snakker jeg bare av egen erfaring altså, men for en bitteliten klubb/avdeling så krever det ganske mye å arrangere selv slike uoffisielle konkurranser (da er det like greit å gjøre det offisielt tenker jeg - det vil kreve like mye folk som skal hjelpe til uansett, utstyr og sånt - som man kanskje ikke har). Kanskje kan man ikke noe om disse konkurranseformene heller? Og da må trekke inn andre folk for å få gjennomført dette. Det er det som har vært vårt problem med å arrangere andre konkurranser utenom utstilling. OG om man skal ha et todagers arrangement krever det langt mer av folk enn om man bare kjører en utstilling :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere får ordnet premier til det så kan dere be dommer ha noen ekstrakonkurranser. Beste hode, beste bevegelser, beste pels osv. Ikke vært borti dommere som sier nei til dette, for det er helt vanlig å ha på spesialer.  Skaper litt ekstra moro og engasjement, som folk er positive til.

Man kan også ha småkonkurranser som man må melde seg på - bamse f eks. Da kan de betale noen kroner, få litt instruks og en halvtime til å øve, før man til slutt har en sitte bamse-konkurranse.

Slike ekstrabedømminger og småkonkurranser er greit å ta mellom rasebedømming og BIS-kåring. Man kan også ha en super-BIS hvor BIS valp, junior, voksen og veteran møtes i en siste finale. 

I fjor hadde vi også uoffisielle kritikklasser for de som ønsket å prøve seg på utstilling, men uten å stille på ordentlig. Da kom de med nedklipte hunder, hunder som manglet en stein osv. De fikk da en kritikk av dommer, uten å være med i konkurransen eller få et tellende resultat. Kostet vel en hundrelapp eller så. Ikke så veldig mange, men noen ble det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siri skrev:

Nå snakker jeg bare av egen erfaring altså, men for en bitteliten klubb/avdeling så krever det ganske mye å arrangere selv slike uoffisielle konkurranser (da er det like greit å gjøre det offisielt tenker jeg - det vil kreve like mye folk som skal hjelpe til uansett, utstyr og sånt - som man kanskje ikke har). Kanskje kan man ikke noe om disse konkurranseformene heller? Og da må trekke inn andre folk for å få gjennomført dette. Det er det som har vært vårt problem med å arrangere andre konkurranser utenom utstilling. OG om man skal ha et todagers arrangement krever det langt mer av folk enn om man bare kjører en utstilling :) 

Nå vet jeg ikke helt hva som kvalifiserer liten klubb, men vi er også en liten klubb og jeg kjenner meg ikke igjen i at det er spesielt krevende eller vanskelig og arrangere uoffisielle konkurranser. Vi var feks. 7 stykk på dugnaden. Vi er 2 stykk som arrangerer klubbmesterskapet, og flere trenger vi ikke være eller. For å gjennomføre det praktiske får vi tak i hjelpere som uansett er der. Om man arrangerer feks lydighet så kan jo de som starter kl 1 hjelpe i de andre klassene, de er jo der uansett. Man trenger jo strengt tatt kun en dommer og en skriver også.. Men klart, man må ha lyst, og det er kanskje en fordel noe kunnskap om konkurranseformene (men på spesifikk belger, tror jeg ikke det står på det..). Men igjen, alt dette mine egne erfaringer og meninger etter å arrangert konkurranser i en liten klubb. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Kristiin skrev:

Nå vet jeg ikke helt hva som kvalifiserer liten klubb, men vi er også en liten klubb og jeg kjenner meg ikke igjen i at det er spesielt krevende eller vanskelig og arrangere uoffisielle konkurranser. Vi var feks. 7 stykk på dugnaden. Vi er 2 stykk som arrangerer klubbmesterskapet, og flere trenger vi ikke være eller. For å gjennomføre det praktiske får vi tak i hjelpere som uansett er der. Om man arrangerer feks lydighet så kan jo de som starter kl 1 hjelpe i de andre klassene, de er jo der uansett. Man trenger jo strengt tatt kun en dommer og en skriver også.. Men klart, man må ha lyst, og det er kanskje en fordel noe kunnskap om konkurranseformene (men på spesifikk belger, tror jeg ikke det står på det..). Men igjen, alt dette mine egne erfaringer og meninger etter å arrangert konkurranser i en liten klubb. :)

Det er antakelig litt forskjell på en lokal hundeklubb der folk gjerne bor i rimelig nærhet og en raseklubb der medlemmene ofte er spredt over et mye større område. Noen må kanskje reise et par-tre timer for å komme til utstillinge/arrangementet (nå aner jeg ikke hvordan belgerklubben har organisert seg og er lokalisert altså - kanskje fungerer de som en vanlig lokal hundeklubb de også) og da blir det brått litt vanskeligere å få tak i folk :) Men som sagt - om det bor ørten belgereiere som er engasjert i klubben like i nærheten, så er det sikkert lettere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Siri skrev:

Det er antakelig litt forskjell på en lokal hundeklubb der folk gjerne bor i rimelig nærhet og en raseklubb der medlemmene ofte er spredt over et mye større område. Noen må kanskje reise et par-tre timer for å komme til utstillinge/arrangementet (nå aner jeg ikke hvordan belgerklubben har organisert seg og er lokalisert altså - kanskje fungerer de som en vanlig lokal hundeklubb de også) og da blir det brått litt vanskeligere å få tak i folk :) Men som sagt - om det bor ørten belgereiere som er engasjert i klubben like i nærheten, så er det sikkert lettere. 

Hvem vet :lol: Men uansett hvor langt unna de bor, så møtes de vell alle på en plass? Der arrangementet skal være? 

Trengs faktisk ikke ørten :innocent::sleep::sleep: Holder vell med et par stykk :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, her er Hordaland delt i to, med en ferje på 40 min på ene siden :P Så er NBFK Hordaland som arrangerer utstillingen, men medlemmene er spredt fra Sveio, 3 timer fra Bergen sentrum, til Voss 3 timer fra Bergen sentrum. 
Så folk må nok reise en del ja. Men vet det kommer en del tilreisende, både fra stavanger og østlandet som jeg vet om til nå. 

Men har jo fått utrolig mange fine tips her, og det setter jeg så stor pris på! Jeg håper vi klarer å reklamere med at det er utstilling søndagen også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2017 at 5:43 PM, Wachita skrev:

Og forresten, har dere tips om et sted å kjøpe fine rosetter? Fant en britisk butikk, men redd det blir for mye mtp toll og moms i tillegg til frakt. 

Personlig synes jeg at rosettene fra Premiere er så mye finere enn de kjipe slusene man får veldig mange andre steder at de er verd den lille ekstra utgiften. Vi bestilte derfra til klubbens rallylydighet stevne i februar og servicen var alldeles super. 

Til dommergave kan det være lurt å unngå alkohol med mindre dere er helt sikker på at dommeren ikke er avholdsperson. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mokken skrev:

Personlig synes jeg at rosettene fra Premiere er så mye finere enn de kjipe slusene man får veldig mange andre steder at de er verd den lille ekstra utgiften. Vi bestilte derfra til klubbens rallylydighet stevne i februar og servicen var alldeles super. 

 

De var fine! Hva betalte dere ca pr rosett ink mva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, mokken said:

Personlig synes jeg at rosettene fra Premiere er så mye finere enn de kjipe slusene man får veldig mange andre steder at de er verd den lille ekstra utgiften. Vi bestilte derfra til klubbens rallylydighet stevne i februar og servicen var alldeles super. 

Til dommergave kan det være lurt å unngå alkohol med mindre dere er helt sikker på at dommeren ikke er avholdsperson. 

 

Ja, de var kjempefine!

Men vi sitter med 14 CK, 12 Excellent, 4 Cert, 7 Res cert og 6 Champion som vi må få brukt opp før jeg vil kjøpe helt nye igjen. Så det blir fra flaggfabrikken denne gang så vi får like sløyfer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på hvem som bestemmer premieringer, kan jeg spørre om hva som gjør at man deler ut forsekker istedenfor feks gavekort på for?

 

Når Twiggy vant BIS veteran fikk vi 10 kg med veteranfor fra Royal canin. Fantastisk premie, men det var til mellomstor hund og vi bruker ikke RC. Jeg var innom tanken på å donere den til dyrebeskyttelsen men så "prøvde jeg meg" på den lokale dyrebutikken og de var så generøs at jeg fikk bytte inn i Orijen som jeg faktisk bruker.

Er det pga at man har en avtale med produsent? Er det ikke da bedre å få gavekort på et valgfritt for? Just å tought.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jeampi said:

Når vi er inne på hvem som bestemmer premieringer, kan jeg spørre om hva som gjør at man deler ut forsekker istedenfor feks gavekort på for?

 

Når Twiggy vant BIS veteran fikk vi 10 kg med veteranfor fra Royal canin. Fantastisk premie, men det var til mellomstor hund og vi bruker ikke RC. Jeg var innom tanken på å donere den til dyrebeskyttelsen men så "prøvde jeg meg" på den lokale dyrebutikken og de var så generøs at jeg fikk bytte inn i Orijen som jeg faktisk bruker.

Er det pga at man har en avtale med produsent? Er det ikke da bedre å få gavekort på et valgfritt for? Just å tought.

Det er vel fórprodusenten man har en avtale med som bestemmer hva man får. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ingidano skrev:

Lenge siden eg har vert på ikea nå, men er ikke de veldig tynne? Får billigere på jysk også, men de "forsvant" når de ble klippet opp. 

Det er meget mulig når du sier det, har ikke forsøkt å klippe dem opp. Men de har iallefall tykke fleecepledd i forskjellige farger (jeg bruker dem til å ha over bur osv da de er litt større) til 29kr. Så er 1 kr billigere :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...