Gå til innhold
Hundesonen.no

"Lubben" hund


Recommended Posts

Skulle gjerne hatt litt hjelp nå. Hunden min er mildt sagt litt lubben. Det er ikke så lett å kjenne ribbeina som det bør være, og jeg er fullt klar over at hun bør gå litt ned i vekt. Problemet er at hun ikke vil gå ned, uansett hvor mye vi reduserer matmengden:huh: Hun får 1 t ute hver dag, gjerne mer nå som det er ferie. Hun får løpt fra seg i 20-30 minutter daglig, og resten turer i både bånd og langline. Skulle jo tro at dette var nok mosjon, og jeg vil ikke redusere matmengden mer:frantics: Og lightfôrene, med alt slags dritt de ofte inneholder, er jo veldig fristende å bruke...:sheldon:

Setter pris på alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tror kanskje du skal senke skuldrene litt jeg  

Ville tatt henne til dyrlege og sjekket for hypotyrose, lavt stoffskifte gir vektøkninger. Få orden på haltingen - og for all del røntgen henne for HD/AD! Å kunne bruke kløv, kjettingtrekk etc er "bil

Nei, hun er ikke nødvendigvis Det, særlig hvis hun kanskje har litt tykkere hud fra feks labradoren..  Så jeg vil heller sagt at du må gi hunden din litt mer mat! 

Posted Images

Guest Jonna

Om ikke du ønsker øke mosjonen så er det nok matmengden du må gå ned på.

Om du tenker det er for lite mat så tilsetter du kokte grønnsaker for å veie opp for den mengden du går ned.

Det er dessverre bare de to alternativene så lenge det ikke er medisinsk årsak til at hunden din er lubben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får hun mye tygg og godbiter? Husk at det er energi i disse også, og maten bør reduseres ytterligere. Ikke se på hva som er anbefalt mengde på pakken, husk at produsentene skal tjene penger på dette. Mine får godt under anbefalt mengde, særlig i perioder vi trener mye og de får mer godbiter. Prøver også å bruke gulrøtter og andre magre godbiter eller rett og slett lek som belønning.

Hvor mye veier hun og hvor mye mat får hun per dag, av hvilken type?

En time ute daglig er ikke særlig mye for en aktiv hund. Sykling, svømming og tur i ulendt terreng er bra for å få brukt kroppen til hunden.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnestykket er egentlig ganske enkelt om det ikke ligger annen medisinsk tilstand bak. Kalorier inn og kalorier ut. Enten må du gi mer mosjon eller mindre mat. Evt. begge deler. Som nevnt tidligere kan du fylle på med litt grønnsaker for vomfyll :)

Hvis hunden er gammel nok kan du jo begynne med å ha på kløv på båndturene, bare øk vekten litt forsiktig om hunden ikke er vant med kløv. Da får den brukt seg litt mer. Ellers er jo også svømming en god aktivitet. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

En san søting kan godt ha funnet ut av at setter jeg opp det søte utrykket så ups detter det ned mer mat når menneskene mine spiser. Du kan spørre men får aldri rett svar.

Og anbefalt mengde og rett mengde er to vidt forskjellige ting har jeg erfart av all foret jeg har foret med.   Jeg hadde hatt hunder i utrolig mange år og dem åt godt over det anbefalte for å holde vekten. Så dukket det opp en hund som trang ca halvparten av anbefalt dose. Jeg måte gå mange runder med meg selv for å godta at dette var ikke noe å stresse med. Hun trang ikke mer hun hadde fine poter og pels og vekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Bare ett eksempel, mine to kelpie - som trimmes mye og er bla med og trener travhester 2-3 ganger i uken, får like mye mat som to DSG som nå er på besøk. Eieren skjønner ikke helt hvorfor de er tjukke :P  Jeg har halvert maten de dagene de har vært her, og brått så spiser de faktisk også det de blir servert. De har hatt en tendens til å bare gå fra maten sin og eieren har tenkt de har dårlig matlyst og fulgt det som står på pakken (og dyttet i de annet siden de har "spist så dårlig".) 

Se på hunden rett og slett: er den rundt, gå ned til halvporsjon en uke eller to også går du heller opp igjen til 2/3 av den opprinnelige porsjonen når du har fått hunden der du vil ha den. Det har fungert i alle år her i huset :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, JeanetteH skrev:

Om ikke du ønsker øke mosjonen så er det nok matmengden du må gå ned på.

Om du tenker det er for lite mat så tilsetter du kokte grønnsaker for å veie opp for den mengden du går ned.

Det er dessverre bare de to alternativene så lenge det ikke er medisinsk årsak til at hunden din er lubben. 

Ja, det er vel slik sannheten er. Jeg skal sjekk ut om det er flere aktiviteter å finne på som er gøy for oss begge. Tenker det er greit å finne litt variasjoner i aktivitetene også. Takker for svar:)

 

2 minutter siden, simira skrev:

Får hun mye tygg og godbiter? Husk at det er energi i disse også, og maten bør reduseres ytterligere. Ikke se på hva som er anbefalt mengde på pakken, husk at produsentene skal tjene penger på dette. Mine får godt under anbefalt mengde, særlig i perioder vi trener mye og de får mer godbiter. Prøver også å bruke gulrøtter og andre magre godbiter eller rett og slett lek som belønning.

Hvor mye veier hun og hvor mye mat får hun per dag, av hvilken type?

En time ute daglig er ikke særlig mye for en aktiv hund. Sykling, svømming og tur i ulendt terreng er bra for å få brukt kroppen til hunden.

Hun får ikke så veldig mye godbiter ettersom vi også bruker mye lek som belønning i trening. Hun veier 7,8 kg, ca. 42 cm skulderhøyde. 50 g daglig med tørrfôr (jeg føler virkelig at dette er lite til en hund på denne størrelsen:icon_confused:) og littegrann tillegsfôr (får hun dette så passer vi på å redusere mengden tørrfôr).
Sykling liker hun IKKE, det har jeg prøvd:P Leter nå for tiden etter gode plasser å svømme for hunden :-)

1 minutt siden, Sprettballen skrev:

Regnestykket er egentlig ganske enkelt om det ikke ligger annen medisinsk tilstand bak. Kalorier inn og kalorier ut. Enten må du gi mer mosjon eller mindre mat. Evt. begge deler. Som nevnt tidligere kan du fylle på med litt grønnsaker for vomfyll :)

Hvis hunden er gammel nok kan du jo begynne med å ha på kløv på båndturene, bare øk vekten litt forsiktig om hunden ikke er vant med kløv. Da får den brukt seg litt mer. Ellers er jo også svømming en god aktivitet. 

Takk for svar :-) Er litt redd for å begynne med kløv ettersom hun ikke er røntget for HD/AD, men kan jeg begynne likevel? Er ikke helt inne på det der med kløv gitt.

Akkurat nå, lijenta skrev:

En san søting kan godt ha funnet ut av at setter jeg opp det søte utrykket så ups detter det ned mer mat når menneskene mine spiser. Du kan spørre men får aldri rett svar.

Og anbefalt mengde og rett mengde er to vidt forskjellige ting har jeg erfart av all foret jeg har foret med.   Jeg hadde hatt hunder i utrolig mange år og dem åt godt over det anbefalte for å holde vekten. Så dukket det opp en hund som trang ca halvparten av anbefalt dose. Jeg måte gå mange runder med meg selv for å godta at dette var ikke noe å stresse med. Hun trang ikke mer hun hadde fine poter og pels og vekt

Vi sniker ikke til mat ved bordet, selv om det er nære på av og til:P Men ja, vi får teste litt mer ut ang. matmengden.

Takk for svar alle, setter pris på det!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å røntge kan være greit selv om hun er blanding. Så lenge hun er frisk og fin så skader det ikke å gå med kløv, men nevnte du ikke noe om at hun halter i en annen tråd? Isåfall bør hun jo først og fremst definitivt røntges, og ikke kløves før haltingen er borte.

Hva slags fôr får hun? Jeg er enig i at det høres lite ut (hun ser mye større ut på bildene). 50g per dag eller per måltid? Min på 8,5 kg får ca 80g Acana daglig, kastrert dsg (energibombe). Nå er dette individuelt, men 50g daglig, særlig hvis det er et vanlig tørrfôr (Acana og Orijen gis i mindre mengder enn de andre) virker lite. Er dette noe som har blitt nylig, at hun er blitt lubben? Og har du (eller noen?) full kontroll på alt hun får i seg i løpet av en dag?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sidnajse skrev:

Takk for svar :-) Er litt redd for å begynne med kløv ettersom hun ikke er røntget for HD/AD, men kan jeg begynne likevel? Er ikke helt inne på det der med kløv gitt.

Siden hun er 3 år så er hun hvert fall gammel nok til å bære kløv. HD/AD er vel noe både puddel og labrador har problemer med, så jeg ville nok røntget ja. Det blir jo opp til deg om du vil la henne gå med kløv eller ikke. Jeg kan ikke sitte å si at du skal det ene eller det andre over nett :) 

Men turer i ullent terreng etc. eller en tur på stranda og løping i sand er også god trening :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hunden, og hvilken rase?
Jeg synes ikke nødvendigvis det høres ut som hunden får så voldsomt mye trim, og hadde det vært min så hadde jeg lagt inn mer trening og endret fôringen. Jeg ser du ikke vil bruke light-for, men det er heller ikke rett fremgangsmåte, lightfôr er for å holde hunden der den er, ikke for slanking.
Prøv slankefôr for en periode, og når hunden er i rett hold kan du gå tilbake til det vanlige fôret og heller ha i litt raspet gulrot og annen kalorifattig vomfyll, samtidig som du opprettholder økt mosjon for å unngå at hunden går opp i vekt igjen.


Det er verre for hunden å være overvektig enn det er å bruke disse "fæle" slankefôrene for en periode:) Jeg er nok litt inhabil, men jeg har jobbet på dyreklinikk i et tiår, og har ganske lang erfaring med slanking av (mange!) hunder. 
De som lykkes best er de som går for en kombinasjon av f.eks Hills Metabolic/RC Satiety og økt mosjon. Styrketrening og kondisjonstrening er gull!  Er hunden gammel nok ville jeg gjerne gått for en kombinasjon av sykling, kjettingtrekk og kløv om du har mulighet:)
Men husk å ikke overdriv, venn hunden til det gradvis og øk gradvis så hunden ikke blir overbelastet og får skader.


Min ene hund er blitt litt rundere enn jeg liker (noen har nemlig snikspist maten som min gamle hund legger igjen, den snoken:getlost:) og der har jeg redusert matmengden litt, men økt mosjonen kraftig. 
Annenhver dag sykler jeg med henne en halvtime/45 minutter med ganske heftige tempointervaller, kjettingtrekk (5 kg hund og 5 kg kjetting) i 30 minutter før hund får slippe fri og får løpe løs resten av turen på ca 30/45 minutter, og så får hun "fri" med kun bånd og løsslipp en til to dager i uka. 
Nå skal det sies at jeg bygger muskler og gir henne et kveldsmåltid etter trening, bestående av rått kaninbein med kjøtt på, samt eggeplomme og fiskeolje i frokosten for bl.a protein og biotintilskudd.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

En 3 år gammel puddel/labrador på 7,6 kg og den får 50g mat om dagen. Hunden er også halt, så kan/bør ikke kløves eller sykles med.

Ingen av de opplysningene var der da jeg skrev innlegget, men om hunden er halt så blir det noe annet:)
(Hvor står det?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Ganzie said:

Ingen av de opplysningene var der da jeg skrev innlegget, men om hunden er halt så blir det noe annet:)
(Hvor står det?)

I presentasjonsinnlegget til hunden, så ikke åpenbart at du skulle fått med akkurat det altså. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt henne til dyrlege og sjekket for hypotyrose, lavt stoffskifte gir vektøkninger. Få orden på haltingen - og for all del røntgen henne for HD/AD! Å kunne bruke kløv, kjettingtrekk etc er "billig" mosjon, men bikkja må ha fysikken til det.  Slankefor er glimrende greier, det er svært viktig at hunder er slanke for helsa deres!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Som @simira nevner så halter hunden min litt, noe jeg definitivt burde fortalt iløpet av tråden, beklager hvis det ble litt forvirrende nå:icon_redface::icon_redface: Men ja, det er klart at dette gir begrensninger for aktiviteter som for eksempel kløv, kjettingtrekk, sykkel etc. Men jeg fant nylig ut at det er AquaDog-senter her i Bergen, og vil gjerne prøve ut det:ahappy:

39 minutter siden, simira skrev:

Det å røntge kan være greit selv om hun er blanding. Så lenge hun er frisk og fin så skader det ikke å gå med kløv, men nevnte du ikke noe om at hun halter i en annen tråd? Isåfall bør hun jo først og fremst definitivt røntges, og ikke kløves før haltingen er borte.

Hva slags fôr får hun? Jeg er enig i at det høres lite ut (hun ser mye større ut på bildene). 50g per dag eller per måltid? Min på 8,5 kg får ca 80g Acana daglig, kastrert dsg (energibombe). Nå er dette individuelt, men 50g daglig, særlig hvis det er et vanlig tørrfôr (Acana og Orijen gis i mindre mengder enn de andre) virker lite. Er dette noe som har blitt nylig, at hun er blitt lubben? Og har du (eller noen?) full kontroll på alt hun får i seg i løpet av en dag?

Hun pleide å gå på Applaws sitt fôr, men kan det hende det har litt høyt fettinnhold (20%)? Per dags dato så går hun på Hill's Joint Care j/d pga. haltingen. Det er ikke så nylig hun ble lubben nei, hun har vært det en stund (langt i fra problematisk, men litt ekstra fett på ribbeina). Hill's-fôret inneholder 14,9% fett, og vi har begynt med det nå nylig (veterinæranbefaling). Effekten(e) er altså ikke synlig ennå, og om det kanskje har en effekt på vekten. Jeg mener å ha ganske så god kontroll på hva hun får i seg, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, sidnajse said:

Takk for svar!

Som @simira nevner så halter hunden min litt, noe jeg definitivt burde fortalt iløpet av tråden, beklager hvis det ble litt forvirrende nå:icon_redface::icon_redface: Men ja, det er klart at dette gir begrensninger for aktiviteter som for eksempel kløv, kjettingtrekk, sykkel etc. Men jeg fant nylig ut at det er AquaDog-senter her i Bergen, og vil gjerne prøve ut det:ahappy:

 

Kan anbefale deg å bestille time hos hundefysio, siden veterinærer ikke finner noe. Kan være så enkelt at hunden har en låsning ett eller annet sted. For eksempel TopDog fysioterapi på Askøy. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ingidano skrev:

Kan anbefale deg å bestille time hos hundefysio, siden veterinærer ikke finner noe. Kan være så enkelt at hunden har en låsning ett eller annet sted. For eksempel TopDog fysioterapi på Askøy. 

Tusen takk for tips:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte så må intensiteten opp en del for at det skal ha noen effekt, å gå tur er sjeldent veldig krevende for en hund. Sykkel, jogging, trekk, kløv etc, gjerne trekk og løping samtidig, det får ofte fart på sakene. :) Kløv er også et alternativ, alt monner jo tenker jeg, så selv om du ikke har røntget hunden og evt er usikker på tung kløving så kan du jo kløve lett. Det gjør neppe noen skade fra eller til, men vil jo øke litt på kaloriforbruket. Evt så kan det jo være så enkelt som å slippe hunden i lek med en annen hund et par tre dager i uka (om han liker sånt) og la de rase av seg litt skikkelig på den måten. Svømming er jo veldig fin trening om vær og temp passer til det. 

Ifht maten så kan du jo kutte ned litt mer og erstatte det du kutter med noe som fyller magen litt, men ikke har så masse kalorier? Selv brukte jeg alltid og fylle en god del vann i maten til mine som var kronisk sulten sånn at de i det minste måtte bruke litt mer tid på å få i seg maten og sånn sett, kanskje føle at de har spist litt mer, uten at det var mere mat. Pluss at vannet er med å fylle magen og mette litt der og da ihvertfall. 

Ikke at jeg aner hva som er normal formengde ifht str, men de to jeg hadde før fikk ca 150 gram tørrfor pr dag hver, men vi syklet 8-14 km min 3 dager i uka(hvor de løp i galopp for det meste og trakk meg), gikk på ski så ofte vi orka på vinteren, der også i trekk og i høyt tempo. Gikk turer i tillegg og trente en del lydighet/ipo/bruks. De var ca 25 kg. De dagene vi ikke sykla gikk vi som regel 2 timer tur, løs i marka, med kløv/uten kløv, i trekk viss de gikk i bånd, svømte osv. 

Du bedriver nok fin aktiviseringsmengde, men det er nok ikke så veldig fysisk krevende for en liten og lett hund og derfor er det nok ikke enkelt å slanke hunden/holde hunden slank på den måten. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Ofte så må intensiteten opp en del for at det skal ha noen effekt, å gå tur er sjeldent veldig krevende for en hund. Sykkel, jogging, trekk, kløv etc, gjerne trekk og løping samtidig, det får ofte fart på sakene. :) Kløv er også et alternativ, alt monner jo tenker jeg, så selv om du ikke har røntget hunden og evt er usikker på tung kløving så kan du jo kløve lett. Det gjør neppe noen skade fra eller til, men vil jo øke litt på kaloriforbruket. Evt så kan det jo være så enkelt som å slippe hunden i lek med en annen hund et par tre dager i uka (om han liker sånt) og la de rase av seg litt skikkelig på den måten. Svømming er jo veldig fin trening om vær og temp passer til det. 

Ifht maten så kan du jo kutte ned litt mer og erstatte det du kutter med noe som fyller magen litt, men ikke har så masse kalorier? Selv brukte jeg alltid og fylle en god del vann i maten til mine som var kronisk sulten sånn at de i det minste måtte bruke litt mer tid på å få i seg maten og sånn sett, kanskje føle at de har spist litt mer, uten at det var mere mat. Pluss at vannet er med å fylle magen og mette litt der og da ihvertfall. 

Ikke at jeg aner hva som er normal formengde ifht str, men de to jeg hadde før fikk ca 150 gram tørrfor pr dag hver, men vi syklet 8-14 km min 3 dager i uka(hvor de løp i galopp for det meste og trakk meg), gikk på ski så ofte vi orka på vinteren, der også i trekk og i høyt tempo. Gikk turer i tillegg og trente en del lydighet/ipo/bruks. De var ca 25 kg. De dagene vi ikke sykla gikk vi som regel 2 timer tur, løs i marka, med kløv/uten kløv, i trekk viss de gikk i bånd, svømte osv. 

Du bedriver nok fin aktiviseringsmengde, men det er nok ikke så veldig fysisk krevende for en liten og lett hund og derfor er det nok ikke enkelt å slanke hunden/holde hunden slank på den måten. 

Tusen takk for utfyllende svar:ahappy: Jeg er klar over at trasking i bånd i 1 t ikke er særlig krevende, og derfor lar vi henne løpe løs en del av tiden hun er ute:) Dessverre så halter hun litt på frambeinet sitt av ukjent årsak (har tatt røntgen og gransket labber) og kan derfor ikke kløve, trekke el. noe særlig:hmm: Vil det hjelpe på metthetsfølelsen å bløte opp tørrfôret?

Nå har jeg også funnet ut at AquaDog-senteret også er i Bergen, og det er jo en glimrende mulighet for svømmetrening:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, sidnajse said:

Tusen takk for utfyllende svar:ahappy: Jeg er klar over at trasking i bånd i 1 t ikke er særlig krevende, og derfor lar vi henne løpe løs en del av tiden hun er ute:) Dessverre så halter hun litt på frambeinet sitt av ukjent årsak (har tatt røntgen og gransket labber) og kan derfor ikke kløve, trekke el. noe særlig:hmm: Vil det hjelpe på metthetsfølelsen å bløte opp tørrfôret?

Nå har jeg også funnet ut at AquaDog-senteret også er i Bergen, og det er jo en glimrende mulighet for svømmetrening:D

Nei da blir det verre med fysisk aktivitet ja. Jeg vil jo tro det, hun vil jo bli sulten igjen like raskt antagelig, men at det kanskje hjelper litt mentalt at man føler man har spist skikkelig liksom, tenker jeg da. FOr tørrfor sveller jo ganske mye så det blir jo sånn sett mer mat der og da når det er oppbløtt. Ellers så kan du jo se om hun liker kokt gulrot eller noe sånt å fylle på med litt av det evt?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sidnajse skrev:

Skal prøve med litt kokte grønnsaker når jeg kutter ned fôrmengden tenker jeg. Rå grønnsaker er ikke å anbefale, eller? Mener å ha lest at det da var vanskeligere å ta opp næringa i maten.

Hunder er rovdyr og greier å ta opp svært lite næring fra grønnsaker, spesielt rå grønnsaker. Derfor er det fint å bruke som vomfyll, rett og slett fordi det kommer rett ut igjen :)

Edit: Moste og kokte grønnsaker greier de å ta opp litt mer næring fra. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Hunder er rovdyr og greier å ta opp svært lite næring fra grønnsaker, spesielt rå grønnsaker. Derfor er det fint å bruke som vomfyll, rett og slett fordi det kommer rett ut igjen :)

Åja, greit:) Da skjønner jeg, takk for svar:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt det samme som 2ne. Den ene av mine DS er 34 cm og 8.3 kg, og finnes ikke i nærheten av lubben. Kanskje hun bare har en litt snodig form? Er det pels som legger seg som et lag som gjør det vanskelig? Matmengden høres jo latterlig liten ut, så jeg ville som TonjeM sier fått sjekket hundens stoffskifte (bare husk at det da skal tas prøver over flere dager, ikke bare en prøve en dag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...