Gå til innhold
Hundesonen.no

Kalvehytter


Recommended Posts

Det kan jeg aldri tenke meg, håper ihvertfall ikke det! Heldigvis har jeg kun sett en som bruker kalvehytte her, men da med en liten innhegning foran. Han driver selvfølgelig veldig stort både med melk og kjøtt... Jeg har aldri sett mindre (normal str før i tiden) som bruker det.

Men sånn går det når alt skal effektiviseres og bare bli større og større... Ja til norske bønder, men nei til store industrielle bruk!

Oj, ble litt revet med :icon_redface:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stine skrev:

Det kan jeg aldri tenke meg, håper ihvertfall ikke det! Heldigvis har jeg kun sett en som bruker kalvehytte her, men da med en liten innhegning foran. Han driver selvfølgelig veldig stort både med melk og kjøtt... Jeg har aldri sett mindre (normal str før i tiden) som bruker det.

Men sånn går det når alt skal effektiviseres og bare bli større og større... Ja til norske bønder, men nei til store industrielle bruk!

Oj, ble litt revet med :icon_redface:

Helt enig , her står de i små plastbokser uten luke ut en gang bortsett fra i taket :( Ene gården har grind foran , den andre har helt innelukkede. ikke er det store bruk heller :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yurij skrev:

Helt enig , her står de i små plastbokser uten luke ut en gang bortsett fra i taket :( Ene gården har grind foran , den andre har helt innelukkede. ikke er det store bruk heller :(

Jeg blir kvalm av sånn drift! Sånn skal det absolutt ikke være i Norge 2017!

Jeg prøver å google litt, men blir ikke så veldig mye klokere, bare trist egentlig :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de har helt lov. Økologisk er ikke entydig på bedre dyrevelferd som alle tror. Det er i mine øyne ikke noe særlig bedre med de små boksene de står i de første ukene i livet sitt inne i fjøs.

Kunne aldri tenkt meg det :( Kalvene kunne i det minste få gå sammen. Våre går med mødrene i mange måneder, og jeg ser hvor mye nærhet, kos og lek de får fra mødrene sine og jevnaldrende. Vi har kalvegjømme, og hver kveld legger kalvene seg inn der når de er litt eldre som en stor haug og virkelig koser seg med hverandre.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et hundebur med kompostgrinder foran hvor de lever hele livet? :( Fy søren. 

Da jeg var på tur i England så jeg noe fint: En diger åker full av griser! De hadde små hus til hver av "familiene", og alle gikk løse. Massevis av griseunger i ulik alder og graving i jorda og det som så ut som et fantastisk liv for en gris. Jeg har et mildt sagt anstrengt forhold til industrielt dyrehold, spesielt i USA, England og Tyskland, så det å se et grisehold som dette var veldig fint. :heart: Da kan jeg late som det er sånn gjengs over. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SandyEyeCandy skrev:

Som et hundebur med kompostgrinder foran hvor de lever hele livet? :( Fy søren. 

Da jeg var på tur i England så jeg noe fint: En diger åker full av griser! De hadde små hus til hver av "familiene", og alle gikk løse. Massevis av griseunger i ulik alder og graving i jorda og det som så ut som et fantastisk liv for en gris. Jeg har et mildt sagt anstrengt forhold til industrielt dyrehold, spesielt i USA, England og Tyskland, så det å se et grisehold som dette var veldig fint. :heart: Da kan jeg late som det er sånn gjengs over. 

Disse grisene har det ganske kjekt :)  https://stolsvidda.com/  https://www.youtube.com/watch?v=tCXPa1yuiuI

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et hundebur med kompostgrinder foran hvor de lever hele livet? [emoji20] Fy søren. 

Da jeg var på tur i England så jeg noe fint: En diger åker full av griser! De hadde små hus til hver av "familiene", og alle gikk løse. Massevis av griseunger i ulik alder og graving i jorda og det som så ut som et fantastisk liv for en gris. Jeg har et mildt sagt anstrengt forhold til industrielt dyrehold, spesielt i USA, England og Tyskland, så det å se et grisehold som dette var veldig fint. [emoji813] Da kan jeg late som det er sånn gjengs over. 

 

Det finnes i Norge også. Hæsjtagg frilandsgris på instagram feks :)

maks 5 griser på 1 mål, så de skal ha plass til naturlig adferd. Vi var å besøkte en fantastisk gård her i området som driver med frilandsgris for noen uker siden, og var også på kurs i naturlig grisehold og adferd. Det største problemet er desverre markedet, folk vil ha så billig kjøtt som mulig og selv ikke bønder har muligheten til å gå i tap.. Banken liker ikke sånt [emoji14]

 

Vi velger til tross for advarselen å prøve ut dette, i mindre skala med 15-20 griser å fore opp i skogsinnhegninger fordelt på fire små flokker, og forhåpentligvis klarer vi å selge endel kasser med halv/kvart gris igjennom å markedsføre dette selv, og gå utenom forhandlere og grossister.

 

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Som et hundebur med kompostgrinder foran hvor de lever hele livet? :( Fy søren. 

Hos de aller fleste bor kalvene i slike hytter midlertidig til man er komfortabel med at de er friske og raske i normal vekst. Herunder at dem spiser godt med melk, viser interesse for grovfôr/vann og ikke har noen sykdomstegn, før de slippes i større fellesbinger med andre kalver hvor det er litt mer press på nettopp mat og sykdom, samt leking kan gå røft for seg :) 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, maysofie skrev:

Hos de aller fleste bor kalvene i slike hytter midlertidig til man er komfortabel med at de er friske og raske i normal vekst. Herunder at dem spiser godt med melk, viser interesse for grovfôr/vann og ikke har noen sykdomstegn, før de slippes i større fellesbinger med andre kalver hvor det er litt mer press på nettopp mat og sykdom, samt leking kan gå røft for seg :) 

Det var godt å høre :)

Jeg kjøper gjerne @Perfect Image!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow
15 minutes ago, SandyEyeCandy said:

Som et hundebur med kompostgrinder foran hvor de lever hele livet? :( Fy søren. 

Da jeg var på tur i England så jeg noe fint: En diger åker full av griser! De hadde små hus til hver av "familiene", og alle gikk løse. Massevis av griseunger i ulik alder og graving i jorda og det som så ut som et fantastisk liv for en gris. Jeg har et mildt sagt anstrengt forhold til industrielt dyrehold, spesielt i USA, England og Tyskland, så det å se et grisehold som dette var veldig fint. :heart: Da kan jeg late som det er sånn gjengs over. 

Litt OT, men jeg er så heldig å få jobbe med frilandsgriser i sommer. De har store områder å gå på sammen og kan trekke seg til et felles hus med ly når de føler for det (som de da f.eks gjør fra kvelden av til langt utpå morgenen eller når de får med seg at de får servert frokost). Så det er virkelig bare koselig, selv om jeg ikke akkurat er for kjøttindustrien. Men sånn har heller virkelig ikke de fleste griser det, og bonden her sier selv at det er ganske unikt, heller aldri før sett dette med griser i Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, maysofie skrev:

Hos de aller fleste bor kalvene i slike hytter midlertidig til man er komfortabel med at de er friske og raske i normal vekst. Herunder at dem spiser godt med melk, viser interesse for grovfôr/vann og ikke har noen sykdomstegn, før de slippes i større fellesbinger med andre kalver hvor det er litt mer press på nettopp mat og sykdom, samt leking kan gå røft for seg :) 

Og noen steder lever de slik :( Der de har grind foran ser man jo lett at det er de samme kalvene som står mnd inn og ut og vokser seg større. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
2 minutter siden, Yellow skrev:

Litt OT, men jeg er så heldig å få jobbe med frilandsgriser i sommer. De har store områder å gå på sammen og kan trekke seg til et felles hus med ly når de føler for det (som de da f.eks gjør fra kvelden av til langt utpå morgenen eller når de får med seg at de får servert frokost). Så det er virkelig bare koselig, selv om jeg ikke akkurat er for kjøttindustrien. Men sånn har heller virkelig ikke de fleste griser det, og bonden her sier selv at det er ganske unikt, heller aldri før sett dette med griser i Norge...

Det er ikke noe stor drift men vet om gårder som har hatt frilandsgris i ti år. Alltid kos å kjøre forbi dem 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit at det finnes i Norge, følger flere slike bønder på Insta til tross for at jeg ikke spiser kjøtt sjøl. :heart: Synes det er veldig mange flinke jordbrukere i her, mens i England er det virkelig veldig mye fælt. Det var derfor jeg blei så innmari positivt overraska når jeg så dette grisenirvanaet på reise der. :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, yurij skrev:

Disse grisene har det ganske kjekt :)  https://stolsvidda.com/  https://www.youtube.com/watch?v=tCXPa1yuiuI

Der kjøper vi svinekjøtt. Enorm smaksforskjell er det også fra griser i vanlig grisehold. Er etterhvert mange som driver med frilandsgr, så absolutt ikke vanskelig å få tak i kjøtt fra glade griser :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kalvehytter er lov i økologisk hold. 

Men de aller fleste har bare kalver i kalverbokser/binger/hytter alene til de er sikre på at de tar spenebøtte og drikker normalt - før de settes sammen flere i større binger/områder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, yurij skrev:

Og noen steder lever de slik :( Der de har grind foran ser man jo lett at det er de samme kalvene som står mnd inn og ut og vokser seg større. 

Men de er ikke representabel for bønder flest.. 

Det geniale med kalvehytter er faktisk å få ned smittepressey på nyfødte kalver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, yurij skrev:

Og noen steder lever de slik :( Der de har grind foran ser man jo lett at det er de samme kalvene som står mnd inn og ut og vokser seg større. 

Det er heldigvis få som gjør det slikt, det av den enkle grunnen at det er betydelig mer arbeid å holde kalvene slikt når de begynner å spise grovfôr og drikke mengder med vann. Man må fylle på fôr og vann for hånd i hver binge.

En av årsakene til at noen holder kalvene i hytter lengre enn normalt er sykdoms- og smittepress, da spesielt om det er utbrudd eller fare for slik i fjøset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å virke kjip. Det er jo ikke sånn at frilandsgris, som trekkes opp som det beste av det beste, er helt uten utfodringer. Frostskader vinterstid (med nekrose, feks på ører), solbrente griser om sommeren,  og parasitter er eksempel på reelle problemstillinger i den dritsformen, som produsentene har mer eller mindre kontroll på.  Godt stell er det viktigste uansett driftsform. Det finnes konvensjonelle gris som har det helt supert!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...