Gå til innhold
Hundesonen.no

Fransk bulldog - dagens status?


Mirai
 Share

Recommended Posts

9 minutter siden, Belgerpia skrev:

Ehh... å jukse med stamtavle er ikke spesielt vanskelig, og det er liksom ikke med hundeavl som det er med matte at minus og minus blir pluss - det er ikke mulig å få så lang nese etter to foreldre med relativt kort nese.
Og at de har stamtavle betyr ikke at det ikke er juksa.
Blir litt som med blå fraller - det skal ikke være genetisk mulig, allikevel dukker det opp fargeavl an mass, både blått og black and tan - MED fci stamtavle - det er ikke mulig å få til uten at noe er blandet inn ett sted.

Forøvrig - det er hodeformen som er problemet, og manglende kjøleturbiner. Snutelengden retter ikke på det.

Da er de j**  dumme som dna tester både avlsdyr og avkom :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dette med at endringer tar tid har blitt brukt i alle år pusteproblemer har vært et tema. Ting forandrer seg ikke over natta eller på en dag, nei, men på 10 år er det f*** meg en god del ting som kunn

Jeg kjenner oftere og oftere på at jeg er for å blande raser for å få endret dem nå, framfor å vente på at "evolusjonen" styrt av sidrumpa oppdrettere skal gjøre rasene friskere om xx antall år. 

Bland inn litt puddel også så blir det gull og diamanter  

Guest Belgerpia
Just now, Pringlen said:

Da er de j**  dumme som dna tester både avlsdyr og avkom :lol:

Ja, vi tror jo alle på sånt også - for juks forekommer jo aldri.

Litt for perfekt til at jeg kjøper greia.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Belgerpia skrev:

Ja, vi tror jo alle på sånt også - for juks forekommer jo aldri.

Litt for perfekt til at jeg kjøper greia.
 

Tja, ligger det innkryssninger der, så er det vel helst bak mor (og som ikke vil komme fram på avkommets dna-test) hun har ganske lang snute til fralle å være. Avkommet ender vel ca slik når hodet er ferdig utviklet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier litt om status quo i rasemiljøet når man anklages for photoshop og juks, når man forsøker å forbedre en rase. Eller at det framstilles som en blandingshund og som at det er en negativ ting...

(Er ikke helt sikker på hva som menes er blanding og hva som er photoshop for folk har brukt høyre/venstre veldig om hverandre her...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Belgerpia said:

Ehh... å jukse med stamtavle er ikke spesielt vanskelig, og det er liksom ikke med hundeavl som det er med matte at minus og minus blir pluss - det er ikke mulig å få så lang nese etter to foreldre med relativt kort nese.
Og at de har stamtavle betyr ikke at det ikke er juksa.
Blir litt som med blå fraller - det skal ikke være genetisk mulig, allikevel dukker det opp fargeavl an mass, både blått og black and tan - MED fci stamtavle - det er ikke mulig å få til uten at noe er blandet inn ett sted.

Forøvrig - det er hodeformen som er problemet, og manglende kjøleturbiner. Snutelengden retter ikke på det.

Hvorvidt ting blir jukset med aner jeg ikke hvor utbredt det er, men mora til dette kullet er da ikke så kortneset? På siden hennes så ser du henne i profil, synes ikke hun er mye kortere enn sønnen? Forskjellen såvidt jeg kan se er at hun er ferdig mtp bredde osv. 
Og hennes foreldre igjen Lanzilo og Chaya er heller ikke fullstendig inntrøkte i trynet. Dog er de tyngre og lanzilo mer mot den trøkte typen enn chaya, for alt jeg vet har det skjedd noe der, men hvorfor spekulere i det? 
Bashiri, mor til chaya er enda kortere igjen(Og også far, pitmanns rambo), så det er jo tydelig at dette er noe de har jobbet med i mer enn 1 generasjon. 
Far til Flint sin oppdretter ser også ut som om de avler mot lengre neser: https://www.vombueffelboden.ch Kullet han er ifra: https://www.vombueffelboden.ch/welpen/k-wurf/ 
Faren hans igjen ser jo ikke så bra ut, men mora hans er ikke så værst. 

Og ja nå hang jeg meg opp i nesen, fordi det tydeligvis er umulig å tro at nesen kan bli forlenget på forholdsvis kort tid, selv med målrettet avl. Jeg vet ikke hva du legger i såkalte kjøleturbiner? Har du et mer anatomisk navn på dette? 
Jeg sier ikke at litt lengre nese magisk fikser alt, men jeg er positiv til at det skjer! At det er fokus på at hundene skal ha det bra! Denne oppdretteren (Hawbucks) er jo også veterinærassistent så jeg regner med at det ligger litt kunnskap bak valgene hun tar i avlen sin og at hun har sett nok lidende individer av rasen. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rocket Den linken som Lerke-et eller annet la ut her.

http://pedigreedogsexposed.blogspot.no/2016/04/arnie-frenchie-saddest-story-i-have.html

Der ser du hva de mener med kjøleturbiner. 

Jeg håper de oppdretterne som fokuserer på lenger nese, i hovedsak fokuserer på sunnere hunder, ikke bare på lenger neser.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe som er "greit" å jukse med så er vel dette en av veldig få ting. Det blir vel uansett spekulasjoner om det er juks eller ikke.

Selv om jeg helt klart er MER for at det bør gjøres som et åpent prosjekt, som lundehund og dalmatiner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Mirai said:

Er det noe som er "greit" å jukse med så er vel dette en av veldig få ting. Det blir vel uansett spekulasjoner om det er juks eller ikke.

Selv om jeg helt klart er MER for at det bør gjøres som et åpent prosjekt, som lundehund og dalmatiner!

Lundehund og dalmatiner kan da umulig bli en bra mix! :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
1 hour ago, Kangerlussuaq said:

Det sier litt om status quo i rasemiljøet når man anklages for photoshop og juks, når man forsøker å forbedre en rase. Eller at det framstilles som en blandingshund og som at det er en negativ ting...

(Er ikke helt sikker på hva som menes er blanding og hva som er photoshop for folk har brukt høyre/venstre veldig om hverandre her...)

Ja, for det er jo akkurat det jeg gjør sant?
Jeg sier jo at det er verdens sunneste rase og alle andre er idioter?
Seriøst?

Det er ingen her som sier at frallen er en sunn rase, men den har altså andre utfordringer enn bare nesa, og selv om mange sliter, så er det faktisk enda flere som ikke gjør det, så det er ikke sånn at de automatisk sliter pga. kort nese - det er litt mer nyansert enn som så.
Og lenger nese vil ikke løse problemet, i alle fall ikke om man fortsetter å avle på samme hodeformen, for det er anatomien på hodet som er problemet.

Og når jeg leser propaganda fra oppdrettere som slår seg selv på brystet og hyler at de er superflinke og gjør både ditt og datt så tenker jeg helt automatisk at om det høres for godt ut til å være sant, så er det mest sannsynlig det.

Jeg synes det er trasig at rasen har såpass mange utfordringer, for det er en herlig rase - og jeg skulle også ønske at rom kunne endre seg på en dag, men man retter ikke opp 100 år med fucka opp konstruksjon på en eller to generasjoner.
Det irriterer fletta av meg at det ikke kan innføres rapportplikt på bløt gane operasjoner, det irriterer fletta av meg at det ikke settes restriksjoner i forhold til selvføding, det irriterer fletta av meg at det ikke kan stilles skikkelig krav til kondisjonstest på frallen før den får gå i avl, det irriterer meg noe vanvittig at man ikke innfører drastiske tilltak - det irriterer meg hemningsløst at ikke mattilsynet bare kliner ei steikepanne i huet på de som IKKE gidder å ta hensyn til anatomi osv i avlen - og det irriterer meg helt sinnsykt at jeg har en kritikk fra en NORSK DOMMER som sier at nesa til min fralle er for lang - rett nok er det 7 år siden, men seriøst - hun har ikke lang nese i forhold til noen skala. (dog puster hun bra i våken tilstand, snorker i varierende grad når hun sover). Det er MYE som irriterer meg i fralleavlen og hvordan man angriper problemet med bløt gane osv. - men jeg vet allikevel at det IKKE er noen kvikkfiks på problemene - det vil ta tid. Å bejuble oppdrettere som profilerer seg som perfekte, vel - jeg er superskeptisk, for som nevnt, når noe høres for fantastisk ut til å være sant, så er det skjelden sant.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Belgerpia said:

Ja, for det er jo akkurat det jeg gjør sant?
Jeg sier jo at det er verdens sunneste rase og alle andre er idioter?
Seriøst?

Seriøst, du sa til nøyaktig disse to bildene at det ene er en blandingshund og det andre er photoshop - uten at du har begrunnet det med noe mer enn at "det går an å jukse med DNA-prøver" og "folk skryter". Ja, du skriver rasen har mye grums, men jeg ser ikke helt hvorfor du må være så "aggressiv" (anklagende) mot f.eks disse to bildene. Én ting hadde vært om du hadde skjellig grunn til å tro det, men du har egentlig bare begrunnet blandings-anklagen med en spekulasjon og photoshop har du ikke begrunnet.
Om du egentlig har en annen mening så er det nok fordelsaktig for deg (i forhold til å være tydelig og klar med dine meninger) å ikke komme med slike anklager/spekulasjoner mot bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager henger man seg opp i en hund når det er rasen som er tema i tråden? Rasen som helhet har fremdeles store issues, ut i fra det jeg har sett, lest og hørt - helt uavhengig av om noen har lengre nese enn andre. For å sitere en tidligere mopseoppdretter - det hjelper ikke om snuten blir lengre så lenge den fremdeles har problemer med ganen/bløtvevet og alle de andre helseproblemene kommer i tillegg. Problemer med gane/bløtvev forsvinner ikke selv om snutelengden øker.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Line skrev:

Hvorfor i alle dager henger man seg opp i en hund når det er rasen som er tema i tråden? Rasen som helhet har fremdeles store issues, ut i fra det jeg har sett, lest og hørt - helt uavhengig av om noen har lengre nese enn andre. For å sitere en tidligere mopseoppdretter - det hjelper ikke om snuten blir lengre så lenge den fremdeles har problemer med ganen/bløtvevet og alle de andre helseproblemene kommer i tillegg. Problemer med gane/bløtvev forsvinner ikke selv om snutelengden øker.

Nei, det er vel ikke mange som mener at med litt lengre snute, så vipps er alle problemer ute.. Men det vil vel hjelpe på uansett, både med tanke på tannplassering og mindre øyeskader vil jeg tro.  Jeg har dog litt på følelsen at disse som mener lengre snute ikke hjelper, bruker dette som et argument for å ikke gjøre noe med status quo.. Hvis det er så at 'ingenting' hjelper på, så er det vel det beste å legge disse rasene døde, eller krysse inn andre raser ? Men DET er vel å banne i kjerka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, QUEST skrev:

Nei, det er vel ikke mange som mener at med litt lengre snute, så vipps er alle problemer ute.. Men det vil vel hjelpe på uansett, både med tanke på tannplassering og mindre øyeskader vil jeg tro.  Jeg har dog litt på følelsen at disse som mener lengre snute ikke hjelper, bruker dette som et argument for å ikke gjøre noe med status quo.. Hvis det er så at 'ingenting' hjelper på, så er det vel det beste å legge disse rasene døde, eller krysse inn andre raser ? Men DET er vel å banne i kjerka..

Noen mener at så lenge snuten blir litt lengre så er alle problemene løst, for de er jo så friske og går lange turer på 3-4 km... Men selv tror jeg det blir vanskelig å berge rasen når så mange oppdrettere og raseklubben ikke ser ut til å ta det på alvor. I RAS for fralle som kommer det frem at det eneste helsekravet klubben har er patellasjekk, selv om det påpekes at rasen har utfordringer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Noen mener at så lenge snuten blir litt lengre så er alle problemene løst, for de er jo så friske og går lange turer på 3-4 km... Men selv tror jeg det blir vanskelig å berge rasen når så mange oppdrettere og raseklubben ikke ser ut til å ta det på alvor. I RAS for fralle som kommer det frem at det eneste helsekravet klubben har er patellasjekk, selv om det påpekes at rasen har utfordringer.

Akkurat det at mange henger seg opp i snuten er vel så enkel grunn som at det er det folk ser. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at endringer tar tid har blitt brukt i alle år pusteproblemer har vært et tema. Ting forandrer seg ikke over natta eller på en dag, nei, men på 10 år er det f*** meg en god del ting som kunne vært gjort. På 10 år får man noen generasjoner med hunder. At bulldogene har hatt problemer med pust er ikke noe nytt under solen. 
Avlen skurer og går, det gjøres små tafatte forsøk på å utvikle utholdenhets-tester men ikke noe større skjer. De kunne begynt å helseteste alle avlsdyr og avkom, men det er omtrent ingen som gjør mer enn det absolutt nødvendige. Kanskje ikke så rart, de få hundene som blir sjekka i hodet og ræva har alltid noe grums. Mopseklubben har ikke en gang fått hodet opp av sanda, det er bare å la være å gå tur, så er problemet løst.

Når en hund med lengre snute blir kalt blanding utelukkende på grunn av det, og at man ikke klarer å se at rasen er så skakkjørt at det ikke er mange raser man kan blande med for at det skal bli verre helsemessig, - ja, så ser man jo hvor problemet ligger. Det koker ned til at det ikke er mulighetene det skorter på, det er viljen og holdningene.
At lengre nese ikke er svaret på hele problemstillingen, er ikke en unnskyldning for ikke å gjøre noe. Det er mange faktorer som virker inn, men lengre nese er en del av svaret, om man vil eller ikke. Slik ståa er med majoriteten av rasen per i dag, er det ikke plass for verken kjøleturbiner eller annet som skal være i en hundeskalle.
Når det i tillegg anses som negativt om noen faktisk krysser inn hunder med godt utviklede kjøleturbiner og funksjoner i nesa, ja, da begynner jeg å lure. Når det er viktigere å holde rasen ren, enn det er å tenke dyrevelferd, vel, da er prioriteringene på bærtur. Det er forøvrig ikke unikt, det er til og med folk som er standhaftig i mot Lundehundprosjektet og mener at sykdomene skyldes feil fôring (jepp, dette er en oppdretter).

Når rasemiljøene ikke gjør noe, har jeg forståelse for at noen begynner å ta grep selv. Om så noen begynner avle på uregistrerte fraller eller blandinger som er like gjennomgående helsetestet som hundene fra kennelen som diskuteres, har alle min fulle velsignelse til å kjøpe hund derfra. Da gjør man i det minste sitt for å støtte en positiv utvikling, i stede for å stampe i den samme tralten rasemiljøet har gjort i 15 år.

  • Like 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, CrazyTerrierLady skrev:

. Når det er viktigere å holde rasen ren, enn det er å tenke dyrevelferd, vel, da er prioriteringene på bærtur. Det er forøvrig ikke unikt, det er til og med folk som er standhaftig i mot Lundehundprosjektet og mener at sykdomene skyldes feil fôring (jepp, dette er en oppdretter).

Feil foring ( bør gå på spesialkost, fettfattig bl.a) og 'stress' har vært nevnt..Stress i denne sammenheng lot til å være ett liv utenfor en stille og rolig øy.. 

Hvis en hund ikke tåler alminnelig foring og må leve i ett lukka miljø for å ikke utvikle sykdom, ja da er de alt annet enn friske! Men de er i alle fall av ren rase da må vite.. ( hadde det vært mennesker det var snakk om, så hadde vi vel kalt det rasisme..) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Siri said:

Jeg kjenner oftere og oftere på at jeg er for å blande raser for å få endret dem nå, framfor å vente på at "evolusjonen" styrt av sidrumpa oppdrettere skal gjøre rasene friskere om xx antall år. 

Jeg og. Det burde i det minste være interesse for å "evolusjonere" en rase fra oppdretterenes side for at det skal skje noe, og av det jeg har fått med meg, så er ikke interessen der en gang. Da skjer det ingenting, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Jeg og. Det burde i det minste være interesse for å "evolusjonere" en rase fra oppdretterenes side for at det skal skje noe, og av det jeg har fått med meg, så er ikke interessen der en gang. Da skjer det ingenting, da. 

Nei, det skjer jo ingenting om interessen ikke er der - så da må man tre slikt ned over hodene på dem i stedet. Kanskje kunne man til og med fått en mer funksjonell kropp på frallene om man blandet inn noe mer funksjonelt liksom... jeg så et bilde av en fralle her om dagen som hadde bakbein som lignet på en tilfeldig grein man hadde funnet i skogen - den var nesten omvendt vinklet  liksom... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...