Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, juli!


Teserere
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk
Akkurat nå, Mud skrev:

Toddy KAN gå bak. Han gjør det i nedoverbakker, i glatte partier etc. Men det er ikke noe jeg driver å styrer med når vi skal ut på luftetur og noe jeg unngår å kreve når han er gira.  Han kan gå pent også han, men igjen : det er ikke noe vi "bruker " det bare i byen og i kortere perioder. På turer får han lov å være trekkhund så mye vi kan :) Spesielt hvis han ikke har fått brukt seg først. 

@Kaisen ok. Hadde jeg plutselig fått vondt i ledd , tenner og hode på en bytur hadde jeg dratt til legen asap, men jeg har jo ikke problemer med ledd til vanlig. 

Men hvorfor ikke bruke det når du går med hest? Jeg bruker det når jeg går med flere hunder samtidig. Går jeg med bare en får den oftest sulle rundt og kose seg og trekke, men når jeg går med flere samtidig må de gå bak/ved siden av meg for at jeg skal ha kontroll og ikke få helt ødelagte knær. Jeg tror ikke de syns det er en dårlig tur forde, selv om de koser seg med å få gå foran å trekke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg døøør Skilt ved fødselen:  

Alvin er nå røntget med HD:A og AD: 0  Nå trenger jeg hvertfall ikke å ha det i bakhodet videre framover i treninga 

Koselig kveldstur med gutta i dag og siden det er få jakthunder her så tåler dere vel et bilde av de flotte gutta mine. 

Posted Images

det er sikkert diskutert her tidligere, jeg skumma gennom de forrige sidene men er muligens blind. men: hvorfor skal mynder være så tynne at skjelettet synes? Jeg sikter IKKE til de utmagra hundene fra russland (huff), men det vanlige holdet mange mynder holdes i ? Hva er den logiske forklaringen? Om siberians ser sånn her ut under pelsen, ville eier fått problemer med mattilsynet.. (dette er fra myndeklubbens side, har hørt at akkurat denne rasen ikke skal ha underhudsfett, og at de ofte fôres på spesiell diett)

azawakh.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Travel helg som nok ble litt for intens. I går holdt jeg det gående nonstop fra kl 05 om morgenen (valper!), til kl 22 om kvelden før jeg kom hjem og kunne slenge bena på sofaen. Kjente da at jeg var sliten. I dag våkna jeg sliten i kroppen, litt ubehag på ene siden av halsen, men fikk helt i meg tre kopper kaffe før jeg og datter og to voksne hunder dro til Leangen. Hun gikk juniorhandling med Lita, og jeg var VELDIG fornøyd med at hun kledde seg NORMALT for alderen, med en kul treningsbukse, ditto kul jakke og sneakers.
Jeg gikk med Lotta klasse 2 rally. De hadde flytta banen til annen gressplen i dag. Samme gressplen som ble brukt til almen lufting i går, samt at jeg i går kveld så en gjeng som campa her, med matlaging og lek mm med diverse hunder.
Først gikk klasse 1. ALLE unntatt to ekvipasjer diska...alle hunder gjennomgikk en tydelig personlighetsendring idet de gikk over banebåndet og inn i banen. Mange satte snuten i bakken og nekta deretter å forholde seg til fører.
Deretter klasse 2, jeg stillte som tredje siste (nr 18). Og det samme skjedde med hundene i klasse 2; nesen i bakken, overså fører...

Jeg tok Lotta ut av bilen, og hun var som alltid veldig PÅ, fokusert og høy, og jeg repeterte noen få moment med henne og lekte litt før det ble vår tur. IDET vi kryssa ringbåndet skjedde det samme med Lotta: hun satte seg resolutt ned, meldte seg ut og ville ikke være med (men hun satte ikke nesen i bakken i motsetning til mange andre). Jeg fikk lirka henne med meg gjennom løypa, med mange dobbeltkommandoer - hun nekta å sette seg bla flere ganger, og SÅ bare intenst på meg når jeg gav en kommando. Har ikke sett henne slik før noengang, og de som satt på sidelinjen som kjenner Lotta ble også veldig overraska. Men vi kom oss gjennom på ren stahet fra min side og lojalitet fra Lottas side...
I klasse to diska (ev brøt) alle unntatt 6 ekvipasjer. Jeg og Lotta endte på 2.plass med 2.premie. Jeg regna med at vi hadde diska så jeg var ganske overraska.

Etter å ha sett på en del av ekvipasjene i klasse 3 (der flere hadde samme opplevelse), dro jeg hjem, sliten i hodet. Og vel hjemme, etter å ha vaska over gulvene (valpene hadde vært alene hjemme, say no more...) kjente jeg at jeg MÅTTE legge meg nedpå litt, pga kroppsverk, slapphet og frysninger. Fikk knaska i meg paracet og sov i 3 timer, våkna svett og ekkel, hakket bedre, men ikke såpass at jeg orka å gå på konsert med John Fogerty... så billettene ble ikke brukt - og de var dyre..og gubben ville ikke dra uten meg...
Så her sitter jeg, med Diva og Lita oppå dyna min, og Lotta og Nova sovende på gulvet foran meg. Og gubben i sofaen ved siden av... Har knaska i meg litt mer paracet og satser på full restitusjon i løpet av natta. Jeg gidder ikke kaste bort tid på slike virusinfeksjoner som dette! :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snusmumrikk skrev:

Men hvorfor ikke bruke det når du går med hest? Jeg bruker det når jeg går med flere hunder samtidig. Går jeg med bare en får den oftest sulle rundt og kose seg og trekke, men når jeg går med flere samtidig må de gå bak/ved siden av meg for at jeg skal ha kontroll og ikke få helt ødelagte knær. Jeg tror ikke de syns det er en dårlig tur forde, selv om de koser seg med å få gå foran å trekke. 

Jeg tror det blir mer styr å kreve at han går bak meg enn å finne en løsning på at han går foran.. Han er som sagt redd hest. Går han bak meg blir han gående nærme hesten og da stresser han seg opp og det blir styr. Er han stresset prøver han seg på å storme forbi noen ganger, noe jeg ikke orker når jeg går med vilter hingst samtidig.  Selv om den er 1 meter høy :P

  Jeg kan som sagt ta på han grime slik at han ikke har noe valg , men jeg ser for meg at han kommer til å steile rundt for å få seg unna.  Han liker ikke hester for nærme.. Selv lille gråtass.

Han har gode kommandoer på å holde høyre / Venstre når han går i front , men som nevnt kan han bli virrete når det går sakte. I mitt tempo går det greit, men når jeg har med unger virrer han mye mer. Mye mulig hesten gjør han mer konsentrert da :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Mud skrev:

 

@Kaisen ok. Hadde jeg plutselig fått vondt i ledd , tenner og hode på en bytur hadde jeg dratt til legen asap, men jeg har jo ikke problemer med ledd til vanlig. 

Legen er nok drittlei meg og mine bekymringer ang leddene:P har vært på revmatismesykehuset 2 ganger uten funn. Så vi vet ikke hva det er, bare at det ikke er noe farlig..men det med hodet og tennene har jeg aldri opplevd før. Har lovet faren min å dra til legen i morgen hvis det ikke blir bedre:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Mud skrev:

Han er en livlig liten sak så turene uten hund har vært litt styr :lol:

Han skal kastereres til høsten når fluene roer seg så da blir han vel litt mindre livlig etter en stund . Jeg er imponert over hvor kald han er i hodet.  Han er ikke mye skvetten. Men min siste hest var en varmblodstraver av den mildt sagt varmblodige typen, så jeg har vel litt dårlig sammenligningsgrunnlag.  

Lege . Nå :aww:

Hahaha ja, det er en shettis :lol: det hadde vært mye enklere hvis dere har fått en døl å leke med :lol: men ikke hold pusten at han blir så mye roligere nødvendigvis.. han vil jo fortsatt ha en del hingstefakter når han kasteres så sent, og som tidligere sagt; det er en shettis :lol: 

3 minutter siden, Meg skrev:

det er sikkert diskutert her tidligere, jeg skumma gennom de forrige sidene men er muligens blind. men: hvorfor skal mynder være så tynne at skjelettet synes? Jeg sikter IKKE til de utmagra hundene fra russland (huff), men det vanlige holdet mange mynder holdes i ? Hva er den logiske forklaringen? Om siberians ser sånn her ut under pelsen, ville eier fått problemer med mattilsynet.. (dette er fra myndeklubbens side, har hørt at akkurat denne rasen ikke skal ha underhudsfett, og at de ofte fôres på spesiell diett)

azawakh.jpg

Vel, jeg er ikke helt sikker, men det handler mye om at mynder generelt har ikke behov for underhudsfettet fordi de bor jo gjerne i varmere strøk. Ungarsk mynde er jo en litt nordligere type og en annen kropp. 

Nå skal det dog sies at en del mynder er i tynneste laget innenfor "normal"-området. Nettopp fordi det er så veldig vanskelig å få de opp i vekt. Men feks en whippet er ikke nødvendigvis tynnere enn en malle i bruksform, de har bare en kropp som gjør det ser værre ut. Mi feks er ikke tynn, men du ser likevel ryggraden :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Krutsi said:

Hahaha ja, det er en shettis :lol: det hadde vært mye enklere hvis dere har fått en døl å leke med :lol: men ikke hold pusten at han blir så mye roligere nødvendigvis.. han vil jo fortsatt ha en del hingstefakter når han kasteres så sent, og som tidligere sagt; det er en shettis :lol: 

Vel, jeg er ikke helt sikker, men det handler mye om at mynder generelt har ikke behov for underhudsfettet fordi de bor jo gjerne i varmere strøk. Ungarsk mynde er jo en litt nordligere type og en annen kropp. 

Nå skal det dog sies at en del mynder er i tynneste laget innenfor "normal"-området. Nettopp fordi det er så veldig vanskelig å få de opp i vekt. Men feks en whippet er ikke nødvendigvis tynnere enn en malle i bruksform, de har bare en kropp som gjør det ser værre ut. Mi feks er ikke tynn, men du ser likevel ryggraden :) 

er vel en viss forskjell å løpe rundt i Russland, enn i ørkenen ja. Men likevel...? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kaisen skrev:

Legen er nok drittlei meg og mine bekymringer ang leddene:P har vært på revmatismesykehuset 2 ganger uten funn. Så vi vet ikke hva det er, bare at det ikke er noe farlig..men det med hodet og tennene har jeg aldri opplevd før. Har lovet faren min å dra til legen i morgen hvis det ikke blir bedre:) 

Godt pappaen din passer på. God bedring !

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Hahaha ja, det er en shettis :lol: det hadde vært mye enklere hvis dere har fått en døl å leke med :lol: men ikke hold pusten at han blir så mye roligere nødvendigvis.. han vil jo fortsatt ha en del hingstefakter når han kasteres så sent, og som tidligere sagt; det er en shettis :lol: 

 

Hverken jeg eller venninna mi har noe erfaring med ponnier what so ever. Hun kjenner noen som har det da. Vi hoppet liksom over rideskole og begynte rett på travere når vi var 9-10 år. Helt ærlig har jeg alltid syntes små hester er lumske små kryp :P

Hingsten min ble kastrert som 4 åring og roet seg med hingstefaktene etter ca 6 mnd. Han kunne fortsatt prøve å bedekke hopper, men han kjørte ikke fult hingsteshow i hytt og gevær lengre. Shettisen slår ikke med forbeina når han brauter seg da. Han har vel kanskje skjønt at det neppe imponerer noen ?

Han er artig type da. Hopper og spretter litt på tur ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Mud skrev:

Jeg tror det blir mer styr å kreve at han går bak meg enn å finne en løsning på at han går foran.. Han er som sagt redd hest. Går han bak meg blir han gående nærme hesten og da stresser han seg opp og det blir styr. Er han stresset prøver han seg på å storme forbi noen ganger, noe jeg ikke orker når jeg går med vilter hingst samtidig.  Selv om den er 1 meter høy :P

  Jeg kan som sagt ta på han grime slik at han ikke har noe valg , men jeg ser for meg at han kommer til å steile rundt for å få seg unna.  Han liker ikke hester for nærme.. Selv lille gråtass.

Han har gode kommandoer på å holde høyre / Venstre når han går i front , men som nevnt kan han bli virrete når det går sakte. I mitt tempo går det greit, men når jeg har med unger virrer han mye mer. Mye mulig hesten gjør han mer konsentrert da :P

 

Syns kanskje det virker som det vil være triveligere og tryggere for alle sammen å gå med hund og hest hver for seg jeg da. Hvorfor må de begge være med på tur om du tror det vil bli så mye styr? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MarieR skrev:

Syns kanskje det virker som det vil være triveligere og tryggere for alle sammen å gå med hund og hest hver for seg jeg da. Hvorfor må de begge være med på tur om du tror det vil bli så mye styr? 

Det er det vi har gjort hittil. Men etterhvert vil jeg gjerne kunne gå med begge. Det er som sagt 30 min til stallen og jeg har jobb og barn og  sånt. Det er derfor det er uaktuelt med egen hest selv om vi har stall 2 min gange fra huset. 

Heldigvis er pulien "sambo sin " :P

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mud skrev:

Det er det vi har gjort hittil. Men etterhvert vil jeg gjerne kunne gå med begge. Det er som sagt 30 min til stallen og jeg har jobb og barn og  sånt. Det er derfor det er uaktuelt med egen hest selv om vi har stall 2 min gange fra huset. 

Heldigvis er pulien "sambo sin " :P

 

Putt hodelag med bitt og tøyler på ponnisaken så har du i det minste litt mer kontroll enn med grime og leietau på den :) I det minste en god taugrime.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Meg skrev:

er vel en viss forskjell å løpe rundt i Russland, enn i ørkenen ja. Men likevel...? 

Generelt så jeg er enig i at en del mynder er i tynneste laget, bare så det er sagt! 

Men, det har dessverre litt med kroppen og at de har ikke noe pels som jevner ut. Som man feks kan se på en del andre raser som feks malle, sch, rottis osv. 

Men det er faktisk noe forskjell i kroppen på de mtp hvor kraftige de skal være, hvis det er riktig ord? Og jeg vil anta at det handler i utgangspunktet om opprinnelsesland. Det er jo litt derfor rasen din har så mye pels og skal ha underhudsfett også, for Motsetningen hadde dødd under opprinnelig bruk :P 

14 minutter siden, Mud skrev:

Godt pappaen din passer på. God bedring !

Hverken jeg eller venninna mi har noe erfaring med ponnier what so ever. Hun kjenner noen som har det da. Vi hoppet liksom over rideskole og begynte rett på travere når vi var 9-10 år. Helt ærlig har jeg alltid syntes små hester er lumske små kryp :P

Hingsten min ble kastrert som 4 åring og roet seg med hingstefaktene etter ca 6 mnd. Han kunne fortsatt prøve å bedekke hopper, men han kjørte ikke fult hingsteshow i hytt og gevær lengre. Shettisen slår ikke med forbeina når han brauter seg da. Han har vel kanskje skjønt at det neppe imponerer noen ?

Han er artig type da. Hopper og spretter litt på tur ..

Men var ikke ponnien her over 10 år da? Da tror jeg nok at hingstefaktene sitter godt i :) 2-4 er egentlig normal alder, så vidt jeg vet.. 

første shettisen vi hadde på gården så an veldig folk. Hos noen la han seg bare rett ned for å slippe og ut på tur. Til meg kunne han plutselig galoppere sidelengs og dyttet meg inni en vegg i håp om at jeg gav opp. 

Ponnier er lunefulle dyr de :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sattt på Buldern min i går :wub:  Vi har litt å jobbe med, og jeg ramla av :icon_redface: :fear: :rofl::lol:   Meget stiv og ubalansert rytter som ikke er helt enig i hva dølen gjør, døl med litt for mye beitemage og øøørlite granne litt forlite strammet gjord = rytter mister balansen i en sving i en oppoverbakke og hele salen sklir rundt og ryttern deiser i bakken, dølen ofret meg et letter sjokkert blikk og fortsatte og gumle gress :lol::lol::lol:  Det var ikke hans feil. Eiern foreslo at jeg skulle øve litt uten sal til jeg finner balansen min igjen, det er i og for seg en veldig god idé, problemet er bare: hvordan i alle dager skal jeg komme meg oppå uten stigbøyler? :lol: Bruker allerede stol å stå på for å nå opp til stigbøylen og komme meg oppå :lol: Jaja, vi får bli kreative :ahappy: Han eeer så fin :wub: Og snill. 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
33 minutter siden, enna skrev:

*snip* 

Så dumt at det ble slik i dag, men det er veldig bra jobba å få henne til å gjennomføre og faktisk oppnå en 2. plass. :)

Og god bedring! Håper du slipper å starte ferie på den måten :hug: 


... sitter jeg og skriver liste over alt jeg skal huske på å pakke med meg. Jeg sjekket hvilket utstyr som var anbefalt å ha med, og ser at det står merkebånd. Hmmm... bånd? Og så oppdaget jeg at NBF sitt tjenestetegn IKKE var hva de anbefalte :lol: Jaja, men nå har vi i hvert fall. Sånn i tilfellet jeg skulle finne på å teste rundering en gang også :P Hilsen blond :aww:  :lol: 

Og når jeg ser på hvor mye jeg faktisk skal ha med i bilen bare for kurset så er jeg veldig glad for at vi endte opp med å kjøpe bil som er 20 nummer større. Hadde ikke hatt sjans for å få med meg alt i lille V50 :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mardina skrev:

Ingen som har lagt ut EFIT for juli?? Har dere det så travelt på sommeren? :lol:

Kanskje det er problemer med å legge til bilder igjen :P 

---

AN er jeg ferdig pakka :yes: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Raksha skrev:

Putt hodelag med bitt og tøyler på ponnisaken så har du i det minste litt mer kontroll enn med grime og leietau på den :) I det minste en god taugrime.   

Hodelag skal komme etter hvert :) Og vogn og sele.  

31 minutter siden, Krutsi skrev:

 

Men var ikke ponnien her over 10 år da? Da tror jeg nok at hingstefaktene sitter godt i :) 2-4 er egentlig normal alder, så vidt jeg vet.. 

første shettisen vi hadde på gården så an veldig folk. Hos noen la han seg bare rett ned for å slippe og ut på tur. Til meg kunne han plutselig galoppere sidelengs og dyttet meg inni en vegg i håp om at jeg gav opp. 

Ponnier er lunefulle dyr de :P 

Nei? Han er 4 tror jeg. For ung til å ris på i hvertfall..  A fikk prøvesitte han, men den skal ikke ries inn før tidligst neste år.. Som sagt har jeg ikke mye peil på små ponnier, han var i hvertfall ikke ferdig utvokst :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mud skrev:

Hodelag skal komme etter hvert :) Og vogn og sele.  

Nei? Han er 4 tror jeg. For ung til å ris på i hvertfall..  A fikk prøvesitte han, men den skal ikke ries inn før tidligst neste år.. Som sagt har jeg ikke mye peil på små ponnier, han var i hvertfall ikke ferdig utvokst :)

 

Ahh.. jeg hadde fått for meg at han var 10-12 år eller noe jeg :lol: da telles ikke det jeg sa :whistle::lol: men ja, ponnier pleier som regel ikke å ries inn skikkelig før de er 5 år-ish.. men jeg har alltid fundert på hvordan man rir inn feks små shettiser eller andre små ponnier.. beste forslaget mitt er at man har halvgærne hestejenter i ung alder til disposisjon :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Ahh.. jeg hadde fått for meg at han var 10-12 år eller noe jeg :lol: da telles ikke det jeg sa :whistle::lol: men ja, ponnier pleier som regel ikke å ries inn skikkelig før de er 5 år-ish.. men jeg har alltid fundert på hvordan man rir inn feks små shettiser eller andre små ponnier.. beste forslaget mitt er at man har halvgærne hestejenter i ung alder til disposisjon :lol: 

Vel , det blir Ask sin jobb :lol:

Han har tross alt 3-4 økter med voltige på langdrag bak seg :lol:

Men jeg ser liksom ikke for meg at han blir ridd så mye jeg..   Ask får lov til å pusle med han når vi har tid, men han er mest selskapshest. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Mardina skrev:

Ingen som har lagt ut EFIT for juli?? Har dere det så travelt på sommeren? :lol:

Jeg tenkte tanken og så forsvant den :icon_redface: Får ta en jukseefit etterhvert kanskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, Mardina said:

Ingen som har lagt ut EFIT for juli?? Har dere det så travelt på sommeren? :lol:

Slitsom helg :P
Får prøve meg på en litt forsinket etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/1/2017 at 8:33 PM, Bananen said:

Ja, jeg var litt i ubevisst sjokk der jeg var, tror jeg (med tanke på tidligere erfaring med en annen hund da jeg hørte ordene veterinæren sa). For alt jeg kunne si underveis med at jeg sa ja til operasjonen var at det var jo tannkjøttet de skulle se på. :icon_redface: Men ja, jeg var veldig glad for telefonen da hun som opererte ringte og sa at alt gikk fint og at han hadde våknet etter operasjonen! Nå gjenstår bare prøvesvarene, og man håper på godartede svar!

Ja, krysser fingrene for at dere får et godarta svar! :) 

--

AN er vi tilbake på hotellrommet etter å ha lufta småjentene en runde. Både de og vi er slitne etter to lange dager på Leangen, og lille frøken Ali-baluba tar det ut i hopping og "snakking" *kremt* Ærre muli å værra så bortskjemt og uoppdragen, liksom :icon_redface: Det er godt hun er søt! :ahappy: 

Vi har fått mye oppmerksomhet i dag, og med vi mener jeg pudlene :teehe: Morsomt at folk vil hilse på og snakke litt om hvor fine pudlene er, for det er jeg jo selvsagt helt enig i :D Heldigvis oppfører Malin seg eksemplarisk, hun elsker jo folk og lar seg gjerne beføle :P Greit å ha motpolene, liksom :rolleyes: 

Jeg har fått shoppa bort litt penger, spist god mat i godt selskap og brukt litt penger på ting jeg ikke egentlig visste vi trengte :P Og er i det store og hele veldig fornøyd med min første helg ute av huset på "egenhånd" (Belgerpia har vært hjelpesykepleier :lol: ) siden operasjonene i høst :ahappy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mardina skrev:

Ingen som har lagt ut EFIT for juli?? Har dere det så travelt på sommeren? :lol:

Glemte idag, men kanskje jukse litt og ta den i morgen da skal jeg tatovere meg igjen!  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...