Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, juli!


Teserere
 Share

Recommended Posts

38 minutter siden, Luma skrev:

Det er helt greit å forvente tlf kontakt etterhvert, det gjør jeg som valpekjøper også, men når det går over til at man ikke svarer folk på mail fordi de selv må finne ut av at oppdretter ikke ønsker mailkontakt så blir det sært ja, og det er skremmende mange sånne oppdrettere rundtom. 

Nei, altså, normal folkeskikk burde jo begge veier - jeg svarer for eksempel på hver eneste mail som kommer, uansett innhold og uansett om jeg faktisk har valp. Men lengden på svaret varierer nok veldig - jeg venter ikke valper i år, det trenger jeg ikke bruke flere avsnitt på å si. For de fleste vil ikke vente til 2018, de vil ha valp nå - og er de spesielt interessert i mine linjer, så sier de det med en gang, så vi kan snakkes grundigere.

Men av og til kan ting skje, som gjør at internett ikke er pålitelig, så om en er i tvil om oppdretter har fått mailen og en virkelig vil ha den valpen kan en jo forsøke seg med telefon eller tekstmelding. Jeg har hatt både datakræsj hvor alt gikk tapt, jeg har hatt laptop inne til reparasjon i ukesvis uten å komme på nett på annet vis i mellomtiden, og jeg var på flyttefot midt i en paring en gang - det er ikke alltid en epost forblir ubesvart fordi oppdretter håper du tar hintet og ringer i stedet :P 

Nå har jo ikke jeg kjøpt så mange valper, men jeg kan levende se for meg at det er mange rare responser og måter å håndtere ting der ute - det er ingen grunn til å tro at oppdrettere som samlet gruppe er noe flinkere med kommunikasjon enn valpekjøpere som samlet gruppe. Det finnes oppdrettere med telefonskrekk, og det finnes oppdrettere som ikke kan opp-ned på eposten sin. Jeg har dog sett enkelte oppdrettere skrive på sin hjemmeside at all kontakt skal skje ved telefon, og at de er å treffe på det og det nummeret mellom 17 og 21 mandag til fredag, for eksempel - det synes jeg er fair, og om en potensiell valpekjøper ikke ser at det står på forsiden av hjemmesiden så kan de jo skylde seg selv litt også. 

De gangene jeg har kjøpt valp, eller tar kontakt med hannhundeiere, så har det alltid fungert finfint uansett kommunikasjonsmiddel. Jeg brukte en gang en hannhund, hvor eier snakket så dårlig engelsk at jeg foretrakk skriftlig kommunikasjon, da det var lettere å anta hva de mente over tekstmelding/mail eller på dårlig telefonlinje. Heldigvis gikk praten lettere når vi satt rundt samme middagsbordet. De gangene jeg ikke har fått videre svar, er når jeg spør de vanskelige spørsmålene - er søsken av hannhunden røntget, hvordan er avkommene, hvor gamle ble besteforeldrene - sånne kjipe spørsmål som er gørvanskelige å svare på. Da skjønner jeg jo at hannhunden ikke er så fenomenal og perfekt som de framstiller ham i sitt første svar når jeg spør om han er tilgjengelig for avl og om de kan si litt om ham. Jeg vet det finnes oppdrettere som ikke vil ha slike spørsmål også - har mor hatt avkom før, hva har faren gitt, blablabla. De vil selge valper, de vil ikke drive oppdrett. Og de får som regel solgt valpene, det er få som spør og graver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg døøør Skilt ved fødselen:  

Alvin er nå røntget med HD:A og AD: 0  Nå trenger jeg hvertfall ikke å ha det i bakhodet videre framover i treninga 

Koselig kveldstur med gutta i dag og siden det er få jakthunder her så tåler dere vel et bilde av de flotte gutta mine. 

Posted Images

På 14.7.2017 at 2:21 PM, CrazyTerrierLady skrev:

Hvordan ser det ut når man er blokkert fra ei gruppe på facebook? Mistenker at jeg har klart å få meg selv blokkert for første gang. :lol: Spurte om medlemskap og får nå ikke opp noenting når jeg går inn på den. Fungerer som den skal om jeg ser på den fra noen andre sin konto.

Er det innafor å sende melling til en av adminene å spørre hvorfor? Kjenner ingen der og gruppa er offentlig, så det er ingen opplagt grunn til å blokke meg, annet enn at jeg har en veldig privat konto uten profilbilde. :icon_confused::P

Jeg ville sendt melding. Kan jeg spørre om hvilken gruppe det er snakk om? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Var en tur på butikken i kveld, og parkerte i et p-hus som det ikke sto mange biler i. Pga hundene sto ene bakdøra på gløtt, samt at to av vinduene var åpne. Kom ned i p-kjelleren, og da var det en gutt som sirklet rundt bilen og studerte den nøye. Han begynte å bli faretruende nære, så jeg låste opp bilen på lang avstand med nøkkelen, og jeg må si gutten skvatt da jeg plutselig sto der. Han beinet avgårde på sykkelen sin, og borte var han :aww: Han hadde nok fått klar beskjed fra ene bikkja om å holde seg unna hvis han hadde åpnet bakdøra mi, men jeg tror luftekrok blir neste innkjøp.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Christine skrev:

Var en tur på butikken i kveld, og parkerte i et p-hus som det ikke sto mange biler i. Pga hundene sto ene bakdøra på gløtt, samt at to av vinduene var åpne. Kom ned i p-kjelleren, og da var det en gutt som sirklet rundt bilen og studerte den nøye. Han begynte å bli faretruende nære, så jeg låste opp bilen på lang avstand med nøkkelen, og jeg må si gutten skvatt da jeg plutselig sto der. Han beinet avgårde på sykkelen sin, og borte var han :aww: Han hadde nok fått klar beskjed fra ene bikkja om å holde seg unna hvis han hadde åpnet bakdøra mi, men jeg tror luftekrok blir neste innkjøp.. 

Det skal jeg også gjøre, for jeg opplevde i dag at en "hjelpsom" sjel hadde lukket bakluka som sto oppe mens vi trente spor, i steiksola. Veldig glad for at vi ikke var lenge borte kan man si. Folk altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tilsynelatende uoppnåelig drøm i disse dager. Tenk å kunne slenge seg ned på gresset med hunden, uten å bli gjennomvåt... Kan ikke huske hvordan det føles en gang. I dag på tur kom jeg til å sette ene kneet i bakken, resultat: 20 cm våt flekk på buksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Nemi1 skrev:

Jeg har en tilsynelatende uoppnåelig drøm i disse dager. Tenk å kunne slenge seg ned på gresset med hunden, uten å bli gjennomvåt... Kan ikke huske hvordan det føles en gang. I dag på tur kom jeg til å sette ene kneet i bakken, resultat: 20 cm våt flekk på buksen

Du bor ikke tilfeldigvis på vestlandet? :P

Jeg er hjemme i trøndelag på ferie og koser meg. Starta dagen med joggetur i dag tidlig mens det ennå var kjølig. Så ble det handletur sammen med mamma og i ettermiddag lå jeg ute i sola og halvsov mens samboer grilla biffer til oss. Avslappa start :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tonje skrev:

Jeg kjente igjen frustrasjonen din nemlig :P

 

Hehe, det er rett og slett et helvet;) og det er klart at jeg kan sitte på en benk, men jeg har liten hund, og vi har det mye kjekkere år jeg kommer ned på hans nivå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tonje skrev:

Du bor ikke tilfeldigvis på vestlandet? :P

Jeg er hjemme i trøndelag på ferie og koser meg. Starta dagen med joggetur i dag tidlig mens det ennå var kjølig. Så ble det handletur sammen med mamma og i ettermiddag lå jeg ute i sola og halvsov mens samboer grilla biffer til oss. Avslappa start :)

 

 

1 time siden, Nemi1 skrev:

Der traff du blink, Bergen vet du... 

Vel, det ekke noe bedre i Trøndelag; 

http://www.adressa.no/vaeret/2017/07/13/Våteste-innledning-av-juli-i-Trondheim-på-44-år-15014093.ece

http://www.adressa.no/vaeret/2017/07/14/Trondheim-har-fått-mer-nedbør-enn-Bergen-i-juli-15017774.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Krutsi skrev:

Haha det har jeg også opplevd. Ikke et ord at de engang har mottatt Mail før jeg plutselig fikk en melding på Facebook om jeg ønsket en tispevalp ifra de :lol: 

samme gjaldt forsåvidt en annen gang også, meldte min interesse sånn rett etter parring. Spurte om hvordan ståa gikk sånn ca de tidene valpene ble født, og oppdretter måtte sjekke litt pga det kom bare to valper. Så når valpene er 3 uker gamle ringer oppdretter meg og tilbyr førstevalget :lol: den andre valpen skulle de holde igjen selv :P 

:lol::lol:

2 timer siden, SFX skrev:

Nei, altså, normal folkeskikk burde jo begge veier - jeg svarer for eksempel på hver eneste mail som kommer, uansett innhold og uansett om jeg faktisk har valp. Men lengden på svaret varierer nok veldig - jeg venter ikke valper i år, det trenger jeg ikke bruke flere avsnitt på å si. For de fleste vil ikke vente til 2018, de vil ha valp nå - og er de spesielt interessert i mine linjer, så sier de det med en gang, så vi kan snakkes grundigere.

Men av og til kan ting skje, som gjør at internett ikke er pålitelig, så om en er i tvil om oppdretter har fått mailen og en virkelig vil ha den valpen kan en jo forsøke seg med telefon eller tekstmelding. Jeg har hatt både datakræsj hvor alt gikk tapt, jeg har hatt laptop inne til reparasjon i ukesvis uten å komme på nett på annet vis i mellomtiden, og jeg var på flyttefot midt i en paring en gang - det er ikke alltid en epost forblir ubesvart fordi oppdretter håper du tar hintet og ringer i stedet :P 

Nå har jo ikke jeg kjøpt så mange valper, men jeg kan levende se for meg at det er mange rare responser og måter å håndtere ting der ute - det er ingen grunn til å tro at oppdrettere som samlet gruppe er noe flinkere med kommunikasjon enn valpekjøpere som samlet gruppe. Det finnes oppdrettere med telefonskrekk, og det finnes oppdrettere som ikke kan opp-ned på eposten sin. Jeg har dog sett enkelte oppdrettere skrive på sin hjemmeside at all kontakt skal skje ved telefon, og at de er å treffe på det og det nummeret mellom 17 og 21 mandag til fredag, for eksempel - det synes jeg er fair, og om en potensiell valpekjøper ikke ser at det står på forsiden av hjemmesiden så kan de jo skylde seg selv litt også. 

De gangene jeg har kjøpt valp, eller tar kontakt med hannhundeiere, så har det alltid fungert finfint uansett kommunikasjonsmiddel. Jeg brukte en gang en hannhund, hvor eier snakket så dårlig engelsk at jeg foretrakk skriftlig kommunikasjon, da det var lettere å anta hva de mente over tekstmelding/mail eller på dårlig telefonlinje. Heldigvis gikk praten lettere når vi satt rundt samme middagsbordet. De gangene jeg ikke har fått videre svar, er når jeg spør de vanskelige spørsmålene - er søsken av hannhunden røntget, hvordan er avkommene, hvor gamle ble besteforeldrene - sånne kjipe spørsmål som er gørvanskelige å svare på. Da skjønner jeg jo at hannhunden ikke er så fenomenal og perfekt som de framstiller ham i sitt første svar når jeg spør om han er tilgjengelig for avl og om de kan si litt om ham. Jeg vet det finnes oppdrettere som ikke vil ha slike spørsmål også - har mor hatt avkom før, hva har faren gitt, blablabla. De vil selge valper, de vil ikke drive oppdrett. Og de får som regel solgt valpene, det er få som spør og graver.

Joda, det er helt greit at ting kan skje og mail blir mistet(da er det jo også greit om man slenger ut en notis på hjemmeside el.lignende slik at folk som har prøvd å ta kontakt vet at det har vært kluss med mailen), og det er også helt greit om man oppgir at man kun ønsker telefonkontakt, noen er jo i en slik alder at pc og mail ikke er helt enkelt, men jeg vet det er mange oppdrettere som bruker det der som en sileprosess(de innrømmer det gjerne selv), "om de virkelig er interessert ringer de selv om vi ikke svarer på mail" liksom, det er det jeg har litt problemer med og kaller sært, min entusiasme for valp og egnethet som hundeeier finner du ikke ut via å se om jeg "maser" når du ikke svarer på mail liksom.

Men nå sa jeg jo uansett at hun burde prøve å ringe oppdretteren da så, forhåpentligvis har de bare ikke hatt tid til å svare eller noe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Broren min kom i prat med en nyutdannet veterinær her om dagen, og snakket om hund. Så pratet de om raser, hvorpå veterinæren fortalte at h*n sverget til blandingshunder fordi de var så mye friskere enn rasehunder. De hadde liksom ingen sykdommer de :aww: Dette førte da til at min bror mente jeg burde parre mine to hunder, fordi for det første kom det til å bli friske og kule hunder, og for det andre kom jeg til å tjene "sykt mye" :lol: Måtte pent forklare han at ingen av mine skal ha valper etter seg, og at å tjene sykt mye kan man gjøre andre plasser. Slengte også på at han skulle hilse å spørre hvor denne veterinæren jobber, for den veterinæren kommer jeg ikke til å bruke :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, enna skrev:

Haukelands-sanden? 

Hadselsand :)

Enn så  ikke politisk korrekt det er å si så smakte hval fortreffelig! At det skulle smake sånn så jeg ikke for meg :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Christine skrev:

Broren min kom i prat med en nyutdannet veterinær her om dagen, og snakket om hund. Så pratet de om raser, hvorpå veterinæren fortalte at h*n sverget til blandingshunder fordi de var så mye friskere enn rasehunder. De hadde liksom ingen sykdommer de :aww: Dette førte da til at min bror mente jeg burde parre mine to hunder, fordi for det første kom det til å bli friske og kule hunder, og for det andre kom jeg til å tjene "sykt mye" :lol: Måtte pent forklare han at ingen av mine skal ha valper etter seg, og at å tjene sykt mye kan man gjøre andre plasser. Slengte også på at han skulle hilse å spørre hvor denne veterinæren jobber, for den veterinæren kommer jeg ikke til å bruke :aww: 

Lurer på hvorfor forsikringsselskapertar mer for blandinger enn "normale"raser. God statistikk da eller?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag og i går har det vært ganske fint vær i Bergen da :P må jo være litt positiv i alt regnet :aww:

Men det plasker godt utenfor nå, regnet pisker på vinduene. Hadde det vært oktober hadde jeg sett sjarmen med det, nå vil jeg gjerne ha deilig, varm og fin sommer! 

Har egentlig hatt en fin lørdagskveld, god middag, Sherlock Holmes, lørdagssnop og hyggelig selskap i gubben og Casper :) ikke så ofte at det føles ut som en lørdag for meg, stort sett så er det bare en dag lik som alle andre.. 

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble aldri pizza på meg, jeg glemte helt tiden og rakk ikke butikken. Men, jeg kan spise pizza et annet år. I stedet har jeg skravlet masse med mamma, og planlagt at hun skal besøke meg om noen uker. I nitiden ble det også så kjølig at hundene og jeg orket tanken på å gå ut, så da ble det en times deilig tur langs Mjøsa, litt vind gjorde at det ikke ble for hett. Og etter at jeg kom hjem igjen, har jeg egentlig bare malt og flikket på et par DYI-prosjekt. Fikk brått energi og inspirasjon til å få gjort noe i huset, og har diverse malingsrester som kan brukes. 

NÅ skal jeg derimot lage middag, det ligger en kyllingfilet i kjøleskapet som bør spises i dag.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SFX skrev:

Det ble aldri pizza på meg, jeg glemte helt tiden og rakk ikke butikken. Men, jeg kan spise pizza et annet år. I stedet har jeg skravlet masse med mamma, og planlagt at hun skal besøke meg om noen uker. I nitiden ble det også så kjølig at hundene og jeg orket tanken på å gå ut, så da ble det en times deilig tur langs Mjøsa, litt vind gjorde at det ikke ble for hett. Og etter at jeg kom hjem igjen, har jeg egentlig bare malt og flikket på et par DYI-prosjekt. Fikk brått energi og inspirasjon til å få gjort noe i huset, og har diverse malingsrester som kan brukes. 

NÅ skal jeg derimot lage middag, det ligger en kyllingfilet i kjøleskapet som bør spises i dag.

Det er middagstid etter min smak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev et politisk leserinnlegg til lokalavisa og sendte det til avisa og noen medgrønnskollinger (mdg'ere). Så begynte jeg å vente på respons, men ingenting skjedde. Kikka på klokka og innså at verden sover. Du vet du er b-menneske når. :aww:

Pippin snorker og Symra svarer med å fnyse i søvne. Minner sterkt om et gammelt ektepar av og til de to der. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er jeg litt sur. Sur på den ankelen min som skal bruke så latterlig lang tid på å bli bra. Hvis den i det hele tatt blir det da, det veit jeg ikke. Eller de sier at nå blir jeg bra(så bra jeg kan bli ihvertfall) . Men det sa de på de fire andre operasjonene mine også. Så jeg har ikke helt trua. Jeg savner å gå tur! Har ikke gått tur på åtte mnd. Savner å kunne handle mat uten å stresse med krykke, savner å kunne gjøre ting hjemme uten å få vondt, savner å dra steder uten at det bare skal være et mas... Ja ting kunne vært mye verre men idag er jeg så dritt lei. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Pringlen skrev:

Det er middagstid etter min smak :)

Det smakte godt, nå var jeg sulten nok til at jeg hadde lyst på mat, og det er ikke første gang det serveres middag etter midnatt :whistle: 

56 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Jeg skrev et politisk leserinnlegg til lokalavisa og sendte det til avisa og noen medgrønnskollinger (mdg'ere). Så begynte jeg å vente på respons, men ingenting skjedde. Kikka på klokka og innså at verden sover. Du vet du er b-menneske når. :aww:

Jeg har snudd døgnet rimelig lett nå som jeg har ferie - våken til tre-fem, sover til to-fire. Jeg håper det blir like lett å snu tilbake når jeg skal på jobb...

Men jeg kan ikke noe for at det er på ettermiddag og kveld at jeg fungerer best, det har alltid vært slik, det er bare problematisk når jeg får malingskick og mangler rørepinne, og må innse at få byggevareforretninger har nattåpent - en skam, egentlig. Da jeg kom hjem fra tur med hundene kjente jeg at det var temperatur til å orke litt hagearbeid, men selv her på landet kan en kanskje ikke dra i gang gressklipperen klokka ti på kvelden.

En skulle drevet med plenklipp på vinteren, da er det jo temperatur til å være ute i timesvis. Jeg orker ikke det på sommeren, jeg.

56 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Pippin snorker og Symra svarer med å fnyse i søvne. Minner sterkt om et gammelt ektepar av og til de to der. 

Det er så herlig å studere samspillet mellom hundene, de som bare har én hund mister mange opplevelser.

54 minutter siden, Ozzy skrev:

Idag er jeg litt sur. Sur på den ankelen min som skal bruke så latterlig lang tid på å bli bra. Hvis den i det hele tatt blir det da, det veit jeg ikke. Eller de sier at nå blir jeg bra(så bra jeg kan bli ihvertfall) . Men det sa de på de fire andre operasjonene mine også. Så jeg har ikke helt trua. Jeg savner å gå tur! Har ikke gått tur på åtte mnd. Savner å kunne handle mat uten å stresse med krykke, savner å kunne gjøre ting hjemme uten å få vondt, savner å dra steder uten at det bare skal være et mas... Ja ting kunne vært mye verre men idag er jeg så dritt lei. :(

:hug: Ikke at det kan sammenlignes, for jeg var bare på krykker i seks uker i en periode hvor vi testet om smertene jeg har forsvant om jeg ikke brukte foten i det hele tatt, men jeg forstår deg. Håper virkelig det løser seg snart for deg! Mine ankelproblem ble permanente, men for det meste overkommelige. Jeg har glemt, hva har skjedd med deg? Har dere den kolonial-greia i nærheten, så du i hvert fall kunne eliminert en bekymring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2017 at 11:46 PM, Pixie skrev:

Har du Get? Og Apple-tv? Isåfall har du tilgang til en Get-app der du kan finne alle kanalene du har tilgang til, og dermed hele sesonger av programmene... så få du sett de nye episodene likevel :)

Takk nei har ikke det. Og er ikke krise, bare veldig irriterende av Tv2.

Hatt en fin treningssamling,nå er det snart på an igjen...hverken jeg eller Prima er like ihuga i dag..titte ut på regnet.

Men vi hadde det gøy i går, jeg har en kul bikkje

19961327_10159025583190174_1882946686476

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resten av huset sover fortsatt..Sambo kom hjem sent og A var ikke helt i form i går kveld. 

Nico og Toddy er bare late. 

Jeg har vært oppe i flere timer alt for det er ikke mulig å sove lenge i seng når man har dårlig bekken og etter 1,5 uke i hengekøye var smertene plutselig uvante.  Dette er første turen jeg ikke har savnet senga på. Men jeg har savnet do og dusj.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...