Gå til innhold
Hundesonen.no

Ekstra gode grill-oppskrifter!


Pixie
 Share

Recommended Posts

Som tittelen sier, er det noen som har en ekstra god oppskrift eller to å dele? Marinader, grillmat, tilbehør? 

Mannen har fått seg lekker gassgrill til bursdagen, så vi inviterer la familia på grillmat og kake søndag:drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i selvlaget guacemole. Mos et par avocadoer, bland i litt salt, pepper og en dæsj Tacosaus - bland inn litt creme fraiche - og voila, deilig tilbehør til kjøtt :). Ellers er også maisstuing godt til kjøtt. Kok litt mais i en kjele, med smør. Kjør dem så gjennom en "moser", tilsett til fløte, salt, pepper og muligens litt muskattnøtt. Blir kjempegodt. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk god potetsalat:

Diger porsjon (som varer noen dager :P ), kan seff halveres eller dobles osv osv.

2 kg. kokefaste poteter (skrelles kalde med mindre man er en djevel på potetkoking :D )
2 stilker stangselleri
2 rødløk 
1,5 pose majones (sånn man får i økonomipk)
2 beger lettrømme
salt og pepper (kvernes over til slutt)

Visp/bland majones og rømme sammen. Hakk/kutt stangselleri og løk (ikke finhakk) og bland i.
Skrell potetene og del dem i passe biter. Bland alt godt, kvern litt salt og pepper på toppen og sett i kjøleskap et par timer (er best når den har stått litt, men kan spises umiddelbart)

Enkel og rask å lage, smaker fortreffelig både til grillmat og til spekemat :)

 

Holdt på å glemme...
Fylt champignon (jeg foretrekker å steke dem i ovn, men de funker på grill også)!

Brekk ut stilken på x antall sopp. Finhakk stilkene og miks dem med valgfritt kryddersmør.
Stekes/grilles til smøret har smelta og soppen er gjennomstekt.

Endret av Shokata
Lagt til noe
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangosalsa er et must hvis man skal ha god grillmat! 

Hjemmelaget dressing er også alltid en slager, er gubben som fikser men han lager majones også putter han oppi masse godt (kapers, chili, sylteagurk, sennep, honning, salt og pepper, sitron, hvitløk, løk, urter og diverse krydder osv). Han har ikke nødvendigvis alle disse ingrediensene oppi samtidig, men han smaker seg frem.

Også et det litt viktig å bruke brioche burgerbrød hvis man skal ha burger, de er mye bedre! Man får kjøpt det på meny.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangosaus funker utmerket til grillet kjøtt.

Kjør mango med stavmikser. Smak til med limesaft, cayennepepper, salt og tabasco.

Ellers er "pakker på grillen" alltid fint tilbehør. Skjær poteter, løk og sopp i biter. Krydre med hva du vil (hvitløk, timian, salt, pepper, chili el) tilsett evt andre ting (sukkererter, spinat, squash el) Lemp alt i alu.folie eller alu.form. tøm på fløte el. creme fraise. Sett på indirekte varme til ferdig :) Kan varieres på alle måter etter fantasi og smak.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mango dip synes jeg er veldig god til grillet laks og ørret. Veldig god til både kylling og svin også, men til rød fisk er den helt nydelig. 

1 boks gresk yoghurt og 1 stk mango blandes i blender. Tilsett salt og nykvernet pepper etter smak :)

Ellers så synes jeg hjemmelaget potetsalat med eple i er veldig godt. Bruker denne oppskriften som utgangspunkt og tilsetter hva nå enn jeg har i kjøleskap og hage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...