Gå til innhold
Hundesonen.no

Gaustatoppen med hund?


SFX
 Share

Recommended Posts

Pappa og jeg har lyst til å dra på tur sammen i sommer. Han har gått både Besseggen og gjennom Aurlandsdalen, mens jeg ikke er noe særlig fjellvandt. Jeg synes Besseggen virker skummel med hund - jeg synes den virker skummel uten hund også :P Så jeg har fabulert på Gaustatoppen - det er visst ikke definert som fjelltur for de som er fjellrever, men det vil gi oss en god tur og masse utsikt, det er innafor i min bok. Jeg tenkte det kanskje var en grei start, siden jeg har beinbrudd i kroppen som gror og ikke ser for meg flere dager på fjellet med sekk og telt.

Har noen gått opp Gaustatppen med hund? Er det greit framkommelig? Hva slags underlag er det? Vil Gaustatoppen gi pappa den fjellfølelsen han ønsker seg, når en ser på hva han har gått før?

Jeg har ferie i juli, så vi må i så fall gå når "alle andre" går, men vi vil også la værmeldingen styre litt - ideelt sett går vi på en dag med lav temperatur uten for mye skyer, så vi kan gå uten å tenke på varme hunder (og mennesker), men komme til toppen og fremdeles ha utsikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk opp dit når jeg var liten. Må ha vært 10-11 år, for jeg hadde bare en hund. Vi gikk ikke den vanlige stien, men en mer kronglete rute. Det gikk helt utmerket for både tobeinte og firbeint. Ville heller ikke vært redd for å ta med hund over Besseggen, det er en fantastisk tur <3 Eller enda bedre: Bukkelegret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger!

Jeg gikk opp til Torghatten for to år siden med to bernere, og den turen klarte de fint - men jeg møtte andre hundeeiere som måtte snu fordi det ble for vanskelig for hundene å komme seg fram på rullesteinene. Blant annet to grand danoiser, som burde ha god benlengde for å fikse det. Det var også hunder som ikke klarte tretrappene inni hatten, antagelig fordi åpningene mellom trinnene satte dem ut, men mine to fikset det greit - jeg hadde en foran og en bak for å ha litt kontroll på dem, ellers gikk vi som normalt. Men det var altså ikke alle hunder og hundeeiere som kunne det.

Så derfor tenkte jeg å spørre, om Gaustatoppen er bare rullesteiner, eller om folk og fe flest kommer seg fram :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaustatoppen går helt strålende med hund. Riktignok mange år siden jeg sist var på toppen nå, men har vært der 6 ganger før og i alle fall 4 av dem med hund. Nå er også stien utbedret og dermed enda lettere for hundepoter. 
For å få litt mer fjellfølelse så kan dere jo eventuelt gå litt bortover stien på nedsiden av Gaustatoppen (mot Rjukan), mellom Svinroi og Selstali. De fleste går til toppen fra Stavsro riktignok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint å gå til Gaustatoppen med hund. Hvis helsa ikke skulle holde så er det bane man kan ta ned igjen. Det er en del løse stein der, men stien er såpass tråkket så det går fint. I fellesferien er det massevis med folk og andre hunder der. Jeg anbefaler å gå der når det er fint vær. Hvis ikke er det iskaldt der oppe ? men det er nok likt til alle andre steder. Nesten alle går fra stavsro. Jeg har gått der, og en annen sti som er veldig bratt som ender ved banen som går i fjellet. 

Jeg skal gå til prekestolen om ikke så lenge. Ser for meg at det blir å gå i tog opp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jepp, alle hunder klarer det. Jeg gikk Gaustatoppen med chihuahuaen min, det var litt ubehagelig fordi han fort kunne bli tråkket på, men den utfordringen har jo ikke du med dine. Det er rundt 4,5 km en vei fra Stavsro. Slitsomt med så mye stein og å gå i kø både opp og ned. Det er mye folk når det er finvær, men sånn er det jo de fleste slike steder. Nå gikk jeg der sist i 2013, så veien er nok forbedret nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flere svar! Det høres ut som om det kan være greit å pakke noen potesokker, just in case.

Jeg skulle gjerne gått en hverdag i september når det er vakre høstfarger, men jeg får ikke bestemme når jeg har ferie i år, så da må det bli juli for å ha litt mer fleksibilitet på å dra spontant når det er passe vær.

Noen i bernerklubben gikk fellestur til Galdhøpiggen, og det var kolonnekjøring opp dit også - det blir vel slik på alle severdigheter og tett besøkte steder. Men utsikten får vi uansett.

Og møter jeg noe på Gaustatoppen som er stort nok til å tråkke på hundene mine, da vil ikke jeg være der! :D

I og med at jeg har to beinbrudd i kroppen, tenkte jeg det var kjekt å kunne ta heisen ned om formen svikter på toppen. Verre å få til når kroppen setter på håndbrekket midt på Besseggen eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, SFX said:

Tusen takk for flere svar! Det høres ut som om det kan være greit å pakke noen potesokker, just in case.

Jeg skulle gjerne gått en hverdag i september når det er vakre høstfarger, men jeg får ikke bestemme når jeg har ferie i år, så da må det bli juli for å ha litt mer fleksibilitet på å dra spontant når det er passe vær.

Noen i bernerklubben gikk fellestur til Galdhøpiggen, og det var kolonnekjøring opp dit også - det blir vel slik på alle severdigheter og tett besøkte steder. Men utsikten får vi uansett.

Og møter jeg noe på Gaustatoppen som er stort nok til å tråkke på hundene mine, da vil ikke jeg være der! :D

I og med at jeg har to beinbrudd i kroppen, tenkte jeg det var kjekt å kunne ta heisen ned om formen svikter på toppen. Verre å få til når kroppen setter på håndbrekket midt på Besseggen eller noe.

Rjukantrollet! 
"Hvis Gausta var graut og tinnsjø var saus, eg åt meg ikkje mett sa trollet" :D 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis
47 minutter siden, SFX skrev:

 

I og med at jeg har to beinbrudd i kroppen, tenkte jeg det var kjekt å kunne ta heisen ned om formen svikter på toppen. Verre å få til når kroppen setter på håndbrekket midt på Besseggen eller noe.

Heisen er helt ok den. Men selvfølgelig kø der og i godvær. Noen med høydeskrekk synes heisen var ekkel. Vi tok den med baby og en med ME, men det var tåke den dagen så vi så ingenting på toppen, da.:teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der noen år siden med greyhounden. Gikk helt fint, men veldig steinete. Vi gikk relativt tidlig og traff lite folk på stien, men på toppen var det en del folk. Opp til hytta er det greit, men gikk ikke helt ut til toppen da  det var litt mer ulendt. Veldig fin tur! Planlegger faktisk å gå den i sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint gå der med hund, vi møtte en del. Om det er den fineste turen for hundene å gå, tjaaa... :P Det er mye stein og ur, som de andre sier. God blanding av nedtråkket "grus"-aktig sti og ren stein når man kommer over den første stigningen som er litt grønnere enn resten av turen. 

Alle bilder fra google: 

Gaustatoppen7-Large.jpg

gaustatoppenstavsro10.JPG

fottur-til-Gaustatoppen_lightbox_image.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Snøfrost skrev:

Rjukantrollet! 
"Hvis Gausta var graut og tinnsjø var saus, eg åt meg ikkje mett sa trollet" :D 

Uæææææh!

10 timer siden, Klematis skrev:

Heisen er helt ok den. Men selvfølgelig kø der og i godvær. Noen med høydeskrekk synes heisen var ekkel. Vi tok den med baby og en med ME, men det var tåke den dagen så vi så ingenting på toppen, da.:teehe:

Jeg tenkte heisen ned, det er kanskje ikke like stor pågang den veien :P Om kroppen krever det, eller så går vi jo.

De bildene så jo ikke sånn kjempefristende ut, ser for meg at det er lett å tråkke over for en med ustabil ankel etter et ankelbrudd? Er det noen andre steder som er fine å gå for å få fjellfølelsen, og som ikke tar hele dagen og natta for oss med middelmådig kondis? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis
9 minutter siden, SFX skrev:

Uæææææh!

Jeg tenkte heisen ned, det er kanskje ikke like stor pågang den veien :P Om kroppen krever det, eller så går vi jo.

De bildene så jo ikke sånn kjempefristende ut, ser for meg at det er lett å tråkke over for en med ustabil ankel etter et ankelbrudd? Er det noen andre steder som er fine å gå for å få fjellfølelsen, og som ikke tar hele dagen og natta for oss med middelmådig kondis? :P 

Ja, det er nok greit å ha stødige ankler hvis du skal gå der.

For hvis de bildene er nye, så har det ikke skjedd imponerende mye med veien siden 2013 og det var ikke veldig artig å gå i kø i steinrøysa den gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, SFX said:

Uæææææh!

Jeg tenkte heisen ned, det er kanskje ikke like stor pågang den veien :P Om kroppen krever det, eller så går vi jo.

De bildene så jo ikke sånn kjempefristende ut, ser for meg at det er lett å tråkke over for en med ustabil ankel etter et ankelbrudd? Er det noen andre steder som er fine å gå for å få fjellfølelsen, og som ikke tar hele dagen og natta for oss med middelmådig kondis? :P 

Solstien. Ta Krossobanen opp. Du er på høyfjellet når du er ved kanonstillinga (toppen av solstien) Det er laget trapper av sherpaer oppover der. Lettgått og fint. Kommer over tregrensa. Og hvis du vil er det jo ingenting i veien for å gå litt lenger etter kanonstillinga også. 

Her er en blogpost fra vi hadde med Orca og Såga som valper. Vi gikk ned igjen Ryes vei (under Krossobanen) men hvis du vil ha mer fjell hadde jeg heller tatt en lengre sving oppe på høyfjellet :)
http://snofrost.blogspot.no/2014/08/valpenes-frste-langtur.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Siri skrev:

Ringebufjellet skal jo også være ok da :)
Hvor langt har du tenkt det er ok å kjøre for å komme dit dere skal? 

Tja, jeg har vel ikke tenkt så langt - men kjører ikke to dager for å gå tur i fem timer, liksom. Ringebufjellet fristet helt til noen bekjente la ut en video derfra her om dagen, av en superduper forbanna hoggorm som gjorde mer enn ett utfall mot dem. Skal jeg først gå lang tur i dagslys i sola, så skal jeg hæren døtte forsyne meg ikke måtte være redd for hoggormen også, det er jo litt av poenget med å komme seg på fjellet - ingen orm!

Takk for tilbakemeldinger til dere andre også, jeg kjenner at Gaustatoppen er en tur jeg kan vurdere å gå alene senere - da kan jeg snu om jeg ser at ankelen sliter, jeg kan gå sakte og ta pauser uten å forsinke noen i turfølget, og ødelegger ikke noe for andre. Jeg er allerede var på å gå tur med pappa fordi han alltid holder høyt tempo med eviglange steg, så jeg behøver ikke å gjøre det enda vanskeligere å holde følge ved å velge et underlag som taler mot meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, SFX skrev:

Tja, jeg har vel ikke tenkt så langt - men kjører ikke to dager for å gå tur i fem timer, liksom. Ringebufjellet fristet helt til noen bekjente la ut en video derfra her om dagen, av en superduper forbanna hoggorm som gjorde mer enn ett utfall mot dem. Skal jeg først gå lang tur i dagslys i sola, så skal jeg hæren døtte forsyne meg ikke måtte være redd for hoggormen også, det er jo litt av poenget med å komme seg på fjellet - ingen orm!

Takk for tilbakemeldinger til dere andre også, jeg kjenner at Gaustatoppen er en tur jeg kan vurdere å gå alene senere - da kan jeg snu om jeg ser at ankelen sliter, jeg kan gå sakte og ta pauser uten å forsinke noen i turfølget, og ødelegger ikke noe for andre. Jeg er allerede var på å gå tur med pappa fordi han alltid holder høyt tempo med eviglange steg, så jeg behøver ikke å gjøre det enda vanskeligere å holde følge ved å velge et underlag som taler mot meg.

Hvis det er mulig å få til i forhold til jobb kan jeg gå med deg. HAr vel kommet opp i femten ganger opp. Skal opp i august for da er det nattevandring igjen og den var bare vakker

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, lijenta skrev:

Hvis det er mulig å få til i forhold til jobb kan jeg gå med deg. HAr vel kommet opp i femten ganger opp. Skal opp i august for da er det nattevandring igjen og den var bare vakker

Takk for tilbudet! Jeg må sjonglere jobb her også, så får se hva det blir til når. Ser for meg noe spontant og impulsivt basert på værmeldinger utover i september en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, SFX skrev:

Takk for tilbudet! Jeg må sjonglere jobb her også, så får se hva det blir til når. Ser for meg noe spontant og impulsivt basert på værmeldinger utover i september en gang.

Den er grei. Jobber skift så alt og ingenting kan passe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Vilje, Blefjell er utrolig flott! Lettgått, fin variasjon av fjell og mykt underlag, super utsikt. En fin dagstur! Jeg har bare vært der på høsten, i nydelige høstfarger, men vil tro det er minst like fint sommeren gjennom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...