Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor vanlig er din hunderase der hvor du bor?


MerlePerle
 Share

Recommended Posts

I din by/tettsted/bygd evt nabolag?

Jeg har bodd her jeg bor nå i 3 år snart, og har sett/møtt nøyaktig 0 eurasiere og 1 sett en aussie stå utenfor et hus :P

Er litt nysgjerrig på om andre her også blir supernyskjerrig og oppgiret om de ser noen gå rundt med den rasen som dere selv har en gang i skuddåret, eller om dere møter dem "hele tiden"?

Regner med å få en del sprikende svar, siden vi har så mange både sjeldne og mer vanlige raser her inne :wub:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Herfra er det 6 mil til nærmeste borzoi som bor i Kristiansand . Der bor det 2 stk. Derfra må man til Rogaland for å finne neste og Telemark andre veien

Nææh, dårlig med salukier og basenjier i nordøsterdalen gitt   Gråhunder, settere, noen harebikkjer og alaskahuskyer har vi masser av.

Her regner det cavalierer  

Bor en bordertispe like oppi feltet her, men kun sett dem på tur en gang iblant.

Så hadde jeg en kamerat med 2 hannhunder, men han har flyttet. Moren hans bor her fortsatt, og har også en hannhund som er litt yngre enn eldste min. De bor vel ca 5 min kjøretur unna.

Så har jeg sett 2-3 langs veien mens jeg har kjørt på andre siden av byen.

Og så vet jeg jo at det bor en og annen i området, pluss sauebøndene som har noen hver.

Det er jo en veldig vanlig rase, så det er naturlig at det er mange av dem rundtom, men jeg syntes egentlig jeg møter på dem relativt sjeldent tatt i betraktning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der bor en beauceron hannhund i nabolaget mitt som vi til stadighet treffer på tur, og utenfor nær-butikken (!). I tillegg vet jeg om tre andre beauceroner i byen her, har kun "dumpa borti" ene EN gang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I trondheimsområdet er det mye belger, men det er Tervueren som dominerer, Groenendael er det langt færre av. :) Vi treffer aldri groen på tur, for å si det sånn :P ikke det at vi treffer terv heller, for akkurat i området hvor jeg bor er det vel Twist og en svær politi-malle som representerer belgerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bygda vi bor det totalt 13 malamuter faktisk. En som driver med kjøring, også er det vi og huseier som har 4 malamuter totalt, pluss en til som jeg veit om. Av shiba et det 2 stykker i bygda. Min og ei venninne sin. 

I kommunen er malamute ikke uvanlig. Det er mange tur- og friluftsfolk som bor her, så malamute er rimelig utbredt faktisk. Der vi bodde før, var det heller ikke uvanlig å møte på en malamute. I tettstedet vi bodde visste jeg om 7 stykker inkl. mine.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
18 minutter siden, MarieR skrev:

I trondheimsområdet er det mye belger, men det er Tervueren som dominerer, Groenendael er det langt færre av. :) Vi treffer aldri groen på tur, for å si det sånn :P ikke det at vi treffer terv heller, for akkurat i området hvor jeg bor er det vel Twist og en svær politi-malle som representerer belgerne. 

Kanskje fordi det er to oppdrettere i området? :P Jeg har aldri bodd noe sted med så mye terver som i Trondheim hehe. 

Her jeg bor nå er det veldig få terver. To til såvidt jeg vet. Alaska husky derimot... det tror jeg er nesten mer vanlig enn golden retriever her :lol: Og hvis vi teller antall huskyer og ikke bare hvor mange som eier husky...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mange boxere her. Har møtt en hvit noen få ganger, men tror jeg er et par år siden nå. Så er det en som trener i hundeklubben, også vet jeg om en til utenom det. Men ingen i de områdene vi vanligvis går tur, så jeg møter så og si aldri boxer på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk Aiko for snart åtte år siden og da Imouto fulgte et år etterpå, lagde vi furore hvor enn vi gikk, mens nå er det et helt vanvittig antall shibaer (rundt 10, helt vanvittig :P ) bare i umiddelbar nærhet fra der vi bor. Jeg veit stort sett hvem alle er, eller de veit hvem vi er. Jeg synes ikke at "alle" skal ha seg shiba, men jeg liker at vi tar vare på hverandre når valget nå er tatt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, MarieR said:

I trondheimsområdet er det mye belger, men det er Tervueren som dominerer, Groenendael er det langt færre av. :) Vi treffer aldri groen på tur, for å si det sånn :P ikke det at vi treffer terv heller, for akkurat i området hvor jeg bor er det vel Twist og en svær politi-malle som representerer belgerne. 

I Bergen er det motsatt :D Men har møtt en del. Har en groenendal i borettslaget vedsiden av, fra samme oppdretter som Twist. Har også møtt en terv og en malle et par ganger i borettslaget :P De bare bor ikke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedmarken er på en måte Norges navle når det gjelder briard, men det er ikke så ofte jeg møter på noen om det ikke er avtalte møter da. Det kan jo skyldes at jeg går på steder der jeg møter få folk med hund generelt :aww:. Men jeg kjenner veldig mange med briard rundt om her i området ja - og det er jo en god grunn til det, siden de to største oppdretterne på rasen har bodd her med få kilometers avstand i mange år :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schipperker er jo uvanlige i Norge generelt og de fleste bor på motsatt side av landet fra oss. Vet om 4 stk her i Bergen, men de bor på andre siden av byn så ser de bare på utstilling. Har hørt rykter om at det skal være en rett i nærheten her jeg bor, men jeg har ikke sett den selv om jeg har gått med øynene på stilk :P Om vi møter en Schipperke må jeg ta kontakt og hilse på og vite hvem det er og hvor de kommer fra  :teehe: Akkurat som de som kjenner rasen bare MÅ stoppe oss og spørre "ER det en Schipperke!?", om de ser oss. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bor ikke så mange her jeg bor, så jeg har ikke møtt noen med Siberian. Sett en som har gått med malamute noen ganger, men da er vi allerede 20minutters kjøretid unna og ikke i et område jeg går med mine noen sinne. Nærmeste jeg kommer. Vet det er noen med AH ikke så altfor langt unna, men har ikke møtt de heller.  Så er det en med flere SH og flere med 1-3 SH i Skien, Porsgrunn, Bamble og Siljan, men det er da andre kommuner. 
Sjelden jeg møter hunder overhodet, eneste jeg møter jevnlig er en med norsk elghund grå, og en med 3 stk. En stor sak jeg er litt usikker på hva er (doodle sak?) og 2 små. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle nabolag jeg har vært i, har det aldri vært noen Labradorer :( Jeg kjenner så mange rare raser, og vi har 4 goldens i gata (!!). Men ingen labbiser :cry:  Ikke engang i "turomkrets" er det labbiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "nabolaget" møter vi på 7 sheltier og vet om 5 kooikere (to av dem er valpene til min hannhund, begge hentet fra oppdretter i Midt-Norge:P). Om jeg utvider nabolaget mitt finnes det så mange flere.. Men så bor vi i Oslo :) 

Men her vi bor kryr det av hunder av omtrent alle mulige raser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

I byen bor en svensk lapphund vi har møtt på tur et par ganger og jeg vet at det bor finske der også men har ikke møtt på noen utover en i dyrebutikken en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...