Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hund passer til meg?


Even
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg er en 18 år gammel gutt som nettopp har flyttet inn i ny leilighet. Har funnet ut at det kan bli ganske ensomt til tider, da jeg bor alene (ikke kjæreste).. Dermed tenkte jeg at det hadde gjort seg med en 4- beint samboer :) vi har aldri hatt hund selv, men har passet på naboen sin noen ganger.

Jeg har egentlig ikke peiling på hvilken hunde rase det eventuelt skulle blitt, så håpet på at noen her kunne hjelpe meg litt :D

har noen få kriterier jeg kan ta med:
-bør ikke bjeffe for mye (og høyt), da det er 5 andre leigligheter i samme bygg.
-relativt renslig (lite lukt)
-røyter minst mulig (vil ikke ha hår over alt)
-bor på bygda, så bør kunne gå fjellturer osv

Håper på gode tilbakemeldinger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Springer spaniel både røyter og har litt pelsstell da. Men er ellers en veldig fin allroundhund. Og så er det som de andre sier, litt avhengig av hva du ser for deg av aktivitet og sånt.

Og hvis du bor alene, har du familie og venner som kan stille opp og hjelpe? Særlig hvis du får deg en valp så kan det ta tid før den kan være alene en hel arbeids- eller studiedag. De første ukene bør de nesten ikke være alene i det hele tatt, og det er ikke alle steder det er enkelt å ta med hund. I tillegg må du prioritere hunden de dagene du jobber eller studerer, det betyr begrenset sosial omgang mtp fester, kino og lignende hvor du ikke kan ta med hunden. Hvis du er borte flere timer på dagen så kan du ikke bare stikke hjemom for å mate hunden og så la den være alene hele resten av dagen igjen. Har du venner som synes det er ok med hund på besøk?

Det er flere her på forumet som er alene med én eller flere hunder, og selv om det stort sett går greit så er det jo utfordringer. Uansett tenker jeg det er viktig å ha noen i bakhånd som kan hjelpe ved sykdom, ferie, eksamensperioder osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar ??

Er på jobb fra 7-4 man- fred. Når jeg kommer hjem pleier jeg å lage middag og se litt på tv. Tar meg ofte en liten kveldstur. Har foreldre, og søsken i alle aldere som vil være behjelpelige om det skulle være noe.

Har som mål å bli flinkere å gå turer og lignende, så har tenkt at hvis jeg får meg hund har jeg jo ikke noe valg :D men samtidig må jeg innrømme at jeg tror en litt lat og bedagelig hund hadde klaffet best i sammen med meg 

max pris 10 000kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Even skrev:

Takker for svar ??

Er på jobb fra 7-4 man- fred. Når jeg kommer hjem pleier jeg å lage middag og se litt på tv. Tar meg ofte en liten kveldstur. Har foreldre, og søsken i alle aldere som vil være behjelpelige om det skulle være noe.

Har som mål å bli flinkere å gå turer og lignende, så har tenkt at hvis jeg får meg hund har jeg jo ikke noe valg :D men samtidig må jeg innrømme at jeg tror en litt lat og bedagelig hund hadde klaffet best i sammen med meg 

max pris 10 000kr

De fleste hunder ønsker og trenger gjerne en del tur, og å belage seg på en hund som trives best i sofaen er nok litt risky. Isåfall er det nok gjerne lurt å gå for en omplasseringshund som ikke trives på langturer eller noe. Men generelt sett; skal man ha hund må man være forberedt på å ut på tur. Mange meninger rundtom, men jeg personlig synes alle hunder fortjener minst 1time tur i hverdagene. Om det blir en gang av og til uten annet enn lufteturer går somregel fint, da.

Og med tanke på makspris: husk at det kun er en engangssum. Det som koster er å eie hunden. Da med tanke på nødvendig utstyr, hundemat, veterinærutgifter, forsikring osv. 

Et annet tips: begynn å gå turer nå, før du skaffer deg hund. Så ser du om det er realistisk at du vil gå på tur med hunden hver dag. Ikke belag deg på at du nødvendigvis kommer til å gå mye tur bare  fordi du har fått hund i hus. Du bør jo trives på tur selv også :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du selv nevner pris - husk at det å ha hund koster også. Innkjøpsprisen er én ting, men så kommer hundens mat, det du trenger av utstyr, kanskje et valpekurs for å få litt drahjelp og innføring i hundehold når alt er nytt, årlige vaksiner, forsikring anbefales om du ikke har et romslig sparebeløp å ta av (med romslig tenker jeg minst 15.000 - akutte ting er sjelden billig, og sjelden i veterinærkontorets åpningstider), og på flere raser er det fra oppdretters side ønske/krav om ulike helsetester når valpen er et år gammel, for eksempel røntgenfotografering av hofter og albuer.

Jeg ville beregnet minst 10.000 i utgifter det første året, avhengig av hvilken rase du skaffer deg. Da inkluderer jeg mat, mat- og vannskåler, grunnvaksiner, halsbånd, sele, lenke, pelsstellutstyr, valpekurs, forsikring - det grunnleggende. Noen raser trenger varmedekken på vinteren, noen vil ha en egen hundeseng til sin hund, leker og godbiter er svært varierende utgifter - også videre. Det er mye en KAN handle inn og skaffe seg når en har hund, men jeg har nå tenkt på det grunnleggende. Har du bil, anbefales det på det sterkeste å skaffe et godt og solid bilbur til hunden.

For øvrig er min erfaring at de fleste raser har en høyere valpepris enn 10.000 - i hvert fall om en kjøper renraset valp fra oppdretter som registrerer og har det grunnleggende på plass. Ironisk nok er det på Finn.no uregistrert valper i min rase som selges til høyere pris enn jeg tar for en valp med stamtavle, så ingen regel uten unntak... Hvis økonomien din er trang, ville jeg heller satt av tid til å spare opp mer penger - også "driftskostnader", enn å kjøpe en random hund på Finn.no som er blanding av piasavakost og hyene (gammelt ordtak i min oppvekst), og du ikke vet om den vil tilfredsstille dine krav til bjeffing, pelsstell, røyting og aktivitetsnivå.

Om du får deg valp, så kan jeg i hvert fall love at det ikke blir middag og TV rett etter jobb - da blir det et eple eller banan i hånda, mens du knepper på lenka og gir hunden i det minste en tur ut for å tisse og bæsje etter en dag hjemme ;) Så må du ha en plan for valpetiden, som de andre har nevnt. En voksen hund er rolig og tilpasningsdyktig, men en valp trenger mye mer tid og veiledning fra sin eier, og en tenåring kan i en del raser være ganske krevende og utfordrende i den forstand at de trenger mer aktivisering av både kropp og hode enn de gjorde som valp, også roer de seg litt ned i treårsalderen eller så - igjen, avhengig av rase. Men siden du bor alene, må du ha en plan for hvem som kan lufte hunden på morgenen, ettermiddagen og kvelden når du får influensa, og du må være trygg på at du har tid å gi valpen og hunden gjennom hele dagen - ikke bare en kveldstur eller ekstra lang tur i helgene.

Jeg bor selv alene med hund, så jeg vet litt om hva det krever. Bare sist fredag var jeg avhengig av hjelp - eller så måtte jeg ha droppet sommeravslutningen på jobben, for den varte fra morgen til kveld. Alternativt blitt med på halvparten. En må gjøre prioriteringer og noen offer når en har hund, men for meg er det vel verdt det fordi jeg får så mye bedre igjen. Jeg kan ikke bli med ut på en impulsiv lønningspils etter jobb når hundene har vært hjemme en arbeidsdag, jeg kan ikke takke ja til hotellovernatting og å dra den helt ut på julebord når det er hunder som venter på meg hjemme, feriene må legges opp etter at hundene er med eller har pass, også videre. Men det føles ikke som offer, når jeg ønsker å ha hund i livet og har det som livsstil. For hund er ikke en hobby - en hobby kan du legge i skuffen og ta fram når du har bedre tid. Hund er en livsstil. Ønsker du den livsstilen, med tisseturer tidlig morgen i regnværet i stedet for kaffe og frokost når du forsover deg til jobb? :D 

Det er 400 ulike raser, og altså mye å velge mellom. For mange av rasene som ikke røyter, så kompenseres det med pelsstell - pelsen vokser kontinuerlig og må derfor klippes/barberes for ikke å bli helt sau. Jeg tenker da for eksempel på puddel, lagotto romagnolo og spansk vannhund, som ofte trekkes fram som røytefrie raser.

Du vil ikke ha hår overalt - men hva med sand, grus, kvist og kvast? Vil du ha en langpelset hund som nødvendigvis trekker inn mer skit fra skogs- og fjellturer, eller vil du ha en korthåret rase hvor mindre kan sette seg fast i pelsen og bli med inn over dørstokken? En korthåret rase er i mye større grad en røyterase (med det mener jeg at det er vanskelig å finne en korthåret rase som ikke røyter), og korthåret røyting er i mine øyne verre enn langhåret røyting. For eksempel en labrador retriever eller dalmatiner vil ikke kunne gjemme så mye sand og granbar i pelsen etter en tur, og er dermed lettere å ha i hus enn en leonberger eller golden retriever om en tenker på støvsuging og gulvvask. Men de korthårede røyter korte hårstrå som sitter fast "overalt", mens langhårede raser i større grad røyter "pelsballer" som er lettere å støvsuge og å plukke opp. Hår blir det uansett, med mindre du som sagt går for en rase som ikke røyter - men da må du investere mer tid til pelsstell, eller penger til en hundefrisør.

For å sortere litt, så ville jeg unngått de fleste raser i gruppe 9, miniatyrhundraser - det er generelt mye bjeffing og lyd i gruppe 9-raser, da deres opprinnelige bruksegenskaper var å vokte og passe på. For eksempel flere av de tibetanske rasene hadde som jobb å bo i klostrene med de tibetanske munkene, og beskytte dem mot onde ånder og bjeffe på spøkelser. Ikke rart noen miniatyrhundraser bjeffer på alt og ingenting, når de skulle bjeffe på alt vi ikke ser :P Ingen regel uten unntak, og å ha én hund fra gruppe 9 er lettere enn å ha en flokk som drar hverandre i gang. Jeg fornærmer sikkert flere med miniatyrhund nå, men jeg har selv hatt miniatyrhund og kjenner mange med miniatyrhund, og det er ikke første rasegruppen jeg ville fokusert på for å få en stille hund i leilighet. Det samme med gruppe 5, spisshunder, de kan også være meget vokale. Må ikke, men kan. Siden dette blir din første hund, er det kanskje greit å gå for en rase hvor en ikke må regne med å legge ned ekstra innsats for å trene bort bjeffing som faller naturlig for akkurat den rasen.

Gruppe 3, terriere, har mange raser som ikke røyter - men da må pelsen trimmes i stedet. Det er også "mye hund" i en terrier, de kan være mer krevende og komme med andre utfordringer enn andre raser har. Du må sette deg inn i rasens historie og opprinnelige bruksegenskaper, så du vet litt mer om hva du kan forvente deg av hundens genetiske pakke - en rase som er brukt til vakt, vil selvfølgelig ha lettere for å vokte enn en rase som skulle holde føttene varme for adelens qvinder. 

Du er enda ung, og en hund er forhåpentligvis en forpliktelse i åtte-ti år. Hvor ser du deg selv om fem år? Vil du ut og reise, vil du alltid bo så du kan ha hund, har du en forutsigbar jobb, hva gjør du når du får kjæreste som synes hund er æsj, passer det like godt med hund om to år og om seks år som det gjør nå? Jeg snakker av egen erfaring - mye endrer seg fra 18 til 28 år, og jeg bruker ikke alder mot noen når de vil ha valp fra meg - men folk skal ha reflektert over ting og være bevisst på at ting kan endre seg, når de plutselig får en jobb med mye reising, eller de skal få barn, eller de innser at de vil reise seks måneder i Brasil for å finne sin indre amasone, også videre.

Poenget mitt er at vi kjenner ikke deg og har ikke så mye å gå ut fra, så det er vanskelig å si noe om hva slags rase du skal ha. Kanskje du skulle tatt kontakt med en lokal hundeklubb eller dratt på en utstilling, for å se litt, snakke med folk og sondere terrenget? Les om ulike raser som virker aktuelle på nettet, bli bedre kjent ved å kontakte raseklubben, og gjør din research før du kjøper noe som helst.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min første hund for 1 og et halvt år siden. Jeg kan trygt si at jeg undervurderte hvor mye tid som går bare til de hverdagslige ting som tur, pelsstell, kloklipp, mental aktivisering (hunder trenger å få brukt hodet, ikke bare kroppen) og sosialisering. Og hunder koster mye mer enn man tror... 

Når du er borte så mye av dagen ville jeg ikke anbefalt valp eller unghund. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

10,000kr... finnes det noe annet enn norske jakthunder å få til den prisen? Selv Labrador begynner å nærme seg 18,000kr nå om dagen...

Tvilsomt å finne så mange renrasede til 10k, ja. Jakthunder og border collie, men det er ikke akkurat typen hund jeg ville anbefalt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en voksen hund? Da slipper du slitsom valpetid og alene hjemme-trening, og du kan få deg en trivelig hund til en hyggelig penge.

Men jeg henger meg på det at innkjøpsprisen kun er en engangssum. Det er hverdagen og uforutsette veterinærbesøk som koster.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at 7-16 pluss reisevei er for mye for en hund å være alene sånn til daglig. Når du da i tillegg er alene med hunden så det blir enda flere alenetimer så fort du må en tur på butikken, i en bursdag osv. så blir det mange timer alene. Om du ikke har anledning til å ha med hunden på jobb så håper jeg du belager deg på å ha hjelp med hundelufting i løpet av dagen, ihvertfall det første året eller så når hunden er ung og har mye som kribler i kroppen.

Svært få hunder er late. De tar som oftest så mye tur de får. Noen krever også at de får brukt hodet sitt på mer mentalt krevende aktiviteter. Selv om de er veldig tilpasningsdyktige så mener jeg at de som hovedregel bør få minst en times tur hver dag, i tillegg til lufting morgen og kveld.

Når det gjelder pris så ser du flere av her kommenterer at det er lavt for en renraset hund. Og det anbefales at du går for nettopp det, og ikke støtter blandingsavl. Det er svært få gode grunner til å krysse to hunder av ulike raser, hvor du ikke har oversikt over slekt og helse, og kan se hvilke helseproblemer de er utsatte for. Og det at blandingshunder er friskere enn rasehunder er bare en myte. Isåfall kan en voksen omplasseringshund være et godt alternativ. Men igjen, som de andre sier, hundehold koster mer enn prisen.

Kan du ikke legge ut en annonse på finn eller finnenhundpasser.no eller lignende hundepass-sider, og se om du kan passe hund innimellom for å prøve? Eller, hvis det finnes noe omplasseringssenter i nærheten av deg, høre om de trenger hjelp til kos og lufting? Det er en veldig fin måte å bli bedre kjent med flere typer hunder før du finner ut hva som passer, samtidig som du hjelper noen som trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, simira skrev:

Når det gjelder pris så ser du flere av her kommenterer at det er lavt for en renraset hund. Og det anbefales at du går for nettopp det, og ikke støtter blandingsavl. Det er svært få gode grunner til å krysse to hunder av ulike raser, hvor du ikke har oversikt over slekt og helse, og kan se hvilke helseproblemer de er utsatte for. Og det at blandingshunder er friskere enn rasehunder er bare en myte. Isåfall kan en voksen omplasseringshund være et godt alternativ. Men igjen, som de andre sier, hundehold koster mer enn prisen.

 

Nå er det ikke alle blandingskull som er planlagt da. Mange tjuvparringskull som trenger hjem :) Synes ikke man på generell basis bør anbefale å unngå blanding. Det går som regel veldig greit med de fleste blandingshunder selvom de fleste her mener at det er farlig risikosport å kjøpe blanding.

MEN man må vite og tenke over at en blandningshund vet man ikke hvordan blir, og man må være rimelig sikker på at hundene den er blanding av begge/alle er raser man kunne trivdes med, fordi man aldri vet hvilke egenskaper hunden arver. Og man bør tenke over dersom hunden er blanding av to veldig ulike raser, hvordan blir disse egenskapene i en kombinasjon? Ikke alle kombinasjoner er like heldige.

Og som Simira nevner, det er veldig mye useriøst blandingsavl ute og går - så unngå helst det, for de er ofte bare laget for profitt. Men tvujparringskull er uhell og er valper som trenger nye hjem. Bare pass på å få så mye info som mulig om foreldre og helsestatus hos disse.

Eller dersom du ønsker mer forutsigbarhet går du for en renraset. Da vet du sånn ganske godt hva du ender opp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Kangerlussuaq said:

10,000kr... finnes det noe annet enn norske jakthunder å få til den prisen? Selv Labrador begynner å nærme seg 18,000kr nå om dagen...

 

13 hours ago, maysofie said:

Tvilsomt å finne så mange renrasede til 10k, ja. Jakthunder og border collie, men det er ikke akkurat typen hund jeg ville anbefalt her.

De aller fleste jaktraser koster 13000 kr pluss, varierende mellom 13 og 16 tusen. Så jeg lurer på hvilke jakthunder som menes når man snakker om jakthunder under 10 tusen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, enna said:

Mange av disse er ikke NKK-registrert, så det forklarer den lave prisen. Jakthunder registrert i NKK ligger en god del høyere i pris.

Jeg ser ingen ting om NKK-register i annonsene om dunker og finsk støver, på beagle til 10,000kr står det eksplisitt "Selges med stamtavle, registrert i NKK, chippet og vaksinert."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, enna skrev:

Mange av disse er ikke NKK-registrert, så det forklarer den lave prisen. Jakthunder registrert i NKK ligger en god del høyere i pris.

Harehundrasene ligger lavt i pris ;) 10.000 er vanlig pris på valper etter godt premierte foreldre. Kjempelogisk mtp at det er de rasene som krever absolutt mest tid å få fram til gode jakt/prøvehunder :lol:

MEN ts skal absolutt ikke ha noen støver!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting ihvertfall jeg synes er viktig å tenke på er at selv de minst krevende hundene vil ha behov for å komme ut en tur, selv om de kanskje ikke har det samme behovet for å gå langt, løpe, bære,jobbe, så har døgnet like mange time for dem og det blir kjedelig å leve inne i en leilighet. Og de fortjener like mye tid ute selv om man kanskje ikke går like langt i km som man ville gjort med en annen hund. Som oss så trenger de å få komme ut, oppleve, se, snuse, få noen positive inntrykk for å trives rett og slett. For deres mentale helse. 

De røyter litt, men er ganske sofaglade så lenge de har fått løpt av seg litt, stort sett stille, rolige og enkle sjeler, ta en titt på whippet eller noen av er andre myndene??

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, mokken skrev:

Hvis det er aktuelt å overta en voksen hund så er kanskje denne aktuell?  

Jeg synes denne hørtes ut som et veldig godt alternativ!

Angående tur, så er det jo kjempefint at du, TS, har lyst å begynne og gå mere turer! Det er en super motivasjon å ha hund, da må man ut i all slags vær og det koselig å ha selskap på turene :) En som er der og alltid er glad for at dere skal ut sammen, det gjør noe med en. Hvor lange turer ser du for deg at du går til hverdags? Hvilke type turer? Det er ikke sånn at man må gå i flere timer for å slite ut hunden, men de fleste, voksne hunder, har godt av en god tur hver dag, sånn rundt en times tid, pluss tisseturer fordelt utover dagen.

En tur kan jo også være så mangt. Enten at man går sammen langs veien, hunden i vanlig kort bånd eller kanskje langline eller flexiline sånn at den får litt større bevegelsesfrihet. Den kan ha kløv på seg for å trene styrke. Man kan gå i skogen, på brede stier, smale stier, ulent terreng osv. Man kan gå til fjells. Hunden kan trekke deg om den vil det, sommer som vinter. Dere kan jogge sammen eller kanskje sykle. Utenom båndtvangen kan den springe løs der hvor det er egnet. Du kan slippe den på et jorde/oversiktlig sted og la den løpe fritt, kanskje kaste litt ball eller freesbee med den (obs kan være stressende). Så kan man finne på ting underveis på turene. La hunden balansere på kanter, gå slalom mellom stolper eller hoppe opp på egnede gjenstander (f.eks nedfallstre) sånn at den får øvd på balansen sin. Eller dere kan trene triks og lydighetsøvelser underveis. Eller dere kan gå på oppdagelsesferd i skogen, f.eks når du ser at hunden får noe i nesen, så kan du, i bånd, la ham styre veien og se hva dere følger. Kanskje et elgspor? Eller har det nettopp ligget et rypekull her? Også kan du gjemme favorittleken dens og la ham lete etter den, eller dere "finner" et godbittre hvor du gjemmer godbiter i stammen og på greiner sånn at den må strekke seg for å nå godisen. Eller så sitter dere sammen på en stubbe og ser ut over verden. Det sistnevnte der er virkelig å anbefale :heart:

Om hunden liker å svømme, kan den også få svømme i egnede vann, enten at den henter dummy/leke eller pinne eller at den svømmer fritt rundt sånn som den selv vil.

Så kan dere dra til byen og sitte på utecafe, det er også veldig trivelig.

Som du sikkert skjønner og vet, så er det mye man kan gjøre sammen med hunden sin. Det handler mye om å være sammen og nyte hverandres selskap. Klart den må få sitt av trim og stimuli, men det kan gjøres på veldig mange forskjellige måter. Det er liksom ikke bare å løpe ei mil tre ganger i uka som er det ene rette :) Du må likevel finne ut om du liker å være ute på tur, i all slags vær :) Det er ok å ikke like og være ute i vannrett sludd, men hunden må ut på do likevel da, men jeg skal ikke påstå at du trenger å digge det :lol:

Å være sammen sånn i hverdagen, hjemme, ute og der hvor dere liker å være, det er i grunn det mye av hundeholdet handler om, og det er, som jeg har skjønt, også ønsket ditt -en å ha selskap i.

Katter er det også veldig mye selskap i. Vi har en på 15 år og jeg kan skrive under på at det er vel så mye selskap og kjærlighet fra den fronten som det er fra hunden :heart: Han blir det jo ikke turer og de utendørsopplevelsene sammen med, men inne finner vi på mye forskjellig, trener triks bla, leker og koser oss. Så katt kan absolutt anbefales det også!

En annen ting med hund er at det fort kan bli veldig sosialt. Man treffer andre hundeeiere også er samtalen i gang :) Du kan delta på forskjellige kurs om du har lyst til det, starte med en hundesport (det er masse å velge i) og der er det andre hundeeiere man kan bli kjent med som er like hundegale som en selv, så det kan være berikende det også! Ute på tur kan man fort komme i snakke med andre mennesker også, både de med og uten hund, folk vil gjerne hilse på hunden også slår man av en prat om hunden eller det ene og det andre. 

Det er jo ikke bare idyll, det er det jo ikke, sånn som med det meste andre her i livet. Hunden blir syk, må til veterinær, hunden skader seg, må til veterinær, hunden lærer seg en uvane og man klør seg i hodet på hvordan man kan løse det, det er hår og sand i alle kriker og kroker (særlig på våren!), det lukter våt hund og av og til også våt hund med tillegg av sur myrlukt :lol: Så kaster de opp på teppet eller i sofaen. Eller tygger på tøffelen din (eller som min valp -og unghund gjorde: tygde på passet mitt, ødela solbrillene mine dyrt innkjøpt i Split, tygger på den ûberkule sykkelhjelmen min også har det vel gått med et par sko også). Men alt det der er jo verdt det når man har sin elskede pelskling der og virkelig ønsker å ha hund i livet sitt. Det er vel med en hvilken som helst relasjon, som oftes er det beste dager og hverdagen flyter fint på, men så har man utfordringer og konflikter innimellom og får noen grå hår.

Hundesonen har forresten en snapkonto jeg anbefaler deg å følge, der får man sett litt av hundelivet til folket her inne. Vær obs på at flere av oss er over gjennomsnittet interessert i hund og driver med flere hundesporter og har det virkelig som en livsstil, ikke la deg avskrekke av det i så fall. Det går helt fint å ha et godt hundeliv uten at man trenger å traske flere timer i skogen hver dag, delta på flere fellestreninger i uka og konkurrere på stevner :) Det går også helt fint an å ha et godt hundeliv og gjøre alle de greiene også :) Du må nesten finne ut hva du har lyst til. Hundeverdenen har et hav av muligheter. Kontoen heter "hundesonen". Det kan være fint, som andre har foreslått, å oppsøke nærmeste hundeklubb, dra på stevner og utstillinger og se litt på de ulike rasene og få en følelse av hvilken type hund du vil passe sammen med. Det handler om kjemi også. 

Har du bil, forresten, eller er du avhengig av offentlig transport? Er det sistnevnte, kan det være fint å ha en hund som er litt mindre, de kan lett taes på fanget etc. Ikke for det, jeg reiser kollektivt med min 30 kg labrador og det går helt fint det, altså.

Når det gjelder raser, så er det nok flere som kan passe. Du får tenke litt på om du vil ha en som er sosial eller mer reservert av seg. En som er mer happy go lucky eller en som kan være litt mer skeptisk. Vokt og varsling vil jeg unngå siden du bor slik du bor og ønsker en som er mest mulig stille. Jeg vil også anbefale en rase som er i den sosiale enden av skalaen og som er mer happy go lucky. En som tar livet på strak pote uten særlig med diller. Det er jo typisk spaniel og retrievere gode valg. Puddel og løwchen kan også være verdt å sjekke ut (ikke la deg avskrekke av frisyrene). Kanskje en av myndene også hadde passet deg. Du sier ikke noe om hvilken størrelse du ønsker på hunden? Ei heller angående hvilken pels du ønsker deg? En som er mer værbestandig eller en som trenger å kles på? Nå må de fleste innehunder kles på i kaldt vær, så det er ikke store greia uansett. Det negative med spaniels og retrievere og kanskje også puddel, er at de er aktive hunder og trenger å få brukt seg både fysisk og psykisk. Løwchen hadde kanskje sånn sett passet. Selv om de er små, henger de fint med til fjells! Men jeg vet ikke hvordan lydnivået er på dem.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Poter skrev:

Løwchen hadde kanskje sånn sett passet. Selv om de er små, henger de fint med til fjells! Men jeg vet ikke hvordan lydnivået er på dem.

De jeg kjenner er det mer lyd i enn jeg synes er trivelig - men jeg kjenner ingen som har én, jeg kjenner bare de som har flokk, og de drar jo hverandre mer i gang da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, SFX skrev:

De jeg kjenner er det mer lyd i enn jeg synes er trivelig - men jeg kjenner ingen som har én, jeg kjenner bare de som har flokk, og de drar jo hverandre mer i gang da. 

Hm, ok. Er det mindre lyd  i mynder og da særlig whippet, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, her var det mange gode tilbakemeldinger gitt! 

Veterinær besøk, hårstell, tisseturer flere ganger til dagen, kostnader av alle slag, osv osv, er ting jeg ikke har tenkt på. Forstår at det krever mye både tid, kjærlighet og penger med hund ?

Det kan høres ut som om jeg heller bør finne meg ett kvinnfolk i første omgang, evt en katt som nevnt over. Og heller kjøpe oss hund sammen om noen år når vi har litt mer oversikt over hvordan livene kommer til å bli :) 

jeg vil allikevel takke alle som har tatt seg tid til å komme med gode råd! Setter pris på det 

  • Like 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...