Gå til innhold
Hundesonen.no

Don't shoot the dog/Kontaktkontraktet


Elisabeth H
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har et valpekull nå, og holder på å sette sammen en liten valpepakke. Jeg vurderer å sende med en bok til alle, om treningspsykologi/atferd, og de to jeg står og tenker på er Don't shoot the dog av Karen Pryor, eller Follow me (Kontaktkontraktet) av Eva Bodfäldt. Årsaken til at det er disse to jeg vipper mellom er fordi jeg har lest mye bra om dem, og jeg fant de fryktelig rimelig på engelsk (til +- en hundrelapp), men jeg har faktisk aldri lest de selv! De jeg har selv finner jeg bare til mye høyere pris (jeg har allerede en forholdsvis omfattende valpepakke, med en mer generell valpebok fra før av, så dette er rett og slett ''ekstra'' fordi de var så rimelige). Leser gjennom når de evt kommer hit altså, og sender ikke med noe jeg synes er dårlig.

Så jeg lurer på om noen kan fortelle litt om hva de synes om disse bøkene? Om noen har lest begge, fortell gjerne litt om hvilken du synes var best, forskjeller etc. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Elisabeth H skrev:

Hei!

Jeg har et valpekull nå, og holder på å sette sammen en liten valpepakke. Jeg vurderer å sende med en bok til alle, om treningspsykologi/atferd, og de to jeg står og tenker på er Don't shoot the dog av Karen Pryor, eller Follow me (Kontaktkontraktet) av Eva Bodfäldt. Årsaken til at det er disse to jeg vipper mellom er fordi jeg har lest mye bra om dem, og jeg fant de fryktelig rimelig på engelsk (til +- en hundrelapp), men jeg har faktisk aldri lest de selv! De jeg har selv finner jeg bare til mye høyere pris (jeg har allerede en forholdsvis omfattende valpepakke, med en mer generell valpebok fra før av, så dette er rett og slett ''ekstra'' fordi de var så rimelige). Leser gjennom når de evt kommer hit altså, og sender ikke med noe jeg synes er dårlig.

Så jeg lurer på om noen kan fortelle litt om hva de synes om disse bøkene? Om noen har lest begge, fortell gjerne litt om hvilken du synes var best, forskjeller etc. :) 

Nå skal jeg ikke uttale meg om noen av bøkene, men jeg fikk Kontaktkontraktet en gang for mange mange år siden, men har enda ikke orket å tråkle meg igjennom den. Jeg tenker egentlig at slike bøker er bra for litt mer viderekommende hundeeiere, men kanskje har liten verdi for helt ferske valpekjøpere? Så jeg ville kanskje vurdert hvilken type valpekjøpere du har? Om det er folk som har hatt hund før, eller om de er helt nye innen hundetrening? Kanskje holder det i første omgang med den mer generelle valpeboka i første omgang? Og om bøkene er på engelsk er jo terskelen enda høyere for å ha nytte av ei slik bok? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, Kontaktkontrakten appellerte ikke til meg som fersk hundeeier overhodet. Jeg har tenkt å lese den igjen nå, siden det faktisk er ti år siden. Don't shoot the dog har jeg hørt mye bra om, den står i hylla men jeg har faktisk ikke kommet meg gjennom den enda. Jeg ville faktisk heller sett etter Control Unleashed, som er en av de bøkene som har hjulpet meg mest i hundeholdet.

Valpen flytter hjemmefra er en fin bok, men kanskje overflødig om du har en valpebok allerede. Hvilken er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste Don't Shoot the Dog på norsk som tenåring uten noen annen hundeerfaring enn at jeg gikk turer med naboers hunder. Jeg likte den kjempegodt og leste den ivrig fra perm til perm.

Så det går an at en uerfaren og til og med ung person liker den boken, altså. Men hvorvidt det er normalen eller ikke skal jeg ikke si for sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Siri skrev:

Nå skal jeg ikke uttale meg om noen av bøkene, men jeg fikk Kontaktkontraktet en gang for mange mange år siden, men har enda ikke orket å tråkle meg igjennom den. Jeg tenker egentlig at slike bøker er bra for litt mer viderekommende hundeeiere, men kanskje har liten verdi for helt ferske valpekjøpere? Så jeg ville kanskje vurdert hvilken type valpekjøpere du har? Om det er folk som har hatt hund før, eller om de er helt nye innen hundetrening? Kanskje holder det i første omgang med den mer generelle valpeboka i første omgang? Og om bøkene er på engelsk er jo terskelen enda høyere for å ha nytte av ei slik bok? 

Utelukkende erfarne hundeeiere som enten har aktiv brukshund fra før av, eller har hatt tidligere (valpene er også krevende rase). Alle bruker positiv forsterkning i trening, og jeg tviler sånn sett på at dette er et ''must'' - men det kan jo være huller i kunnskapen om læringsteori og en del nytt man kan plukke opp/fint å friske opp eller lese på nytt/forklart på en annen måte, etc. :) Det er jo mange som har hatt hund i mange, mange år, som likevel ikke helt har styring på hvorfor man burde gjøre ditt og ikke gjøre datt, hvordan gjøre treningen mest mulig effektiv o.l., selv om de har gode grunnholdninger.

Som sagt mer fordi jeg tenker at det er hyggelig å få med en ekstra bok dersom den er bra og kanskje kan være til nytte, når det koster meg såpass lite å slenge det med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...