Gå til innhold
Hundesonen.no

Mann skjøt elg, med salongrifle. I et boligområde.


Gjest
 Share

Recommended Posts

https://www.nordlys.no/narvik/bolig/hage/var-urolig-for-barna-skjot-og-drepte-elg-i-boligomrade-med-ei-salongrifle/s/5-34-630330

En elg ble skutt og drept i et boligområde i Beisfjord 6. mars. Våpenet var ei salongrifle. Graverende, både at det ble jaktet i en hage i et boligområde, og det at det ble brukt et våpen som absolutt ikke er egnet til å avlive et så stort dyr. Om bakgrunnen for det som skjedde har mannen opplyst at to dyr, ei ku og en kalv, hadde oppholdt seg i boligområdet i en tid. Mannen var urolig for sine barn, og begynte derfor å skyte etter kua. Ett av skuddene var fatale. Deretter transporterte han kadaveret 25km for å dumpe det.

Det er mange mennesker i Norge som aldri skulle hatt våpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende. Virkelig skremmende. :blink: Skyte elg med salongrifle, i et boligfelt? Galskap. Og i tillegg skyte kua fra kalvene sine da ... Regner med våpenlisensen og våpen er røsket fra han, og at han ikke får tillatelse til å eie våpen igjen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, Pringlen said:

Godt eksempel på at våpen bør være forbeholdt jegere. (nei, en jeger har ikke kun en salong, liksom)

Det var kanskje ikke helt rette tingen å si? Har du glemt alle jegerene som har skutt seg selv, hverandre, skadeskutt og det som ellers er? Jegere er heller ikke noe perfekt folkeslag som aldri gjør feil.

Våpen bør være forbeholdt politi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Det var kanskje ikke helt rette tingen å si? Har du glemt alle jegerene som har skutt seg selv, hverandre, skadeskutt og det som ellers er? Jegere er heller ikke noe perfekt folkeslag som aldri gjør feil.

Våpen bør være forbeholdt politi.

Uhell skjer, her var det snakk om en som gjorde idiotiske ting med overlegg.

red: hvis du googler politi våpen uhell, så ser du at den siste uttalelsen var litt unødvendig. Ikke rent få hendelser som dukker opp, gitt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Det var kanskje ikke helt rette tingen å si? Har du glemt alle jegerene som har skutt seg selv, hverandre, skadeskutt og det som ellers er? Jegere er heller ikke noe perfekt folkeslag som aldri gjør feil.

Våpen bør være forbeholdt politi.

Det var kanskje ikke helt rette tingen å si? Har du glemt alle vådeskuddene hos politiet? Politi er heller ikke noe perfekt folkeslag som aldri gjør feil.

https://www.nrk.no/norge/23-vadeskudd-pa-ett-ar---men-politiet-avvaepnes-ikke-1.12638922

:aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
1 time siden, Pringlen skrev:

Godt eksempel på at våpen bør være forbeholdt jegere. (nei, en jeger har ikke kun en salong, liksom)

På det grunnlaget konkluderer du med at dette ikke var en jeger? Kruttsterkt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis er jo greia "Finn 1 feil", men her blir det "Finn 1 riktig", og selv det sliter jeg med. 

Nå skal det sies at jeg er litt sånn "nord for Sinsekrysset", men jeg ville jo trodd at det fantes ei viltnemd i nærheten også nordafor. Det er i hvert fall det jeg ville ringt i samme situasjon, ikke flydd rundt med noe som i beste fall er en litt avansert sprettert. 
Henger meg også opp i at han var så bekymret for unga sine. Får da være måte på egosentrisme da, siden han tydeligvis ikke hadde noen skrupler mot å veive med våpen der andre unger kunne finne på å dukke opp ba en busk. 

Alt som handler om den stakkars elgen og ungen hennes, vel... *mørke, ufyselige tanker*

@Kangerlussuaq, du som har tilgang til artikkelen, står det noe om hva politiet har gjort og sagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lene_S skrev:

Vanligvis er jo greia "Finn 1 feil", men her blir det "Finn 1 riktig", og selv det sliter jeg med. 

Nå skal det sies at jeg er litt sånn "nord for Sinsekrysset", men jeg ville jo trodd at det fantes ei viltnemd i nærheten også nordafor. Det er i hvert fall det jeg ville ringt i samme situasjon, ikke flydd rundt med noe som i beste fall er en litt avansert sprettert. 
Henger meg også opp i at han var så bekymret for unga sine. Får da være måte på egosentrisme da, siden han tydeligvis ikke hadde noen skrupler mot å veive med våpen der andre unger kunne finne på å dukke opp ba en busk. 

Alt som handler om den stakkars elgen og ungen hennes, vel... *mørke, ufyselige tanker*

@Kangerlussuaq, du som har tilgang til artikkelen, står det noe om hva politiet har gjort og sagt?

Resten av artikkelen:

"Han forteller at en person i slutten av 40-årene er siktet og et våpen er midlertidig beslaglagt.

Det var mannen selv som varslet politiet om det som hadde skjedd, forteller Kroken.

Om bakgrunnen for det som skjedde har mannen opplyst at to dyr, ei ku og en kalv, hadde oppholdt seg i boligområdet i en tid.

Dumpet 2,5 mil unna

- Mannen har forklart at han var urolig av hensyn til barna.

Dermed tok han geværet, ei finkalibret salongrifle, og skjøt mot kua.

Ifølge politimannen var det ene skuddet fatalt.

 

Etter at kua var død, ble den fraktet til et område nord for Narvik; til Rombaksbrua 2,5 mil unna der den ble dumpet.

Straff

Kroken vil ikke røpe hva mannen har forklart om den transporten, eller årsaken til at han valgte å flytte kadaveret over en så stor distanse, og deretter dumpe den døde kua.

Etter det Fremover har fått opplyst fra annet, og ikke bekreftet hold, har det skjedd med hjelp av en ATV som han hadde tilegnet seg.

Jurist ved Narvik politistasjon, Torgeir Kvitvik, bekrefter at han har fått oversendt saken til påtalemessig avgjørelse.

Foreløpig kan han ikke si noe om eventuell siktelse, og forklarer det med at dette er en relativt sjelden sak."

 

 

For en kronidiot.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kangerlussuaq skrev:

https://www.fjellforum.no/forums/topic/17790-jakt-med-salongrifle/

Er vel ikke utenkelig å kunne være jeger ut fra å ha en salongrifle. Men men.

Selvsagt ikke, det er kjekt å ha. Har dog aldri hørt om en jeger som kun har salong, til det er bruksområdet alt for snevert. Men mange har en salong stående i et skap fordi de har arvet den, etc.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
1 minutt siden, Kangerlussuaq skrev:

https://www.fjellforum.no/forums/topic/17790-jakt-med-salongrifle/

Er vel ikke utenkelig å kunne være jeger ut fra å ha en salongrifle. Men men.

 

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Selvsagt ikke, det er kjekt å ha. Har dog aldri hørt om en jeger som kun har salong, til det er bruksområdet alt for snevert. Men mange har en salong stående i et skap fordi de har arvet den, etc.

Her er en til, skutt elg med salong fratatt retten til jakt i 5 år så da var han vel jeger da.. http://www.nettavisen.no/274153.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Pringlen said:

Selvsagt ikke, det er kjekt å ha. Har dog aldri hørt om en jeger som kun har salong, til det er bruksområdet alt for snevert. Men mange har en salong stående i et skap fordi de har arvet den, etc.

Ser ikke det står at han kun har salongrifle, men at han valgte salongrifle for å avlive elgen... Vi har ingen info om det er det eneste våpenet han har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
4 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Ser ikke det står at han kun har salongrifle, men at han valgte salongrifle for å avlive elgen... Vi har ingen info om det er det eneste våpenet han har.

Antagelser. Akkurat som at fyren ser ut til å gjøre gode valg så hadde en helt sikkert valgt et mer egnet våpen om han hadde hatt det ikke sant? :|

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig du prøver å diskutere? At det også finnes idioter og uskikkede blant de som har klart å snuble seg gjennom jegerprøven og fått godkjent en våpensøknad? For ja, de finnes beklageligvis blant oss. Likevel er det lite ulykker, drap og andre lovbrudd, til tross for alle våpen som sitter og brukes rundt om i Norges vide, langstrakte land hvert eneste år.

Å mene at privat våpenhold er farlig, er som å mene at enkelte raser eller hunder generelt er farlig basert på at det finnes noen få tullinger som har hunder som skader folk eller fe. De få er på ingen måte representativ for majoriteten.

Denne karen får selvfølgelig ikke fortsette med sin flotte trostejakthobby som om ingenting har skjedd etter dette. Nøyaktig hva straffeutmålingen blir, er opp til politiet å vurdere og det tar selvfølgelig litt tid.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, CrazyTerrierLady said:

Hva er det egentlig du prøver å diskutere? At det også finnes idioter og uskikkede blant de som har klart å snuble seg gjennom jegerprøven og fått godkjent en våpensøknad? For ja, de finnes beklageligvis blant oss. Likevel er det lite ulykker, drap og andre lovbrudd, til tross for alle våpen som sitter og brukes rundt om i Norges vide, langstrakte land hvert eneste år.

Å mene at privat våpenhold er farlig, er som å mene at enkelte raser eller hunder generelt er farlig basert på at det finnes noen få tullinger som har hunder som skader folk eller fe. De få er på ingen måte representativ for majoriteten.

Denne karen får selvfølgelig ikke fortsette med sin flotte trostejakthobby som om ingenting har skjedd etter dette. Nøyaktig hva straffeutmålingen blir, er opp til politiet å vurdere og det tar selvfølgelig litt tid.

Vel, det var nå engang slik at PRINGLEN kom med den fantastiske uttalelsen "Godt eksempel på at våpen bør være forbeholdt jegere". Den var såpass flåsete, etter min mening, at jeg kom til å tenke på det når det kom nok et eksempel på at: tvert i mot. Tvert i mot så kunne man i svært mange tilfeller ha holdt våpen langt unna jegere. Det var og er for meg provoserende at noen forhelliger jegere på den måten, når faktum er nettopp slik som du sier: det er en ekstremt brokete gjeng der også. Faktisk så er det såpass mye godt og blanda drops i norske jegermiljø, at det blir direkte flåsete å komme med en kommentar som "våpen burde være forbeholdt jegere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
    • Først; det er omtrent umulig å svare på om en gitt hund er overvektig, uten å se/kjenne på hunden. Så til din valp; en vekt på 2.5 kg ved 16 ukers alder er ikke mye på en dvergpuddel. Husk at en dvergpuddelhvalp kan ende opp som både toypuddel og mellompuddel når den er utvokst. Ingen oppdretter kan gi noen garanti for hvilken størrelse ( her snakker jeg om høyde, som pudler kategoriseres etter, ikke vekt), hunden ender opp med   På voksne hunder kan selv hunder med omtrent samme høyde ha ganske stor variasjon i vekt, uten at det indikerer hverken overvekt eller undervekt.
    • Det er umulig å si uten å se og kjenne på hunden. Du skal kunne såvidt kjenne konturene av ribbeina på siden, av en voksen hund. Valper kan godt være litt rundere. Med puddel er det jo også vanskelig å si fordi de kan variere veldig i størrelse. Du kan eventuelt spørre oppdretter om hvor mye søsknene veier, og hvor mye foreldrene veier som voksne. Dyrlegen vil hjelpe deg å se om han er overvektig eller ikke.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...