Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det noen her med større barn som har allergi mot hund?


Amanda80
 Share

Recommended Posts

Svarer for meg selv da jeg var 12 da Mira kom i hus. Gikk ikke på medisiner i starten men begynte på det etterhvert. Vært gjennom samtlige typer medisiner for å finne de som passer best for meg. Mamma er også allergisk så her var det klare regler fra dag 1 mtp hvor hunden fikk være og ikke. Hun skulle ikke på soverom, i senger, soffa osv. Har i perioder klødd en del av henne, men med medisiner ble det bedre. Hadde aldri vært foruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det kommer allergi i voksen alder. Ingen hunder i sofa eller i 2.etasje (soverom). På dagtid er hundene stort sett i hundegården (der kan de gå ut og inn som de vil) for å begrense hvor mye støv de etterlater seg inne. I tillegg har vi robotstøvsuger som går daglig. Nå tåler h*n egene hunder (så sant h*n ikke gir pelsen i ansiktet), men hunder på besøk reagerer h*n på. Når fikk ny hund tok det ca 6 mnd med zyrtec-bruk før det roet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, borderen skrev:

Her er det kommer allergi i voksen alder. Ingen hunder i sofa eller i 2.etasje (soverom). På dagtid er hundene stort sett i hundegården (der kan de gå ut og inn som de vil) for å begrense hvor mye støv de etterlater seg inne. I tillegg har vi robotstøvsuger som går daglig. Nå tåler h*n egene hunder (så sant h*n ikke gir pelsen i ansiktet), men hunder på besøk reagerer h*n på. Når fikk ny hund tok det ca 6 mnd med zyrtec-bruk før det roet seg.

Var det kløe og rennende øyne som var symptomet hos dere? Her går det egentlig bra med øyne og nese. Men, det er altså pusten som er problemet. Blir tett. Her har ikke allergitabletter hatt noen virkning. Men, de hjelper sikkert ikke på tetthet i brystet heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Amanda80 skrev:

Takk for svar. Her går det på at hun blir litt tett i brystet. Hvordan reagerte du? Var det kun kløe?

Og hva så legen til at du skulle medisinere for å kunne ha hund?

Jeg sleit bare med kløe i øynene, og i perioder mer sliten enn vanlig. Ikke noe tett i brystet heldigvis. Første legen min mente jeg skulle selge både hunden og hesten, byttet til en annen lege som så verdien av dyr i livet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tetthet i brystet = astmatisk allergi, som kan være dødlig. Ikke stopp med vanlig allergimedisin, de hjelper antakeligvis noe. Hun trenger astmamedisin i tillegg. Ved astamtisk allergi har jeg god effekt av symbicort. Hun bør også ha akuttmedisin dersom hun skulle fått et skikkelig anfall.

Ved astmatisk allegi ville jeg funnet nytt hjem til dyret. Jeg har selv vært i situasjoen, og det er grusomt trist. Men liv og helse er viktigere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens det er å banne i kirken: men bør man ikke umiddelbart fjerne hunden fra huset (omplassering) hvis man merker at noen i husstanden har allergi? Er det virkelig "verdt det" å gå på haugevis med medisiner for å klare nærheten av hunden sin?

Ikke misforstå meg: jeg elsker min egen hund, men kunne aldri forestille meg å gå rundt allergisk for å beholde den.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Hundeguri skrev:

Muligens det er å banne i kirken: men bør man ikke umiddelbart fjerne hunden fra huset (omplassering) hvis man merker at noen i husstanden har allergi? Er det virkelig "verdt det" å gå på haugevis med medisiner for å klare nærheten av hunden sin?

Ikke misforstå meg: jeg elsker min egen hund, men kunne aldri forestille meg å gå rundt allergisk for å beholde den.

Det er vel en av de tingene som er så flott med mennesker da, vi er forskjellige:)

Jeg har allergi og astma, og har omringet meg med dyr store deler av livet likevel, kan ikke tenke meg et liv uten dem. Allergimedisiner er stortsett frie for bivirkninger og har ikke særlig med farer ved bruk over lengre tid, så det er igrunn ikke særlig med negative sider ved å gå på dem i seg selv.(med mindre man er en av de som blir søvnig av allergimedisin da), og har man grei nok virkning av de til at man syns det er levende ser jeg ikke problemet(for voksne folk). Jeg må gå på medisiner og er ikke symptomfri uansett om jeg har dyr eller ei pga andre allergier og, så for min del spiller det igrunn ikke så stor rolle.

 

Når det er sagt så ville jeg aldri utsatt et barn for noe slikt, spesielt ikke om de har f.eks tetthet i brystet som gjerne kommer av astma, kronisk astma som hele tiden blir trigget av det man ikke tåler er noe skikkelig dritt, en ting er for en voksen å ta et slikt valg for seg selv, men det blir ikke riktig å gjøre det for et barn. Det er ikke risikofritt heller, man kan få alvorlige anfall, og den sjansen syns jeg ikke man bør ta med unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med dere. Hun blir ganske så tett og blir påvirket av det. Hun vil så gjerne beholde hunden og sier hun vil ta astmamedisiner. Men, det går ikke. Og det går nok ikke legen med på heller. Vi kan ikke ta den risikoen at hun plutselig blir veldig dårlig. Hadde det bare vært litt kløe i øynene skulle jeg vurdert det. Men, dette med pusten tar jeg alvorlig.

Men, det er veldig trist:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Luma said:

Jeg har allergi og astma, og har omringet meg med dyr store deler av livet likevel, kan ikke tenke meg et liv uten dem. Allergimedisiner er stortsett frie for bivirkninger og har ikke særlig med farer ved bruk over lengre tid, så det er igrunn ikke særlig med negative sider ved å gå på dem i seg selv.(med mindre man er en av de som blir søvnig av allergimedisin da), og har man grei nok virkning av de til at man syns det er levende ser jeg ikke problemet(for voksne folk). Jeg må gå på medisiner og er ikke symptomfri uansett om jeg har dyr eller ei pga andre allergier og, så for min del spiller det igrunn ikke så stor rolle.

 

Fantastisk hvis du klarer å leve med det på en god måte for deg og dine dyr. Absolutt!

 

 

17 minutes ago, Amanda80 said:

Jeg er helt enig med dere. Hun blir ganske så tett og blir påvirket av det. Hun vil så gjerne beholde hunden og sier hun vil ta astmamedisiner. Men, det går ikke. Og det går nok ikke legen med på heller. Vi kan ikke ta den risikoen at hun plutselig blir veldig dårlig. Hadde det bare vært litt kløe i øynene skulle jeg vurdert det. Men, dette med pusten tar jeg alvorlig.

Men, det er veldig trist:(

Forståelig og (i mine øyne) et meget fornuftig valg. Hvis det har vært en lege inne i bildet og advart mot nærhet med pelsdyr på den måten, så er det riktig av deg å lytte til det. Veldig trist og synd selvfølgelig, men sånn er det dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Amanda80 said:

Var det kløe og rennende øyne som var symptomet hos dere? Her går det egentlig bra med øyne og nese. Men, det er altså pusten som er problemet. Blir tett. Her har ikke allergitabletter hatt noen virkning. Men, de hjelper sikkert ikke på tetthet i brystet heller...

Det er pusten som er hovedproblemet. I tillegg til svie i øyne og svelg, men det er tross alt bare litt ubehagelig. Zyrtec hjalp på pusten her, men det viktigste tiltaket var som nevnt å holde det relativt rent i huset, og ikke ha masse direkte nærkontakt med hundene. Det fine her var at det gikk over. H*n reagerer mer på en av hundene enn de to andre, uten at vi vet grunnen til det. Men med håndvask etter kosing og ellers holde litt avstand går det helt fint nå. Men for 2 år siden var symptomene på allergi/astma mye værre. Nå tåler h*n egne hunder helt greit, men har større problemer med ny/fremmede hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, borderen skrev:

Det er pusten som er hovedproblemet. I tillegg til svie i øyne og svelg, men det er tross alt bare litt ubehagelig. Zyrtec hjalp på pusten her, men det viktigste tiltaket var som nevnt å holde det relativt rent i huset, og ikke ha masse direkte nærkontakt med hundene. Det fine her var at det gikk over. H*n reagerer mer på en av hundene enn de to andre, uten at vi vet grunnen til det. Men med håndvask etter kosing og ellers holde litt avstand går det helt fint nå. Men for 2 år siden var symptomene på allergi/astma mye værre. Nå tåler h*n egne hunder helt greit, men har større problemer med ny/fremmede hunder.

Her hjelper ikke allergitabletter i det heletatt:( Har Aerius tabletter og Avamys nesespray. Men, desverre så har det ingen virkning på pusten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

 Vi var 4 søsken i huset, alle med pelsallergi. Jeg var 3 år når det kom hund i hus, søsknene mine var 9, 11 og 13 år. Jeg var så allergisk at hopet det seg opp for masse hundehår vart jeg helt tett og ikke kunne puste. Reagerte på allle allergier med kraftig astma. Ellers fikk mine søsken rennende neser og sånne kløende klumper. Men det var jeg og min søster på 9 som maste hund, og fikk det til slutt som vi ville, og vi adopterte en valp fra dyrebeskyttelsen. 3 av oss vokste ut av allergien etter noen år, og gleden med hund var så stor, at ingen av oss ønsket på noe som helst tidspunkt å kvitte oss med hunden på tross for allergien. Vi hadde også flere katter i hus opp igjennom åra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg er selv ekstremt allergisk mot veps og det å miste pusten på den måten er grusom selv om jeg har lært meg til å være rolig og har medisin med meg hele tiden. 

Ellers så høres det ut til at omplassering er rett her så lenge du har barn. Har vært skånet fra å ha barn med hundeallergi men anne allergi og ja det var skrekken som sitter i enda fra jeg bar h'n inn på sykehuset med blå lepper ilskrikende mens han heiv etter pusten. H*n er voksen i dag Dem er ikke alltid så flinke til å ta medisinen og å følge opp med tiltakene og livet går fortere og krever mer av barn nå enn før. Trist når det er på den måten der. Bør nok være uten hund noen år for å se hvordan utviklingen går. Etter min erfaring med både dyr og barn så ville jeg ha omplassert hunden så lenge det er barn som lider og må bruke medisiner. Det var i hvertfall før endel kortison i astmamedisinene som gir bivirkninger og tabelettene blir man mer sløv og trøtt av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...