Gå til innhold
Hundesonen.no

NRK Dagsrevyen snakker i kveld om uetisk avl


Margrete
 Share

Recommended Posts

http://www.vetnett.no/opprop-mot-uheldig-avl-pa-hund
 

Opprop mot uheldig avl på hund

16.06.2017
Svært mange veterinærer har signert ett ferskt opprop mot uheldig avl på hund. Se NRK Dagsrevyen, lørdag 17.juni
-----
Legger ved en blogg på forskning.no
http://forskning.no/blogg/hun-om-hund/sot-hund-sett-fra-stasteder

---- 

Etter å ha fått være med på ett keisersnitt på bulldog i går, skjønner jeg virkelig hvor ille det er. Frøken pust og pes ble lagt i narkose, og jeg var hele tiden svært bekymret for pusten hennes. Hun lå jo på rygg og hadde null åpning bakover. Nesa var så innklemt at den hadde hud over nesa når de oppholdt seg på rett side av kroppen og bråkte vel så mye da. Ut plukker vi tre helt ferdige valper uten nese og hudfold som ligger over nesa ... Det er mye dårlig avl ute går på svært mange raser, men dette slår det meste, stakkars små. Da fikk jeg virkelig øynene opp for hvor ille problemet er. Jeg har sett det, notert meg det, men å se ett keisersnitt hos en slik rase var en oppvekker. Eier påsto at den ikke hatt keisersnitt fra før, men det var tydelig arr der etter ett tidligere, er det ikke noen regler på det? 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det med Cavalier og syringoblabla på Dagsrevyen en tid tilbake.. verken NKK eller raseklubben var spesielt overbevisende når de gjorde rede for arbeidet sitt der, feks de var usikre på å kreve MR på avlshunder pga hunden kunne utvikle det senere uansett.. djeeze..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, TonjeM skrev:

Så det med Cavalier og syringoblabla på Dagsrevyen en tid tilbake.. verken NKK eller raseklubben var spesielt overbevisende når de gjorde rede for arbeidet sitt der, feks de var usikre på å kreve MR på avlshunder pga hunden kunne utvikle det senere uansett.. djeeze..

Ja unnskyldningen en del oppdrettere kommer med for å ikke scanne går i retningen "vi kan ikke fange opp alle så derfor scanner vi ingen". Den logikken er jo helt hinsides all fornuft all den tid man kan fange opp noen. Denne totale ansvarsfraskrivelsen man ser hos enkelte skyldes jo utelukkende penger. I Danmark scannes alle avlsdyr, så jeg skjønner virkelig ikke hvorfor vi skal være noe dårligere her i landet.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Margrete skrev:

http://www.vetnett.no/opprop-mot-uheldig-avl-pa-hund
 

Opprop mot uheldig avl på hund

16.06.2017
Svært mange veterinærer har signert ett ferskt opprop mot uheldig avl på hund. Se NRK Dagsrevyen, lørdag 17.juni
-----
Legger ved en blogg på forskning.no
http://forskning.no/blogg/hun-om-hund/sot-hund-sett-fra-stasteder

---- 

Etter å ha fått være med på ett keisersnitt på bulldog i går, skjønner jeg virkelig hvor ille det er. Frøken pust og pes ble lagt i narkose, og jeg var hele tiden svært bekymret for pusten hennes. Hun lå jo på rygg og hadde null åpning bakover. Nesa var så innklemt at den hadde hud over nesa når de oppholdt seg på rett side av kroppen og bråkte vel så mye da. Ut plukker vi tre helt ferdige valper uten nese og hudfold som ligger over nesa ... Det er mye dårlig avl ute går på svært mange raser, men dette slår det meste, stakkars små. Da fikk jeg virkelig øynene opp for hvor ille problemet er. Jeg har sett det, notert meg det, men å se ett keisersnitt hos en slik rase var en oppvekker. Eier påsto at den ikke hatt keisersnitt fra før, men det var tydelig arr der etter ett tidligere, er det ikke noen regler på det? 

En ting jeg lurer på her, var ikke hunden intubert? Det er jo vanlig prosedyre under anestesi på hund. Og i så fall forhindrer jo tuben kollaps nedover i svelget. Det er faktisk ved intubering de ekstreme brakycefale hundene puster aller best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Emilie skrev:

En ting jeg lurer på her, var ikke hunden intubert? Det er jo vanlig prosedyre under anestesi på hund. Og i så fall forhindrer jo tuben kollaps nedover i svelget. Det er faktisk ved intubering de ekstreme brakycefale hundene puster aller best. 

Nei ... Tenkte jeg ikke på faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
7 timer siden, TonjeM skrev:

Så det med Cavalier og syringoblabla på Dagsrevyen en tid tilbake.. verken NKK eller raseklubben var spesielt overbevisende når de gjorde rede for arbeidet sitt der, feks de var usikre på å kreve MR på avlshunder pga hunden kunne utvikle det senere uansett.. djeeze..

Fordi SM ofte ikke dukker opp før i 4 5 års alder. Det holder ikke å gjøre MR npr bikkja er et år eller to.  De fleste er friske da, men blir syke senere. Og da har de kanskje rukket å få et kull eller to. Og jøssda - de har papirer på at den er frisk, de har jo gjort MR.

MR koster 8-13000 - skal det ha noe for seg må hundene skannes før hver paring. Og selv da finnes ingen garanti for at hunden ikke har SM. Selv om avlsdyr skannes i Danmark så har de ikke mindre forekomst av SM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Belgerpia skrev:

Fordi SM ofte ikke dukker opp før i 4 5 års alder. Det holder ikke å gjøre MR npr bikkja er et år eller to.  De fleste er friske da, men blir syke senere. 

Hvor kommer denne påstanden fra? Det er jo stikk i strid med tidligere forskning som antydet at hunder som ikke hadde SM ved 2-3 års alder ville forbli fri livet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: "Norsk Kennel Klub, som organiserer hundeeiere og oppdrettere, ønsker ikke å stille til intervju, men skriver i en e-post til NRK at de avviser at oppdrettere styres av kommersielle interesser, og ikke hundenes velferd."

Strutsementalitet. Er det mulig i stikke hode lengre ned i sanden? :hmm:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
2 timer siden, Wilhelmina skrev:

Hvor kommer denne påstanden fra? Det er jo stikk i strid med tidligere forskning som antydet at hunder som ikke hadde SM ved 2-3 års alder ville forbli fri livet ut.

Normalt opptrer det innen de er 3 år, men det kan komme senere - og OM det var sånn at hunder som var friske når de var 3 ikke ble syke, så ville man jo hatt kontroll på dritten sant? Fakta er at det ikke blir mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Belgerpia skrev:

Normalt opptrer det innen de er 3 år, men det kan komme senere - og OM det var sånn at hunder som var friske når de var 3 ikke ble syke, så ville man jo hatt kontroll på dritten sant? Fakta er at det ikke blir mindre.

Bare for å understreke at dette ikke er en sykdom som dukker opp over natta ut av det blå:

"Ved syringomyeli har det dannet seg et væskefylt hulrom inne i ryggmargen. Dette kan skyldes misdannelser i ryggmargen eller være en følge av skade."

Skade er jo ikke relevant i denne sammenhengen, og misdannelser vil man vel kunne se relativt tidlig på MR uavhengig av symptomer? Symptomfri kan de selvsagt være til de er både 6 og 10 år, de fleste er jo det. Det er liksom derfor man scanner...

Uansett er ikke arvegangen på SM helt enkel, og man kan naturligvis ikke forvente å utrydde sykdommen på én generasjon med scanning. Så å påpeke at Danmark per i dag ikke har mindre forekomst av SM ser jeg på som nok et dårlig argument mot scanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt cavalierer, opp til flere faktisk. Den siste viste ikke symptomer før hun var 6 år. Det ble så ille at hun konstant "klødde" seg rundt hodet, såpass mye at hun ikke klarte å ha oversikt over omgivelsene. VI bor i tredje etasje, og hun kunne ikke gå opp trappen, for hun "klødde" så mye at hun alltid fallt i trappen, ganske skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnnikenK skrev:

Sitat: "Norsk Kennel Klub, som organiserer hundeeiere og oppdrettere, ønsker ikke å stille til intervju, men skriver i en e-post til NRK at de avviser at oppdrettere styres av kommersielle interesser, og ikke hundenes velferd."

Strutsementalitet. Er det mulig i stikke hode lengre ned i sanden? :hmm:

Ubegripelig at jeg mistet all respekt for NKK for flere år siden..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...