Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp som glefser, knurrer og biter


piaco84
 Share

Recommended Posts

Hei,

Håper noen kan komme med litt gode tips i en kjedelig situasjon her. Tanten min har en Shih Tzu valp på 9-10 måneder som har lagt seg til noen uvaner kan man vel si. Han både knurrer, glefser, biter og har ganske sterke tendenser til ressursforsvar.

Jeg har passet ham i noen dager nå og har selv en labradortispe på 9 år. Knurringen og glefsingen skjer vel egentlig bare i visse situasjoner, og noe av det er nok veldig "lek". Jeg kan for eksempel sitte og klappe og kose min egen hund, og valpen knurrer og går etter hendene mine. Jeg husker jo at min egen hund også synes det var morsomt med både føtter og hender, men det var ikke noe knurring involvert, så da blir jeg usikker. Valpen begynner vel også å bli litt for gammel til at valpebiting fortsatt er ok. Den andre typiske situasjonen hvor knurring og glefsing ofte oppstår kan jeg ikke relatere like mye til lek. Jeg sitter på gulvet og han kommer og legger seg på fanget mitt, han får litt kos og klapp og så skyver jeg ham vekk for å reise meg opp. I det øyeblikket jeg begynner å skyve ham vekk så knurrer han og glefser og biter etter meg. Han sover ikke når jeg skyver ham vekk, han har maks ligget der i 1-2 minutter og fått klapp. For meg er det helt uakseptabel adferd, men usikker på hva tanten min skal gjøre for å trene det vekk. Alle råder henne til å "ta ham skikkelig" når han gjør dette, men jeg er vel ikke akkurat noen tilhenger av den typen trening. Det hender også at han knurrer når man klapper ham, og da tenker jeg at han kanskje har vondt? Eller har shih tzuer en koselyd som ligner på knurring?

Satser på at noen har gode tipds og råd jeg kan gi videre til tanten min her, har ikke noe erfaring med å trene bort dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, piaco84 skrev:

Hei,

Håper noen kan komme med litt gode tips i en kjedelig situasjon her. Tanten min har en Shih Tzu valp på 9-10 måneder som har lagt seg til noen uvaner kan man vel si. Han både knurrer, glefser, biter og har ganske sterke tendenser til ressursforsvar.

Jeg har passet ham i noen dager nå og har selv en labradortispe på 9 år. Knurringen og glefsingen skjer vel egentlig bare i visse situasjoner, og noe av det er nok veldig "lek". Jeg kan for eksempel sitte og klappe og kose min egen hund, og valpen knurrer og går etter hendene mine. Jeg husker jo at min egen hund også synes det var morsomt med både føtter og hender, men det var ikke noe knurring involvert, så da blir jeg usikker. Valpen begynner vel også å bli litt for gammel til at valpebiting fortsatt er ok.

Hvis det er lekebiting og det plager deg, ville jeg sendt hunden bort og bedt den gå å legge seg eller noe sånt. 

3 timer siden, piaco84 skrev:

Den andre typiske situasjonen hvor knurring og glefsing ofte oppstår kan jeg ikke relatere like mye til lek. Jeg sitter på gulvet og han kommer og legger seg på fanget mitt, han får litt kos og klapp og så skyver jeg ham vekk for å reise meg opp. I det øyeblikket jeg begynner å skyve ham vekk så knurrer han og glefser og biter etter meg. Han sover ikke når jeg skyver ham vekk, han har maks ligget der i 1-2 minutter og fått klapp. For meg er det helt uakseptabel adferd, men usikker på hva tanten min skal gjøre for å trene det vekk. Alle råder henne til å "ta ham skikkelig" når han gjør dette, men jeg er vel ikke akkurat noen tilhenger av den typen trening. Det hender også at han knurrer når man klapper ham, og da tenker jeg at han kanskje har vondt? Eller har shih tzuer en koselyd som ligner på knurring?

Satser på at noen har gode tipds og råd jeg kan gi videre til tanten min her, har ikke noe erfaring med å trene bort dette selv.

Det høres ut som ressursforsvar ja. Jeg ville lært inn en "gå ned"-kommando og brukt den i stedet for å dytte på hunden. Det kan læres inn ved at du kaster en godbit på gulvet og sier "gå ned". Dette trener du så klart på i situasjoner der den ikke viser ressursforsvar. F.eks. ta en treningssesion på å hoppe opp og ned av sofaen på kommando. Bruk alltid kommandoen når hunden skal ned og belønn gjerne at den da går ned uten protester. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...