Gå til innhold
Hundesonen.no

Mer mas fra meg. Valpen er i hus!


Jessie
 Share

Recommended Posts

Verdens fineste lille nøste på 2 kg:)

Men, jeg sliter litt med å finne ut av denne tissinga. På dagen i går gikk vi ut etter mat, soving lek. Og litt til. Men, han tisset ikke hver gang. Eller så har jeg ikke fått det med meg. Det skjer jo så fort.

Hvor ofte må han ut for å tisse på natt? Syns det er vanskelig å skille mellom piping pga at han vil ha nærhet og om han må på do. Ble litt seint i går, så siste tur ut var 00.30. Var ute med han igjen kl.05.00 og da bæsjet han. Kan ikke si jeg så han tisse. Og så sovnet han fort igjen inne og sover fortsatt godt nå kl. 08.20.

Klarer så små valper å holde seg i flere timer på natt? Hvor mange ganger bør han ut mellom kl.23.30 og kl. 08.00? 

Også lurer jeg på, når bør siste måltid på kvelden være om jeg legger meg 23.30?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jessie skrev:

Verdens fineste lille nøste på 2 kg:)

Men, jeg sliter litt med å finne ut av denne tissinga. På dagen i går gikk vi ut etter mat, soving lek. Og litt til. Men, han tisset ikke hver gang. Eller så har jeg ikke fått det med meg. Det skjer jo så fort.

Tisset han ikke fordi han var opptatt med "alt annet"? Valper blir veldig fort forstyrret, og da glemmer de at de må tisse :) Tisser han når du kommer inn igjen? Hvis ikke så kan du jo faktisk være at han ikke må på do akkurat da. Det som er med valper er at når de må på do, så må de NÅ. Så om den ikke må på do etter 10 minutter, så kan det være den må 5 minutter senere. Uansett ikke stress. Du får dreisen på det etter hvert og det er faktisk ikke krise om han har noen uhell inne. Renslig blir han nok uansett, når han blir stor nok til at han utvikler blærekontroll :) 

5 timer siden, Jessie skrev:

Hvor ofte må han ut for å tisse på natt? Syns det er vanskelig å skille mellom piping pga at han vil ha nærhet og om han må på do. Ble litt seint i går, så siste tur ut var 00.30. Var ute med han igjen kl.05.00 og da bæsjet han. Kan ikke si jeg så han tisse. Og så sovnet han fort igjen inne og sover fortsatt godt nå kl. 08.20.

Det er veldig individuelt. Jeg har hatt valp der jeg har gått ut 4 ganger om natta. Valpen jeg har nå måtte ut en gang pr. natt de første 3, så sov hun rundt etter det og har gjort det siden(da sov hun gjerne fra 00.00-08.30). Hører du valpen pipe om natta, så gå ut. Valper må i de aller fleste tilfeller på do når de våkner. 

5 timer siden, Jessie skrev:

Klarer så små valper å holde seg i flere timer på natt? Hvor mange ganger bør han ut mellom kl.23.30 og kl. 08.00? 

Også lurer jeg på, når bør siste måltid på kvelden være om jeg legger meg 23.30?

Ja, så lenge valpen sover, så kan den holde seg i mange timer :) Det er litt sånn som med folk. Vi må ikke på do når vi sover vi heller, det er først når vi begynner å våkne at vi blir tissetrengte. 

Jeg har gitt siste måltid for kvelden rett før leggetid. Type at valpen har spist mens jeg pussa tennene. Jeg innbiller meg at valper sover bedre på full mage :) Vi gjør ikke dette nå lenger da. Vi droppa nattmåltidet når vi gikk fra 3 til 2 måltider om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...