Gå til innhold
Hundesonen.no

Omstridt bruk av plotthund i Norge


QUEST
 Share

Recommended Posts

Rovdyr har alltid måtte vike for beitedyr, av den enkle grunn at vi mennesker "trenger" beitedyrene våres, sau var en av de første dyrene som vi mennesker temte for sånn ca 10 000 år siden. Før i verden så hadde nær sagt alle mennesker i Norge de dyrene dem trengte selv for å overleve, kanskje en 2-3 sau, 1 ku, 1 hest etc. Man sendte da barna ut med dyrene for å beite (før skolegang og denslags) kom det rovdyr så var det mannfolk som dro ut og drepte dem.Ulven som vi kjenner den nå har vært utryddet fra Norge i over 100 år, fauna og flora har klart seg utmerket uten.

Når den da blir gjeninnført nå som vi mennesker har jobber og skole og setter bort matproduksjonen vår til bønder så byr det på problemer, nå er det ikke kun 2-3 sau per hushold, nå er det som regel 100 vinterfora sauer som tredobler seg om våren. Det er ikke mulig å gjete så mange sau på utmarksbeite, og vi vil vel ha dyr gåendes på utmarksbeite? De holder kulturlandskapet ved like, de gjør så du og jeg kan gå på dyretråkk i skogen utenfor Sognsvann, de gjør at man slipper å vasse i meterhøyt flåttbefengt gress hvis man vil gå utenfor asfalten, har dere sett hvordan floraen ser ut på setrer? Mange rødelistede blomsterarter går tapt uten beitedyr. Og mange sier at vi trenger hverken kjøtt eller ull fra sau, men jeg personlig synes det er langt hyggeligere å spise kjøtt fra et dyr som nær sagt er økologisk hele gjengen, som får utfolde seg i naturen sommeren lang.

Vi har ulvesoner og ulvefrie soner i Norge, når da ulven (og andre rovdyr, men det bryr ikke folk seg så mye om!?) kommer inn i ulvefrie soner som her på Hadeland og leker seg rundt i saueflokkene som har førsterett til å være akkurat her så må de dyrene fjernes! Akkurat som ørn som gjør stor skade på reinsflokkene oppi Finmark (hvor er engasjementet deres der?) eller slagbjørn oppi Trøndelag som slår ned det den måtte finne. Vi mennesker trenger mat, og kan ikke avle rovdyr over en lav sko her i Norge hvor det er så spredt befolkning og lite areal og ha det på. Ulveflokker trenger store arealer, og når da det yngles overalt så blir ungdyrene dyttet vekk og begynner og vandre, og nei de veit ikke forskjell på sonene. Men en av hovedgrunnen til at denne regjeringen vi har nå vil ha så mange ulveflokker det var for å holde vandrerene fra Sverige borte, men de holder seg jo ikke borte (den på Hadeland og Ringebu er svensk) de blir bare dyttet fra området til området og kan og gjør stor skade der de er.

Jeg er for rovdyr i norsk natur, under kontrollerte former. Nå er det ikke mye kontroll og se... Og for de av dere som mener bønder er noen egoistiske jævler som gnir seg i henda over utbetalingene for drept sau kan komme opp hit og ta dere en prat med de som er rammet! Jeg var selv en tur oppi åsen her om dagen, og makan så stille det var uten sauebjeller... For ja, de aller fleste sau er tatt ned og går nå må innmarksbeite som skulle blitt foret dems til vinteren. De med kyr har heller ikke tørt å slept dem, så hva gjør man til høsten da? Når all foret dems er spist opp? Da blir det nedslakting da... Men det er jo det dere vil sant? At norsk sauheold bare sakte men sikkert skal forsvinne? At naturen skal være forbeholdt rovdyr, at vi skal spise gris og kylling som er fødd opp på kraftför innendørs?

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 246
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@2ne @Kangerlussuaq Dere burde seriøst putte hverandre på ignore. 

Jeg spiser kun norskprodusert kjøtt. Så kan man begynne å snakke om dyrevelferd ved importkjøttet...

Fantastisk hvor liten kunnskapen er om drivende hunder... Plotter er støvere, som driver med los, som alle andre støvere. I Norge bruker man dem til rev og gaupe, da de er avlet for å ha stor rovvilti

Posted Images

Guest Belgerpia
3 timer siden, Luma skrev:

Jaha?

Så hvorfor dreper denne ulven fortsatt sau tiltross for at beitelaget har ansatt flere gjetere(var det 5stk tro?), i tillegg til at bøndene går selv i området?

Hvorfor hjalp det ikke i blant annet Sollia prosjektet med slovakisk gjeter + 2 slovakiske vokterhunder?

Hva med alle de hundene som blir nappet ut av hagen rett ved husveggene og drept av ulv?

Eller hva med alle de sauene som blir tatt av rovdyr på inngjerdet innmarksbeite rett opp i hus/låveveggene som f.eks her: https://www.nrk.no/ho/14-sauer-drept-pa-innmarksbeite-1.8314176

 

Det er utrolig hvor enkel rovdyrproblematikken er å fikse, hjemme i stua:wink:

 

Fordi norsk "matsau" er så kørka at det er fysisk umulig å la de gå med vokterhund. Fordi disse sauene er så ihjelavla at de ikke har noe konsept om det å gå i flokk - de hauser bare rundt på egenhånd og vaser, og skal disse gjetes med hund så må du ha ei bikkje pr. sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvem som måtte ha førsterett: Hvorfor må rovdyrene skytes? Det er plenty med plass i dette landet, så hvorfor ikke bare omplassere dem, slik det gjøres i andre land? En bedøvelsespil, en liten flytur, og så blir alle fornøyde. Eller skal beitedyr ha førsteretten på hver eneste mosedott i hele landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Lene_S skrev:

Uansett hvem som måtte ha førsterett: Hvorfor må rovdyrene skytes? Det er plenty med plass i dette landet, så hvorfor ikke bare omplassere dem, slik det gjøres i andre land? En bedøvelsespil, en liten flytur, og så blir alle fornøyde. Eller skal beitedyr ha førsteretten på hver eneste mosedott i hele landet?

Siden Ulven har flyttet /hoppet fra Sverige så er det litt vanskelig å bare omplassere dem vandrer langt. 

 

I denne saken er det en ting jeg lurer på. Ulven er Svensk. Hvorfor kunne den leve i Sverige vandre endel mil inn i Norge før den ble blodtørstig? Det er da noen sau mellom Sverige og der den har drept sauene i hopetall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Lene_S skrev:

Uansett hvem som måtte ha førsterett: Hvorfor må rovdyrene skytes? Det er plenty med plass i dette landet, så hvorfor ikke bare omplassere dem, slik det gjøres i andre land? En bedøvelsespil, en liten flytur, og så blir alle fornøyde. Eller skal beitedyr ha førsteretten på hver eneste mosedott i hele landet?

Nei, det er ikke det. Norge har i praksis ikke villmarksområder egnet for ulv, slik de har i feks Russland. Det er også derfor vi ser dem stadig mer i bebyggelse og rundt folk. Det er nå en bekreftet bestand på 105-110 dyr. Det er uten de dyra som "deles" med Sverige, dvs krysser grensa i ny og ne (og siden ulvesona er grensefylker, så gjør svært mange netop det) det er også uten årets ynglinger, som er minst 7-8 kull, det man vet om. Det er også uten all ulv som er registrert ved dna mindre enn 3-4 ganger. Det holder altså ikke med enkelt dna funn av unikt individ, den må registreres gjentatte ganger for å telle i bestanden. Bare å se på rovdata...

Så, hvor skal alle disse dyra bo?? Enkelte plasser bor de nå rundt gårder og hus. Der er det jo mat å finne. Byttedyra trekker også mot folk når stammene blir utarmet, og skogen er utrygg.

Flytte, sier du. Jo da, Svenskene hadde jo et flytteprosjekt med den "genetisk viktige" junseletiken. Hun ble flyttet fra reindriftsområder 3(??) ganger, men vandret rett tilbake hver gang (og for et h*** stress det dyret må ha blitt utsatt for pga dette) tilslutt måtte den skytes. Hvor mange millioner det prosjektet kostet før de gav opp, husker jeg ikke. Men bare å søke på junselevargen.

@lijenta : rett østover fra der den Svenske ulven herjer nå, finnes det ikke beitedyr på skauen. Snart ikke så veldig mye annet heller. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Pringlen skrev:

Nei, det er ikke det. Norge har i praksis ikke villmarksområder egnet for ulv, slik de har i feks Russland. Det er også derfor vi ser dem stadig mer i bebyggelse og rundt folk. Det er nå en bekreftet bestand på 105-110 dyr. Det er uten de dyra som "deles" med Sverige, dvs krysser grensa i ny og ne (og siden ulvesona er grensefylker, så gjør svært mange netop det) det er også uten årets ynglinger, som er minst 7-8 kull, det man vet om. Det er også uten all ulv som er registrert ved dna mindre enn 3-4 ganger. Det holder altså ikke med enkelt dna funn av unikt individ, den må registreres gjentatte ganger for å telle i bestanden. Bare å se på rovdata...

Så, hvor skal alle disse dyra bo?? Enkelte plasser bor de nå rundt gårder og hus. Der er det jo mat å finne. Byttedyra trekker også mot folk når stammene blir utarmet, og skogen er utrygg.

Flytte, sier du. Jo da, Svenskene hadde jo et flytteprosjekt med den "genetisk viktige" junseletiken. Hun ble flyttet fra reindriftsområder 3(??) ganger, men vandret rett tilbake hver gang (og for et h*** stress det dyret må ha blitt utsatt for pga dette) tilslutt måtte den skytes. Hvor mange millioner det prosjektet kostet før de gav opp, husker jeg ikke. Men bare å søke på junselevargen.

@lijenta : rett østover fra der den Svenske ulven herjer nå, finnes det ikke beitedyr på skauen. Snart ikke så veldig mye annet heller. 

Takker for informasjonen.

Virker som mange syntes det er lett som en plett å bare bedøve villdyret som er på feil plass og flytte det. Men det vil jo utsette villdyret for utrolig mye stress og ikke er noe gunstig. Skjønner jo at ulv eller annet rovdyr vil tilbake til der mattilgangen er stor og lett å få tak i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Lene_S skrev:

Uansett hvem som måtte ha førsterett: Hvorfor må rovdyrene skytes? Det er plenty med plass i dette landet, så hvorfor ikke bare omplassere dem, slik det gjøres i andre land? En bedøvelsespil, en liten flytur, og så blir alle fornøyde. Eller skal beitedyr ha førsteretten på hver eneste mosedott i hele landet?

Nei, vi har ikke store nok områder for mange store rovdyrflokker. De trenger plass, mer plass enn vi har her til lands. Beitedyr har ikke førsteretten på hver eneste mosedott, derav ulvesoner og ulvefriesoner.

18 minutter siden, lijenta skrev:

Siden Ulven har flyttet /hoppet fra Sverige så er det litt vanskelig å bare omplassere dem vandrer langt. 

 

I denne saken er det en ting jeg lurer på. Ulven er Svensk. Hvorfor kunne den leve i Sverige vandre endel mil inn i Norge før den ble blodtørstig? Det er da noen sau mellom Sverige og der den har drept sauene i hopetall. 

Ulven slo til rett etter beiteslipp, og som @Pringlen sier så er det svært få beiteområder på den strekningen den tilbakela før den kom hit.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
6 timer siden, Stine skrev:

Jeg er for rovdyr i norsk natur, under kontrollerte former. Nå er det ikke mye kontroll og se... Og for de av dere som mener bønder er noen egoistiske jævler som gnir seg i henda over utbetalingene for drept sau kan komme opp hit og ta dere en prat med de som er rammet! Jeg var selv en tur oppi åsen her om dagen, og makan så stille det var uten sauebjeller... For ja, de aller fleste sau er tatt ned og går nå må innmarksbeite som skulle blitt foret dems til vinteren. De med kyr har heller ikke tørt å slept dem, så hva gjør man til høsten da? Når all foret dems er spist opp? Da blir det nedslakting da... Men det er jo det dere vil sant? At norsk sauheold bare sakte men sikkert skal forsvinne? At naturen skal være forbeholdt rovdyr, at vi skal spise gris og kylling som er fødd opp på kraftför innendørs?

Jepp, tålmodigheten min med norske saubønder er forlengst over på overtid. Har kjøpt mitt siste norske sauekjøtt. Tror jeg har en porsjon eller to med fårkål i fryseren og så er det slutt. Det får da være grenser for hvor mye man skal tilrettelegge for å fortsette med sau som et eller annet nasjonalromantisk symbol fra en eller annen svunnen tid. Vi importerer omtrent all annen mat vi spiser så det kan umulig gjøre noen forskjell men en og anna bitter saubonde på NAV som ikke er interessert i noe annet å leve av å enn å stå på sine påståtte menneskerett til å drive med sau fordi alle forfedrene har gjort det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Akkurat nå, Line skrev:

Å gjøre seg fullstendig avhengig av import for å få mat på bordet er selvfølgelig kjempelurt. 

Er vel ikke sauen som bikker det regnskapet der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3 timer siden, Belgerpia skrev:

 

Fordi norsk "matsau" er så kørka at det er fysisk umulig å la de gå med vokterhund. Fordi disse sauene er så ihjelavla at de ikke har noe konsept om det å gå i flokk - de hauser bare rundt på egenhånd og vaser, og skal disse gjetes med hund så må du ha ei bikkje pr. sau.

Ihjelavlet, tja, NKS'en er avlet for norske forhold, de er avlet for å ikke gå i flokk, fordi det å gå i store flokker ikke er fordelaktig i norsk utmark som i stor grad består av magre fjellbeiter o.l. Skal det være noe kjøtt på de til høsten så må de spre seg for å utnytte beitet best mulig. 

De er ikke avlet sånn fordi bøndene liker all trimmen de får av ukesvis med sanking på høsten liksom:P

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, la oss gi landet til rovdyra og importere all maten vår, kjempelurt, og hvordan ligger det ann med dyrevelferd i utlandet da? Også for rovdyrene, blir de ivaretatt i de landene vi importerer fra? Eller spiller det ingen rolle sålenge det ikke er VI som må avlive noen rovdyr? Greit å skyve problemet over til andre liksom? 

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Stine said:

Jeg spiser kun norskprodusert kjøtt. Så kan man begynne å snakke om dyrevelferd ved importkjøttet...

En usedvanlig selvhellig og navlebeskuende holdning. Det er mye bra dyrevelferd i utlandet også, bedre enn norsk dyrevelferd sogar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Akkurat nå, Line skrev:

Poenget er at vi i større grad bør prøve å produsere mer og importere mindre, og da blir man ikke mer sjølberga av å legge ned den matproduksjonen som faktisk foregår.

Norge bør fokusere på den matproduksjonen som viser seg å være liv laga for våre forhold. Sau er åpenbart ikke en av dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
1 minutt siden, Luma skrev:

 

Ihjelavlet, tja, NKS'en er avlet for norske forhold, de er avlet for å ikke gå i flokk, fordi det å gå i store flokker ikke er fordelaktig i norsk utmark som i stor grad består av magre fjellbeiter o.l. Skal det være noe kjøtt på de til høsten så må de spre seg for å utnytte beitet best mulig. 

De er ikke avlet sånn fordi bøndene liker all trimmen de får av ukesvis med sanking på høsten liksom:P

Nok å ta av om vi først begynner med avlen. 

http://www.bondebladet.no/side/feilslatt-avl-pa-norsk-sau/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

En usedvanlig selvhellig og navlebeskuende holdning. Det er mye bra dyrevelferd i utlandet også, bedre enn norsk dyrevelferd sogar. 

Javel? Har du dokumentasjon på at det kjøttet vi importerer til Norge har strengere regler på dyrevelferd enn oss?

Jeg skjønner ikke hvordan du som liksom skal være så empatisk når det kommer til dyr kan synes det er greit at en ulv herjer sånn som denne, og at du synes det er greit å bare avslutte norsk matproduksjon så vi kan importere kjøtt fra f.eks Irland og Afrika, for det er miljøvennlig liksom! Hva skjedde med stuttreist mat? Som ikke er befengt med antibiotika? 

Nei, den diskjusonen her går over hodet mitt, jeg skjønner seriøst ingenting... Nå pakker jeg sekken og drar på hytta og kobler ut.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Akkurat nå, Luma skrev:

 

Ihjelavlet, tja, NKS'en er avlet for norske forhold, de er avlet for å ikke gå i flokk, fordi det å gå i store flokker ikke er fordelaktig i norsk utmark som i stor grad består av magre fjellbeiter o.l. Skal det være noe kjøtt på de til høsten så må de spre seg for å utnytte beitet best mulig. 

De er ikke avlet sånn fordi bøndene liker all trimmen de får av ukesvis med sanking på høsten liksom:P

Men vet du hva?
Med mange millioner kilo med lam liggende på fryselager så er det kanskje ikke behov for fullt så mye sau, og kanskje burde man heller satse på å lage sau som faktisk KAN gå i flokk, som KAN gjetes og som da KAN flyttes i takt med at det blir beitet ned - da vil det være hensiktsmessig å bruke vokterhunder, fare for at de blir tatt av rovdyr minsker, OG sist med LANGT ifra MINST - flere tusen sauer vil slippe en pinefull død som følge av manglende oppfølging gjennom beitetiden fordi man faktisk ikke finner de og de sjøldauer pga. skader osv. For DEN prosentandelen av sau som DØR som følge av skader og sykdom, den delen man ikke snakker så høyt om vet dere, den delen vi later som ikke finnes, for da blir sauebonden bare enda mindre sympatisk - den er langt langt laaaangt større enn den lille prosenten som blir tatt av ulv. Men det er den lille prosenten som blir tatt av ulv som bonden synes er fæl. Og jeg skjønner jo det, den delen får han jo manges sympati for - det er ikke fullt så trivelig å tenke på at den samme bonden, som gråter så sårt fordi ulven tar sauene hans og stakkars sauen - lar mange tusen sau sjøldaue av skader og sykdom, pines til døde fordi man ikke finner de i tide, eller ikke gidder å leite etter dem.

God dyrevelferd i sauhold vil være å avle sau som holder seg i flokk, som gjør det mulig å se etter sauene på en forsvarlig måte og også gjør det mulig å slippe de med vokterhund/gjeter - DET hadde vært god dyrevelferd.
Det er forøvrig ikke på de magre fjellbeitene ulven tar sau, det er i frodige skoger - så det blir liksom dumt å snakke om at det er ok å ha sau som ikke gå i flokk. Sauen er ikke så kørka at den ikke fløtter seg når det er tomt for mat liksom - og er den så dum, ja - så er det vel nok en grunn til å tenke at det kanskje burde gjøres noe med avlen.

Nei, jeg synes ikke det er ok at ulv herjer villmann i saueland, og ja - jeg støtter at slike ulver bør tas ut - at de jakter for å få mat, dvs. feller en og annen sau og spiser den synes jeg er helt greit - sålenge disse ulldottene går rundt alene så er de strengt tatt å anse som vilt - men ikke bare for å ha det moro, det er ugreit. 
MEN - jeg synes fortsatt at det er langt mer skremmende at sauebønder, med vitende og vilje, slipper sauer ut, UTEN tilsyn (for de er praktisk talt uten tilsyn når opp mot 200 000 sauer ikke finnes igjen på høsten, og mest sannsynlig har dødd pga. skader, fall  osv. og INGEN har funnet dem (igjen, null kontroll).
Så - sauer i flokk, med gjeter/evnt. vokterhund og tilsyn en gang for dagen - det vil spare mange sau for vanvittige lidelser, ikke bare i forbindelse med ulvangrep, for det er faktisk bare en pittepitteliten prosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en ide å bruke lamaer sammen med sauene? De er hvert fall ikke mye hyggelige mot inntrengere :P De har hvert fall hjulpet mot lam som blir tatt av rev. Ikke sikkert de greier seg mot ulv...kommer vel an på om det er streifulv eller flokk. Det er vel ikke usannsynlig at en enslig ulv hadde sett seg om etter annen mat om den traff på to-tre sinte lamaer?

Og alle sauerasene i Norge er vel ikke like håpløse? Noen går jo i flokk og forsvarer seg mot rovdyr på den måten. Det må da være mulig å bruke noen saueraser som har vett nok til å hvert fall prøve å forsvare seg? Ei jeg kjenner har 5-6 sauer, og de danner flokk og går i forsvar når de blir trua. Hun fortalte at det hadde kommet en løs boxer som var keen på litt sauejakt, og da hadde sauene gått sammen i flokk og jaget bikkja langt til skogs :P Tenker den bikkja var mer forsiktig rundt sau i framtiden. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Både lamaer og vokterhunder er testet men dem har funnet ut at dem ikke fungerer siden sauen går så sprett og så gjerne blir sem forsvart mot feil individ eller lamaen tar seg engen tur.

Men etter hva jeg har hørt så har det til en hvis grad lykkes med vokter dyr når sauene går på innmarksbeite i forhold til å bli angrepet av rovdyr

Noen få besetninger går også i flokk når dem går på fjellet. Lurer på om det er villsauen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lama er blitt brukt på innmark. Den løp sin veg da flokken dens ble raidet av ulv...

Vi har også saueraser som flokker seg. Gammel Norsk spel, bla. De blir mer og mer populære. I andre land, hvor de bruker gjeter, vokterhunder, nattkve osv, lider de fortsatt store tap til rovdyr. Så lettvindt er det... 

Utrolig at fokus kun er på sau, forresten, når det er viltbestandene -og- ulven selv, som lider i de mest utsatte områdene. I deler av Värmland er elgbestanden så godt som borte. Ulvene som ble felt under vinterens uttak var avmagret og fulle av skader. Flere var hardt angrepet av skabb. Dyrevelferd på høyt nivå, denne hodeløse bevaringen :( Hannen i slettåsflokken var stokk halt da den ble gps-merket i vinter. Andre dyr hadde fått slippe, men ikke den hellige ulven, nei.

red: apropos folk som hyller rewilding, og setter dyr forran egen art...http://theava.com/archives/53704

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke plass til natur og villmark når alt skal være granplantasjer og beitemark for husdyr. Det er en interessekonflikt som ikke lar seg løse. 
Har rotet frem noe gammel og ny statistikk fra SSB som viser antall slakt.
I 1965 var antall slakta sau i Norge nesten 475 000. I 2016 var antallet økt til nesten 1 285 000. På østlandet hvor vi også skal ha ulvesone har tallet på slakta sau gått opp fra 96 688 i år 1971 til 350 708 i år 2016. Dette er antall sau som er slakta og godkjent som mat, og sier ikke noe om antall dyr som er tapt. Hvor mye sau er det bærekraftig å ha, og er det en slags rett å ha sau og krav på utmarksbeite? 

Jeg bor rett utenfor ulvesonen, men siden det kun er korn- og potetbønder og lite dyrehold her så ser vi ikke mye til ulven. Men hunden passer jeg på uansett, det lærte jeg i løpet av årene som hundeeier i indre Oslo øst.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...