Gå til innhold
Hundesonen.no

Omstridt bruk av plotthund i Norge


QUEST
 Share

Recommended Posts

9 timer siden, 2ne skrev:

Ja, veit du hva som ville vært helt nytt? At vi forbrukere måtte betale det tilskuddet bønder får av staten når vi kjøpte maten vår. Eller tror du at folk kommer til å slutte å spise mat sånn anytime soon? 

EDIT: Jeg skreiv forøvrig ikke noe om "bare å skifte kontorbygg", jeg skreiv at det ikke er bare å flytte 300 mål med matjord. Man kan ikke dyrke mat hvor som helst. Du missa fullstendig det poenget. Bønder jobber hjemme, i et hjem som ofte har tilhørt familien i generasjoner, og som tidvis huser både 2 og 3 av de generasjonene. Det er mye mulig at det er helt spesielt for min familie, men ingeniør-yrket går ikke i arv og er ikke like stedbundet som jordbruk er det, er det vel? 

Og du misser deleln der det handler om å tenke nytt om man vil bli boende :) Jeg er for subsidier til bøndene jeg , men det jeg spør om er: OM det produseres for mye sau , er det da ikke naturlig å kutte produksjonen i de minst lønnsomme / mest trøblete  områdene ?  noen har kanskje mulighet for  å bytte ut dyreslag eller produsere korn/ grønnsaker i steden? Bønder arver bedriften og jobber hjemme, det virker jo som et privilegie ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 246
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@2ne @Kangerlussuaq Dere burde seriøst putte hverandre på ignore. 

Jeg spiser kun norskprodusert kjøtt. Så kan man begynne å snakke om dyrevelferd ved importkjøttet...

Fantastisk hvor liten kunnskapen er om drivende hunder... Plotter er støvere, som driver med los, som alle andre støvere. I Norge bruker man dem til rev og gaupe, da de er avlet for å ha stor rovvilti

Posted Images

1 hour ago, yurij said:

Og du misser deleln der det handler om å tenke nytt om man vil bli boende :) Jeg er for subsidier til bøndene jeg , men det jeg spør om er: OM det produseres for mye sau , er det da ikke naturlig å kutte produksjonen i de minst lønnsomme / mest trøblete  områdene ?  noen har kanskje mulighet for  å bytte ut dyreslag eller produsere korn/ grønnsaker i steden? Bønder arver bedriften og jobber hjemme, det virker jo som et privilegie ...

Vel, jeg trodde det naturlige ville være å kutte ut importen av sauekjøtt jeg da, så vi verner norske arbeidsplasser fremfor f.eks islandske. Jeg tror heller ikke at det er så innmari mange sauebønder igjen i ulvesona, så de har nok "tenkt nytt", som du etterlyser. Bytte ut dyreslag, forresten.. Tror du ikke rovdyr tar andre dyr enn sau? De er ikke spesielt kresne på det, de tar det de får tak i de. Hvis ikke elg og villrein er trygg for ulv, så er neppe ku, hest eller geit det heller. 

Men sauene denne tråden handler om, står i en beitesone. Det er vel der konflikten er for øyeblikket, hva vi gjør med ulv som beveger seg ut av rovdyrsona. Rovdyrforkjempere syns vi skal flytte rovdyrsona etter rovdyra, fordi de var visst her først og kan visst ikke se grenser, og da er det jo helt umulig for mennesket å forvalte rovdyrbestanden. 

På hvilken måte er det er privilegie å arve bedriften og jobbe hjemme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27. juni 2017 at 3:19 PM, roxie88 skrev:
På 27. juni 2017 at 3:07 PM, QUEST skrev:
 


De hører desverre veldig dårlig når de går med bjeller. Og mange vil ha tam sau så de er enklere å sanke emoji846.png

Nå hører ikke jeg så dårlig, så hadde de hatt bjeller, så hadde jeg nok oppdaget de førvi nærmest gikk på dem.. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folket har hylt om mer bruk av vokterhund, så jeg håper ingen sier et ord når dette også skjer i norge, her er en kangal vs ulv(kangalen er nå begynt å komme i norge, nettopp hvertfall 1kull som er solgt som vokterhunder blant annet), og dette er ikke et spesielt tilfelle, kangalen er kjent for å drepe ulv:

 

Hvordan dette skal være bedre enn at mennesker tar ut problemdyr på en human måte er for meg et mysterium:icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår meg som... slående ... at hver gang vi (jeg f.eks) poster en svært grafisk video så kommer en jakt-besserwisser som alle mener vet bedre enn alle andre og sier "sånn er det blablabla ditten og datten" og vips er slike videoer irrelevante/ettellerannet totalt plukket fra hverandre.
Men her kommer det motstand mot et eksempel for alternativ handling mot ulv, og da skal man spise de mest grafiske og ekstreme videoene som god fisk og totalt relevante. De er et eksemplarisk bevis på nøyaktig det man diskuterer.

En håpløs diskusjon. Er det rart at midtøstenkonflikten ikke løser seg, når vi kjerringer på et forum kan være så partiske og lite åpen for en rettferdig diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, spot skrev:

Vi får slippe noen Kangaler og Ovacharkaer ut i skog og fjell for å passe på sauene mot ulv, så blir det nok trivelig å ferdes i norsk natur for hundeiere og andre friluftsfolk... 

Pifft..nå må folk slutte å være så negative! Med noen sånne bissevoffer løse rundt i skog og mark, så er det vel liten fare for at man treffer på IS-terrorister på 4 føtter..

Riktignok kan det vel være en viss fare for at voktervoffene ikke skiller på ulv og lille Trixie på tur med eieren men litt svinn må man vel tolerere? For the greater good..  Sikkert gøyalt å treffe på en slik voffse , løs og uten fører i skauen..Tipper de fleste med ett minimum av overlevelsesinstinkt ikke hadde prøvd å gå i mellom..

En stor og aggressiv hund som ikke har noen frykt for mennesker er vel bare koselig å møte på ute i det fri? Husker jeg helt feil, eller var det ikke slik at endel av disse vokterhundene ble avlivet pga 'temperamentsproblemer'? 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Luma skrev:

Folket har hylt om mer bruk av vokterhund, så jeg håper ingen sier et ord når dette også skjer i norge, her er en kangal vs ulv(kangalen er nå begynt å komme i norge, nettopp hvertfall 1kull som er solgt som vokterhunder blant annet), og dette er ikke et spesielt tilfelle, kangalen er kjent for å drepe ulv:

 

Hvordan dette skal være bedre enn at mennesker tar ut problemdyr på en human måte er for meg et mysterium:icon_cry:

Det omtalte kangalkullet, var det det som ble annonsert på Finn? Der folkene satt på kne/langt bak, for å gi inntrykk av hvor store hundene var? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Det slår meg som... slående ... at hver gang vi (jeg f.eks) poster en svært grafisk video så kommer en jakt-besserwisser som alle mener vet bedre enn alle andre og sier "sånn er det blablabla ditten og datten" og vips er slike videoer irrelevante/ettellerannet totalt plukket fra hverandre.
Men her kommer det motstand mot et eksempel for alternativ handling mot ulv, og da skal man spise de mest grafiske og ekstreme videoene som god fisk og totalt relevante. De er et eksemplarisk bevis på nøyaktig det man diskuterer.

En håpløs diskusjon. Er det rart at midtøstenkonflikten ikke løser seg, når vi kjerringer på et forum kan være så partiske og lite åpen for en rettferdig diskusjon.

Jeg er absolutt for at man prøver ut forskjellige metoder for å redusere tap av beitedyr, bare for å ha det sagt :) Men ville du ønsket å treffe på en slik hund ute i marka alene,  med hund/er på tur? Skiller virkelig disse hundene på viltlevende rovdyr og for dem fremmede  hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, QUEST said:

Jeg er absolutt for at man prøver ut forskjellige metoder for å redusere tap av beitedyr, bare for å ha det sagt :) Men ville du ønsket å treffe på en slik hund ute i marka alene,  med hund/er på tur? Skiller virkelig disse hundene på viltlevende rovdyr og for dem fremmede  hunder?

Nei det er vel egentlig litt det jeg mener. Det er lov å stille seg kritisk ovenfor disse videoene... Det er lov å tenke litt lenger enn én youtubevideo, både i forhold til hvilke raser man ønsker å benytte seg av, hvilken atferd man ønsker å trene inn, hvilken atferd man må håndtere uansett, om akkurat vokterhunder er løsningen på alt (personlig mener jeg gjeting med bruk av lavtlønnede øst-europeere er løsningen, for når vi skruppeløst setter oss ombord i fly til 199kr Oslo-Las Palmas mens en polakk jobber ombord til 8000kr/mnd, så kan vi også kjøpe lammekjøtt til 199kr/kiloet og gi en rumener 8000kr/mnd for å gjete sau i skog), og så videre...

Og som jeg sa, denne sunne fornuften kommer jo springende ned døra som guds moralpreken så fort man viser video av en bjørn i fangenskap - men når man kommer med en "annen" ekstremistvideo fra den "andre" siden så finnes det ikke et fnugg av evne til kritisk tanke mer. Selektiv fornuft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, QUEST skrev:

Det omtalte kangalkullet, var det det som ble annonsert på Finn? Der folkene satt på kne/langt bak, for å gi inntrykk av hvor store hundene var? :P

Det vet jeg faktisk ikke, jeg har ikke sett annonsen på de, kun snakk om hundene blant de nye eierne, men det virker til å være viktig å fremstille hundene som størst mulig ja:P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Luma skrev:

Det vet jeg faktisk ikke, jeg har ikke sett annonsen på de, kun snakk om hundene blant de nye eierne, men det virker til å være viktig å fremstille hundene som størst mulig ja:P

Jeg ser at annonsen er borte nå men det er en annen annonse på Finn med valp til salgs. Snill som dagen er lang..så den passer nok i de fleste hjem..:P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

http://www.bioforsk.no/ikbViewer/Content/50286/Vokterhundmanual_4210047_2002.pdf

Denne er interessant syns jeg. Etter å ha lest igjennom rapporten stiller jeg meg tvilende til velferden til vokterhundene.. Bl.a, så anbefales det at valp taes fra mor i 5-6 ukers alder for så å bli satt inn i saueflokk. Det er flere ting jeg ikke anser som god velferd for valp/hund men jeg anbefaler å lese igjennom hele rapporten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn- jeg lever heller i ulvesonen (riktignok er jeg ikke sauebonde) enn å risikere å støte på en flokk som blir voktet av Kangal.

Kangal i feil /uerfarne hender er virkelg ikke bra. Tyskland har hatt storimport av Kangal som familiehund/vokterhund i mange år, og rasen er mer enn bare overrepresentert i forhold til antall individer når det gjelder omplassering.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Woola said:

For å si det sånn- jeg lever heller i ulvesonen (riktignok er jeg ikke sauebonde) enn å risikere å støte på en flokk som blir voktet av Kangal.

Kangal i feil /uerfarne hender er virkelg ikke bra. Tyskland har hatt storimport av Kangal som familiehund/vokterhund i mange år, og rasen er mer enn bare overrepresentert i forhold til antall individer når det gjelder omplassering.

 

Har du noen linker til siste uttalelse? Hadde vært greit å lese om, da jeg har fulgt en god del omplasseringssider her i Tyskland det siste året - uten å ha sett en eneste Kangal der :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Har du noen linker til siste uttalelse? Hadde vært greit å lese om, da jeg har fulgt en god del omplasseringssider her i Tyskland det siste året - uten å ha sett en eneste Kangal der :) 

Hvis du googler Kangal Tierheim (omplassering) får du enormt med treff, fra institusjoner som har Kangal inne. Du kan nesten ikke gå på et omplasseingssenter uten å se en eller flere.

det er også artikler som bekrefter at rasen er blant fe hyppigste å bli omplassert. Sitter på mobilen nå, men kan gjerne finne link senere.

Det finnes dessuten en egen forening, kangalhilfe.de som omplasserer bare Kangal fra hele Tyskland. De har MANGE individer, hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal også få sett på det når jeg har mobil, men jeg tør vedde på at det er mer geografisk begrenset enn ditt begrep "hele tyskland". Nå har jeg bodd her ett år, i tysklands nest største bundesland - og jeg har reist en god del på kryss og tvers. Aldri har jeg sett en Kangal, aldri har det stått noe om det i avisene, og aldri har det vært noen slags diskusjon i "dyreverden" om at Kangalhunder er et problem. Og jeg har fulgt ulvedebatten her i Tyskland, særlig tett. Nå skal det sies at jeg ikke benekter at det er et reellt problem, for jeg kan godt se for meg at det er mye tyrkiske hunder her i Tyskland. Trossalt er jo nesten 50% av tyskland tyrkisk (okei, satt på spissen men okke som :P ), så det finnes nok mange som har tatt med seg sin kultur hit uten å ha helt tenkt gjennom konsekvensene. MER enn at jeg tror det har vært et feilslått forsøk på å beskytte sau. Eventuelt er det et gigaproblem som har gått 100% under radaren av en eller annen merkelig grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt med Kangalhjelpen i flere år , og det er Kangal i hele Tyskland altså. De har konstant over 50 hunder de formidler fra ulike omplasseringshjem, og det har ikke blitt færre med årene.

I Mai i år ble en kvinne i BW drept av en Kangal, da har fokuset økt litt lokalt der, men jeg har oppfatter Kangal som et problem i flere år. Det er trist , fordi det virker som en super rase i rette hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Woola said:

Jeg har fulgt med Kangalhjelpen i flere år , og det er Kangal i hele Tyskland altså. De har konstant over 50 hunder de formidler fra ulike omplasseringshjem, og det har ikke blitt færre med årene.

I Mai i år ble en kvinne i BW drept av en Kangal, da har fokuset økt litt lokalt der, men jeg har oppfatter Kangal som et problem i flere år. Det er trist , fordi det virker som en super rase i rette hender.

Forsåvidt verdt å nevne at det var en 72 år gammel dame som ble tygd på midt i en by, og ikke en turgåer som ble overfalt i skogen. Siden diskusjonen har en tendens til å være negativ mot vokterhunder, og vi ikke burde åpne for misforståelser. Og at disse hundene antakeligvis ikke hadde det så bra, da de i følge avisartikler fant 20 katter og 3 andre hunder i huset til eier av hunden som drepte 72åringen.

Jeg leser denne ganske nylige artikkelen i stern, hvor jeg ikke får inntrykk av at kangal er et utbredt problem i Tyskland - derimot er det samme gamle regla om pitbull og amstaff som enda ligger for grunn. Og at Tyskland er overraskende fokusert på at problemet ligger hos eier, ikke hundene. http://www.stern.de/panorama/stern-crime/hunde--nach-toedlicher-beiss-attacke-neue-diskussion-um--rasselisten--7477930.html

"Was die Ursache für die tödliche Attacke in Baden-Württemberg war, müssen die Ermittler der Staatsanwaltschaft jetzt klären, für die GTVMT-Vorsitzende steht aber unabhängig von dem Ergebnis fest: "Eine mögliche Gefährlichkeit eines Hundes hängt nicht von der Rasse ab."

Das Innenministerium in Stuttgart sieht das anders: Dort gelten drei Hunderassen - der American Staffordshire-Terrier, der Bullterrier und der Pitbullterrier - grundsätzlich als besonders gefährlich und aggressiv. Sie dürfen dort in der Öffentlichkeit lediglich mit Leine und Maulkorb geführt und nur unter bestimmten Bedingungen gehalten werden.

Die Staatsanwaltschaft prüft in dem Fall aus Stetten am kalten Markt unterdessen, ob sie Anklage wegen fahrlässiger Tötung gegen die 43-jährige Besitzerin des Kangalrüden erhebt. Geprüft werde dabei auch, wieso sich der Hund von seiner Kette lösen und auf die Straße gelangen konnte. Nachbarn hatten nach eigenen Angaben mehrfach über die Aggressivität des Hundes geklagt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at det er andre raser som er et større problem, men de er til gjengjeld mye mer utbredt også. 

Dette er ikke en tallmessig stor hunderase, så at der er så mange individer til omplassering sier litt. 

Bare så det er sagt så har jeg inggentlng mot vokterraser eller Kangal, men dette er en rase som jeg vet er vanskelig å håndtere (krevende for folk flest) og som jeg ikke ønsker at sauebønder skal skaffe seg i stedet for BC, litt fleipete sagt.

Ps. Fullstendig klar over at dama ikke ble drept av vokterhund i arbeid, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...