Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det mulig å kjøpe seg en mops med god samvittighet?


MerlePerle
 Share

Recommended Posts

Da tenker jeg også på de andre mest ekstreme rasene med de største helseproblemene.

Møtte en mops utenfor felleskjøpet i dag og jeg ble alvorlig redd for om den greide å puste, hørte den seriøst pese og slite på andre siden av parkeringsplassen og dette er ikke første gangen jeg har sett (hørt) en sånn:no:

Jeg regner jo med at noen har disse rasene som er mest omtalt som "ihjelavlet" pga utseende som favorittrase, og at de da naturligvis sikkert ønsker å eie en?

Lurer litt på om det er mulig å finne en "fornuftig" oppdretter på slike raser slik at man kan finne et "friskere" individ, eller om det begynner å bli uforsvarlig "over hele fjøla" på noen av disse? Har jo lagt merke til at det ikke er mange mopseeiere på sonen og jeg lurer litt på hvorfor, siden jeg ser så mange nesten daglig ute?:aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, MerlePerle said:

Da tenker jeg også på de andre mest ekstreme rasene med de største helseproblemene.

Møtte en mops utenfor felleskjøpet i dag og jeg ble alvorlig redd for om den greide å puste, hørte den seriøst pese og slite på andre siden av parkeringsplassen og dette er ikke første gangen jeg har sett (hørt) en sånn:no:

Jeg regner jo med at noen har disse rasene som er mest omtalt som "ihjelavlet" pga utseende som favorittrase, og at de da naturligvis sikkert ønsker å eie en?

Lurer litt på om det er mulig å finne en "fornuftig" oppdretter på slike raser slik at man kan finne et "friskere" individ, eller om det begynner å bli uforsvarlig "over hele fjøla" på noen av disse? Har jo lagt merke til at det ikke er mange mopseeiere på sonen og jeg lurer litt på hvorfor, siden jeg ser så mange nesten daglig ute?:aww:

Ad siste spørsmål: fordi 80% av hundesonen er relativt oppegående hundeeiere som holder seg informert. Som kjent er informasjon = opplysthet = kunnskap = klokere beslutninger og større evne til å gjøre gode vurderinger.

Med tanke på norsk mopsklubbs holdning til rasen, vil jeg si at en "seriøs" oppdretter av rasen i Norge ikke gir muligheten til å kjøpe rasen med god samvittighet. En mops kjøpt med god samvittighet er en 2-3 generasjons blandingshund, blandet med en rase med lang snute 2-3 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg noen spesiell ekspertise på dette feltet, men nei, jeg synes ikke det går an å kjøpe mops med god samvittighet. Ikke så lenge de ser ut som de gjør, men den ekstreme anatomien. Jeg ville i hvert fall fått svært dårlig samvittighet om jeg kjøpte en mops. Rasen passer meg egentlig bra mtp. lynne og aktivitetsnivå, men det hjelper ikke. Kommer aldri til å skje.

PS: Nå går jeg ut ifra at vi snakker om å kjøpe valp fra et planlagt kull.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke det er mulig per dags dato.

Av den enkle grunn at oppdrettere følger rasestandarder, og denne er rett og slett ikke i favør av hundene. 

Om du så finner en oppdretter som avler på en centimeter lengre snute og som røntger og tester i hytt og gevær, så har bikkjene fortsatt for korte snuter, grisehale osv som gir dem plager i hverdagen.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg ikke er mulig. Når det er sagt så vil jeg si at det er temmelig mnge raser man ikke kan kjøpe( eller avle på) med god samvittighet..  Ikke bare de mest 'åpenbare' , dvs raser med unormal fysikk.  Kan man f.eks med god samvittighet kjøpe og ikke minst avle på en rase der over 30% dør av mage/tarm lidelser? Er det etisk forsvarlig ? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Nei, det tror jeg ikke er mulig. Når det er sagt så vil jeg si at det er temmelig mnge raser man ikke kan kjøpe( eller avle på) med god samvittighet..  Ikke bare de mest 'åpenbare' , dvs raser med unormal fysikk.  Kan man f.eks med god samvittighet kjøpe og ikke minst avle på en rase der over 30% dør av mage/tarm lidelser? Er det etisk forsvarlig ? 

Hos mops &co er det selve konstruksjonen som gjør at dyret har plager. 

Utrolig mange schäfere som sliter med alt mulig av helsetrøbbel f.eks, men det ER mulig å kjøpe en frisk schäfer, i motsetning til en  bulldog. Fordi fysikken til bulldoggen gjør at den plages selv om den skulle være "frisk".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Woola skrev:

Hos mops &co er det selve konstruksjonen som gjør at dyret har plager. 

Utrolig mange schäfere som sliter med alt mulig av helsetrøbbel f.eks, men det ER mulig å kjøpe en frisk schäfer, i motsetning til en  bulldog. Fordi fysikken til bulldoggen gjør at den plages selv om den skulle være "frisk".

Ja, men mitt poeng er at det vel nødvendigvis ikke bare er selve konstruksjonen som kan gi individet store plager. Jeg syns ikke det er mer etisk å tviholde på en rases 'renhet' når prisen er store lidelser for de individene som blir rammet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg tror ikke det. I allefall ikke en renraset. Noen steder i verden har jo folk avlet frem noe de kaller "retromops", som skal være slik de så ut før. Det er helt sikkert blandet inn litt forskjellig for å få dem slik, så renraset er dem nok ikke, men absolutt et mye bedre alternativ til dagens vanlige mopser om man på død og liv vil ha en...

MEN, så er det jo nettopp den ikke-eksisterende nesen og neserullen de fleste mopsefans elsker, så retromopsen blir sikkert ikke søt nok i deres øyne. Dessverre.

Jeg synes jo retromopsene er kjempesøte da. Ser ut som minimastiffer :)

 

588fc4ef498fbd3377571332b0c05e1e.jpg

tumblr_mwl4imcceN1sxxql3o3_400.jpg

tumblr_inline_noz34bvnaw1t2avfv_500.png

69ed907990809cbce75193ec687f9a1c.jpg

retromops.jpg

tumblr_inline_odc30j17gA1sodq3u_540.jpg

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, QUEST said:

Ja, men mitt poeng er at det vel nødvendigvis ikke bare er selve konstruksjonen som kan gi individet store plager. Jeg syns ikke det er mer etisk å tviholde på en rases 'renhet' når prisen er store lidelser for de individene som blir rammet. 

Synes allikevel det er viktig å skille sakene;

hos mops, engelsk bulldog et cetera, er det *utseendet* alene. Det trenger ikke en utvidet helsesjekk, man trenger ikke vente til hunden er 6-7år og aldri fikk magedreining, kreft, allergi, hjertesykdom, nyresykdom, kloløsning eller artrose - før man vet at hunden er frisk og kan brukes i avl. Disse hundene er avlet syke på basis av fysisk deformasjon, og er plaget fra fødsel.

Vi kan selvsagt ikke fornekte at det finnes mange hunderaser med helsemessige utfordringer; men da synes jeg disse diskusjonene skal holdes hver for seg. For det eneste fellestrekket de har er at hundene ikke har det bra pga menneskers egoisme - men stammer fra forskjellige motiv og målsetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Orca skrev:

 

retromops.jpg

 

Fytte flate, for et freak show den til høyre ser ut når de blir sammenlignet sånn som dette. Hva er søtt med et dyr komplett uten nese? Synes at retromopsen var hundre ganger søtere, selv om den har litt mye hudfolder, og sikkert et par andre ting, til at den kan kalles bra nok. Men det er en veldig god begynnelse.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, QUEST skrev:

Ja, men mitt poeng er at det vel nødvendigvis ikke bare er selve konstruksjonen som kan gi individet store plager. Jeg syns ikke det er mer etisk å tviholde på en rases 'renhet' når prisen er store lidelser for de individene som blir rammet. 

Jeg forstår hva du mener, men det er å sammenlikne epler med appelsiner.

Poenget er at det går an å kjøpe en frisk schäfer eller bull terrier (allergiproblematikken er skyhøy), dersom man gjør grundig fotarbeide og konsekvent boikotter oppdrettere som avler på dårlige bikkjer. Selvsagt kan man fortsatt være uheldig, men det kan man uansett hva man kjøper.

Jeg synes ikke man kan si at man støtter dyreplageri dersom man kjøper seg en schäfer, bare fordi det finnes så mange syke. 

Men jeg mener helt klart at man støtter oppunder dyreplageri når man kjøper en bulldog, mops o.l,

Også finnes det raser i grenseland, som cavalieren og muligens boxere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke bare de med paddeflate tryner som sliter med pusten på varme dager. Det gjør jo faktisk alle brachy-raser. Selv dogoen min ble merkbart påvirket, og det er ikke engang en rase folk tenker på som kortneset. Så, hjelper det egentlig å avle fram et par ekstra cm nese?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, Pringlen said:

Nå er det jo ikke bare de med paddeflate tryner som sliter med pusten på varme dager. Det gjør jo faktisk alle brachy-raser. Selv dogoen min ble merkbart påvirket, og det er ikke engang en rase folk tenker på som kortneset. Så, hjelper det egentlig å avle fram et par ekstra cm nese?

Hva er poenget med denne kommentaren? Komme med en anekdotisk subjektiv erfaring, med betingelse?

1) Hvor i tråden er det definert at vi snakker om "å slite med pusten på varme dager"?

2) Hvorfor betinger du at; fordi det ikke hjelper med noen cm lengre nese så skal man ikke avle det fram?

Hva er poenget? Å dra inn en annen rase med sine problemer og dermed bagatellisere et håp om endring av en annen rase? Tror du overhodet ikke at å øke neseborenes åpning, samt øke snute-lengde vil kunne bidra til omså marginelt bedre pustemuligheter for mopsen? Hvorfor fortjener de ikke det? En rase som høres ut som en KOLS-pasient selv på en 0-graders dag fortjener iallefall det minste vi kan gi den. Selv om det ikke er løsningen, og selv om det ikke stopper alle problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Hva er poenget med denne kommentaren? Komme med en anekdotisk subjektiv erfaring, med betingelse?

1) Hvor i tråden er det definert at vi snakker om "å slite med pusten på varme dager"?

2) Hvorfor betinger du at; fordi det ikke hjelper med noen cm lengre nese så skal man ikke avle det fram?

Hva er poenget? Å dra inn en annen rase med sine problemer og dermed bagatellisere et håp om endring av en annen rase? Tror du overhodet ikke at å øke neseborenes åpning, samt øke snute-lengde vil kunne bidra til omså marginelt bedre pustemuligheter for mopsen? Hvorfor fortjener de ikke det? En rase som høres ut som en KOLS-pasient selv på en 0-graders dag fortjener iallefall det minste vi kan gi den. Selv om det ikke er løsningen, og selv om det ikke stopper alle problemene.

Og hva er poenget med denne kommentaren???

Jeg stiller et spørsmål om hvorvidt det hjelper med et par eksta cm snute. For jeg vet virkelig ikke. Min erfaring er at brachy-raser sliter. Alle her synes det er såå flott med reromopsen. Men har den det bra NOK? Kanskje, kanskje ikke. Forskning på dette finnes vel knapt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Og hva er poenget med denne kommentaren???

Jeg stiller et spørsmål om hvorvidt det hjelper med et par eksta cm snute. For jeg vet virkelig ikke. Min erfaring er at brachy-raser sliter. Alle her synes det er såå flott med reromopsen. Men har den det bra NOK? Kanskje, kanskje ikke. Forskning på dette finnes vel knapt...

Igjen setter du stråmann-premisser som ikke finnes. Ingen her har sagt at retromopsen er den ferdige 100%-løsningen, og ingen har sagt det er nok. Det er det bare du som stiller spørsmål til, ut av det blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Igjen setter du stråmann-premisser som ikke finnes. Ingen her har sagt at retromopsen er den ferdige 100%-løsningen, og ingen har sagt det er nok. Det er det bare du som stiller spørsmål til, ut av det blå.

For å være litt mer konstruktiv, så mener og tror jeg at eneste løsning for disse rasene vil være krav om aktivitetsprøve før avl. AD finnes alt. Gjennomført prøve og vet. konroll. Så vil nødvendigvis endringer i funksjon tvinge seg fram. Og ikke kun basert på det visuelle.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Pringlen said:

For å være litt mer konstruktiv, så mener og tror jeg at eneste løsning for disse rasene vil være krav om aktivitetsprøve før avl. AD finnes alt. Gjennomført prøve og vet. konroll. Så vil nødvendigvis endringer i funksjon tvinge seg fram. Og ikke kun basert på det visuelle.

Er noen uenig? You're preaching to the choir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det mulig å kjøpe mops eller andre ekstremavla raser med "god" samvittighet. Det er jo bare å la være og sette seg inn i utfordringene knytta til nettopp disse rasene og kjøpe dem utelukkende fordi de synes hundene ser kule ut. Da er det høyst sannsynlig ikke mye "samvittighet" med i bildet, men det er nok uansett ikke den viktigste faktoren for folk ved valg av hund, uavhengig av rase. 

Reint prinsipielt mener jeg derimot at det ikke lar seg gjøre, nettopp fordi det er fundamentalt problematisk å tukle med andre skapninger på den måten som er nødvendig for å nå et eksteriørt nivå ala det vi nå ser i hundeverden innen visse raser. Vi har gjort det fordi vi kan og fordi det gir et utseende som apellerer (for mange), ikke fordi det gagner hundene på noen måte. 

Og årsaken til at det er forsvinnende få mopseeiere eller eiere av ekstremavla hunder her på sonen, er selvsagt fordi det ikke er så kult å føle at en aldri kan dele bilder av bikkjene sine uten at det avstedkommer reaksjoner, og fordi det ikke er så kult å møte slike holdninger om seg sjøl og rasevalget sitt som feks jeg forfekter over her. Det har jeg ingen problemer med å forstå. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pringlen skrev:

Nå er det jo ikke bare de med paddeflate tryner som sliter med pusten på varme dager. Det gjør jo faktisk alle brachy-raser. Selv dogoen min ble merkbart påvirket, og det er ikke engang en rase folk tenker på som kortneset. Så, hjelper det egentlig å avle fram et par ekstra cm nese?

Ja, det vil jeg da tro? Jeg vil si det er stor forskjell på en hund med én cm lang nese og en hund med ti cm. Tre av hundene i vår husstand er brakyhunder og de er ikke nevneverdig spreke på varme dager, men de sitter ikke og sover og jeg er ikke redd for at de skal besvime etter en tur i sommersolen. De hadde heller ikke problemer med å holde tritt med gamleschæferen. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pringlen skrev:

Nå er det jo ikke bare de med paddeflate tryner som sliter med pusten på varme dager. Det gjør jo faktisk alle brachy-raser. Selv dogoen min ble merkbart påvirket, og det er ikke engang en rase folk tenker på som kortneset. Så, hjelper det egentlig å avle fram et par ekstra cm nese?

Ja, det hjelper.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Synes allikevel det er viktig å skille sakene;

hos mops, engelsk bulldog et cetera, er det *utseendet* alene. Det trenger ikke en utvidet helsesjekk, man trenger ikke vente til hunden er 6-7år og aldri fikk magedreining, kreft, allergi, hjertesykdom, nyresykdom, kloløsning eller artrose - før man vet at hunden er frisk og kan brukes i avl. Disse hundene er avlet syke på basis av fysisk deformasjon, og er plaget fra fødsel.

Vi kan selvsagt ikke fornekte at det finnes mange hunderaser med helsemessige utfordringer; men da synes jeg disse diskusjonene skal holdes hver for seg. For det eneste fellestrekket de har er at hundene ikke har det bra pga menneskers egoisme - men stammer fra forskjellige motiv og målsetninger.

Forsåvidt ikke uenig men når over 30% av en rase dør av mage/tarm lidelser, så syns jeg det er en rimelig 'sikkert' at man kjøper/oppdretter en rase som  med relativt stor sannsynlighet vil dø en smertefull død.  Men jeg kan være enig i at man kan splitte diskusjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pringlen skrev:

Nå er det jo ikke bare de med paddeflate tryner som sliter med pusten på varme dager. Det gjør jo faktisk alle brachy-raser. Selv dogoen min ble merkbart påvirket, og det er ikke engang en rase folk tenker på som kortneset. Så, hjelper det egentlig å avle fram et par ekstra cm nese?

Chi er jo teknisk sett en brachy rase, men de er jo ikke kortsnuta, i hvert fall ikke de fleste, og ikke ennå *krysser fingrene for at trenden snur før det er for sent* 

Ayla elsker varme, og det er oss det står på når det kommer til tur i høyere temperaturer. Ja, hun peser litt, men det gjør jo de fleste hunder i varmen, det skal de jo gjøre for å regulere temperaturen. Hun puster ikke nevneverdig tyngre likevel. Det gjør heller ikke de andre chi'ene vi kjenner. Selv ikke den nokså klumpete bestevenninna til Ayla, og hun har litt kortere snute enn Ayla har. Er ikke mange centimeterne med snute hun har, kanskje 4 cm fra stoppen til nesetippen på en god dag, men det holder til at hun puster skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lene_S skrev:

Chi er jo teknisk sett en brachy rase, men de er jo ikke kortsnuta, i hvert fall ikke de fleste, og ikke ennå *krysser fingrene for at trenden snur før det er for sent* 

Ayla elsker varme, og det er oss det står på når det kommer til tur i høyere temperaturer. Ja, hun peser litt, men det gjør jo de fleste hunder i varmen, det skal de jo gjøre for å regulere temperaturen. Hun puster ikke nevneverdig tyngre likevel. Det gjør heller ikke de andre chi'ene vi kjenner. Selv ikke den nokså klumpete bestevenninna til Ayla, og hun har litt kortere snute enn Ayla har. Er ikke mange centimeterne med snute hun har, kanskje 4 cm fra stoppen til nesetippen på en god dag, men det holder til at hun puster skikkelig.

Sorry men kortsnuta chi'er finns i høyeste grad. Rasen HAR problemer med pusten  av flere årsaker og dette er en rase man virkelig burde satt fokus på. Jepp, PL finns  og det samme gjør åpen fontanell, det er som regel disse to tingene som blir tatt frem når det kommer til chi. Ikke for på noen som helst måte bagatellisere noen av disse lidelsene men hunder som har konstante pustevansker er hakket verre, syns jeg. Disse pustevanskene blir enten ikke nevnt eller så er det 'bare' chihuahuahoste'.. Har man sett det på 'nært hold' så og si, så ser man fort at det er ikke 'bare'. Det hemmer i høy grad livskvaliteten hos dyret.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Sorry men kortsnuta chi'er finns i høyeste grad. Rasen HAR problemer med pusten  av flere årsaker og dette er en rase man virkelig burde satt fokus på. Jepp, PL finns  og det samme gjør åpen fontanell, det er som regel disse to tingene som blir tatt frem når det kommer til chi. Ikke for på noen som helst måte bagatellisere noen av disse lidelsene men hunder som har konstante pustevansker er hakket verre, syns jeg. Disse pustevanskene blir enten ikke nevnt eller så er det 'bare' chihuahuahoste'.. Har man sett det på 'nært hold' så og si, så ser man fort at det er ikke 'bare'. Det hemmer i høy grad livskvaliteten hos dyret.

Det er ikke vanlig at de er kortsnuta av typen innoversnute ala bulldog og mops. Men de har fått kortere snuter med tiden, og det er provoserende i aller høyeste grad, spesielt med fokuset som har vært på de virkelig kortsnuta rasene. Heldigvis finner man fortsatt nokså enkelt chi's med god snute.

Såkalt chihuahuahoste, eller tracheal kollaps, har ingenting med hodefasongen å gjøre. Det er en svakhet i luftrøret, og kan sitte helt nede i brystet. Det rammer like mye småraser som ikke er brachycephale. Kan ramme hvilken som helst rase. Ikke at det gjør chi'er med problemet noe friskere, for all del, men det er skummelt å legge fokuset på dette problemet kun på chi'er, for det er større enn kun en rase. Og man bør unngå å bruke betegnelsen "chihuahuahoste", for det sender signaler om at det kun er chihuahua som får dette. 
Du har helt rett i at det bør større fokus på denne misdannelsen av luftrøret, og jeg var veldig bekymret for at Ayla led av dette. Tanken skremte vettet av meg. Heldigvis var hun "bare" betent i luftrøret, og ikke noe kollaps.

Det finnes en konsekvens av chi'ens hodefasong som går på luftveiene, men det er sjelden et alvorlig problem. Ayla fikk påvist dette i går, så jeg fikk det nøye forklart. Ganen hennes er litt for lang, og kan innimellom legge seg på luftrøret, men det er noe hun løser enkelt selv med et lite kremt, og så er alt i orden. Det hemmer ikke henne, eller andre hunder med samme skavank, og selv om det selvfølgelig hadde vært kjekt om hun slapp å kremte ting på plass, så finnes det langt mer alvorligere ting å fokusere på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv Labradoren min har for kort snute, og dertil svært høy snorking og antakeligvis en del for mye "hud" i svelget. Alle søskenene er normale (altså lengre snute), så hun er nok en genetisk liten freak hvor celledelinga ikke gikk helt etter planen. Kan da bare tenke meg hvor forjævlig livet er for en mops...

https://c1.staticflickr.com/3/2898/14804896075_8bf271548d_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...