Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp og voksen tispe, lek som tar litt vel mye av?


MerlePerle
 Share

Recommended Posts

4 år gammel tispe og 9 uker gammel valp, har nå hatt valpen i 1 uke og vi synes at leken begynner å gå litt over styr og vet ikke helt hva vi skal gjøre.

Lille ertekråka biter storesøster i halen og hopper etter henne, eurasieren er voldsom i leken fordi hun blir trekt opp av valpen. Lytter på korreksjoner, men girer seg naturligvis opp når den lille pirajaen kaster seg etter henne.

Vi kan dele av stua, og vi skiller de når det blir for heftig, men vi er usikre på hva vi skal gjøre videre/hva som er best.
Eurasieren er egentlig lav i rang og en forsiktig type, men hun ender med å rive valpen overende når hun blir giret opp i leken og selv om valpen er den som "starter" så er det jo den store som kan gjøre skade med et uhell om valpen slår seg alvorlig.

Valpen har i kampens hete kloret sår på snuten til eurasieren flere dager på rad, ikke dypt men det har blødd litt :|

Hjelp?:|:icon_confused:

19021728_10155099698391928_720122701_n.jpg.e2052d18d6882476cca3367bd692233d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke helt samme utfordringen her, men noe i samme gata. Her ender det med at valpen blir for opptrekt i lek at hun blir hardhendt og ufin mot den voksne, mens den voksne på sin side ser miserabel ut men sier ikke i fra om at det er nok. Så her holdes de "adskilt". De er ikke sperret fra hverandre i den forstand, men hvis en er på gulvet, er den andre i sofaen. Under tilbredning av måltider så har jeg valpen i valpegrind etc. Valpen hiver seg over den voksne ved en hver sjanse nemlig :P Turer får de også hver for seg. Dette holder vi på med enda, og valpen er nå 5,5 måned. Jeg har et håp om at det blir bedre når minsten bare blir eldre. Så jeg tenker at hos deg bør du styre leken og stoppe den før den eskalerer og blir voldsom. Jeg skjermer også min valp fra voldsomme hunder(hun trekker også opp andre voksne, store hunder som skal leke voldsomt tilbake). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Det er jo "bare" å være konsekvent på rotrening som du ville gjort med én valp, bare at her er det to...

Sant det, du har nok rett, men det er så "uvant" å tenke sånn fordi eurasieren alltid har vært en rolig og litt lat forsiktig type som aldri har latt seg trekkes opp av noen hunder.

Kjenner meg nesten igjen fordi jeg er storesøster selv. Lillesøstra mi ertet meg til jeg tok igjen, så gråt hun og geipet tunge til meg når jeg fikk kjeft og hun fikk trøst :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Sprettballen skrev:

Jeg har ikke helt samme utfordringen her, men noe i samme gata. Her ender det med at valpen blir for opptrekt i lek at hun blir hardhendt og ufin mot den voksne, mens den voksne på sin side ser miserabel ut men sier ikke i fra om at det er nok. Så her holdes de "adskilt". De er ikke sperret fra hverandre i den forstand, men hvis en er på gulvet, er den andre i sofaen. Under tilbredning av måltider så har jeg valpen i valpegrind etc. Valpen hiver seg over den voksne ved en hver sjanse nemlig :P Turer får de også hver for seg. Dette holder vi på med enda, og valpen er nå 5,5 måned. Jeg har et håp om at det blir bedre når minsten bare blir eldre. Så jeg tenker at hos deg bør du styre leken og stoppe den før den eskalerer og blir voldsom. Jeg skjermer også min valp fra voldsomme hunder(hun trekker også opp andre voksne, store hunder som skal leke voldsomt tilbake). 

Ja, litt det samme for min voksne sier heller aldri ifra. Når det er nok for henne så må vi skille dem/få valpen til å legge seg og ta det med ro fordi hun aldri greier å si ifra f.eks når hun blir bitt i øret/halen selv om hun helt tydelig ikke synes det er kult.

Men samtidig så går de så godt sammen og har myyye glede i hverandre allerede etter 1 uke!

Har aldri eid to hunder samtidig før så det er en liten omstillingsproses. Men en blanding av mye rotrening (på begge, eurasieren har ila sine 4 år aldri hatt behov for det...!) og å gi den voksne fred ved å stenge av stua/ha de i forskjellig rom/la den voksne ligge i sofaen.:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Hørtes veldig kjent ut :lol: 

Føler med deg :getlost: Finnes det noe mer irriterende? Haha!

Heldigvis er hun over 20 og ferdigutdannet lærer nå, så hun har sluttet med den verste geipingen :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MerlePerle skrev:

Føler med deg :getlost: Finnes det noe mer irriterende? Haha!

Heldigvis er hun over 20 og ferdigutdannet lærer nå, så hun har sluttet med den verste geipingen :P

Min lillesøster flytta til andre kanten av landet så der skal hun bare sitte og geipe så mye hun vil :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tåler utrolig mye, altså :) Her er det dachsvalp på 3-4 kg og hygen på over 20 kg som går bananas daglig. Hygenen må ha tilsnakk når hun knøvler valpen totalt, eller bruker den som pipeleke. Ellers får de holde på (dachsen er ikke tam den heller) UTE, vel å merke. Inne får de ikke lov til å herje, det er en grei regel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...