Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan jeg bruke min hund til avel ?


Ragna
 Share

Recommended Posts

Hei jeg har en hannhund på snart 3 år som jeg ønsker å bruke til avel. Han har vært på utstilling noen ganger og oppnåd 2 Excellent, 1 CK og 1 Cert. Jeg lurer på om det er nokk. Han har noen av det mørkeste fargene jeg har sett på en strihåret Jack Russell og han har en veldig fin stamtavle. Hvor kunde jeg eventuelt få kontakt med noen som er intrisert i å bruke han til avel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstilling er ikke nok. Det som bør avgjøre om hunden egnes til avel er om den kan bidra med noe positivt til rasen. Utstillingsresultater er en relativt liten del av det, og har ingenting å si hvis han for eksempel har arvelige sykdommer eller dårlig gemytt. Hvis han er frisk, sjekket for de typiske arvelige sykdommene (HD, AD, patellaluksasjon og øyelysing tror jeg? Dette kan raseklubben hjelpe med), og har et godt gemytt uten usikkerhet eller problemadferd så kan han være en god kandidat. Det vanlige da er å sette ham opp på raseklubbens hanhundliste, så vil tispeeiere kontakte deg for avl. Det er da viktig at du stiller krav til de også, så hundenes egenskaper utfyller hverandre, og at tispen også selvfølgelige er helsesjekket, stilt ut og er et godt eksemplar av rasen.

Ikke la deg friste av alskens morsomme annonser på finn om folk som vil pare hunden sin med hvem som helst som stiller opp. Det er veldig useriøst og selv om deres hunder er verdens snilleste og friskeste så vet man ikke hvilke gener de bærer når de ikke har stamtavle.

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raseklubben har ingen krav, men ønsker at alle avlshunder øyelyses minst en gang, har kjent PLL status og kjent kneleddsstatus. Personlig mener jeg at alle russells i tilegg burde ha kjent HD- og AD-status, samt røntgen av rygg, før avl. Ledd- og skjelettproblemer er en gjenganger på rasene.

De fleste avdelingene i NTK operer ikke med hannhundlister. Den beste måten å reklamere for hannhunden sin er å stille på mange utstillinger, spesielt spesialer, og å ellers være aktiv med hunden i miljøet. På den måten får man vist den fram til potensielle tispeeiere.

Vil du reklamere for hunden på nett kan du lage din egen blogg eller nettside hvor du skriver om resultater og annet interessant. Hold deg for all del unna annonsesider som finn.no ol. da det gir inntrykk av useriøsitet.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...