Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjøre som dommer sier, eller reglene?


Debbie
 Share

Recommended Posts

Hva gjør man i denne situasjonen:

Man skal ha feks avstandskommandering i kl2.

Etter de nye reglene skal man etter avstandskommanderingen bare gå inntil og reise opp på dommers kommando. Når dommeren da viser/ sier at man skal gå rundt bak og så inntil- hva gjør man da? Og ville dere da føle det rettferdig hvis dere fikk trekk for å høre på dommeren, og ikke gjøre som det står i reglene?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette under øvelsen eller før øvelsen starter? Jeg ble fortalt feil når Lykke debuterte i bruks, men dette var før øvelsen startet. Da sa jeg bare til dommer at "nei, jeg tror vi holder oss til regelverket og gjør 'sånn og sånn' istedenfor" . Dette var nok antageligvis bare en forglemmelse av dommeren, nytt regelverk hadde trådd i kraft noen mnd før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, mokken said:

Er dette under øvelsen eller før øvelsen starter? Jeg ble fortalt feil når Lykke debuterte i bruks, men dette var før øvelsen startet. Da sa jeg bare til dommer at "nei, jeg tror vi holder oss til regelverket og gjør 'sånn og sånn' istedenfor" . Dette var nok antageligvis bare en forglemmelse av dommeren, nytt regelverk hadde trådd i kraft noen mnd før. 

Dette er når avstandskommandering er ferdig og man skal tilbake til hunden.

Jeg vil tro at det er en forglemmelse fra dommers side, de er så vant til å så "gå to skritt bak hunden", i stedet for å si "gå inntil hunden".

Hva jeg hadde gjort vet jeg ikke, jeg hadde sikkert vært så nervøs at jeg enten hadde blitt kjempeforvirra eller gått på autopilot. :P

Uansett skal man ikke ha trekk for at dommeren gir feil beskjed, forutsatt at hunden gjør det den skal. Om hunden bryter dekken når du går bak eller setter seg opp før du gir kommando, vil du jo få trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Debbie skrev:

Takk for svar. Denne personen ble faktisk trekt for feil inngang, selv om de fulgte dommerens anvisning. Men da vet vi det...

Isåfall hadde jeg klaget på stedet og bedt ringsekretær om å være vitne. 

Jeg hadde forøvrig gjort øvelsen etter regelverket,  det er jo det vi trener etter :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personen var veldig i tvil, og en står liksom ikke å diskuterer i ringen med dommeren.

Bare lurer på hva jeg skal gjøre hvis jeg havner i den situasjonen, jeg er jo så redd for dommeren, at jeg hadde jo blitt helt forvirra av en sånn situasjon, og jeg tror ikke jeg selv hadde turt å gå  imot hva dommeren sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Debbie said:

Takk for svar. Denne personen ble faktisk trekt for feil inngang, selv om de fulgte dommerens anvisning. Men da vet vi det...

Etter regelverket kan man da sende en formell klage/protest. Det koster selvfølgelig penger, men de vil du forhåpentligvis få igjen dersom NKK godkjenner protesten. En dommer kan ikke trekke en ekvipasje fordi han/hun selv har gjort en feil.

Jeg har selv gitt feil kommandering når jeg har vært uoffisiell konkurranseleder, og det har selvfølgelig ikke gått utover den berørte ekvipasjen.

Alle kan gjøre feil, men å trekke en ekvipasje fordi man selv gjør en feil, det blir rimelig håpløst. Mente dommeren at føreren skulle ha gjort noe annet enn det han/hun sa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er en paragrafrytter, hadde jeg gjort det som sto i regelverket. Hadde jeg fått trekk da, skulle jeg pent funnet fram PDF-filen og markert hvordan øvelsen skal utføres. :sleep: Når det er sagt, er det selvsagt ikke greit å få trekk for feil inngang etter å ha fulgt dommers anvisning. Da sender man inn en formell klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...