Gå til innhold
Hundesonen.no

Bivirkninger bravecto?


ElinJ
 Share

Recommended Posts

Er det noen her som har opplevd bivirkninger av Bravecto? 

Den ene hunden min har vært veldig rolig etter hun fikk bravecto for 2,5 uke siden. Hun er ikke slapp eller sløv, men veldig mye mer rolig enn hun pleier. 

Hun leker gjerne og er giret på trening som vanlig, men så fort ingenting skjer ligger hun rett ut. Hun hilser også mye roligere enn hun pleier og tasser mye mindre rundt, selv om det ikke har skjedd noe særlig i løpet av dagen (har testet litt). 

Dette er en hund som til vanlig er veldig aktiv, selv om hun aldri har hatt problemer med å roe seg, hun er en balansert hund, men nå altså tydelig mye roligere. 

Jeg lurer på om dette kan være pga hun har fått bravecto, eller om hun kan brått ha blitt voksen i en alder av 4år? 

Er det noen som har opplevd lignende med bravecto, evt hvor lang tid tok det før det stabiliserte seg? Jeg er litt usikker på om jeg ville gitt bravecto igjen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Det finnes flere tråder her inne om Bravecto hvor det er diskutert bivirkninger, så du kan jo gjøre ett søk :)

Men jeg hadde tenkt mer på om det kanskje nærmer seg løpetid eller andre faktorer som varmt vær osv... :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk


Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2017 at 4:57 PM, Yellow skrev:

Anbefaler deg å lese denne allerede eksisterende tråden. Er flere her som har opplevd bivirkninger knyttet til dette legemiddelet. 

 

 

Fant ikke noen tråd om at noen hadde opplevd bivirkninger, kun om de som ikke hadde sett bivirkninger. Derfor jeg spurte her, istedenfor å gå gjennom en haug gamle tråder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bivirkningar her, einaste er Catania som vart grisedårleg med skikkeleg diarè som starta ein dag eller to etter at ho fikk tabletten. Ho hadde ingen reaksjonar på tabletten i fjor, så om det er pga. bravectoen, er ukjent. Men vart fin igjen etter ein runde antibiotika :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund fikk diaré når han fikk Bravecto. De første gangene gikk det raskt over, men for hver gang han fikk en ny dose, så varte diaréperioden lengre og lengre, og med langhåret hund så er det rimelig kjedelig med løs mage. Ellers syntes jeg at Bravecto fungerte meget bra.

Jeg byttet til NexGard, og har ikke opplevd noen bivirkninger ved bruk, så det er nok det preparatet jeg kommer til å bruke framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aron er på tredje sesong med bravecto, aldri hatt bivirkninger. Taipa fikk nexgard i fjor, og bravecto i år, ingen bivirkninger. Skills har fått nexgard i år uten bivirkninger.

synes det er greit å teste ut nexgard første gang de skal få tabelett, i tilfelle de skal reagere kraftig på virkemidlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keo, som har veldig sensitiv mage, fikk vell en noe urolig mage en dag eller to første året - usikkert på om det kom av tabeletten eller saltvannet han svelget ved bading. Gangene etter har det ikke vært noe tegn til bivirkninger. De neste to årene har det ikle vært noe. Stålmagen Lyn fikk prøve for første gang i fjor, ingen bivirkninger på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ser det skrives og snakkes mye om Bravecto Flåttabletter til hund om dagen. Er Bravecto farlig ?  Kan Bravecto gi bivirkninger ?     Den ene "experten" etter den andre uttaler seg på nett og i NRK.  En har til og med selv sett flere videoer på Face, som angivelig skal vise hunder med bivirkninger fra Bravecto, og bruker det selvfølgelig ikke på egne hunder.  Når en journalist velger å bruke en enkelt hundeeier, som ikke gjør annet enn å synse, som sannhetsvitne (Det er helt sant - jeg har hørt det fra en som selv har sagt det...)   er dette ikke noe annet enn dårlig journalistikk, som igjen kan føre til unødig engstelse og usikkerhet blant hundeeiere.

Noen (dokumenterte) facts:

1#  Alle legemidler i Norge, til dyr og mennesker, går igjennom en svært grundig dokumentasjonsprosess før det gis gis tillatelse til markedsføring og bruk.  Denne prosessen er svært streng, og vi har svært få godkjente legemidler i Norge, sammenliknet med andre land i Europa.

2#  Så godt som alle legemidler har større eller mindre grad av bivirkninger.  Her veies virkning opp mot bivirkning.                         (Som eksempel;  Cellegift - virkning vs. kvalme, immunsuppressjon og håravfall)   

Dette gjelder også flåttmiddler til hund.  Flåtthalsbånd, dråper i nakken eller tabletter - enkelte individer vil få bivirkninger.  

3#  Etter å ha skrevet ut godkjente flåttmiddler til hund mange hundre ganger, har jeg gjennom årene sett få bivirkninger av alvorlig art.  Siden  Bravecto kom på markedet i Norge for ca. 3 år siden, har jeg skrevet ut dette svært ofte.  Siden preparatet er relativt nytt, har jeg alltid bedt om tilbakemelding på effekt og evt. bivirkninger.  Har til nå ikke fått en eneste tilbakemelding på alvorlig bivirkning. Preparatet er svært effektivt, og jeg vil fortsette å skrive det ut ,og bruke det på egne hunder - helt til påvisning av alvorlige bivirkninger foreligger.

4#  Til dere som finner skrekkhistorier på nett, hvor selvutnevnte eksperter spår død og fordervelse - ikke les.  Vil dere ha dokumentert informasjon, så se hva fagfolk skriver.  Sjekk at dette ikke bare er synsing og/el. er basert på en enkelt historie.

D. Sitje / Veterinær  -  ikke ekspert og ikke sjaman

 

 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, dasilong skrev:

Til dere som finner skrekkhistorier på nett, hvor selvutnevnte eksperter spår død og fordervelse - ikke les.  Vil dere ha dokumentert informasjon, så se hva fagfolk skriver.  Sjekk at dette ikke bare er synsing og/el. er basert på en enkelt historie.

Jeg synes det er påfallende mange skrekkhistorier når det gjelder akkurat Bravecto til å bare ignorere det. Selvsagt har alle legemidler har større eller mindre grad av bivirkninger, men aldri før har det vært i et så stort omfang som man får inntrykk av nå. Lyver alle disse hundeeierne? Hvorfor skulle de gjøre det? Hvis de er ute etter å skape en "svertekampanje" - hvorfor nå? Hvorfor akkurat Bravecto? Nei, jeg forbeholder meg retten til å være skeptisk, så får andre gjøre sine egne vurderinger og ta avgjørelser ut i fra det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,01 % har iflg siste oppdaterte rapport fått alvorlige bivirkninger. 0.003 % har resultert i dødsfall. Det er et svært LAVT tall.

(Til sammenligning er der hos mennesker altså over 10 % av de som bruker blodfortynnende som får alvorlige blødninger som bivirkning og anslått at ca 0.05 % får dødelige bivirkninger. Likevel anses nytteverdien som større enn risikoen).

http://www.atl.nu/lantbruk/inget-forbud-mot-bravecto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...